Gå til innhold

hva trenger man av utstyr?


steffn

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Det gjør du langt ifra! Det er viktig å kjøpe ting du har brukt for Steffn. Først nå du bbestemme deg ffor hva du vil binde:

 

Men som tørrfluefisker så må du velge utstyr for dette, du må også forsøke å få det så billig som mulig. Jeg har lovet deg endel utstyr iløpet av høsten!

 

du trenger dubbing, polygarn, hanehackel, CdC og rådyrhår, med dette kan du binde veldig mye.

 

Jeg oppfordrer alle der ute til å se etter i skuffer og skap om det finnes noe der som ikke blir brukt så mye. Så sender dere en PM for å få adressen, putter dette i en konvolutt, og vips så har vi en viktig junior igang! Yess! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du langt ifra! Det er viktig å kjøpe ting du har brukt for Steffn. Først nå du bbestemme deg ffor hva du vil binde:

 

Men som tørrfluefisker så må du velge utstyr for dette, du må også forsøke å få det så billig som mulig. Jeg har lovet deg endel utstyr iløpet av høsten!

 

du trenger dubbing, polygarn, hanehackel, CdC og rådyrhår, med dette kan du binde veldig mye.

 

Jeg oppfordrer alle der ute til å se etter i skuffer og skap om det finnes noe der som ikke blir brukt så mye. Så sender dere en PM for å få adressen, putter dette i en konvolutt, og vips så har vi en viktig junior igang! Yess! ;D ;D

utfra det jeg har forstått er du ganske oppfinsom ;) og jeg trenger en hårstabler, anbefaler du å kjøpe det, eller lage selv? av papir E.L.

og en ting til: hva slags bindestikker anbefaler dere, en som man klemmer fast i bordet eller en som står på "platting"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trur eg du skal kjøpe, køpte ein til ca 50kr. den slipper ikke håra nor eg deler den. så den funker ikke. så der må kvaliteten vere bra,

 

saks: apoteke har mange bra sakser. og dei koster ikke så mye. de var diskutert sakser på ein tråd her forge uke. der var det mange gode tips. http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6315.0

kunna sendt deg litt utstyr, men har ein gutfant på 10 som har starta med å binde, så eg sette i stand ein koffert til han.

så trur det eg må kjøpe meg mer selv ;). men er viktig med rekrutering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, greit det ;) sakser har jeg et par av hjemme,  fra bittesmå til kjempestore ;D

har en bindestikke som man klemmer fast i bordet, men må mye jobbing til før flua sitter, så derfor vurderer jeg ny :-\ men syns det er greit å betale litt hvis det er en ting man liker og jobber mye med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan Steffn !

Til hårstabler kan du bruke en rifle hylse kal 308 å større . Om budskjettet er lite er cdc tingen før du kjøper en kostbar hane nakke . CDC kan erstatte hanehackle i mange mønster med litt oppfinnsomhet .

Om du vil legge litt mer en lite penger i ei stikke vil jeg anbefale deg ei Anvil Apex , koster ca 1200,- på nordisk .

Ei stikke du vil kunne ha glede av i en årerekke å har true rotary.

 

Ellers så er jeg veldig enig med Staffan . Kjøp få men gode produkter , supplere kan du gjøre etter hvert.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan Steffn !

Til hårstabler kan du bruke en rifle hylse kal 308 å større . Om budskjettet er lite er cdc tingen før du kjøper en kostbar hane nakke . CDC kan erstatte hanehackle i mange mønster med litt oppfinnsomhet .

Om du vil legge litt mer en lite penger i ei stikke vil jeg anbefale deg ei Anvil Apex , koster ca 1200,- på nordisk .

Ei stikke du vil kunne ha glede av i en årerekke å har true rotary.

 

Ellers så er jeg veldig enig med Staffan . Kjøp få men gode produkter , supplere kan du gjøre etter hvert.

 

Lykke til!

 

Stikka heter Anvil Atlas og koster 1400. Apex er ikke true rotary og koster 995, men sistnevnte er ei glimrende begynnerstikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan Steffn !

Til hårstabler kan du bruke en rifle hylse kal 308 å større . Om budskjettet er lite er cdc tingen før du kjøper en kostbar hane nakke . CDC kan erstatte hanehackle i mange mønster med litt oppfinnsomhet .

Om du vil legge litt mer en lite penger i ei stikke vil jeg anbefale deg ei Anvil Apex , koster ca 1200,- på nordisk .

Ei stikke du vil kunne ha glede av i en årerekke å har true rotary.

 

Ellers så er jeg veldig enig med Staffan . Kjøp få men gode produkter , supplere kan du gjøre etter hvert.

 

Lykke til!

 

Stikka heter Anvil Atlas og koster 1400. Apex er ikke true rotary og koster 995, men sistnevnte er ei glimrende begynnerstikke.

tror bare jeg skal høre i butikken om hva han har til helst under 500kr, har ikke jobb. så ikke så mye penger, skal høre om muttern eller fattern sponser litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Gi meg litt tid til å finne fram til noe billige men ok greier! Kanskje finnes det noe brukt et eller annet sted! Du skal ikke bruke så mye penger på dette. Det er en dyrere stikke enn jeg har brukt for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha ei skikkelig bindestikke, som du kan glede deg over i mange år fremover bør du vurdere en HMH "silhouette". Spartansk, men skikkelig kvalitet!! Koster ca. tusenlappen.

(Du klarer det imidlertid lenge med ei rimeligere stikke, f.eks ei "Rotary Vise" fra Nordic Outdoor til 399.-)

Ved siden av stikke bør du legge litt penger i en god keramisk trådholder. Dyre hackleklemmer er sjelden bedre enn de billige, fingrene er best :-) Alt i alt; Ei god stikke, keramisk trådholder, broderisaks, litt dubbing o.a småsnacks og du er klar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffn..Har du bindestikke? Har du trådholder? Kan du si hva du har, for jeg tror jeg har litt utstyr som du kan få av meg. Jeg har iallefall en bindestikke, trådholder og kanskje litt bindematriell......Bare si hva du har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

tror bare jeg skal høre i butikken om hva han har til helst under 500kr, har ikke jobb. så ikke så mye penger, skal høre om muttern eller fattern sponser litt ;)

 

 

Vent litt med å handle du, pluttselig har du en hel del greier i postkassa di ;)  :D

(Du har PM fra meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffn..Har du bindestikke? Har du trådholder? Kan du si hva du har, for jeg tror jeg har litt utstyr som du kan få av meg. Jeg har iallefall en bindestikke, trådholder og kanskje litt bindematriell......Bare si hva du har fra før.

stikke har jeg, men den holder ikke fluene hardt nok :(  trådholdere koster ikke mye (de jeg har sett) en keramisk trådholder koster ca. 100kr på gero.

jeg har litt bindematriell og kroker, men vet ikke noe om dem, med størrelser og leverandører :-\ har en liten koffert med dubbing, fjær og tror det er noen nakker( vet ikke så mye om matrialer....enda) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Er vel ein exstra spenning i å fange fisk på fluer ein har binda selv ;)

Som nybegynner så er det artig å få fisk på egne fluer. Etter hvert så er ikke det så forferdelig nøye. For min del prøver jeg så langt det er mulig å binde mine egne fluer pga den store variasjonen av mønster man kan lage, men bindingen kommer aldri opp mot forbruket. Det er problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg og andre som vil ha nytt og brukbar kvalitet til en billig penge:

http://www.sportfish.co.uk/product/34072/Rotatable_Vice.html

og

http://www.sportfish.co.uk/product/34971/Sportfish_Premier_Tool_Kit.html

 

Stikka holder mål, jeg har brukt tilsvarende i så mange år at jeg ikke husker når jeg kjøpte den.

 

Hele sulamitten for 600 penger  ;D

 

Fint med roterende stikke, fint med hai-kjeft så du slipper å skru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stearin er ikke klebrig nok. Skal du ha skikkelig god voks anbefaler jeg skivoks. Swix blå extra er beste sort!

prøvde å tvinne dubbingen rundt bindetråden i dag, for jeg glemte å kjøpe voks :-[ men det funka faktisk bra, man må bare jobbe litt med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...