Gå til innhold

Hvem mestrer tohånds ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Siden vi stort sett er ørretfiskere her, og sikkert er mest vant med lette,"små-femi" enhåndsstenger, kunne det vært artig å høre hvor mange som har erfaring med tohånds fluestang ?

Altså; hvor mange av dere har kastet med, og mestrer kast med tohånds, spey eller over hodet kast ?  :o

Selv er jeg eier av ei tohånds (13 fot), og holdt på å trene litt underhåndskasting for 3-4 år siden ! Dette kastet skal jo være langt enklere å få til med tohånds enn enhåndsstang, men jeg fikk ikke all verdens kontroll på det, og pr dags dato så legger jeg nok ut lengre kast med ei litt kraftig enhånds !

Det skyldes selvfølgelig dårlig teknikk med tohånds, som igjen skyldes minimalt med trening !

De gangene jeg fisker i lakseelver velger jeg som oftest enhånds på 9,6 - 10 fot fremfor tohåndsstanga !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket endel med tohånds, men det var før jeg noensinne hadde hørt om speykast ;-)

Var 14 år og lykkelig eier av ei 15 fots Hørgård Driva kl.#11 med ei hørgård (bly)snelle  :-X

Tror forøvrig jeg har få problemer med å mestre tohåndsen. Er litt lettere å gå fra enhånds til to enn motsatt!

Har forresten planer om å anskaffe ei tohånds Albright EXS 13'6 #6. Har kjent litt på den og hatt påfølgende våte drømmer  :rolleyes: Tøft!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker litt med tohånds, i og med at jeg guider laksefiskere her. Mestrer den greit, og fisker mest med snakeroll og spey. Egentlig utrolig kult å kaste med tohånds når snøret fyker ut, og de engelske klientene aplauderer i bakgrunnen....

 

Men må understreke at jeg ikke er noen mester, men får ut flua dit jeg skal på en helt ok måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Jeg har også fisket med 2hånds like lenge som jeg har fisket med enhånds

det åpner seg en ny verden når man takler den biten også og gøy er det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at jeg mestrer to-hånds ganske greit og det er jo ganske "macho" og kaste med en femten foter da. ;D Jeg begynte med overhodekast og mestret dette ganske godt etterhvert. Så etter et kurs i speykast med tohånds, bruker jeg nesten bare  speykastet. Prøver jeg nå overhodekast, går det litt dårlig i starten, må kaste meg litt inn igjen.

 

Selv om jeg nå stort sett bare bruker speykast, er det av og til lurt å bruke og mestre overhodekastet også. Man kan komme litt lenger med overhodekast hvis man trenger de siste metrene til en god standplass.

 

En annen ting med speykastet er at jeg har flua mere ute i vannet enn med overhodekasting. Det blir jo noen mellomkast med overhodekastet før man legger ut flua, mens med speykastet legger jeg som regel ut flua direkte uten mellomkast (for å hindre "plasking"). Må jeg vinkle mye blir det kanskje et mellomkast også med speykastet.

 

En annen ting jeg husker med tohånds kasting er at jeg syntes det var kul umulig å lære seg å kaste med venstre (venstre side), men etter å ha tvunget meg til å prøve og prøve, så gikk dette forbausende lett etterhvert. Jeg tror vel nesten at jeg kaster bedre rent tekniskt med venstre nå enn med høyra, så det gjelder bare å ikke gi seg. ;D

 

Når det gjelder enhånds og venstre armen, får jeg håpe det er like "lett" å lære seg å bruke den. Det har jeg ennå ikke "tvunget" meg til å lære meg, men det skal jeg.

 

Og en annen morsom ting er at etter ei uke med tohåndskasting med en femten foter, er det så morsomt å fiske med en "tannpirker-enhånds" i klasse fire eller fem. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen morsom ting er at etter ei uke med tohåndskasting med en femten foter, er det så morsomt å fiske med en "tannpirker-enhånds" i klasse fire eller fem. ;D

Husker jeg hadde med tohåndsstanga i reisaelva for noen år siden !

Etter ei 2-timers økt med den ble det en surrealistisk opplevelse å gå rett på ei ny økt med 8,6 foteren i #4   :o

Ble omtrent som å legge ifra seg en stokk, og ta opp en fyrstikk  ;D

Satt og beundret tohånds-kastinga til en eldre kar i samme elva i sommer !

Han brukte helline (tror det var dt-snøre), kastet kun over hodet , og la jevnt ut 30-40 meterskast med de trangeste snørebuktene jeg noengang har sett  :o

Utrolig stilig å se så mange meter med snøre rulle bedagelig ut over elva, og hvor lett og uanstrengt fyren kastet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jo da.... prøver meg som tohånds fisker av og til jeg også . Hadde for noen år tilbake med en lokal forhandler i elva og han har lært meg spey  og overhåndskast . Sa forøvrig til mannen at det ikke ble noe kjøp av stang før han hadde lært med kastinga ....  ;D ;D Er ikke flink nei... men får ut flua og fanger en og annen laks  . Bruker henholdsvis en 12 fot 8  kl 10 , men har en 15 fot 3 kl 11 stående på lur  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mestrer og mestrer. . .

Jeg har iallefall 2 stk. En 14" klasse 10 med masse synkeliner og greier. Den bruker jeg de få gangene jeg fisker tidlig i Gaula eller Orkla.

Min andre er en 12,6" klasse 8-9. Den fisker jeg med når jeg skal langt ut og det ikke er plass til baksleng. Har desverre ikke fått til spey med en-håndsen enda. Men jeg bruker aller helst min en-hånds i klasse 8 til laks og sjøørret. Med overhodekast kaster jeg lengre med en-håndsen enn to-håndsen.

Får jeg til spey med en-håndsen blir det nok lite to-hånds etterhvert  :P

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster like bra(eller dålig)med både enhånds og tohånds. Jeg er nok en som bruker tohånds mer i løpet av sommeren en enhåns, fisker ikke veldig mye etter ørret. høsten, vinteren og våren fisker jeg mye etter SØ med enhånds fra#4-#7. Og i tillegg så trener jeg innendørs hver uke med enhånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope! Har vel et hengende tilbud om laksefiske i Gaula neste år (hvis det ikke blir flere restriksjoner da). Har lekt litt med tanken på en tohåndsstang. Ser litt fett ut å stå der og dælje på,  men så er det så mye fremmed med dette i form av snører, klumper, fortommer og rare måter å knytte til flua. Så jeg vet ikke. Har kommet i en alder hvor jeg kjenner at jeg ikke orker å trykke enda mer inn i huet, må ha litt plass til abstrakt og kontemplativ refleksjon rundt frie temaer også. Akkurat nå prøver jeg å lære meg litt om foto og media, og så skal jeg binde noen smeltelimfluer etter inspirasjon fra puristen. Det får være nok for det neste år.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster like bra(eller dålig)med både enhånds og tohånds. Jeg er nok en som bruker tohånds mer i løpet av sommeren en enhåns, fisker ikke veldig mye etter ørret. høsten, vinteren og våren fisker jeg mye etter SØ med enhånds fra#4-#7. Og i tillegg så trener jeg innendørs hver uke med enhånds.

 

For ikke å snakke om all kastetreningen og konkurransene  ;)

 

For meg er laksefiske gørr kjedelig, MEN jeg elsker å kaste med tohånds. Jeg har aldri eid en tohåndsstang, men hver gang jeg får sjansen til å kaste med en så stortrives jeg med. Siden det går lang tid mellom hver gang så må jeg ha noen oppvarmingskast, men det går stort sett greit med både overhode, spey og til og med "snap" spey  8). Det er nok lettere å gå fra enhånds til tohånds enn motsatt.

 

En ny trend i USA er såkalte switch rods. Dette er tohåndsstenger i "enhånds klasser", helt ned i #4. En ny ting som jeg MÅ prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mestrer over hodet ikke tohåndskasting, og føler meg både patetisk og litt redd med en svær tohåndsstang i mellom fingrene.

 

Nå vil sikkert noen av mine dårlige kompiser (og sannsynligvis flere av mine ekskjærester) påpeke at dette kun er fordi jeg ikke er vant med å holde i såpass kraftig utstyr, og det kan sikkert være noe av forklaringen. Men jeg husker også at jeg alltid hadde en stygg følelse av at flua til enhver tid var uhyggelig nærme bakhodet mitt når den kom susende forbi meg i 3000 km/t.

 

Det uhyggelige faktum at flua ved èn anledning faktisk smalt inn mellom ryggbladene mine ga meg også såpass store nerveproblemer at tohåndsstanga ble parkert for godt for noen år siden. En annen god grunn til parkeringa var, som tmags påpeker, at maskinfiske etter laks jo som kjent er drittkjedelig (der fikk du den, Robin :P;D ). But that`s a different story... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Jeg har ikke engang prøvd å kaste over hodet med tohånds, og ikke har jeg planer om å lære det heller  ;D

Men å stå å legge ut underhåndskast er faktisk nokså laidback moro  :D

Men jeg er helt avhengig av å stå på "rett side" av elva, for å bruke høyre hånd nederst mestrer jeg absolutt ikke  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden sist, men jeg har jo fisket litt laks med den gamle tohåndsen min ja. Fått et par laks på den også.. ;D

 

Er enig med Tore, det er GØY å kaste med tohånds. Det er jo så lekende lett å speye langt med en 14' #10 at man bare går og gliser av lengdene hele tiden. Jeg er en ræva tohåndskaster, men hvis man har teknikkene inne med énhånds, så er det utrolig hvor fort man mestrer det mest elementære med en tohånds. Litt trøblete i begynnelsen, men så begynner det å sitte etterhvert... ;)

 

Må innrømme at jeg fort blir fristet til å legge ut et kort speykast, en baksleng (overhodet) med mating, og DENGE ut hele skiten der det er åpent bak, og elva er bred. Dæven hvor langt det går, når man er vandt til ørretfiske... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speyer/snakeroller like godt fra begge sider av elva. Tok ikke lang tid å tilpasse seg og kaste med venstra... Utrolig gøy å kjenne rykket i stanga når snøret vil lengre enn elva er bred... Og når laksen på 12-13 kilo tar flua og går 100 meter på no-time, er det gøy å fiske laks også. MEN, må påpeke at det er ørretfisker jeg er (men vokste opp med myye laksefiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker litt med tohånds etter laksen gjennom en sessong, og det er morsomt å trene speykast mens man "jobber" seg nedover elva..

Har automatisk blitt fiske med slikt redskap, da dette var hvordan fluefiske startet for min del.. Å bli med fattern i de store elvene i Trøndelag var artig!

Men etter å ha utforsket ørretfiske er det ikke tvil! Det går en grense for hvor lenge man gidder å denge med 15 fotern.. På en annen side er det vel utfordringa i kastinga som gir lysten, i tillegg til drømmen om en skikkelig sværing.

Så når regnet bøtter ned, går det i speykasting, men så fort ørreten vaker igjen er det den, og 8 fotern som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen med brødrene Syrstad i aksjon her om dagen. Fyttirakker'n det gikk langt. Helt vannvittig å se 30 meter løssnøre suse ut gjennom stangringene. Fikk ikke rent lite lyst til å prøve.

 

PS! Filmen har også en helt rå fiskescene der en av brødrene får en storlaks som drar hele kar'n ut i elva, og han seiler nedover med bare haka over vann i et forsøk på å kjøre fisken. Fisken glapp, men det var en kul scene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Så filmen med brødrene Syrstad i aksjon her om dagen. Fyttirakker'n det gikk langt. Helt vannvittig å se 30 meter løssnøre suse ut gjennom stangringene. Fikk ikke rent lite lyst til å prøve.

 

 

Litt åftåpikk. Hva gjør desse gutta med fiskene som står på 5-10 meter fra seg da? Går de på andre siden av elven, slik at de fremdeles kan bruke 40meterkastene sine ? :D .D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen med brødrene Syrstad i aksjon her om dagen. Fyttirakker'n det gikk langt. Helt vannvittig å se 30 meter løssnøre suse ut gjennom stangringene. Fikk ikke rent lite lyst til å prøve.

 

PS! Filmen har også en helt rå fiskescene der en av brødrene får en storlaks som drar hele kar'n ut i elva, og han seiler nedover med bare haka over vann i et forsøk på å kjøre fisken. Fisken glapp, men det var en kul scene. 

Heisann, Jørn !

Hvilken film med Syrstad-brødrene er dette ?

Har det kommet noe nytt derfra nå ?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . da har jeg den faktisk . . . på video  ;D

Har ikke sett den på noen år, og videospilleren ligger i kjeller'n  :-[

Er det noe disse Syrstad-gutta kan så er det å kaste med tohånds, og å fiske laks !

De har vel ikke gjort stort annet siden de lærte å gå, har jeg inntrykk av  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...