Gå til innhold

Sage til dama !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager er dette? Følger det med sminkeskrin og speil også?

 

Jens

He-he, det burde man forvente her  ;D

Herligheta ligger ute til salgs på e-bay, om ikke en av Halford-disiplene har kjøpt den allerede  ;D

 

De må jo ha laget mer enn 1 av denne herligheten. Dessto mer jeg ser på den dess pener blir den :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert fått det for vane å sitere meg selv:

 

Etter litt nærmere studier:  Den rosa sløyfa er symbolet til kreftaksjonen. "Rod for recovery" sier det meste, og trolig altså en spesialstang som symbol på SAGE engasjment i saken. Positivt.

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt nærmere studier:  Den rosa sløyfa er symbolet til kreftaksjonen. "Rod for recovery" sier det meste, og trolig altså en spesialstang som symbol på SAGE engasjment i saken. Positivt.

 

JB

 

Positivt? Tja...har faktisk "forsket" litt på dette og fakta er at en stor andel av bedrifter som engasjerer seg i cause related marketing ser det som en gyllen mulighet til å selge mer produkter v.h.a. PR og goodwill fra forbrukere snarere enn at de har ett sterkt ønske om å bidra til veldedighet. Bidraget per solgte produkt er i mange tilfeller latterlig lavt, og markedsføringsbudsjettene for slike kampanjer er ofte langt større enn hva salget faktisk bidrar med i inntekter til den gode saken. Men for all del...det finnes bedrifter som ikke er like kyniske, og Sage kan jo være en av "the good guys".

 

Ønsker du matchende snelle tilbyr Ross Reels en rosa snelle...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Synest dette er en flott ting av SAGE

alle kroner teller når det gjelder slaget mot kreft

alle monner drar så det heter ...

håper dere andre her inne også bidrar med noen kroner

fra deres feite lommebøker .. jeg har alltid støttet denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt nærmere studier:  Den rosa sløyfa er symbolet til kreftaksjonen. "Rod for recovery" sier det meste, og trolig altså en spesialstang som symbol på SAGE engasjment i saken. Positivt.

 

JB

 

Positivt? Tja...har faktisk "forsket" litt på dette og fakta er at en stor andel av bedrifter som engasjerer seg i cause related marketing ser det som en gyllen mulighet til å selge mer produkter v.h.a. PR og goodwill fra forbrukere snarere enn at de har ett sterkt ønske om å bidra til veldedighet. Bidraget per solgte produkt er i mange tilfeller latterlig lavt, og markedsføringsbudsjettene for slike kampanjer er ofte langt større enn hva salget faktisk bidrar med i inntekter til den gode saken. Men for all del...det finnes bedrifter som ikke er like kyniske, og Sage kan jo være en av "the good guys".

 

Ønsker du matchende snelle tilbyr Ross Reels en rosa snelle...  

 

 

Dette er en lang debatt om bedriftenes samfunnsansvar, men prøver å være kort. Jeg har tidligere vært veldig skeptisk til slike engasjement av årsaker du for såvidt anfører, men erfarer at ansatte er et element som ofte oversees. Ansattes stolthet over å jobbe i en bedrift som gjør noe positivt utover å glede fluefiskere med gode stenger, skal man ikke undervurdere. Så skal vi i tillegg huske på at dette er et amerikansk selskap hvor charity etc. er langt vanligere og langt mer akspetert og forventet enn i Norge. Kanskje er det like greit at både bedrifter og ansatte er direkte engasjert i viktige saker rundt seg, i stedet for at alt skal gå via skatteseddelen og byråkratiske fordelingsnøkler? At det i tillegg har en positiv effekt både internt og i forhold til kunder,PR, økt motivasjon, fint salg osv., vel det anser jeg mer som en positiv bieffekt. Alt kan til syvende og sist rasjonaliseres, men kynismen sitter ofte hardere fast i mistenksomme surmulende kritikere enn den gjør i spontane bedriftsledere som vil ha opp gløden.

 

JB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det positive sider ved å støtte en slik sak; de ansattes økte moral, selvfølelse og stolthet av arbeidsgiver, selskapets image, goodwill og profitt, kunder som føler de gjør noe samfunnsnyttig ved å kjøpe et slikt produkt, den veldedige saken/organisasjonen som får en ekstra inntektskilde, mer oppmerksomhet om saken og også tilgang til kunnskap innen markedsføring en veldedig organisasjon i mange tilfeller ikke selv sitter på.

 

MEN (og dette er ikke ment som surmulende kritikk ;)) å ha som mål å bruke veldedighet for å øke egen profitt er etisk betenkelig i mine øyne, spesielt når det er snakk om å tjene penger på menneskelig lidelse som kreft og HIV/Aids. Undersøkelser viser at kun en av ti bedriftsledere/eiere (i USA) har bare veldedige hensikter ved cause related marketing, bedrifter bevilger en forsvinnende liten del til saken, forbrukere som får kjennskap til størrelsen på bevilgningen føler seg ofte lurt (noe som kan slå tilbake på bedriften), den veldedige organisasjonen føler seg ofte misbrukt og er misfornøyd med utbyttet, bedrifter bruker gjerne flere ganger mer penger på å markedsføre at de er involvert i saken enn hva de faktisk bidrar med.

 

Som sagt i forrige innlegg trenger ikke dette å medføre at Sage kun går inn i dette med $-tegn i øynene, men kjøper du ny stang kun for å støtte en god sak er det nok bedre å støtte saken direkte. Trenger du derimot ny stang og liker rosa så hvorfor ikke, men ikke tro du har reddet kreftforskningen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Andrè skulle kjøpe ei slik til Møkkadama som et plaster på såret for alt hun har gjennomgått. Også for å vise at jenter/damer også er velkomne som fluefiskere. Vi inviterer ikke akkurat det annet kjønn inn i miljøet med temaer som dette.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det positive sider ved å støtte en slik sak; de ansattes økte moral, selvfølelse og stolthet av arbeidsgiver, selskapets image, goodwill og profitt, kunder som føler de gjør noe samfunnsnyttig ved å kjøpe et slikt produkt, den veldedige saken/organisasjonen som får en ekstra inntektskilde, mer oppmerksomhet om saken og også tilgang til kunnskap innen markedsføring en veldedig organisasjon i mange tilfeller ikke selv sitter på.

 

MEN (og dette er ikke ment som surmulende kritikk ;)) å ha som mål å bruke veldedighet for å øke egen profitt er etisk betenkelig i mine øyne, spesielt når det er snakk om å tjene penger på menneskelig lidelse som kreft og HIV/Aids. Undersøkelser viser at kun en av ti bedriftsledere/eiere (i USA) har bare veldedige hensikter ved cause related marketing, bedrifter bevilger en forsvinnende liten del til saken, forbrukere som får kjennskap til størrelsen på bevilgningen føler seg ofte lurt (noe som kan slå tilbake på bedriften), den veldedige organisasjonen føler seg ofte misbrukt og er misfornøyd med utbyttet, bedrifter bruker gjerne flere ganger mer penger på å markedsføre at de er involvert i saken enn hva de faktisk bidrar med.

 

Som sagt i forrige innlegg trenger ikke dette å medføre at Sage kun går inn i dette med $-tegn i øynene, men kjøper du ny stang kun for å støtte en god sak er det nok bedre å støtte saken direkte. Trenger du derimot ny stang og liker rosa så hvorfor ikke, men ikke tro du har reddet kreftforskningen av den grunn.

 

Jeg er som sagt ikke uenig med deg heller, og argumentasjonen din er helt i tråde med økonomen Milton Friedman m.fl.. "Bedriftenes eneste samfunnsansvar er å tjene penger, så får skattepengene og sykehuspengene brukes til kreftforskning, AIDS/Hiv osv.  Men jeg har blitt mindre prinsipiell med årene, og mer åpen for innfall og aksjoner som kanskje kan hjelpe noen, og kanskje bare litt. De markedsføringsmessige gevinstene tror jeg er marginale på enkeltstunts, men langvarig aktivitet kan vel muligens skape både interne og eksterne holdninger som kommer bedriften til gode også kommersielt. I så tilfelle er det en fordel om saken som støttes har relevans i forhold til forretningsdriften. At SAGE hadde støttet naturvernorganisasjoner "for å berge fremtidens fiskemuligheter" e.l. hadde kanskje vært mer aktuelt, og blitt følt mer ekte blant ansatte og kunder. Da går jo både kommersielle og idelle motiver som hånd i hanske.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage gir 100USD pr. solgte stang til kreftsaken. Det må da sies å være et betydelig beløp sett i sammenheng med forhandlerpris på disse stengene.

 

Hvis dette stemmer så er jo det veldig bra og en laangt høyere andel enn hva som er vanlig. Vi liker jo å tro at Sage og andre merker vi har et positivt forhold til fordi de produserer kvalitetsutstyr er redelige firmaer som tar samfunnsanvar og i dette tilfellet ser det jo ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...