Gå til innhold

Bilde av arbeidsbenken med oppsats foto


tob

Anbefalte innlegg

Legger ved et bilde av utstyr som brukes til macrobilder + bilde av flua(størrelse 17) i stikka.

Minolta kamera og optikk (100mm macro) + blits på bordet.

Ved fotografering holdes et farget skilleark bak objektet ca 10cm.

 

Noen andre som har bilder av arbeidsbenken m/oppsats til foto ?

 

Det kan være fint med innspill om hvordan man enklest lyssetter objektet.

post-820-13949852585808_thumb.jpg

post-820-13949852586523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja...ikke har jeg bilde av arbeidsbenken min da den er heller provisorisk så.Har da tatt noen bilder av fluer som skal legges ut for salg blant annet.Om de er bra eller ikke tror ikke jeg er rette mann til å vurdere , men kan foreløpig legge ut et bilde som jeg har tatt med en type "lyssetting som jeg synes er grei.Så kan jeg heller avsløre oppsettet etterpå om det skulle være interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er min enkle utgave. :)

Den runde plata (kjøpt i fotobutikk) bruker jeg ofte å variere vinkel på samt at jeg varierer litt i forhold til høyre og venstre side av flua. Da bare snur jeg blitsen mot den runde plata og bruker fjernutløser.

Det hender også at jeg forsøker å lage skygger på bakgrunn for å skape litt ekstra kontrast, da legger jeg bare noe over boka slik at bakgrunnen får en markant skrå skygge.

 

Når det gjelder lys, bruker jeg kun taklyset i stua som er en skinne med noen hallogen pærer. Ikke noe lys direkte på flua fra kort hold.

Med den eksterne blitsen er ikke det nødvendig, men derimot så måler jeg hvitbalansen. Med aluminiumsfolien får jeg bra nok refleks mot flua så at jeg er

sånn tålelig fornøyd med resultatet.

 

En dag skal jeg investere i disse:

38872_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/15788/38872.jpg

 

Her er iallefall mitt lille studio ;D ;D

 

Terje!

post-0-13949852587503_thumb.jpg

post-0-13949852587982_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på avsløringen (kimbim) ;)

Dette var jo meget bra.

 

:)...er vel neppe noen spennende avsløring detta men.. ;).

 

Som du ser på bildet under henger jeg opp flua i stedet(redigere vekk tråden etterpå).bruker kun to spotlys av samme type,jeg blander aldrig lyskildene.Lyser på et hvit ark ....måler hvitbalansen.Bruker et hvitt ark som bakgrunn og setter det såpass langt bak at ikke spotlyset treffer dette.

Den ene spotten lyser direkte på ryggen av flua en liten tanke forfra , den andre "mere direkte" på et hvitt ark som ligger under flua som sprer/reflektere lys opp igjen.

Om en ikke bruker blits og baserer seg på hvitbalansen alene ,mener jeg man skal være ekstra nøye med å ha et "lyst og hvit miljø" rundt flua.Har fått en del rare bilder/farger av/på fluer fordi det har reflektert "farget lys" fra andre gjenstander eller lyskilder, enten når en måler hvitbalansen eller når en tar bildet. :'(

 

vinkelen på spotlampene forandrer jeg gjerne alt etter som hvilken flue det er, Og det er det jeg like med å bruke spotlight....man kan se hvordan lyssettingen blir og justere etter ønske , mens mann holder på.

 

At jeg så sikler etter samme blitsen som TØRRFLUEPURISTEN...er en helt annen historie.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den blitzen gutter, fikk ikke så altfor mye bedre bilder med den. Hadde jeg heller brukt penger på en ordentlig blitz som har TTL-styring, der du kan ha en blitz løst utenom som kontrolleres av hovedblizen. Alternativt kjøpe en "off camera shoe" en kobling med ledning til blizen, så den ikke står fastmontert på kamera.

 

Når jeg får nye fotoutstyret mitt i hus så skal jeg vise en meget god metode for å ta makrobilder av fluer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den blitzen gutter, fikk ikke så altfor mye bedre bilder med den. Hadde jeg heller brukt penger på en ordentlig blitz som har TTL-styring, der du kan ha en blitz løst utenom som kontrolleres av hovedblizen. Alternativt kjøpe en "off camera shoe" en kobling med ledning til blizen, så den ikke står fastmontert på kamera.

 

 

Mulig at den blitsen ikke er noe å skryte av.Men jeg antar den kanskje hadde gjort seg sammen med den Nikon SB 800 jeg har fra før med TTL... og hva det nå alt sammen heter :rolleyes:.Beklageligvis har jeg ikke hatt penger til overs til makroobjektiv og de ekstrablitsene jeg trenger....skal jo ha råd til fiskeutstyr også 8).

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

kimbim skrev:

Mulig at den blitsen ikke er noe å skryte av.Men jeg antar den kanskje hadde gjort seg sammen med den Nikon SB 800 jeg har fra før med TTL... og hva det nå alt sammen heter

 

Er så enig, akkurat som jeg tenker også ;D

Tror det er bare tøys at den blitsen ikke er noe å skryte av, brukt riktig blir den garantert bra ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jeg har brukt den feil Terje? :) hehe. Har hatt den over en lengere periode, og brukt den flittig, både med og uten diffusorer, og testet alt av instillinger på den. Det spennende med blitzen er at du kan stille inn forskjellig styrke på de to blitzene - hver for seg, det er også ganske så spennende å høre blitzen lade seg opp, selv hvor kjedelig det måtte være å vente på. En annen bra ting med blitzen er at du kan stille hvert hode i den vinkelen du vil, og dra de rundt på i forskjellige stillinger på adapteren.

Den blitzen passer utmerket til objektiver med mindre enn 100mm, og ekstremt godt til Mp-65e objektivet til canon.

 

Uansett så føler jeg ikke at bildene ble så utrolig mye bedre enn tidligere på grunn av den blitzen, og min nye løsning blir nok å ha "off shoe" adapter, eller to blitzer med TTL styring.

 

Flott bilde Trygve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tror du jeg har brukt den feil Terje? :) hehe. Har hatt den over en lengere periode, og brukt den flittig, både med og uten diffusorer, og testet alt av instillinger på den. Det spennende med blitzen er at du kan stille inn forskjellig styrke på de to blitzene - hver for seg, det er også ganske så spennende å høre blitzen lade seg opp, selv hvor kjedelig det måtte være å vente på. En annen bra ting med blitzen er at du kan stille hvert hode i den vinkelen du vil, og dra de rundt på i forskjellige stillinger på adapteren.

Den blitzen passer utmerket til objektiver med mindre enn 100mm, og ekstremt godt til Mp-65e objektivet til canon.

 

Uansett så føler jeg ikke at bildene ble så utrolig mye bedre enn tidligere på grunn av den blitzen, og min nye løsning blir nok å ha "off shoe" adapter, eller to blitzer med TTL styring.

 

Flott bilde Trygve!!

 

Neida, Robin ;D

Det var bare en måte å overbevise meg selv om at jeg fortsatt må ha den, bare må ha den ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest AndreBrun

Hei. Her er mitt oppsett. Men jeg liker det gjerne med den litt mørkere bakgrunnen. To sb-800 og "teltet". "Gråkortet" i bakgrunnen  :)

 

Flua på bildet er ei rett fra flueboksen, så vær overbærende med eventuelle feil og mangler på den.

 

post-0-13949853441981_thumb.jpg

post-0-1394985344259_thumb.jpg

post-0-13949853443196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange her har en del fotoutstyr, for å si det mildt ;D.. (i alle fall for meg)

 

Ca. hvor mye av feriepengene deres går egentlig til innkjøp av fotoutstyr?

 

 

Synes forøvrig at å fotografere er enn kjempe flott hobby, selv om jeg ikke er helt på høyde med mange andre her ennu,  ;)  Både når det gjelder utstyr og dyktighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en test med et lite og rimeligt portabelt studio.

Pris ca 450,- pluss frakt - link til produkt http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=3118

 

Først oppsats med studio bilde 1.

Bilde 2 flue (krok TMC 102BL #17)  inne i studio - bare utelys inn på boksen

Bilde 3 samme flua - litt annen vinkel og større blenderåpning ( 8 )

post-820-13949853454777_thumb.jpg

post-820-13949853455821_thumb.jpg

post-820-1394985345822_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si til alle fotointeresserte at dere virkelig imponerer, og gjør fluefiskesiden til en fantastisk side! Selv har jeg begrensede ambisjoner på dette området, og holder meg nok til enkle turbildereportasjer fremover. Men mine meget spede forsøk har i hvert fall gjort det klart for meg at foto er en spennende og tidkrevende hobby. Den krever nok også økonomiske ressurser som jeg ikke kan prioritere nå, men jeg studerer bilder og leser fototråder likevel. Kanskje en dag...  ;) Får satse på Keno eller hva det heter  ???

 

Takk fotonerds!

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser det ut når jeg tar mine bilder ikke så proft men funker akkurat nå.. :)

 

Veldig bra btholvik ;) et eksempel på at kreative billigløsninger kan gi gode resultater. Hvilket kamera bruker du ?

 

Til Jørn må jeg bare si flott flue, men vi kan vel være enige om at du kunne gjort en grundigere jobb i mandarinutvelgelsen ;)

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...