Gå til innhold

Min aller første fisk


Martin

Anbefalte innlegg

alle husker vell sin aller første fisk på flue. størrelse, art alt var uvesentlig så lenge det var en fisk tatt på fluestang. ;D

 

selv fikk jeg min aller første fisk i 6 års alderen, det var en ørret på ca 50 gram, i tillslaget fløy hele herligheten opp av vannet og langt inn på myra. det ble jubelbrøl over en fisk som tilsvarte ca håndflaten min. men størrelsen var uvesentlig, det var min aller første fisk!! ;D

 

noen flere som husker sin første fisk på fluestang, og historien rundt det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tok min første på flue i et tjern med en fluestang arvet etter onkel. Hadde ikke peiling på kasting og gjorde sikkert alt galt, men fisk dro jeg ;D

 

Brukte noen fluer som var rustne, kun våtfluer. Fikk noen silde liknende fisk i ferskvann kaldt i Telemark

"hisling". Etter dette ble jeg HEKTA.

 

Vært morsomt å vite hva egentlig stanga hete, for den tror jeg ville vært litt unik nå. Tror det var en gammel cane variant. Dette var starten og dette vil jeg nok aldri glemme, utrolig at jeg fikk fisk. Klarte jo ikke kaste, bare gjorde som jeg så på en film. Så alt er mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fluefangede fisk kom faktisk på min første tur med fluestang. Det var en laks på nesten 2 kg. Det gikk noen år før jeg klarte å komme meg ut av laksehelvete, for å si det sånn... ;D

 

Men når jeg fanget min første brunprikkete 200 grammer på en liten, tørr black gnat, så var jeg solgt. Da var det back to basic og imitasjonsfiske etter ørret for (nesten) alle penga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor gammel jeg var men det var før jeg viste hva fluefiske var. det var i en flom elv i molde hvor jeg fikk holde min fars stang og ved påflgende napp sveivet smoltynglet igjennom toprringen på tjøstheimen til far. Husker faktisk dette

godt da min 10 cm fisk lå ferdig tilberedt ved sien av pappas 3 kilos på middagsbordet påfølgende kveld.

Stolthet blir brent in i netthinna ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Tok min første fisk på flue i Ljøra, en harr på 2 hekto, tatt på supperpuppan med våtfluesving  nesten rett foran beina mine :P

Tror jeg var 12-13 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt den første fisken på flue, var med far og mor på caming på Vasetdansen ved Tisleia, tror det var i 1985/86. Jeg hadde iallefall kjøpt meg fluestang og var totalt grønn på dette med fluefiske. Hadde heller ingen som kunne geleide meg, så hvordan jeg klarte å få fisk er en gåte ??? Resultatet ble iallefall en ørret ca 14 cm :o :o tatt på ei eller anna slags flue. Morro var det iallefall :D;D

 

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg debuterte med fluefiske i Bjøra i 1993. Da hadde jeg ikke tatt i ei fluestang før. Jeg fikk en smålaks på 2,2 kg på ei enhånds fluestang jeg hadde lånt av Knut Buer som hadde "lurt" meg med på turen. Takk for det Knut, det ble starten på et helt nytt og spennende fiske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bor rett ved sjøkanten så var min første fisk på flue en torsk (en TORSK!! ;D) på ca. 1,5kg :)

 

Hadde akkurat fått et fluefiskesett som var satt ned til halv pris på intersport og kasta vel ikke mer enn maks 10 m ;D

 

Første i ferskvann var en harr i ei elv i Røros, ikke stor, men gøy etter å ha stått tre dager i elva uten å ha kjent noen ting :)

Faktisk sveiva jeg inn fordi vi skulle dra hjem, men så beit den på :D Fra meg kom det et brøl så høyt at pappa som satt på terassen til de vi besøkte var sikker på at jeg hadde blitt tatt av strømmen, men mannen til venninna til mamma som driver med fluefiske (laks da men...) skjønte med en gang at jeg hadde fått fisk. Han tok tobbakspakka og fløy nedover i en fart :)

 

Var stolt da gitt. Og harren, ja, den havna på grillen gitt. NYDELIG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fisk på fluestang var en laks på 2,3 kilo.

Var med fattern på hans årlige tur til Tømmeråsfossen (Øverhøla, i Sandøla).

Ble plassert i elva med en 15 fots tohånds, og etter noen kast satt den, utrolig morro for en liten kar, selv på såpass grovt utstyr! :)

Men da jeg tok min første brunørret (100g) på en spent spinner, var jeg solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...