Gå til innhold

Andre arter i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Knall rapport Tom.  Dæven døtte.

Ellers så har jeg oppgjør med han som snakka om råtidlg vår her, hehe.  Jobber overtid nå han, må få ting på plass.  Er jo folk som snart monterer klatrevegger i stua hvis de ikke kommer ut å fiske, har jeg ropt ut..! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Veldig spent på hva sommerens fiske vil by på av "andre arter i sjøen" i år. I fjor sommer var det kanskje først og fremst makrellen som var dominerende i fjordene hjemme, men i påska i år var det til tider enorme mengder med lyr - selvsagt mye smått, men også noen skikkelig grove beist ;D så jeg har en liten mistanke om at 2010 blir et "lyrår" på høyde med 2008. Eller kanskje enda verre bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spent på hva sommerens fiske vil by på av "andre arter i sjøen" i år. I fjor sommer var det kanskje først og fremst makrellen som var dominerende i fjordene hjemme, men i påska i år var det til tider enorme mengder med lyr - selvsagt mye smått, men også noen skikkelig grove beist ;D så jeg har en liten mistanke om at 2010 blir et "lyrår" på høyde med 2008. Eller kanskje enda verre bedre...

jeg lurer på det jeg og. spørs om jeg kalrer å perse på lyr i år.... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et par kandidater som muligens kunne matchet rekorden din siste dagen jeg var hjemme på "påskeferie", men de stakk av med hver sin hvite og rosa jiggy i kjeften :P Sammenlignet med sjukilosen jeg fikk samme dag er i hvert fall 10 kg et ganske moderat anslag for den av dem jeg fikk sett før den sleit seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et par kandidater som muligens kunne matchet rekorden din siste dagen jeg var hjemme på "påskeferie", men de stakk av med hver sin hvite og rosa jiggy i kjeften :P Sammenlignet med sjukilosen jeg fikk samme dag er i hvert fall 10 kg et ganske moderat anslag for den av dem jeg fikk sett før den sleit seg...

man ryker ikke fisk ;D ;D

du kan sjanse og bruke jævlig tykk fortom, men da bør du ikke sette deg fast. raymond og cc har begge mistet halve klumpen på godplassen, da fortommen tålte mer enn lina.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snakk om en balansegang  her da, Igor. Passe på å ikke gjøre akkurat det der da :P

hehehe, det er det. derfor fisker jeg heller litt over "grensa" også har jeg ikke røket en eneste lyr siden jeg har gått opp til 0.45mm fortom. presser de hardt og det funker som snus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Bruker selv 0.40mm, unødvendig å gå mye høyere enn dette. Som Igor sier, ingen av oss har røket noen fisk enda :)

0.40 av rett merke tåler rundt 11-12kg, holder i massevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ryker ikke fisk ;D ;D

Det var faktisk en STORlyr som røyk - tror i hvert fall det var lyr - som virkelig fikk meg hekta på lyr- og sjøfiske for drøyt to år siden. Før det bestod saltvannsfiske for min del bare av sporadiske turer på jakt etter sjøørret. Siden den gang har jeg (av forskjellige grunner) også klart å ryke et par grove havabbor, men ryking av fisk er definitivt ikke dagligdags, og to på samme dag er direkte flaut. Spesielt ille er det at en av dem kan tilskrives en tapert Akron FC fortom som hadde vært i bruk litt for lenge :-X

0.40 av rett merke tåler rundt 11-12kg, holder i massevis

Lyr er ikke akkurat "big-game" fisk heller, så bruddstyrken på fortom/tippet vil aldri bli et stort problem. Forutsatt at den ikke er pill råtten. Mekanisk slitasje fra tennene ved dyp kroking er derimot et reelt problem, selv på fisk av mye mindre kaliber, men med fluefiske skjer dette heldigvis såpass sjelden at jeg foreløpig ikke ser det nødvendig å gå opp i tippetdiameter fra 0,30 mm som jeg bruker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Med tanke på at tennene til lyren er ganske skarpe, ville jeg nok ha gått opp til 0.40mm. Har sett at fortommen kan være ganske så flisete etter en tøff fight, bedre å være føre var mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ikke det at jeg har så stor Lyr erfaring :P

Men om fisken ikke er fortoms sky, så er det jo bare å safe!

Ikke kult å miste drømmefisken da!!

Hvilke fluer er det dere bruker mest etter Lyr da?

Har fått SØ på 0.40mm fortom, så det er ikke alle som er så fortomsky nei ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om fisken ikke er fortoms sky, så er det jo bare å safe!

Den er i hvert fall ikke veldig fortomssky, men til fluer med en livlig gange er det ingen tvil om at tynnere fortom fisker bedre, og man skal som sagt ha en god porsjon uflaks for at mekanisk slitasje skal bli et stort problem. Kanskje er jeg dumdristig, men 0,30 mm vil fortsatt være førstevalget mitt som tippet til lyrfiske. Jeg ser derimot ikke bort fra at jeg i fremtiden kommer til å ha en spole 0,34 mm på lur i tilfelle jeg skulle treffe på en ny stim med bitevillig monsterlyr 8) Jeg kommer også til å bli flinkere til å bytte ut selve fortommen med jevne mellomrom :-[ Overgangen fra dyre taperte kjøpefortommer til hjemmelaga tvinna fortommer (à la Staffan med en vri) vil forhåpentligvis gjøre dette lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om fisken ikke er fortoms sky, så er det jo bare å safe!

Den er i hvert fall ikke veldig fortomssky, men til fluer med en livlig gange er det ingen tvil om at tynnere fortom fisker bedre, og man skal som sagt ha en god porsjon uflaks for at mekanisk slitasje skal bli et stort problem. Kanskje er jeg dumdristig, men 0,30 mm vil fortsatt være førstevalget mitt som tippet til lyrfiske. Jeg ser derimot ikke bort fra at jeg i fremtiden kommer til å ha en spole 0,34 mm på lur i tilfelle jeg skulle treffe på en ny stim med bitevillig monsterlyr 8) Jeg kommer også til å bli flinkere til å bytte ut selve fortommen med jevne mellomrom :-[ Overgangen fra dyre taperte kjøpefortommer til hjemmelaga tvinna fortommer (à la Staffan med en vri) vil forhåpentligvis gjøre dette lettere.

jeg personlig har ikke opplevd noe problem med at flua fisker dårligere med tykk fortom. 1-1,5 m med 0,40-45 mm og løkkeknute og fluene fisker som bare det. og jeg brujer ikke noe ferdigtapert først. kun som sagt 1-1,5 m med 0,40-45 mm, vil helst ha flua nærmest synkelina ved synkeline fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om fisken ikke er fortoms sky, så er det jo bare å safe!

Den er i hvert fall ikke veldig fortomssky, men til fluer med en livlig gange er det ingen tvil om at tynnere fortom fisker bedre, og man skal som sagt ha en god porsjon uflaks for at mekanisk slitasje skal bli et stort problem. Kanskje er jeg dumdristig, men 0,30 mm vil fortsatt være førstevalget mitt som tippet til lyrfiske. Jeg ser derimot ikke bort fra at jeg i fremtiden kommer til å ha en spole 0,34 mm på lur i tilfelle jeg skulle treffe på en ny stim med bitevillig monsterlyr 8) Jeg kommer også til å bli flinkere til å bytte ut selve fortommen med jevne mellomrom :-[ Overgangen fra dyre taperte kjøpefortommer til hjemmelaga tvinna fortommer (à la Staffan med en vri) vil forhåpentligvis gjøre dette lettere.

jeg personlig har ikke opplevd noe problem med at flua fisker dårligere med tykk fortom. 1-1,5 m med 0,40-45 mm og løkkeknute og fluene fisker som bare det. og jeg brujer ikke noe ferdigtapert først. kun som sagt 1-1,5 m med 0,40-45 mm, vil helst ha flua nærmest synkelina ved synkeline fiske

Stoler på Igor der ;)

Så rigger som ham!

Stikker vel en tur i morgen kveld, mulig det blir noen utaskjærs plasser, med friskt vann.

Hva regner dere som den beste tiden for Lyr da, på høsten eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om fisken ikke er fortoms sky, så er det jo bare å safe!

Den er i hvert fall ikke veldig fortomssky, men til fluer med en livlig gange er det ingen tvil om at tynnere fortom fisker bedre, og man skal som sagt ha en god porsjon uflaks for at mekanisk slitasje skal bli et stort problem. Kanskje er jeg dumdristig, men 0,30 mm vil fortsatt være førstevalget mitt som tippet til lyrfiske. Jeg ser derimot ikke bort fra at jeg i fremtiden kommer til å ha en spole 0,34 mm på lur i tilfelle jeg skulle treffe på en ny stim med bitevillig monsterlyr 8) Jeg kommer også til å bli flinkere til å bytte ut selve fortommen med jevne mellomrom :-[ Overgangen fra dyre taperte kjøpefortommer til hjemmelaga tvinna fortommer (à la Staffan med en vri) vil forhåpentligvis gjøre dette lettere.

jeg personlig har ikke opplevd noe problem med at flua fisker dårligere med tykk fortom. 1-1,5 m med 0,40-45 mm og løkkeknute og fluene fisker som bare det. og jeg brujer ikke noe ferdigtapert først. kun som sagt 1-1,5 m med 0,40-45 mm, vil helst ha flua nærmest synkelina ved synkeline fiske

Stoler på Igor der ;)

Så rigger som ham!

Stikker vel en tur i morgen kveld, mulig det blir noen utaskjærs plasser, med friskt vann.

Hva regner dere som den beste tiden for Lyr da, på høsten eller?

de største her jeg tatt på høsten, men tar en del ok fisk på 4-5 kg på vår/sommer. men hvis de "små" er der, så er vel de store og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...