Gå til innhold

Canon EOS 400 Digital Speilreflex kamera!


Gjest FlueJimFlue

Anbefalte innlegg

Gjest FlueJimFlue

Hei gutta boys!

 

Er en ivrig amatør fotograf men trenger en del råd angående linser til EOS400

 

Tenkt på og kjøpe meg en linse til bruk av fotografering i marken,natur,fjell etc..

med bra zoom

+ en macro linse til div småkryp , nærdistanse bilder

 

Men styrer unna Canon da linsene deres er dyre i forhold til mange andre

 

Noen med erfaring her?   

 

Sigma?

andre linser..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bruk Tamron og kan ikke si annet enn at jeg er meget positiv til dette merke,

og jeg har også brukt Sigma som også har mye bra synes jeg.

 

Hvis du er ute etter et reint macroobjektiv synes ikke jeg at Tamron sitt 90mm er ideel da jeg synes det har en del motorstøy og at det vokser en del når enn skal helt innpå. Og så synes jeg er det for dyrt kontra Canon sitt 60mm f/2,8, som jeg synes er veldig bra.

 

Når du skriver objektiv med bra zoom så vet jeg ikke om du mener 200-300 etc men har brukt et Tamron 28-300mm men når jeg gikk over 200mm synes jeg skarpheten sank en god del.

 

Lykke til med valgene

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Tamron 90mm makro, den er helt genial! Tar bilder som er sylskarpe og med meget gode farger. Eneste minuset er at den ikke har IF. Nå har jeg Tamron 17-50mm f:2.8, denne er jeg også meget godt fornøyd med, noen mener den kan måle seg opp mot Nikon sin egen 17-55 mm på flere områder. Tamron har kommet ut med en 18-250mm såvidt jeg vet, denne virker veldig spennende! Noen som har testet?

 

Ellers så går jeg å lurer på en Sigma 150mm makro lik den jeg solgte til Øyvind her på siden - helt genial sak. Og jeg lurer på en 50-150mm f:2.8 eller 100-300mm f:4 (denne har jeg hatt før, ingen ved siden av i mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt kikket på Canon sitt 100mm Macro USM F2,8. Det er det jeg bruker mest til slike bilder. Du skriver at du synes det er for dyrt med Canon, dette koster rundt 1000,- mer enn Tamron 90mm og Sigma 105. Hvis du har litt is i magen og sparer opp til den 1000-lappen, får du det beste. Jeg har også 50mm er'n fra Canon som er bra. Den er tregere til å fokusere og støyer litt, dog ikke så mye som sigma som jeg har prøvd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Rune her. Har hatt dette (100mm canon) objektive selv og kan ikke si annet enn det er veldig godt objektiv, både til macro og protrett.

 

Som Robin skriver er dette 90mm Tamron objektiver er veldig skarpt og fint, men jeg synes at prisen på ca 3400,- opp mot Canons 100mm ca 4000 og Canon 60mm ca 2900 så synes jeg Tamron sitt er litt for dyrt, men ikke et dårlig objektiv. Men disse prisen variere jo enn del fra plass til plass.

 

Men her er det jo litt hvilken kvalitet du selv stiller til dine objektiver og bilder. Her er det jo litt hvor godt "fotoøye" du har og hva bilder skal brukes til.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle makroene som er omtalt her er sylskarpe, det er ikke gjort kompromisser på optisk kvalitet som det ofte er i rimelige zoom objektiver. Det du må bestemme deg for er hvor mye du faktisk kommer til å bruke makroen ift dine andre objektiver. Bruker du det veldig mye er det klart en fordel å legge penger i ting som USM og IF (eller en 105mm macro med VR for oss Nikon mennesker  :) ), men hvis det er andre objektiver du kommer til å bruke mer så legg pengene der, det er på zoom objektivene du får mere bildekvalitet for pengene.

 

Brukte selv lang tid på å bestemme meg for macro og endte på en Sigma 70mm som jeg er svært fornøyd med.

 

Når det gjelder zoom, kjøp det råeste du har råd til !!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke canon sin 100mm føles eller gir noen bedre bilder enn hva sigma eller tamron sine tilsvarende objektiver gjør, jeg har hatt og prøvd alle de nevnte.

Viktigste er å finne ut av hva du skal bruke makroobjektivet til, og derifra finne ut hva som passer deg. Jeg tar mye bilder av insekter, og da finner jeg 70,90 og 100mm brennvidde til å være noe for snaut, insektene blir ofte skremt og beveger seg unna mine store dybdeskarphet. 150mm til Sigma, samt 180 mm objektivene passer ypperlig til mitt formål. På den negative siden så må jeg nevne at disse er litt tunge, og behovet for stativ øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

huhh fasikens jungel dette ;D

Enig med at bruken avgjør hva du må betale og hvor kresen du er etc

 

Har hørt at Den linsen som følger med på Canon EOS400 18-55 ikke er allverden

men det kan en vel ikke vente heller... hva sier dere?

 

Makro linsen kommer ikke til og blir brukt så utrolig mye

men liker nærbilder av det meste som blomster insekter etc...

 

Men det jeg regner med kommer til og koster penger er Zoom linse med bra optikk

for fortografering av dyr,natur,etc

Litt usikker på hva jeg kommer til og falle på her...

Enten Tamron eller Sigma ...

 

Hva bruker dere til dette bruket?

 

Joa Rune

Canon sitt 100mm Macro USM F2,8 til 1000kr er ok det....dør ikke av den prisen

 

men ble litt engstelig da en kar i en fotobutikk kom med Zoom linse til natur fotografering

til nesten 10.000kr  ...Not for me!

 

heller rundt en ca 3000-4000kr

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur innom linken jeg ga deg tidligere, så finner du alle de gode rådene du måtte ha behov for. Til dyr og fuglefotografering etc. brukes det brennvidder fra 100mm og oppover, kjøp så godt objektiv som du har råd til. Det finnes desverre ikke mange gode objektiver i zoom området over 100mm som koster mindre enn 10.000 i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke helt enig med Robin, det finnes mange gode zoomer til under 10.000 hvis du måler i bildekvalitet, men skal du ha f2,8 USM og IF da flyr tusenlappene fort. Kjøp en billig zoom først, hvis du får dilla på dyre/fugle foto el. sparer du penger til et dyrt objektiv etter hvert.

 

I de aller fleste tilfeller er det fotografen som er begrensningen ikke utstyret !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med forslag til gode zoomer under 10.000 kroner som har litt arbeidsdistanse for å fotografere dyr og fugl.

Kommer helt ann på hvordan krav man stiller..

Kan gi deg noen gode tips:

Sigma 100-300mm ligger rett  under 10000 i Norge

Canon EF 70-200mm F4.0 L USM ligger til ca.6000

Sigma 50-150mm F2.8 ligger til ca.5500

 

Mellom 3000 og 4000 FlueVeThue kan Tamron 18-250mm F3.5-6.3 XR DI II objektive være spennende. Ligger til rett under 4000. Der får du både vidvinkel og zoom i et objektiv. Det kan skilte med både Eisa award "best product 07-08" OG flere "editors pick" rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Takker for kjøttfulle inputs fra alle sammen karer ;D

 

Joda Robin har sjekket ut den linken, men må si at en ofte blir mer forvirret

Enn klok av sånn sider...

Blir nokk å kjøpe en til en ca 4000; så får interessen bære meg over kneiken

Den tunge veien til feriepengene seinere ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellø

 

Kanskje litt seint ute , men har 400d / battgrep sjøl og er veldig fornøyd.(med batterigrep enda bedre :)

Har linsene sigma 105 f 2,8 macro, 17-40 f 4 L usm, 70-200  F 4.0 l usm, sigma 10- 22 mm  (veldig kul til div fiskebilder),Veldig god vidvinkel til 1,6x crop camera .Beste linsa synes jeg er 70-200mm f 4 , tegner utrolig skarpt.Men hadde en sigma 100(70)- 300mm  APO macro før og den var utrolig bra til prisen.( under 2000.-)Tok bilder i 15 minus med sigmaen og den begynte å bråke noe jævli i autofokusen.Fikk kjempe service fra fotovideo, men det sier vel kanskje noe om sammenhengen mellom pris og kval. Sigma er bra optisk, men kanskje noe skurr med motorikk, whatever min mening.

 

Drømmen er 70-200F2.8 IS  :o :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Sjekket litt rundt om folkens så har funnet ut at jeg får se hvor mange penger

jeg kan avse på et bra allround Objektiv ...så får makro'en vente en stund

Tror det blir litt mere riktig for lommebokja mi ;D

 

kan hende jeg går for enten et (Tamron eller et Sigma Objektiv) til oppunder 5000kr

Så får prioritere landskaps foto,dyr,fjell etc først!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...