Gå til innhold

Hva spiser sjøørreten ?


Osprey

Anbefalte innlegg

Hei alle sjøaurefiskere !

Dette er ikke en oppfordring til å slå ihjel flest mulig sjøaurer, men siden jeg mistenker at det er flere enn meg som innimellom tar med en matfisk hjem, kunne vært interessant å høre hva slags byttedyr dere finner i sjøauren til ulike årstider og på ulike lokaliteter. Lærerikt kan det også være og dersom flere bidrar vil det styrke det statistiske grunnlaget.

 

Som en start kan jeg nevne at en sjøaure jeg fikk helt ut mot havet vest for Grimstad i helga hadde spist ca 10 olivengrønne tanglopper (krok 12-18), 5-6 tangkutlinger og 4 tobisyngel (?).

 

Håper flere kan bidra til å gjøre denne tråden interessant.

 

Mvh

Rolf Jørn F.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet SØ med storsil i magen, men det meste går i små sild, brisling og faktisk noen SØ med krabber i. Har ikke funnet så mange med reker eller tanglopper, men mye småfisk. Diverse ganger finner jeg også kutlinger, men da ofte i sammenheng med litt brattere områder i sjøen. Veldig godt forslag hvis folk legger med til fangstrapporter hva fisken har spist. Men da snakker vi om matfisk altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våres fikk jeg en sø med ca 20 børstemark i magen :o Ikke akkurat en fasteperiode. Noe av det værste var at når jeg holdt mageinnholdet i hånden så jeg at minst 5-10 av børstemarkene fortastt levde!! Jeg er ikke en stor pyse, men syntes det var litt ekkelt nå de strakte ut to LANGE "hoggtenner" som lå sidelengs (ble som en klo). Tror de bruker "kloa" si for å holde seg fast i bunnvegetasjon med mer.

 

Levende børstemarker ble selvfølgelig pent utsatt i sjøen igjen, slik at andre ørretter kunne nyte godt av dem ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

De siste SØ jeg har fått har hatt børstemark i kjeften. I den senere tid har det kun blitt catch & relase, men det som går mest igjen er sild/brisling, reker og marflo.

 

Skal ta noen bilder av innhold når jeg tar med noen hjem.

 

Genial tråd forresten!

 

Jeg tipper at de jeg tar i fremtiden har mye marflo, reker, yngel, kutlingers, og litt børste mark i magen. Det skal bli spennende å se om jeg har rett ;)

 

Men hvis klima er som ifjor så husker jeg det var sild til langt ute i slutten av desember ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 tryter du...det var tøfft. Har jeg ikke sett i sjøaurer i sjøen tidligere. Det finnes faktisk storørretbestander her i landet som har abbor som sin viktigste næringskilde.

 

Når vi først er inne på piggete fisker. Jeg har oppdaget de senere årene at sjøørreten, særlig de på kiloen +, på seinsommeren spiser endel bergnebb, er det andre som har gjort tilsvarende erfaringer hadde det vært interessant å høre om.

 

Hensikten med denne tråden var å prøve å etablere en slags forståelse av hva sjøørreten i Norge spiser i ulike områder til ulike årstider. Det finnes jo noe litteratur på dette men den er i hovedsak basert på svenske og særlig danske erfaringer. Jeg synes det er grunn til å tro at den norske sjøauren har en noe annen diett særlig vinterstid, enn den sørøstsvenske og danske sjøauren. Bla. annet tror jeg at fisk, særlig brisling og sild, er langt viktigere for de norske bestandene. Dette kan jo gi en noe annen tiilnærming til det norske vinterfisket enn det man leser i bøkene.

 

I utgangspunktet er jo sjøauren en alteter og oportunist og de observasjonene vi gjør av mageinnhold vil derfor si mer om hva som faktisk er tilgjengelig til ulike årstider. Men man kan også kanskje anta at sjøauren vinterstid med de osmoregluleringsproblemene kulda og det salte vannet fører med seg vil velge en diett av lettomsettlige næringsemner.

 

Uansett flott at dere følger opp, blir bra dette ;)

 

Mvh

Rolf Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

I våres fikk jeg en sø med ca 20 børstemark i magen :o Ikke akkurat en fasteperiode. Noe av det værste var at når jeg holdt mageinnholdet i hånden så jeg at minst 5-10 av børstemarkene fortastt levde!! Jeg er ikke en stor pyse, men syntes det var litt ekkelt nå de strakte ut to LANGE "hoggtenner" som lå sidelengs (ble som en klo). Tror de bruker "kloa" si for å holde seg fast i bunnvegetasjon med mer.

 

Levende børstemarker ble selvfølgelig pent utsatt i sjøen igjen, slik at andre ørretter kunne nyte godt av dem ;D ;D ;D ;D

børstemark biter ganske godt,erfarte det i våres da jeg fanget en i eidangerfjorden.Kan sammenliknes med et vepsestikk,Dirty Jobs på Discovery husker jeg hadde et avsnitt med børstemark''høsting''.Hva børstemarken lever av vet jeg ikke,men at de biter vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 tryter du...det var tøfft. Har jeg ikke sett i sjøaurer i sjøen tidligere. Det finnes faktisk storørretbestander her i landet som har abbor som sin viktigste næringskilde.

 

Når vi først er inne på piggete fisker. Jeg har oppdaget de senere årene at sjøørreten, særlig de på kiloen +, på seinsommeren spiser endel bergnebb, er det andre som har gjort tilsvarende erfaringer hadde det vært interessant å høre om.

 

Noen som har en god oppskrift på både Tryte og Bergnebbimitasjon  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt rart på en torsk jeg fikk i forrige uke...det regelrett rant ut mellomstore krabber av kjeften på den. En ting er at den har ei krabbe etc. i svelget, men det var små creepy med alle disse smakarene som kom krabbende ut og festa seg i fortom,flue,håv etc :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...