Gå til innhold

Sv: Materialpriser


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

når du sier at det er dyrt, hvor dyrt? slike ting skal ikke være dyrt. Det er billige materialer i utgangspunktet. Jeg kan skaffe alle slike fibre, problemet er at jeg må ta 10 kg av hver farge. Ikke er det laget til fluebinding. slike fibre bør ikke koste mer enn 5.- pr meter. det vil koste meg 20 øre pr meter.  polychenille, hva sies om 10 farger a 2 m for 50.-, ja for det skal ikke koste mer. det er svinbillig når man kjøper det fra produsent og man kjøper nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aero Dry wing har jeg brukt konsekvent på mine døgnfluer de siste 2 årene. Dette er en helt annen verden enn polygarn og antron.  Det suger rett og slett ikke vann, trenger ikke impregnering (selv om jeg gjør det). Mye lettere enn både antron og poly, noe som igjen gjør at sjansen for velt er minimal. Som Terje sier er det en fryd og binde med. CDC er hakket vassere når det er tørt, men fordeler kontra ulemper gjorde at jeg nå kun bruker Aero Dry wing. Har kun to farger; lys dun og dark dun.

 

I følge TMC skal materialet ha mindre tetthet enn vann. Noe som per def. betyr at det ikke kan synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du sier at det er dyrt, hvor dyrt? slike ting skal ikke være dyrt. Det er billige materialer i utgangspunktet. Jeg kan skaffe alle slike fibre, problemet er at jeg må ta 10 kg av hver farge. Ikke er det laget til fluebinding. slike fibre bør ikke koste mer enn 5.- pr meter. det vil koste meg 20 øre pr meter.  polychenille, hva sies om 10 farger a 2 m for 50.-, ja for det skal ikke koste mer. det er svinbillig når man kjøper det fra produsent og man kjøper nok.

 

Tror dette TMC garnet koster rundt 70-80kr per pakke. Lengden er jeg usikker på.

Joda, slike materialer koster nok ingen verdens ting å lage. Slik er det jo med absolutt alt syntetisk fluebindemateriale. Poenget er vel at noen må tjene penger på dette for at noen i hele tatt skal ta seg bryet å tilby dette til oss tullinger. Om man bare hadde tjent 0,50kr per pakke med polychenille sier det seg selv at ingen hadde holdt på med dette. Til det er nok fluefiskemarkedet for lite. Men , ja takk til billig chenille eller hva det måtte være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

polychenille koster for meg ca. 10.- pr kilo, 1 kilo er ca 250 meter, vil det være riktig av meg å ta 25.- pr 2m? nei, jeg er så drit lei grådigheten i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En pakke koster 69 kroner hos Nordisk.

Dyrt tja, men ikke værre enn at når jeg opplever det såpass mye bedre å bruke en polychenille så er det greit for meg. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har du funnet noe isteden for polychenille? Trodde det var vingemateriale som var nytt. Som vedlegger legger jeg et bilde av Fine & Dry, slik som jeg kan kjøpe det inn. Det koster meg 8.- pr. kilo, de har litt over 400 hundre farger å velge mellom. her er det mye bra, men jeg må kjøpe 10 kg av hver farge. I hver pakke er det det 1 gram altså jeg får 1000 pakker på kiloen, jeg vet ikke hvor mye slik dubbing koster pr pakke, la oss si 25.- dersom jeg selger det direkte til forbrukeren selv vil jeg tjene 24 992.- er det riktig da? Om ja så mangler jeg noe i hue!

post-0-13949851118112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet noe isteden for polychenille? Trodde det var vingemateriale som var nytt. Som vedlegger legger jeg et bilde av Fine & Dry, slik som jeg kan kjøpe det inn. Det koster meg 8.- pr. kilo, de har litt over 400 hundre farger å velge mellom. her er det mye bra, men jeg må kjøpe 10 kg av hver farge. I hver pakke er det det 1 gram altså jeg får 1000 pakker på kiloen, jeg vet ikke hvor mye slik dubbing koster pr pakke, la oss si 25.- dersom jeg selger det direkte til forbrukeren selv vil jeg tjene 24 992.- er det riktig da? Om ja så mangler jeg noe i hue!

 

Her er det vel bare å bestille, så deler vi broderlig på både kostnad og materialer, Staffan?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg tar selvkritikk og ser at vi burde diskutere dette i en egen tråd under f.eks fluebinding slik at denne tråden kan

være forbeholdt fluebilder og kommentarer til selve bildene og mønstrene.

 

Slik det er nå er vi på vei over i en diskusjon om materialer, pris osv. og det hører vel strengt tatt ikke inn i denne tråden.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

man ville bli forundra om man fikk se alle vareprøvene jeg har. Jeg har funnet, med stor sikkerhet garnet som Terje bruker i vingene, det koster ikke mye, 8 dollar pr. kilo, men man må alltid gå inn med en storbestilling, det finnes i 400 farger. Slike syntetiske materialer er laget for tekstilbransjen og det er derfor man må bestille mye, så mye at det vil bli et veldig lager etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

polychenille koster for meg ca. 10.- pr kilo, 1 kilo er ca 250 meter, vil det være riktig av meg å ta 25.- pr 2m? nei, jeg er så drit lei grådigheten i denne bransjen.

Man trenger ikke å være økonomiutdannet for å skjønne at en leverandør ikke kan operere slik du mener Staffan. Da hadde man vært konkurs etter to dager. Før man kommer med slike uttalelser burde man faktisk vite litt mer om hva man snakker om.

 

En del materialer er billige ja, men hvem leverandør tror du har tid til å kjøpe inn alle slike materialer i bulk, pakke selv, porsjonere, merke, trykke labels, ha lagerstyringssystem osv..... Det er som å kaste penga i dass. Fluebinding er faktisk noe av det mest uøkonomiske en leverandør kan drive med. Det er ingen som har blitt rik på dette i norge. Fluebinding er sært, krever voldsomt med plass og systematisering. Det tar tid å pakke det (lagerfolk må også ha lønn) og koster lite pr enhet. Og den som tror at fluebinding er et stort marked i norge kan bare tro om igjen. Det er en liten gruppe mennesker som driver med dette.

 

Å selge f.eks polychenille til 5,- kr. pakka hva er vitsen?? For en som skal drive butikk er det ikke bryet verdt å ha det engang. Bare piggen som pakka skal henge på i butikken koster mer i leie enn man tjener på å selge det. Og når varen holder i en sesong pr. kunde blir det skikkelig butikk av det. Butikker kan ikke bruke masse tid på å selge varer med elendige kalkyler. De skal tross alt fø sine ansatte, betale leie, + mye mer. Det du er inne på er jo situasjonen på alt av varer i hele verden. Skal hjula gå rundt så må man faktisk tjene et visst beløp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at mange materialer er overpriset i forhold til produksjons kostnadene , men dette er på ingen måte særegent for fluefiske bransjen . Biler , båter å masse annet betaler vi flere hunder prosent mer en den reelle produksjons kostnaden. Det er trossalt mange ledd det skal igjennom . Annonserings kostnader med reklame disdribusjon ikke minst lønn til de som jobber hos grosistene .

Så jeg må vel si at , ja det er mys som koster penger . Men vil vi ha forretninger som holder et akseptabelt tilbud på varelager å kompetanse  , ja da må vi nok også i fremtiden betale mer enn produksjons kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Eirik. Man kan ikke se seg blind på produksjonskostander. Det produsenten som det er mest interessant for. For den som selger varen som ofte er 2 eller 3 ledd må man se på alt rundt.

 

Jeg har hørt- og har selv sutret på at butikkene ikke har alt jeg vil se og evt. kjøpe. Og jeg skriver evt. kjøpe, fordi mange av oss vil se og føle på det ene og det andre før vi handler det. Og når vi kommer hjem hva skjer da? Jo da slår vi på pc'en og kjøper det på nettet eller på nettet i utlandet. Ikke rart at butikken på "hjørnet" ikke har det jeg vil se. Jeg er jo bare ute etter å kvalitetssikre varen, ikke gjøre en handel slik at det er verdt for butikken å ha varen. Hvis man ønsker å ha varer i butikken så må man etterspørre og handle. Hvis ikke.... må man nøye seg med bilder i en katalog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Eirik. Man kan ikke se seg blind på produksjonskostander. Det produsenten som det er mest interessant for. For den som selger varen som ofte er 2 eller 3 ledd må man se på alt rundt.

 

Jeg har hørt- og har selv sutret på at butikkene ikke har alt jeg vil se og evt. kjøpe. Og jeg skriver evt. kjøpe, fordi mange av oss vil se og føle på det ene og det andre før vi handler det. Og når vi kommer hjem hva skjer da? Jo da slår vi på pc'en og kjøper det på nettet eller på nettet i utlandet. Ikke rart at butikken på "hjørnet" ikke har det jeg vil se. Jeg er jo bare ute etter å kvalitetssikre varen, ikke gjøre en handel slik at det er verdt for butikken å ha varen. Hvis man ønsker å ha varer i butikken så må man etterspørre og handle. Hvis ikke.... må man nøye seg med bilder i en katalog.

 

så rett så rett!

 

Jeg mener deler av denne diskusjonen har vært oppe tidligere, hvor det ble konstatert at vi ønsker å beholde butikken på hjørnet, men da med billigst mulig produkter.

Om vi vil ha butikken på hjørnet, få litt fornuftig hjelp og service så koster det gjerne litt mer enn knapper og glansbilder.

 

Jeg innrømmer gjerne at jeg sjekker priser i US&A om jeg skal gjøre noen dyrere kjøp (stenger, vadere etc.) men prøver å kjøpe de småtingene i butikken på hjørnet slik at jeg også kan få den hjelpen jeg trenger når uhellet skulle være ute.

 

Ikke noe er jo som å bruke noen timer hos gutta på Nordisk, se på hva som er nytt og høre siste sladder/rapporter fra fjern og nær!

 

Nei,, sørg for å holde liv i butikken på hjørnet, og betal hva det koster for å få lov til å holde på med det vi liker aller best!

 

André

 

Dette er jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

selvsagt har dere riktig i at i prissettingen må man tenke at det skal selges gjennom flere ledd, det skal pakkes i poser som koster 5 øre stykke, skrive ut etiketter. legges på lager. om det kommer en nettbutikksom har de kontaktene jeg har på syntetmaterialer til 1/4 fel av hva prisen er idag, hva kan man gjøre med det, jo det eneste er selv å gå til kildene, kjøpe materialt der det kommer fra. Gikk gjennom hjemmesida hvor jeg kan handle en gsng til. her ser dere en stor bundt antronbundt.

den veier 1 kg. og koster 3 euro. Jeg ville med dette sette lyset på hvor inn i granskauen vi blir lurt når vi kjøper syntetiske materialer og hvor grovt det er overpriset i forhold til verdien. Prisene er som de er og i norge har vi råd til det. Men at enkelte skulle bli provosert av det jeg skrev var "underlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt har dere riktig i at i prissettingen må man tenke at det skal selges gjennom flere ledd, det skal pakkes i poser som koster 5 øre stykke, skrive ut etiketter. legges på lager. om det kommer en nettbutikksom har de kontaktene jeg har på syntetmaterialer til 1/4 fel av hva prisen er idag, hva kan man gjøre med det, jo det eneste er selv å gå til kildene, kjøpe materialt der det kommer fra. Gikk gjennom hjemmesida hvor jeg kan handle en gsng til. her ser dere en stor bundt antronbundt.

den veier 1 kg. og koster 3 euro. Jeg ville med dette sette lyset på hvor inn i granskauen vi blir lurt når vi kjøper syntetiske materialer og hvor grovt det er overpriset i forhold til verdien. Prisene er som de er og i norge har vi råd til det. Men at enkelte skulle bli provosert av det jeg skrev var "underlig".

 

Jeg blir overhodet ikke provosert, men synes det er en "underlig" påstand når du sier vi blir lurt bare fordi syntet materialet er billig i prod. i 1. ledd, men skrekkelig dyrt i siste ledd.

 

Pris i forhold til verdi, eller pris i forhold til etterspørsel.. 

Noen steder må jo pengene hentes fra, slik at utgiftene blir betalt.

 

Amen

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja og det finnes der ute. hvorfor må det være bare amerikanere som handler hos kildene og pakker det. den som vil starte en slik bedrift kan få kontaktene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke provosert av det du skriver Staffan , men jeg må si meg uenig. Om du mener at vi blir lurt når vi kjøper ei pakke antron til 40 Nok . Ja da blir vi virkelig rundlurt uansett hva vi kjøper i norge . Kjøper du et brød hos bakeren betaler du +/-25 kroner for et brød av god kvalitet , bens produksjons kostnader er +/- 5 kroner ,bensin , produksjons kostnad så lav et det nesten ikke kan nevnes selges til ca 10-12 kroner .

Det gjør meg ikke så veldig mye at den antron pakka koster 40 kroner , det er mye billigere en snus 64 kr , å det varer betydelig lengre.

Om noe er dyrt eller kostbart ,som etter min mening er to forskjellige ting . Det kommer an på individet som kjøper det å hvor mye vedkommende gleder seg over produktet.

Men vi må ikke glemme at vi lever i et land hvor den gjennomsnittlige inntekten pr måned ligger langt over årslønna ( gjerne flere år) over de som produserer materialene vi bruker.( strekt en  smule langt dette men men  ;) ) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt provosert kan man bli når du fremstiller det så svart-hvitt. Mest provosert blir jeg når jeg tenker på at folk faktisk kan finne på å tro på at det er så enkelt. Eller overpriset som du skriver.

 

Ja, for hvem leser ikke litt mellom linjene. Når jeg listet opp ledd og ulike kostnader så var det under halvparten av de ulike kostnadene.

 

Ang. verdien Staffan så er det kanskje produsentens utsalgspris du har sett her. Eller en agent?

"Verdien" eller ren produksjonskostnad som du sikter til er mye lavere. Hvis vi tar for oss verdikjeden til antron garn til fluebinding er det rart det koster 25,- for ei pakke?

 

Produsent ---> Leverandør/Merkenavn ---> Importør ---> Butikk og til slutt forbruker.

 

Den reelle verdien av et produkt er jo hva de ulike leddene i verdikjeden må ha for at det skal lønne seg å selge det. Kombinert med et kompromiss på hva markedet er villig til å gi for det. Hvis ikke markedet er villig til å gi nok, kommer ikke produktet for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...