Gå til innhold

Teeny Proffesional Gary LaFontaine # 5


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal ut å teste et:

 

Teeny Proffesional Gary LaFontaine # 5(for dry flies & nymphs)

 

Dette tester jeg på 3 ulike stenger i klasse 5.

Dette snøre får mye skryt, det er mørke grønt og genialt til sky fisk..

 

Denne fargen er kjip når det blir skumring, da det er umulig å se.

 

Rappport kommer i kveld, og den blir oppdatert igjen etter ca 10 gangers bruk.

Hvis noen har erfaringer med dette snøre så kom gjerne med kommentarer. Saklig og ikke off topic.

 

Fikk tak i mitt snøre på www.noroco.no (God service!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Brukt disse snørene siden de kom. FANTASTISKE, men spes. til litt raskere stenger. Kaster utrolig bra i vind. Desverre var coatingen HELT anderledes for et par år siden.. Håper Roar på NOROCO samt andre får overbevist Teeny om å bruke den "gamle" coatinga igjen. MEN, for all del, MYE snøre for penga..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesnøre!!

Brukte det senest i dag under myggfiske på stille vann. Lange fine kast med god presentasjon.

 

Bruker stort sett dette i klasse 3 og 4. Funker best for meg på litt rolige stenger, type Sage LL og Scott G.Bruker det også til cane, der er det sinnsykt. Bedre fiskesnøre har jeg alldri brukt. Trenger ofte smøring, men verdt hvert øre.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Nils :)

 

Er enig at det er et godt snøre.

Det jeg merket meg er at det er veldig lettkastet, lander lett på vannet, stabil tapering,ingen brå overgang fra runningline til klump.

 

Jeg merket også at snøre er veldig tynt og lett,flott for sky fisk.

Synes snøret nesten var i letteste laget, men presentasjons-messig så er jo et lett snøre ok.

 

Mye positivt med andre ord. Det jeg kan si som er negativt må være at oliven grønn fargen blir vanskelig å se i mørket. Snøre i diameter er veldig tynt og som sagt lett så det tåler nok ikke veeeldig mye vind.

 

Skulle jeg brukt dette til sky fisk haddde jeg brukt samme klasse, i et vann med mye vind ville jeg gått en klasse opp.

(Da mener jeg det får motsatt effekt, testet idag på 4er stang, da skjærer det gjennom vinden meget bra)

Stengene det ble testet på var Loop Greyline 5 og Redington rs2 klasse 4(underklassifisert stang)

 

Ble også testet på en Scierra EDP klasse 4 dagen etter, dette fungerte enda bedre:

Spente opp stanga lettere og enda bedre i vind og på lengre kast.

 

Klump-lengde og oppdateringer etter lengre tids bruk kommer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dette på firerstanga og har knapt brukt bedre snøre i denne klassen.

Tre år gammelt og fortsatt strøkent.

 

Hei vim

 

Samme snøre som jeg mente, eller en av de andre utgavene?

Kom gjerne med modell ;) Greit å vite, Teeny har mange forskjellige snører vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har bare et par dagers opplevelser med denne linen i #4.

I svigermors hage, og på kastebryggen til Aktiv...prøvd vannkast.

Hva skal jeg si?

Hvorfor jeg ikke leste denne tråden tidligere?

Hvorfor ingen har skrytt mer og hemningsløst av linen?

Jeg synest den mørke fargen er til besvær...har prøvd klorinbad for å gjøre den lysere, uten at det var funksjonelt.

Derfor har jeg besluttet følgende;

Bruke Roman Moser Braided loop (innlagt gummi for strekk/minske faren for fortomsbrudd ved tynne fortom/fisken i håv som resultat :D)

Strømpen ytterst på den mørke olivne linen vil fresmtå som en indikator på hvor jeg skal fokusere i enda større grad.

Jeg fikk min kjøpt på Noroco, og prøvd #4 linen på disse rolioge, deilige stengene;

Winston BIIt #4 8'6 (Staff of Moses), BIIt #5 9', og en zxl #4.

Alle stengene likte linen fenomenalt.

Jeg vil si til Pål; Passer utmerket til rolige stenger...jeg mistenker mange ville like å prøve denne på sine rolige fiskestenger.

Hørte også igår to fantastisk flinke fiskere/kastere som prøvde #5 utgaven på Winston BIIt #5 9'.

De skal selv få fortelle sin opplevelse, men det var ikke lite skryt de lirte av seg.

Og etter selv å ha stiftet bekjentskap med denne linen i #4, ja, så tror jeg dem glatt.

Gitt hva jeg skal bestille selv idag???

He-he, riktig; en slik line i #3 og #5 :D :D

Jeg får en følelse av å finne de samme positive "overslagene" som i Guideline Presentation, ved vannkast; altså enkelt å betjene.

Teeny Lafontain linen har et par meter lengre klump, en fin overgang til runningline, noe som virker meget positivt inn ved overhodekasting også.

Stabil i luften, selv om den lader stangen superbra

Og èn ting til som er "ûberpositivt"; den virker veldig minnefri og myk..men ikke treig gjennom ringene.

Det er positivt det  :) :)

Anbefales selvsagt...men det har dere nok allerede skjønt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare et par dagers opplevelser med denne linen i #4.

I svigermors hage, og på kastebryggen til Aktiv...prøvd vannkast.

Hva skal jeg si?

Hvorfor jeg ikke leste denne tråden tidligere?

Hvorfor ingen har skrytt mer og hemningsløst av linen?

Jeg synest den mørke fargen er til besvær...har prøvd klorinbad for å gjøre den lysere, uten at det var funksjonelt.

Derfor har jeg besluttet følgende;

Bruke Roman Moser Braided loop (innlagt gummi for strekk/minske faren for fortomsbrudd ved tynne fortom/fisken i håv som resultat :D)

Strømpen ytterst på den mørke olivne linen vil fresmtå som en indikator på hvor jeg skal fokusere i enda større grad.

Jeg fikk min kjøpt på Noroco, og prøvd #4 linen på disse rolioge, deilige stengene;

Winston BIIt #4 8'6 (Staff of Moses), BIIt #5 9', og en zxl #4.

Alle stengene likte linen fenomenalt.

Jeg vil si til Pål; Passer utmerket til rolige stenger...jeg mistenker mange ville like å prøve denne på sine rolige fiskestenger.

Hørte også igår to fantastisk flinke fiskere/kastere som prøvde #5 utgaven på Winston BIIt #5 9'.

De skal selv få fortelle sin opplevelse, men det var ikke lite skryt de lirte av seg.

Og etter selv å ha stiftet bekjentskap med denne linen i #4, ja, så tror jeg dem glatt.

Gitt hva jeg skal bestille selv idag???

He-he, riktig; en slik line i #3 og #5 :D :D

Jeg får en følelse av å finne de samme positive "overslagene" som i Guideline Presentation, ved vannkast; altså enkelt å betjene.

Teeny Lafontain linen har et par meter lengre klump, en fin overgang til runningline, noe som virker meget positivt inn ved overhodekasting også.

Stabil i luften, selv om den lader stangen superbra

Og èn ting til som er "ûberpositivt"; den virker veldig minnefri og myk..men ikke treig gjennom ringene.

Det er positivt det  :) :)

Anbefales selvsagt...men det har dere nok allerede skjønt ;)

jeg har den, og prøver å skryte av den ved hver anledning.

har enda ikke opplevd fargen som problem, men kanskje er det synet mitt som er meget bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micke og jeg prøvde å kaste litt på den nye kunstgressbanen på Ulefoss i går kveld. Der hadde Micke nok rom for både bak og framkast  ;D. Litt kjølig ble det  etter at mørket senket seg, men det var fint å kaste i flomlyset.

Vi prøvde en god del stang\snøre kombinasjoner. Jeg var litt spent på om nybygd Winston BIIt #5 fremdeles ga samme følesen som da jeg lånte Stig sin i Bø elva i fjor. Og jada, den vil bli med meg på mange turer i år  :) Etterhvert har jeg blitt en myk mann, som liker litt mykere stenger, men hater fremdeles slaskeraier. Denne stanga har krefter nok når en trenger det, men type snøre er aldri uvesentlig. For meg fungerer stanga meget bra med et #4 Carron line. Carron #5 har jeg ikke prøvd enda. Synes også at SA Mastery Expert Distance WF #5 fungerte bra. Men, ble overasket da Micke ba meg prøve Teeny Proffesional Gary LaFontaine # 5. For korte presise kast (type bellyfisking) må det være bortimot perfekt match. Og til og med treneva gamlinger med begrenset motorikk (sitat Henning  ;D ;D) fikk til spey kast med det utstyret. Tilsynelatende kan en kaste langt med snøret også, men snøret ligger nok litt tilbake for Carron der når det gjelder overullings egenskaper. Det stopper liksom litt opp på slutten, men da kastet jeg lengder jeg normalt ikke prøver meg på under praktisk fiske. Snørefargen er oliven. Selv synes jeg ikke det gjør så mye så lenge jeg kan sikte meg inn 10 cm fra torvkanter og kose meg i trange posisjoner langs elvekanten. Gleder meg til å prøve snøret under praktisk fiske, det gjenstår.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et elsk/hat-forhold til denne linen i kl 5 da jeg brukte den på min Loomis Streamdance Presentation (tilsvarende Whispercreek). Fantastisk presentasjon på medium og lange kast og veldig fin balanse i lufta. Det var sikkert meg, men jeg fikk ikke til korte kast og solgte den (angrer litt). Den ble også litt tung til stanga (nesten like tung som SA GPX). Skulle veldig gjerne testet den i kl 4, men nå har jeg liksom funnet god-linen min til denne stanga (GL Highwater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den en periode under 2004 sesongen. Den ga et meget positivt inntrykk. Men skeptisk til at coatingen er endret? Det var jo noe av det som var bra med den.

Jeg skal ta inn noen av denne linen for videresalg her nede, så får jeg testet den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et annet snøre som også bør testes er Rio Selective trout II.. like bra som Teeny i mine Øyne/hender..

Passer jo egentlig veldig godt i RIO TRÅD! ;)

Personlig har jeg to stk selektiv trout som jeg har tatt av snelle en kort tid etter jeg prøvde dem.

Selective trout linen kan sammenliknes bedre med Guideline Highwater, og i så måte er det rimelig klart hvilken av de to som er både best på nært/mellom og langdistanse.

For ikke å snakke om minnemessig.

Her er Highwater linen et førstevalg...

Men....ooops...nå gjorde jeg det samme...pokker.

Passer jo egentlig best i andre tråder som omhandler de linene.

Teeny er vinner i denne tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etterlyste også disse målene....jeg er ikke sikker, ca 10 meter(???)

Men vannkastmessig og profilmessig likner dens meget positive overslag noe på de bruksområder jeg liker min Presentation.

Trange forhold...enkelt bare spenne linen i vannet og hoj hvor det går. :)

Fikk samme feeling med Teeny linen (selv om klumpen er litt lengre)

Grunnet ok baktapering synest det ikke vanskelig å få til skikkelig positive vannkast selv uten å ha hele klumpen ute.

Og da blir allsidigheten rimelig god for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Igor...

I mellomtiden har jeg vært ute å prøvd linen i lunsjen....

Hold i overgang mellom skyteline og klump, dvs klumpen var langt ifra utenfor stangtupp...og likevel flott å skyte kontrollert avgårde...samme med "vann/snøkast"..

Er overrasket over at linen kjentes enda glattere og bedre etter klorinvasken jeg ga den igår :D

Når jeg så tok den gjennom en rensepute, så kom det av masse farge/smuss/støv....3 ganger gjorde jeg dette.

Nå glir den som fy :)

I sin tid måtte vi gjøre det samme med Tightline snørene fra Jan Siman...de ble også superbra etter slik rensebehandling...(obs; den gang uten Klorin...anbefaler ingen å gjøre dette før jeg vet langtidsvirkningene..he-he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se. Virker jo som "kjernen" er nesten like tykk som klumpen ;)

De som har prøvd: Spenner det opp stanga raskt? Klumplengden er vel 11-12m?

klumplengden er næremere 13m. 40-42 fot.

skytelina er ikke like tykk som klumpen.

jeg bruker et femmer line på min medium-raske 5er, eller raske 4er. begge spennes opp kjappt, men så er dette også avhenging av kasteteknikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...