Gå til innhold

Splitcane Bygging Del 2


Anbefalte innlegg

 

Satt akkurat å kikket på Discovery, der var det litt om gangen i byggingen av en Hendricson fra Thomas&Thomas.  Der ble bladknutene slipt ganske så grundig ned, noe som Vidar var inne på i artikkelen. Lamellene ble frest og så noe grove ut når de ble limt sammen, misstenker at mr Steimler sine skjøter er penere.

 

Blir spennende å følge mer på dette utover vinteren.

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons.

Til dere som er spesielt interesserte, og vil dykke litt dypere ned i fakta om bambusens egenskaper, påvirkning av varmeherding etc vil jeg anbefale følgende nedlastbare dokumenter:

"Bamboo under the microscope", og "Bamboo in the laboratory". Disse finneer dere her:

http://www.powerfibers.com/html/downloads.html

Publikasjonene er skrevet av min gode venn (og mentor) Wolfram Schott. Meg bekjent, er det ikke tidligere utarbeidet noen grundigere studier om bambus som stangmateriale. Artiklene gir vitenskapelig dokumentasjon, og avliver mange myter.

Pussig, men det ble ganske stille i deler av stangbyggermiljøet da disse ble gitt ut  :rolleyes:

 

Her finner dere også hans utmerkede skrift om silkesnører; "Some remarks on silk lines". For alle som er nyskjerrig på silkesnører er dette et "must".

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Vidar!

 

Heretter kan jeg studere splitcanestanger og vite litt mer om hva jeg skal se etter og kommentere utover "flott finnish gitt, nydelige surringer".  :rolleyes:

 

Må definitivt ha en splitcanestang inn i samlingen av karbon og glassfiber. Kona må jo skjønne logikken i det!  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter siste artikkel fått et spm om valg av snelle til splitcanestanger, og tenkte derfor å dele noen synspunkter på dette.

Selv om jeg selv gjerne ender opp med å sette en klassisk inspirert snelle på mine stenger, har jeg egentlig et ganske pragmatisk syn på dette med snellevalg.

Når alt kommer til alt er stangen et verktøy, og snellen brukes primært til å oppbevare snøret på. En sjelden gang får jeg gleden av å bruke bremsen, men etter over 30 år med fluefiske har jeg til gode å oppleve å miste fisk på grunn av for dårlg brems eller lignende. Derfor konkluderer jeg med at dagens fokus på bremsesystemer o.l. fort resulterer i "overkill" i forhold til reelt behov.

Derfor mener jeg at snellevalg i forhold til utseende blir en smakssak. Jeg synes faktisk det kan være ganske tøft med en moderne snelle på en moderne canestang!

Det er imidlertid en faktor som har praktisk betydning, og det er snellens vekt.

Splitcane er tyngre enn karbon. Derfor må man bruke en snelle som er tung nok til at den balanserer stangen.

Den gamle gode regelen er jo at stangen skal balansere rett foran håndtaket med påmontert snelle. Dersom du setter på en ultralett snelle vil du få problemer med dette, og stangen vi fort føles litt fremtung i hånden.

Derfor: Velg en snelle du liker, men sørg for at den har en vekt som passer til stangen du skal bruke den på.

 

Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...