Gå til innhold

And the winner is...


PMW

Anbefalte innlegg

Jeg blir virkelig overraska over slike uttalelser som "utrolig at slik fiske fortsatt er lovlig". Jeg leser dette som om "han der er en dust som ikke slapp den ut igjen" og "fiskekonkurranser burde forbys".  :-X Er man uenig så kan man heller ta dette med grunneierforeninga, som til og med sier at de ønsker å bli enda mere aktive for å få elva tilbake til fordums tider. Ikke kritiser en som ikke har gjort noe ulovlig. Smaker misunnelse.

 

Gratulerer med fin fisk! Det samme til de andre som også har gjort fine fangster i 07 sesongen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi er i gang med et arbeid for å modernisere fisket og legge forholdene enda bedre til rette ved fiskeplassene. Dessuten vil vi jobbe med å styrke rapporteringssystemet for å få bedre oversikt over fangstene, sier Traaseth"

 

Kanskje vi vil se en maksmål orientert kultivering i elva i fremtiden. Lurer på hva Traaseth mener med å modernisere fisket.

 

En flott fisk var det uansett, død eller levande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir virkelig overraska over slike uttalelser som "utrolig at slik fiske fortsatt er lovlig". Jeg leser dette som om "han der er en dust som ikke slapp den ut igjen" og "fiskekonkurranser burde forbys".  :-X Er man uenig så kan man heller ta dette med grunneierforeninga, som til og med sier at de ønsker å bli enda mere aktive for å få elva tilbake til fordums tider. Ikke kritiser en som ikke har gjort noe ulovlig. Smaker misunnelse.

 

Gratulerer med fin fisk! Det samme til de andre som også har gjort fine fangster i 07 sesongen :D

 

Storørretstammen i Mjøsa bør fredes for noen år! Når man ser en varig negativ trend i bestanden, bør fisket reguleres. Er ikke dette logisk da? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg blir virkelig overraska over slike uttalelser som "utrolig at slik fiske fortsatt er lovlig". Jeg leser dette som om "han der er en dust som ikke slapp den ut igjen" og "fiskekonkurranser burde forbys".  :-X Er man uenig så kan man heller ta dette med grunneierforeninga, som til og med sier at de ønsker å bli enda mere aktive for å få elva tilbake til fordums tider. Ikke kritiser en som ikke har gjort noe ulovlig. Smaker misunnelse.

 

Gratulerer med fin fisk! Det samme til de andre som også har gjort fine fangster i 07 sesongen :D

 

Tror du man få elva tilbake til fordums tider ved å ta ut masse stor ørret, Åddvard??

Sitat fra GD:

Fangsten styrker juryleder Kristian Traaseth i troen på at hunderørreten er reddet.

Det viser at hunderørreten har overlevd både kraftutbygging, miljøgifter i Mjøsa og soppangrep. I år meldes det om mindre soppangrep, sier Traaseth. Vinnerfisken styrker ham i troen på at den sårbare stammen er reddet.

 

Er ikke det en litt merkelig konklusjon?? når man etter å ha sagt dette så premierer man uttak av storørret??

Henger ikke helt på greip for med det her, men nå kan det jo hende at man mener at det går så mye stor ørret her at det ikke skader å ta ut store

eksemplarer. Allikevel stusser jeg når man på den ene siden sier at man er styrket i troen på at den sårbare stammen er reddet, mens man i neste moment

premierer daue storeksemplarer.

Den retorikken skjønte jeg ikke rett og slett.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før fikk vi mange giganter av noen ørretter i på denne strekka. Det er ikke mange store ørretter igjen etter overfiske, soppangrep, kraftutbygging og miljøforgiftning, så derfor setter vi igang en STOR fiskekonkurranse for å se om vi kan få opp noen av de gjenværende storørrettene. Og SE, vi fikk tatt opp noen til av de store gjenværende - dette er et bevis på at stammen ikke er HELT utryddet enda..Hurra!!!  La oss arrangere en ENDA større konkurranse neste år, for å se om det fortsatt er igjen noen levende storørretter da!"

 

Er det slik man skal tolke arrangøren??? Da skjønner ikke folk bæret av hva forvaltning egentlig betyr... >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar nok mange mange år å få folk til å skjønne at slike eksemplarer av storørret, er en langt større ressurs i elva enn på matbordet.

Imens får vi som faktisk forstår litt om forvalting, snu oss vekk og gråte noen tårer...

 

Stor ørret fås også kjøpt i frysedisken på rema1000, hvis man liker de best daue på matbordet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at det ikke står noen verdens ting om forholdene rundt fangsten. Vanntemp, krokingsted (munnvik, hals, gjeller osv), hvor lenge det tok å kjøre den og alt dette det ellers snakkes om når man refererer til gjennutsetting av fanget fisk. Jeg tipper at en såpass stor ørret ikke kommer inn på 2-3min og helt sikkert kommer rullende inn på sida når den er utkjørt. Sjansen for overlevelse er ikke så altfor stor da. Det er dette jeg kritiserer når jeg ser sånne utsagn.

 

MEN, at storørretstammen burde satses på er jeg enig i. Selv om det står i artikkelen at den er på tur tilbake og har gjennomgått ganske så mye. Den kan til og med kalles den giftigste fisken i Norge, pga all den forurensinga fra jordbruket rundt Mjøsa  ;D. Det er så nær sannheten at det nesten ikke er morsomt engang. Men samtidig viser det også at ørreten tåler mye mer enn hva vi tror. At man kanskje burde revurdere fredningstida for de nederste sonene i elva fra tida fisken begynner sin gytevandring er vel noe som alle kan være enige om?

 

Fiskekonkurranser er oftest til for å tiltrekke flere fiskere (brukere) til et vassdrag. Gjennom en hel sesong er det vanskelig å gjøre noen annen slags konkurranse enn "ta den største". Kanskje med en litt annen vri, men det blir uansett ikke det samme som en 2 dagers konkurranse med dommere på stedet osv.

 

Terje, er det ikke politisk korrekt av meg å gratulere fiskere med bra fangst? Det er notert.

 

BTW, er det noen som har noe imot fiskekonkurranser? Ikke for å krangle, men jeg er faktisk nysgjerrig på hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Åddvard skrev:

Terje, er det ikke politisk korrekt av meg å gratulere fiskere med bra fangst? Det er notert.

 

Har jeg sagt at det ikke er politisk korrekt av deg å gratulere, Åddvard.

Du må ha feiltolka svaret mitt. Bare gratuler så mye du vil. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW, er det noen som har noe imot fiskekonkurranser? Ikke for å krangle, men jeg er faktisk nysgjerrig på hva dere mener.

 

Nei, i prinsippet ikke. Konkurranser kan faktisk være til nytte mange steder.

Men det avhenger av at arrangøren har regler som tar hensyn til fiskebestanden der det fiskes...

 

1) Konkurranse i overbefolkede vann = drep all småfisk man får!

2) Konkurranse i gode vann = fisken kan settes tilbake etter måling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at en såpass stor ørret ikke kommer inn på 2-3min og helt sikkert kommer rullende inn på sida når den er utkjørt. Sjansen for overlevelse er ikke så altfor stor da. Det er dette jeg kritiserer når jeg ser sånne utsagn.

 

Men samtidig viser det også at ørreten tåler mye mer enn hva vi tror.

 

Göy... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...