Gå til innhold

Fiskekortordningen i Hemsila!


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hemsedal fiskeforening økte kortprisene i år til 400,- pr. 2 døgn og

700,- pr. uke. I tillegg ble det forbud mot kroker m/mothake på fluesona.

Maksimumsmålet sank til 38 cm og baglimiten er 1 fisk pr. døgn.

Endringen ble satt i verk fordi man ønsker å begrense kortsalget og tjene mer penger.

 

- Hvordan opplever fiskerne kortordningen i Hemsila?

- Hvor mye er akseptabelt å betale pr. døgn/per. uke?

- Har dere noen betenkeligheter med dagens praksis?

- Hvilke virkemidler kan være vel så gode som dagens for å begrense

fiskepresset?

- Hvordan opplever du fisket nå i forhold til tidligere?

- Er dette en "modell" som bør benyttes andre steder?

 

Her er noen spørsmålsstillinger kom gjerne med flere, temaet er Hemsila

kom med dine synspunkter.

 

EDIT: Riktig Dryflyfool! Har rettet opp kortprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ehhh, Rune, trur at 200,- var i fjor gett. Nå er det 400!! (Jasså, vært inne å endret, nå da?!)

Hvis de kan bevise resultater av den nye økningen, bortsett fra at man ender opp med bare velstående mennesker, som gjerne legger igjen like mye pæng på golfbanen, og overtar elva, så synes jeg de skal legge fakta på bordet, som forteller HVORFOR man har DOBLET prisen... Hørte at de hadde solgt kort for over 60.000.- på den første go-uka! Og det er tydeligvis ingen begrensninger.... "-Jippii, jeg får lov til å sleppe ut "livets aure", og det koster meg ikke mer enn Lærdalselva i gamledager!!" -Håper jeg treffer Lenth......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400kr, er alt for mye for to dager. Er ikke helt enig med dryflyfool om at det bare blir velstående fiskere som vil fiske der. Grunnen til at de øker prisen så mye for to dager må jo være for å selge flere årskort. Om du fisker mye i Hemsila, mer enn to uker i året så lønner det seg å kjøpe årskort. Og når man ser hvor fort man kan brenne bort 1400kr på andre ting, ser jeg ikke problemet med en slik "investering".. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er helt ok for min del, men man får vel fort en sterk følelse av "køfiske" i Hemsila? Jeg har ikke vært der før, så jeg kan bare basere mine utsagn på andrehånds kilder. Selv kan jeg pent leve godt med mindre fisk (i både antall og størrelse), så lenge jeg har litt albuerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men er det en utvikling vi vil ha? Dyrere og dyrere fiskekort ?

 

Hvis det blir slik at alle gode plasser koster hauger med kroner for å få fiske så finner dere alt mitt fiskeutstyr til gi bort priser på diverse forum :)

Samme gjelder om det blir mye C&R påbud rundt om.

 

En annen ting jeg ikke er i mot er bag limit, men hvordan fungerer dette når varmen er som værst? Selv fikk jeg en tass her omdagen og jeg måtte drepe den, den var full av melkesyre og prøvde å få liv i den i ett minutts tid, hver gang jeg slapp den fløyt den bare opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PålH: tviler sterkt på at grunnen er ønske om mersalg av årskort! Tror det ligger i mentaliteten i området. Men det funker(foreløpig?) å overprise, og hype stedet på vinteren, slik at alle de "kuuule" absolutt skal dit og stå i kø, både i bakken, og på de hotteste utestedene. Så hvorfor skulle man ikke gjøre det samme om sommeren?? Dessuten, så er vel elva en av de de "alle" har hørt om, slik at de som ikke har tid til å lete seg frem til sin egen "Skrukkedalsrenne"(Min ligger et par steinkast unna!), har en åpenbar destinasjon. Selvfølgelig(!!!) er 400 penger ALTFOR mye for å fiske i en Put and Take-elv!! Må bare innrømme at navnet Hems... får kvalmen til å komme hos meg, i økende grad.... Atter en gang:"håper jeg ser Lenth..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

700 for en ukes fisking i norges beste tørrflueelv er billig,de kan godt dobble prisen.

 

fiskepresset i elva er enormt og det eneste som kan regulere dette er prisen.

 

i år var det 3 ganger flere fiskere i elva en de andre årene jeg har vært der,mange av de nye fiskerene var forrholdsvis ferske fluefiskere med forrholdsvis billigt utstyr ,tror ikke disse var der for å bli sett eller for å møte lars,de var der for å oppleve den fiskegleden de har lest om i den norske fiskelitraturen.

 

Jeg har fisket i elva de siste 4 årene og jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av fiskerene som "overlegne, overklasse, se på meg ,håper jeg ser lars fiskere" .

 

fiskerene jeg har fisket med i hemsedal er vanligvis hardcore tørrflue

ekstremister ,med tørrfluefiske som sin største lidenskap ,vi har selfølgelig

de beste stengene og de beste snellene men så er det en lidenskap vi bruke all var tid å penger på.

 

For 700 kroner får du 2 døgn i en dårlig lakseelv,og jeg synest synd på de som ikke synest at en kilos brunørret ikke er verdt mer en en liten laks.

 

For 700 kr får du, ei skjorte/et døgn på et billigt hotell/70 l bensin/

1 time på et billigt bilverksted/2 flasker brennevin/4 pakker tobakk/10 roser/tv 1000 hjelper deg i 2 måneder,og folk sier at det er dyrt å fiske en uke i hemsedal? menesker er rare :roll:

 

kan foresten nevne at prisen på fiske i hemsila går opp igen neste år og

at hele elva skal bli fluesone :D det siste er ikke bekreftet enda.

 

 

Og til dryflyfool, jeg har min egen srukkedalsrenne,og skrukkedalsrenna mi har større fisk en hemsil men jeg reiser alikevel til hemsedal, dette er fordi hemsila er en fin måte å få varriert fiske + hemsila har noen kvaliteter som renna mi ikke har ,jeg liker også å treffe andre fiskere som deler min lidenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke ha sagt det bedre selv Øystein. For mange er dette snakk om prioritering av penger. Det er det for meg i hvertfall. Jeg kunne flisa bort 1400kr på fest, kino og annen kunstig underholdning på under to uker. Jeg vil heller si at høy pris på fiskekort fører til at de som føler at elven er vært det, blir igjen. Jeg har også gromplasser som jeg fisker i så og si gratis. + at jeg også, som mange andre fluefiskere, er litt "folkesky". Men det er liksom litt kult med slike kontroversielle dyre elver, der alle egentlig vil fiske, men liksom ikke skal det likevel p.g.a prinsipper. Ønsker man mindre folk rundt seg er det jo bare å styre unna høysessongen. Uansett så er det usympatisk å slenge rundt seg med negative sanksjoner basert på noen man TROR at ting er!! Er man klyse og soss fordi man bruker sine egne penger på det som opptar en mest her i livet? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte vinteren på å knyte sammen noen fluer for et par dagers høstfiske i Hemsila, og så er det plutselig uten mothake...holder det med at man filer/bøyer ned mothaken på eksisterende, eller må jeg bruke tid på litt panisk binding av "nye" fluer her nå?. hvem har foressten et greit utvalg av disse krokene??

 

thight lines

 

mvh

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Blue Charm!! Det holder å klemme ned mothaken med en tang. Tiemco har en bra krok uten mothake. Dette er en variant av den sorte TMC 102y, bare uten mothake. Har bestilt en del av denne fra LB - flugfiske i Sverige. Skal også oppover en tur i høst, håper jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

For meg er ikke prisen det verste, men følelsen av å fiske i kø.

Hadde det gått an å få til en rettferdig ordning med maks antall fiskere pr. døgn så hadde det vært fint. For min del går jeg heller 3 timer for å få ro og armsleng når jeg fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Retferdig begrensing av antallet fiskere er umulig i en så poppulær elv,da hadde fisket blitt slik som dryflyfool beskriver(bare for de priviligerte).

 

Inntil årets sesong har det ikke vert køfiske i hemsil,selfølgelig har det vert mange fiskere men det er mange gode fiskeplasser.

I år var det for mange fiskere i elva (40 biler langs elva mot 10 de andre årene) dette er på grunn av økt interesse for ørretfiske kombinert med stor mediadekning,det eneste som kan motvirke denne utviklingen er prisøkning "eventuelt krav til at du kan kaste lenger en 30m" ;)

 

Jeg ser ikke noen problemer med prisøkning/køfiske pga dette kan brukest som et eksempel for å få norske grunneigere til å legge tilrette/utvikle fluefisket i andre elver også,det finnes utrolig mange flotte elver i norge som kun huser tusenbrødre,hadde noen tatt eksempel av det arbeidet som er gjort i hemsedal ville vi kansje hatt enda flere gode elver å fiske i.

 

Jeg tror alle vi som har egne skrukkedalsrenner vet at disse perlene ikke har en stor nok fisketetthet til å bli benyttet av mange fiskere,i min renne er det antagligvis ikke mer en 50 kilosfisker og av disse har jeg hatt halvparten på land i løpet av denne sessongen,det skal ikke mer en en matauk fisker til for å ødlegge denne elva for mange år fremmover :cry: .

 

La oss håpe at norske grunneigere kjenner lukta av penger og bruker noen timer i elva si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Skjønner at noen av dere klysene og sossene som bare vil fiske der Lenth og gutta er, synes jeg er en gjerrigknark og kverulant...-KØDDA!!!!! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> Mener vel egentlig ikke det vet du. Men, hvis det er prat om å regulere presset på elva, og ikke håve(!) inn store penger, så hva med en begrensning i antall fiskere??? Da ser jeg det som helt greit å holde en så høy pris. Ikke hadde jeg gått bananas med enda litt høyere heller.. Elva er jo allerede langt forbi en elv "for vanlige folk", da det snart er helt umulig å ta med seg fks. madammen m markraja(Glem nå diskusjonen om mark/flue for denne gang!!). Ønsker man juling i media av diverse "fisken er vår venn"-fraksjoner, så er det også bare å fortsette som nå. -Køer m fluefiskere som drar opp, og slipper ut igjen...

Nei, skal det være så skal det være!: Selv om mange(!) av oss ikke helt takler "eksklusivt fiske", ala div lakseelver, så gå lina helt ut, og gjør elva til en rå-dyr, eksklusiv, drømme-elv, hvor man vet at man ikke må stå i kø, og man nesten må sette seg opp på en venteliste. Tilogmed jeg ville gått rundt m kiling i magen, med tanke på den ene helga/uka i året hvor jeg skulle få sjansen til å gå langs en av verdens beste aur-elver, rimelig alene..... -Skulle tilogmed leid meg en feit Merc,4hjulstrekker, for å blende inn laugh.png' alt=':lol:'> !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

En ting er sikkert, fiskekortprisene stigmatiserer til økt antall fiskere, ikke motsatt. Fiska i Hemsila fra -85...Nå gidder jeg ikke før etter prime-time... Folk står i kø, og de står på fisken jeeeses :(

post-0-13949845130683_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.... "fisken" over synes jeg å dra kjensel på.

Det var den som sto under fuglekassa igjennom hele 90' tallet.

 

Den ble så forstyrret av fiskere at den tilslutt utviklet huggtenner for å

bedre kunne hanskes med "stålmat". Videre fikk den armer for å lettere få

tak i flua siden fiskerne var så ivrige etter å dra unna maten.

 

Det jeg ikke viste var at den var en nær slektning av Don King eller Jimmy Hendrix :D Den rustbrune fargen sier at den var i gytedrakt, jeg håper for guds skyld at den ikke fikk gyte før den møtte priesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var da en søt liten sak. Det er sikkert den fisken jeg forbannet for mange år siden fordi den aldrig ville ta. Ser ut som forbannelsen funket...... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva som skal til for å få minsket fiskepresset jeg....

Jeg tror Danicae har rett i at høye priser gir inntrykk av eksklusivitet, og at dette kanskje lokker mer enn det skremmer bort fiskere........ :?

Om ikke annet, så vil man kanskje få en annen "type" fiskere enn det man hadde før....????

 

Prisen kan nok sette begrensninger på antall fiskere, men da må man kanskje dobble eller tredoble dagens priser for å nå denne effekten, tror jeg..??? :shock:

 

Jeg er IKKE for å begrense antall fiskekort. Det betyr å utestenge folk, gjøre elva ENDA mer eksklusiv, og øke folks ønske om å fiske der enda mer enn i dag... Det vill ingen nytt godt av...

 

Ikke lett dette :? . Vi får vel bare stole på Tor, som jeg synes har gjort en svinaktig god jobb med denne elva de siste årene. Han har møtt mye motstand, men har lykkes i å få til noe som viser at strenge restriksjoner, baglimit, og C&R virkelig fungerer dersom man kobler disse reglene sammen på rett måte. Tar av meg hatten for denne mannen. Han har skapt et utstillingsvindu for hvordan det kan bli i mange av våre ørretelver i Norge, dersom de gjør de rette tingene..... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Det har kommet fram mye bra her.

Dette er ikke noe lett tema.

Siden fisket har tatt seg opp såpass mye er elva attraktiv uansett.

Skal man minske presset bør de andre elvene komme etter.

Dersom det hadde vært like mye fin fisk i f.eks. Hallingdalselva så tror jeg at

det hadde sett annerledes ut.

 

Vet at baglimits og maksimumsmål har vært diskutert i Hallingdalselva i

mange år. Men de ser ikke ut til å få ut den berømte fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at baglimits og maksimumsmål har vært diskutert i Hallingdalselva i

mange år. Men de ser ikke ut til å få ut den berømte fingeren.

 

Jo, jeg tror de har noe på gang nå....

Det blir visst ikke like omfattende regler som i Hemsila, dessverre, men det er et steg i riktig retning...

 

Husk, Hallingdalselva har sannsynligvis like stort eller større potensiale enn Hemsila. Det er til tider noen sinnsyke klekkinger i Hallingdalselva, for ikke å snakke om mengdene med vårfluer i forhold til Hemsila.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...