Gå til innhold

Eitermaursvermingen igang!


Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en bekjent i dag som hadde arbeidet ute og nesten blitt bombardert av maur! Det var brune maur på ca. 1cm sa han.

Han hadde vært på en jobb på øvre Romerike.

Vanligvis kommer disse den første hele uken i August.

 

Noen andre som har observert dette i dag/det siste?

 

Kom dere ut!

Snart kommer de i str. 16 og da er det virkelig snakk om sverminger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så ganske tett med disse krypene ca mandag 19. juli på Kalvøya, Bærum. Dobbelt plagsomt å slikke sol, de var overalt og jeg ville heller fisje. Men hvordan kommunisere det til din solhungrige kjære etter 2 uker som fiskebums..?

 

(maurene var i ca strl 16, svarte, dronningene hadde uvanlig stor bakkropp, altså ikke eitermaur, men veldig tett sverming!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Mens jeg tok meg en kaffe i sola, datt det maur ned!

Landet et par stykker på terrassen.

 

Brun i krok 14/16 ville nok brukt 16.

Brunt hackel, flyrite nr. 5 rust i kroppen samt lyse vinger.

 

De jeg så er av rette sorten som opptrer i stoore mengder.

Varmt eller ei i vannet, nå vaker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i helga for å se om det fremdeles var fart i "mævern".

Det var ingen å se der jeg var, kun masse små fjærmygg og noen microcaddis.

Bare småfisk som vaket. Reiste hjem etter 1,5 time uten å ha servert et eneste kast. Litt håpløst nå, 20 grader i vannet og bare badenymfer som "klekker".

 

Nå ønsker jeg meg +10, nordavind og høljeregn i en uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg misliker denne varmen... var ute på søndag, null vak, steikvarmt i vannet. Var sinnsyke mengder med vannløpere, eller teger som det kanskje heter, sånn 40-50 stykk per kvadratmeter vannflate. Helt ekstremt. Var også mer øyenstikkere enn jeg noensinne har sett før, alt fra de små søte blå til de store grønnbrune apachehelikopterne som er like store som pekefingeren din... Litt artig, men også plagsomt når de fløy inni meg hele tiden.

 

Smekka på ultra fast sink polyleader og blyfortynget nymfe, men null napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde også "maurdrop" i sommer, og måker og svaler gikk amok i svermene i de høyere luftlag. Ved den ene tilfellet dreide det seg om noen brunsvarte maur i #12-14. Det som var pussig var at bak på hver eneste en av de maurene som drysset ned satt det en bitteliten flygemaur (#18-20), som fløy asted så snart den store tok bakken :shock: Hva er dette ? Noen som har sett lignende ? Vet jo at alle maurarter har individer av ulike størrelser med ulike funksjoner, men trodde de som fløy ut var av en størrelse ? Hva i all verden gjorde den lille gratispassasjeren ?

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...