Gå til innhold

Teeny Proffesional Gary LaFontaine # 5


Toggi

Anbefalte innlegg

Grrrr Bo ;)

Klumpen på mitt snøre er 12,4 m...

Dette er snøret som nok blir mest

mest brukt til kommende sesong ;D

Godt til nær og mellomdistanse,

og når du trenger å "klemme" til

med 25 meter så er ikke det umulig..

Glir godt. Myk coating, narmest minnefri.

Sinnsykt bra vannkastline grunnet mer

vekt bak i klumpen..Snadder ;D

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Brukt dette snøret i maaaange år, og er en av mine absolutte favoritter, spesielt på litt raskere stenger. Var for et par år siden gjenstand for coating bytte som nesten ødela snøret. Coatingen skal visst være tilbake i gammel god form igjen. Har vannvittig motvinds, trange bukter, og spesialkast egenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt dette snøret i maaaange år, og er en av mine absolutte favoritter, spesielt på litt raskere stenger. Var for et par år siden gjenstand for coating bytte som nesten ødela snøret. Coatingen skal visst være tilbake i gammel god form igjen. Har vannvittig motvinds, trange bukter, og spesialkast egenskaper :)

:)

Enda en bekreftelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha duppet line i skittent flomvann her om dagen er jeg enda mer sikker;

Denne linen må de da kunne lage i lysere farger...jeg så nemlig ingenting uti elva/bekken >:(

Men jeg forstår de som forfekter slik en farge i sommerlys elv og knall sol...ihvertfall viktig for "troen" om man først begynner tenke i de baner at helt mørk oliven line er nødvendig for ikke skremme fisk...jeg tror ikke den hadde trengt være sååååå mørk som denne.

Men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, det har nok en sammenheng med at den i utgangspunktet var tiltenkt fiske i glassklare kildevannselver. Men jeg er enig. Den er FOR mørk. Den trenger ikke være så mørk selv for dette fisket. Egentlig bedre om den var buckskin, grå eller lysere oliven.

Hva med å kappe litt av spissen og smelte på en bit fra en lysere line? Går knallfint å skjøte snører på den måten. Varmluftspistol er best  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, det har nok en sammenheng med at den i utgangspunktet var tiltenkt fiske i glassklare kildevannselver. Men jeg er enig. Den er FOR mørk. Den trenger ikke være så mørk selv for dette fisket. Egentlig bedre om den var buckskin, grå eller lysere oliven.

Hva med å kappe litt av spissen og smelte på en bit fra en lysere line? Går knallfint å skjøte snører på den måten. Varmluftspistol er best  ;).

Kunne du tenke deg å gi en beskrivelse på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, det har nok en sammenheng med at den i utgangspunktet var tiltenkt fiske i glassklare kildevannselver. Men jeg er enig. Den er FOR mørk. Den trenger ikke være så mørk selv for dette fisket. Egentlig bedre om den var buckskin, grå eller lysere oliven.

Hva med å kappe litt av spissen og smelte på en bit fra en lysere line? Går knallfint å skjøte snører på den måten. Varmluftspistol er best  ;).

Mulig jeg gjør det Tore, om ikke varmluftspistolvarianten (som jeg ikke aner noenting om hvordan.. ???)

så kanskje med å lugge av litt coating, surre kjernene sammen med pen liten skjøt.

Men jeg vil nødig ødelegge den flotte "fasongen" på linen.....og hadde vært gøy å kunne se buktene ved kasting.

Jeg er avhengig av det visuelle for å trives...ikke "sjokk rosa visuelt"...men fluefiske er en visuell sak, gøy å se linen legge seg pent et sted man sikter....gøy å se linebukten som presser over en halvlang fortom, ane i noen grad hva og hvor det skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, det har nok en sammenheng med at den i utgangspunktet var tiltenkt fiske i glassklare kildevannselver. Men jeg er enig. Den er FOR mørk. Den trenger ikke være så mørk selv for dette fisket. Egentlig bedre om den var buckskin, grå eller lysere oliven.

Hva med å kappe litt av spissen og smelte på en bit fra en lysere line? Går knallfint å skjøte snører på den måten. Varmluftspistol er best  ;).

Kunne du tenke deg å gi en beskrivelse på det?

Jeg tror Micke har skrevet en artikkel her inne et sted??

Anyway, metoden er den samme som naar du lager egne smeltede loekker i enden paa lina. Krympestroempe, trer endene ca 4 cm inn i stroempen, smelter med pistol, voila! Jeg drev og knotet med lighter foer, men pistol er mye lettere. Gir en mye jevnere varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, det har nok en sammenheng med at den i utgangspunktet var tiltenkt fiske i glassklare kildevannselver. Men jeg er enig. Den er FOR mørk. Den trenger ikke være så mørk selv for dette fisket. Egentlig bedre om den var buckskin, grå eller lysere oliven.

Hva med å kappe litt av spissen og smelte på en bit fra en lysere line? Går knallfint å skjøte snører på den måten. Varmluftspistol er best  ;).

Kunne du tenke deg å gi en beskrivelse på det?

Jeg tror Micke har skrevet en artikkel her inne et sted??

Anyway, metoden er den samme som naar du lager egne smeltede loekker i enden paa lina. Krympestroempe, trer endene ca 4 cm inn i stroempen, smelter med pistol, voila! Jeg drev og knotet med lighter foer, men pistol er mye lettere. Gir en mye jevnere varme.

Ikke at jeg tviler på dine kunnskaper ang fisket, eller landing av stor fisk, men hvor mye stoler du på denne metoden?

Ja jeg ser at det er en lignende prosses snøreprodusentene bruker, men de sitter vel ikke for hånd med pistol?? Har prøvd dette ved et par anledninger(har kun prøvd lighter) og synes at det enten blir brent eller ikke feste i det hele.... Men det er vell helst meg kansje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok deg ja. Kloenete kanskje?

Det er en godt kjent metode. Coatingen smeltes sammen. Spiller ingen rolle hvordan du gjoer det, bare det ikke blir for varmt. Coatingen paa en flueline er faktisk flytende foer den havner paa kjernen...

Jeg har brukt denne metoden siden 2001, og ha aldri hatt noen "insidenter". Jeg faar sjelden fisk under kiloen med fisk paa 2 eller over paa annenhver tur.

Jo lenger man driver med fluefiske desto mer forstaar man at det aller meste ikke er saa mystisk som foerst antatt...  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lina i 5 år, digger den, og har faktisk aldri tenkt over at den mørke fargen er plagsom....

Men nå fisker jeg sjelden i mørket, og ser jo problemet for de som liker ekstremsporten nattfisket.

Kan nevne at Noroco selger et annet Jim Teeny snøre som også er fantastisk, og det er lysegrønt og mye lettere å se.

http://noroco.no/index.php?act=viewProd&productId=66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...