Gå til innhold

Synkesnører


TR

Anbefalte innlegg

Heisann, etter å ha nilest sjøørretfisketrådene på forumet har jeg skjønt at synkesnøre kan bidra til bedre sjøørretfiske vinterstid. Hittil har jeg klart meg med en f/i snøre men det er på tide å prøve nye ting. Fisker fra land så det er vel synk III som er tingen - eller? Så en anbefaling for Rio Density Compensated - hva er poenget med dette konseptet, er det for å unngå at linen danner "hengebukt"? Noen råd, folkens? Hva fungerer bra?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med synkeline er å få flua kjapt ned til der fisken stort sett oppholder seg på vinteren, nemlig der vanntemperaturen er 4 grader

 

Bare for å være litt vanskelig, så gjelder vel disse 4 gradene kun ferskvann ;-)

 

 

 

Temperaturen på vannet nær havbunnen synker (så vidt meg bekjent) aldri lavere ned enn til 4 grader celcius.

 

Dette er pga. at vann har størst masstetthet ved 4 grader celsius, og derfor vil vannet som holder denne temperaturen bli liggende på bunnen.

 

Er jeg helt ute å kjøre her, eller er det gjedda som har havnet på dypt vann? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med synkeline er å få flua kjapt ned til der fisken stort sett oppholder seg på vinteren, nemlig der vanntemperaturen er 4 grader

 

Bare for å være litt vanskelig, så gjelder vel disse 4 gradene kun ferskvann ;-)

 

 

 

Temperaturen på vannet nær havbunnen synker (så vidt meg bekjent) aldri lavere ned enn til 4 grader celcius.

 

Dette er pga. at vann har størst masstetthet ved 4 grader celsius, og derfor vil vannet som holder denne temperaturen bli liggende på bunnen.

 

Er jeg helt ute å kjøre her, eller er det gjedda som har havnet på dypt vann? :rolleyes:

 

I teorien har du helt rett, men havet er fullt av strømmer, både horisontale og vertikale. Disse kan til en viss grad motvirke tyngdekraften. Det hele vil altså avhenge litt av hva du mener med dypt vann. Leiter du etter områder med konstant 4-gradersvann langs bunn tror jeg du stiller svakt med synkeliner ;) Viktig å være klar over at strømforhold og vindretninger kan føre til "store" temperatursvingninger fra sted til sted. Vinterstid kan det derfor være ekstra viktig å bruke termometeret aktivt. Finner du et område som holder et par grader høyere temperatur enn områdene rundt kan du ha funnet en bra plass. Likevel er det riktig som du siser at dypere vann vinterstid normalt betyr varmere vann. Derfor vil nærhet til dypt vann ofte være en nøkkelegenskap for gode fiskesteder på vinteren. Man vil av og til oppleve å få fisk inne på grunna som føles varmere enn enn vannet de oppholder seg i. Dette er resultatet av at fisken oppholder seg på dypere/varmere vann og foretar kortere jaktturer inn over de grunne områdene. Vinterstid vil også fralandsvind føre varmere vann opp langs land og derfor ha en positiv og helt motsatt virking av de samme vindforholdene på våren/sommeren.

 

Nå er det fremdeles relativt varmt overflatevann, ihvertfall på mine kanter, men tabellen fra Fødevigen viser at det er enda varmere lengere nede.

Siste temperaturregistrering

19 November 2007 (0,1,19,75m)

7.0 7.8 11.2 10.9

 

Mvh

Rolf Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi sporet fullstendig av tråden, med meg ved roret, ser jeg.

 

Jeg mener å huske at min gamle naturfaglærer, tidlig på nittitallet, lærte meg at pga av saltet så har ikke sjøvann maks tetthet ved 4 grader, slik som ferskvann har.

 

Skal ikke si dette for sikkert, det er jo mange år siden... :-)

 

Edit: søkte litt på nettet:

 

Since 4 degree celsius water is more dense than colder water water will rise as it cools.

 

This is only true for fresh water.  The ocean is salt water

with sufficient salt that for a given salinity, colder is always

denser.  This is why the deep ocean is cooler than 4 C, and indeed

why the average temperature of the ocean (most of which is deep)

is cooler than 4 C.  See, for example, Pickard, G. L. and W. J.

Emery, Descriptive Physical Oceanography: An Introduction, Pergamon

Press, 1982.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å parkere avsporingen helt, de to siste talerne (Osprey og Bånngjedda) har helt rett. For eksempel på den lokaliteten i Oslofjorden der jeg tok min hovedfagsoppgave i marinbiologi (ved Steilene fyr), så holdt vannet fra 50 til 130 meters dyp en temperatur på 6-7 grader både i mars, juni, august og i november.

 

Det er mer vanlig i stabile (fersk)vann at man ser den klassiske situasjonen med dypvann som alltid holder 4 grader og med fullstendig sirkulasjon vår og høst når vannet i hele vannsøylen holder denne temperaturen.

 

 

Jaaah, det var synkesnører ja. Jeg er godt fornøyd med et SA Striped Bass (synk I), selv om det ikke er så mange andre her på Fluefiskesiden som liker det. Snøret har en del minne, men det blir jeg kvitt med å strekke det mellom hendene til jeg kjenner det strekker seg litt. Dette er det første snøret jeg har kjent som virkelig er selvsmørende, bare det blir vått, så glir det som juling. Taperingen er fin når det gjelder å strekke passe digre fluer i rufsete vindforhold.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på med enda et SA-snøre:

Scientifi Anglers Streamer Express. 350-grains varianten passer til en 8-stang - det synker som en stein og det er skikkelig macho å kaste med  :D

 

Generellt fisker jeg det fra brate svberg, venter til selve synke-delen er på en 5-6 meter og trekker inn med kjappe tak. Har du bun-fluer med grei krok-beskyttelse kan du kjapt fiske på bunn og lure opp torsk. Ellers er det jo pass tid for dypvanns-fiske etter fet SØ....

 

Snøret er det i hvertfall ingenting i veien med.

Prøvde også Striped Bass og jeg liker det også - men jeg ville ha noe som sank fortere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...