Gå til innhold

Kola 2008 - Uke 35


Anders W

Anbefalte innlegg

Her er en som fisker bra i humusfarget vann. Jeg tok fisk på denne på Kola i sommer. Lag den også i sort med sølvkropp. Denne zonkeren er det bly i, bruk blytape.

 

[attachimg=1]

 

I tillegg bør du ha Kola Killer. Da har du litt å starte med. Og hva med noen tubefluer? Det bør du også ha med.. Sunray, Bathakorva, etc.

BZonker Olive.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med dere i uke 28, men jeg satser ihvertfall på sånne her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=listarticles&secid=13

 

Våren (les: klekkingene) kommer sent til neste år har jeg hørt.

;D

 

Du bør nok ikke kun satse på "smågodt". Å reise til Kola uten streamere (godt utvalg), Nymfer (spes. vårfluepupper i div str. og vekter) + noen tuber er galskap. Vakorgier er ikke regelen, snarere unntaket. Og når ørreten står å tygger drivende vårfluepupper, vifter med halen og er ufin... Da kan du nesten glemme tørrfluefiske. Men det er ikke noe mindre moro av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips gutter.

Jeg så ikke helt tilfeldig "Ørret Eldorado" filmen med Svein Rødbergshagen i går. Der snakker han med en svenske om fluer. De viser fram to stykker.

 

Er det noen som tilfeldigvis har bilde eller bindebeskrivelse på de?

 

Heisann!

 

Jeg tipper du mener Madam-X og den grønne cdc-vårflua til Peter Wulf...

Madam-x i stor størrelse synes jeg er en fin "fiskefinner" når det ikke vaker, men når vårfluene klekker i større antall kan det nok ofte være at de mer tradisjonelle mønsterne fungerer bedre...

 

Peter's grønne cdc-vårflue har mange sett, og i år traff vi på denne vårflua med "grå og grønne" vinger. De har sort kropp, og ca. i krok 12 (13). Grønnfargen ser du i filmen "Ørreteldorado" (har ingen bilder av denne)....

Jeg bandt sorte kropper, og la inn en grå cdc fjær og et par grønne på mine fluer, men vi fikk jo fisk på helt grønne imitasjoner også.. ;)

 

Denne vårflua med "grønne" vinger ser ut til å bare klekke der det er litt strøm i elva... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med dere i uke 28, men jeg satser ihvertfall på sånne her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=listarticles&secid=13

 

Våren (les: klekkingene) kommer sent til neste år har jeg hørt.

;D

 

Du bør nok ikke kun satse på "smågodt". Å reise til Kola uten streamere (godt utvalg), Nymfer (spes. vårfluepupper i div str. og vekter) + noen tuber er galskap. Vakorgier er ikke regelen, snarere unntaket. Og når ørreten står å tygger drivende vårfluepupper, vifter med halen og er ufin... Da kan du nesten glemme tørrfluefiske. Men det er ikke noe mindre moro av den grunn.

 

Var mest spøk det der. Er ikke fremmed for zonkere jeg, og er allerede i full gang med nye streamere og annet fanteri som chernobyl ant. Tubefluer synes jeg blir på kanten.. Må da holde med tradisjonelle ørretstreamere. ;) Og jeg håper jo i det lengste hardt på vi finner vakende fisk også.. Gleder meg ihvertfall som en unge til å oppleve Kola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubefluer synes jeg blir på kanten..

 

Bittesmå tuber gir godt liv i flua, men dersom man ønsker det beste for ørretten, så må man for guds skyld ikke bruke treblekrok på tubene. Det kommer til å bli skjerpet inn på "krokbruk" fra i år, og alle må bruke mothakeløst eller klemme inn mothaken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som fisker bra i humusfarget vann. Jeg tok fisk på denne på Kola i sommer. Lag den også i sort med sølvkropp. Denne zonkeren er det bly i, bruk blytape.

 

[attachimg=1]

 

I tillegg bør du ha Kola Killer. Da har du litt å starte med. Og hva med noen tubefluer? Det bør du også ha med.. Sunray, Bathakorva, etc.

 

 

Du har ikke ev. bilder eller bindebeskrivelser på noen av disse .... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som fisker bra i humusfarget vann. Jeg tok fisk på denne på Kola i sommer. Lag den også i sort med sølvkropp. Denne zonkeren er det bly i, bruk blytape.

 

[attachimg=1]

 

I tillegg bør du ha Kola Killer. Da har du litt å starte med. Og hva med noen tubefluer? Det bør du også ha med.. Sunray, Bathakorva, etc.

 

 

Du har ikke ev. bilder eller bindebeskrivelser på noen av disse .... ?

Det kan jeg sikkert ordne, men det er nok raskere å gjøre et lite søk på nettet. Er velkjente fluer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bandt opp noen vårfluepupper som TØRRFLUEPURISTEN la ut på Inspirasjonstråd --> Hva binder du? tråden.

 

Flemming nevnte noe om en som har svart kropp og oliven grønne fjær. Kanskje dette mønsteret kan brukes med de fargene. Vi får se til sommern...  ;)

 

(Bilde er tatt av TØRRFLUEPURISTEN, fikk tilatelse til å bruke bilde. http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4380.150)

post-1141-13949852592797_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også ha noen fortyngede: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=132 Den som er i steg for stegen der tok jeg flere fine på i år. Den fargen som er på den her http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=118&mode=thread&order=0&thold=0 er meget god (se ca. midt på sia). Mener å huske at jeg lager bakkroppen av flyrite i fargen Caddis Pupa Green og framkropp av mørk brun Squirrel SLF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også ha noen fortyngede: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=132 Den som er i steg for stegen der tok jeg flere fine på i år. Den fargen som er på den her http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=118&mode=thread&order=0&thold=0 er meget god (se ca. midt på sia). Mener å huske at jeg lager bakkroppen av flyrite i fargen Caddis Pupa Green og framkropp av mørk brun Squirrel SLF.

 

Veldig bra artikkel. Da blir det noen slike også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hvordan ggår det her gutter ?

 

Ferdig med å lage fluer ? Begynt å pakke ?

 

Jeg holder på med siste innspurt i fluebindingen og har begynt å planlegge kofferten . . ( eller sekken . . )

 

Jan

 

Nope ingen av delene, har nå kommet i gang med noe fluebindig, men langt fra ferdig.

Har vel en del fluer i boksene fra før, men må vel suplere med noen fler litt større vårfluer og streamere.

Ellers blir det vel pakking et par dager før avreise.

Skal vi ha med liggeunderlag sjøl?? Har glemt og spørre Flemming

Ellers tror jeg det meste er under kontroll

 

EDIT: Husk sovepose, har en forumkompis som glemte det sist han var der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ggår det her gutter ?

 

Ferdig med å lage fluer ? Begynt å pakke ?

 

Jeg holder på med siste innspurt i fluebindingen og har begynt å planlegge kofferten . . ( eller sekken . . )

 

Jan

 

Nope ingen av delene, har nå kommet i gang med noe fluebindig, men langt fra ferdig.

Har vel en del fluer i boksene fra før, men må vel suplere med noen fler litt større vårfluer og streamere.

Ellers blir det vel pakking et par dager før avreise.

Skal vi ha med liggeunderlag sjøl?? Har glemt og spørre Flemming

Ja det må du.

Gled dere heldigriser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...