Gå til innhold

cdc??


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M

Hvis du skal ha bra og "billig" CDC er fjærene til Marc Petitjean nevneverdig. De leveres i 1 og 5 grams pakninger. Føres av Tundra Outdoor.

Ellers ser Nordic Outdoor's Guideline-pakninger bra ut.

Skal du ha virkelige fine CDC-fjær til vinger er Georgio Benecchi's "hyper select plumes" staselige, men kostbare. Også sistnevne føres av Nordic.

Tror storavl av gås samt polske CDC-plukkere hadde vært lønnsomt..........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars, det eneste jeg har å legge til er at kvaliteten kan variere litt innafor den respektive produsent og at det alltid er best å plukke ut med selvsyn!

Rune er foresten nesten litt for nøye med sin egen etiske norm..... :).....for Nordic Outdoor's nyeste og fineste CDC-fjær er noe av det beste jeg har sett....sjøl om det sikkert er samme forbehold til variasjoner i produksjonen her også!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke puffs brukende til noe? Hvorfor ?

 

De kan være ok på små fluer. Men jeg synes det er for lite spenst i dem sammenliknet med større cdcfjær.

Konsekvensen er at de flyter dårligere. Personlig så liker jeg ikke sånne "slaskete" fjær. Jeg prøver å være litt nøye Tore, det kommer fort mange superlativer når jeg snakker om varer som jeg selv har skaffet firmaet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes grensa der passeres helt fint med å presisere at'n har litt mer enn vanlig forbrukerintresse for et produkt jeg Rune, så lenge det ligger på bordet uten tvil, så er fakta fra den som kansje veit en del mer om et bestemt produkt bare en fordel for den vitebegjærlige forbruker og få vite......kansje tilogmed FØR et dumt kjøp eller salg!

Det er nok mer sjangs for villedende og urettferdig synsing uansett motivasjon, fra den såkalt uhildra men av og til akk så merkeorienterte forbrukere med horn og vilja til å stikke døm i sia på alt han ikke liker eller for den saks skyld spre uriktige opplysninger om et produkt fordi han ikke veit bedre!

Når det er sagt så er det ivertfall sikkert at de fineste CDC-fjæra i den serien du har finni fram til er kansje det råeste jeg har sett i kraft av uhildra forbruker! :)

 

(Du sender bare bestikkelsen på vanlig måte......ikke sant? :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Jeg blir også bare mer og mer glad i cdc, og fjærene fra Guide Line er faktisk utrolig bra, mye bedre enn det meste jeg har sett på markedet frem til nå.

 

Jeg har allikevel sett fjær som overgår Guide Line sine, og de fjærene fikk jeg stifte bekjentskap med av Reidar Aasen. Makan til fjær skal man lete lenge etter.

Det morsomme er at Reidar har farga alle fjæra selv, i mange virkelig nydelige jordfager. Jeg har sett oliven farger som matcher de ulike døgnflueartene nesten skremmende godt. Sjelden har jeg sett så tette og flotte cdc fjær.

 

Mer om disse fjærene får eventuellt Reidar si noe om selv. Men du verden for en kvalitet :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Uten helt å vite så mye om det med CdC så har jeg da byndet noen fluer med det gjennom åra. Men er det ikke stor forskjell o gompfjøra er fra and elle gås. Jeg har intrykk at folk hever øyebryna når de får se CdC av gås, det fordi de er store i forhold til de på ender. Anserinae er navnet på gås på fransk. dersom man liker Reidars CdC så liker man ikke det, man liker CdA en som reidar har, og den, den er kjempeflott! ;D ;D Synes dere dette var kverulerende, om ja, så var det ment å være kverulerende! ;D ;D ;D ;D

 

Det fordi at de fleste ser på fjærstørrelsen når man vurderer kvaliteten- Det er også en stor forskjell på kvaliteten etter når på året fuglen er nappet / slaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark Petitjean´s CDC er stort sett fra gås . Det er nesten bare lengden som skiller dem .

Ellers for å nevne det så har all vannfugl cdc da de bruker dem til å imprignere fjærdrakten sin med fett fra fettkjertelen på rumpa , men and å gås er det vanligste da disse er vanligere å ha i fangenskap.

 

Jeg er også veldig glad i cdc å bruker det til det meste fra kropper , vinger  å thorax . Veldig anvendeligt produkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange CDC fjær er det på hver fugl?

 

Kikket på et par av skinnene jeg har og var ikke mange fjær der som liknet på de som ligger i posene med CDC fjær. Er det ikke under halen disse fjærene skal sitte? Men ser ut som en del av fjærene er temmelig så innfetta, men likner ikke i struktur på de fjæra en får kjøpt.

 

Til venstre er en egyptisk gås og til høyre en stokkand.

 

Lurer på om noen har stjålet CDC fra fuglene mine  :o

post-155-13949851067644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei Oddbjørn!

Når anda pusser og steller fjørdrakta si så henter ho pussemiddel fra oversia av rumpa. Gumpen, ikke stumpen. ;D Omtrent der som vingespissene møter hverandre når anda har flyveredskapene i hvilestilling.

CDC-fjør er ikke rumpefjør, stumpefjør eller rævdun, men den fjøra som er enklest strukturert til å hente inpregneringsmiddel fra ved kjertlene som produserer disse.

Alle fuglearter har meg bekjent slike gumpkjertler og fjær med tilsvarende struktur. Dette er altså ikke særegent for fugler som lever i eller på vannet, men sannsynligvis har disse de fjørene som egner seg best for binding av tørrfluer.

Tar jeg feil om detta så får jeg sikkert høre det snart. ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Utstopper kanskje, isåfall oppfordrer jeg deg til å skrive litt om preparering av fjær og hår! Vedr. stork så tror jeg mere på de svæmmende andeufuglene. Er det noen der ute som jakter skarv?  Der finnes endel bra gompfjær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...