Gå til innhold

Hjelp en stakkar med å skaffe seg et godt kamera!


Pål H

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen. Har veldig lyst til å skaffe meg et godt digital kamera til rundt 3000kr. Men jeg har desverre gått meg vild i jungelen. Så med fare for å bringe et tidligere omtalt tema her på forumet på banen, spør jeg dere om noe (objektive ;) ) anbefalinger. Kameraet bør være bra på makro (innsektfetisje).. laugh.png' alt=':lol:'> Noen som kan anbefale en bra nettbutikk også?

 

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det går rundt for en stakkar med det mylderet av kameraer som finnes.

 

Skal du ha virkelig god makro så tror jeg du må over på litt dyrere kameraer. Bestiller selv et Minolta Z3 etter at min Z1 forsvant. 1 cm nærgrense, 12x optisk zoom m/bildestabilisator, 4 mpix, Burstmode som takler 10 bilder pr sek(!), maksimalt 15 bilder i serie. (prøvde dette med Z1-en min, ganske fett å ta vake-/tilslagbilder med denne funksjonaliteten.) 640 * x med 30 bilder/sek video (i teorien bedre enn VHS kvalitet) og ultrakjapp fokus (den aller raskeste bortsett fra speilrefleks, tror jeg). Det siste er veldig viktig, mange kameraer synes jeg fortsatt er for trege på avtrekkern. Mange bilder har blitt mislykka på grunn av det...

 

Kameraet krever at du setter deg litt inn i foto, mht lukker, blender, og ISO-verdier (dette gjør du hovedsaklig én gang). Når det først er innstillt riktig er det bare å knipse i vei, og bildene blir veldig gode. På full auto er det bare å knipse, self, men synes selv kameraet velger for høy ISO 2 av 3 ganger (-> mer støy enn nødvendig i bildet).

 

Det finnes mange kameraer med god makro, men Z3-en mener jeg gir mest for penga nå. Den har nettopp kommet og koster 4150,- på nettet i skrivende stund. Jeg trenger ikke kameraet nå, så jeg venter til etter jul, regner med ca 3500,- for det da. Litt dyrere enn du nevner blir det jo...

 

Det som er driiiit er at det ikke blir et kamera til å putte i lomma, selv om str. ikke er avskrekkende. Kjøpte selv derfor et fiskevestkamera i tillegg, som ikke har på langt nær mulighetene som Z3-en har.

 

Spec mm. finner du her: http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=19387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Skal du ha ett billig kamera har jeg sett flere ganger at mitt Olympus 740 Ultra zoom selges billig. Genialt kamera som ikke koster så meget mye. Tar også gode bilder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Må si meg enig med Hermansen her. Hadde dette c740UZ før, og det tar gode bilder.

Men det ser ut til at denne er gått ut og er erstattet av C-760, som går for rundt 3000,-

Man får i alle fall mye kamera for pengene her, men det er helt sikkert flere produsenter som også har gode alternativer i denne prisklassen.

 

MVH Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Har tatt en titt på olymus c-740' date=' men ser at det er vanskelig å få tak i! Det samme gjelder c-750! Noen som veit hvor jeg kan få tak i disse j... kameraene da?[/quote']

 

Hei!

 

Har inntrykk av at produsentene kommer ut med nye modeller hvert år. Det kan derfor være at disse heter noe anna nå. Ta en titt på www.akam.no før du kjøper kamera. Der finner du mange tester og anbefalinger. Husker jeg ikke helt feil, finner du også prisoversikt hos forskjellige forhandlere. Sjøl har jeg et Nikon Coolpix 4300 som jeg er svært godt fornøyd med, men jeg er ikke sikker på om du får det til 3000,-.

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg har et olympus c-760 kamera som jeg er veldig godt fornøyd med. mener jeg betalte litt over 4000kr for det.

ingen problemer med å ta nære bilder av fluer, helt ned til 3cm. blir veldig klart å. og enda med 10x optical zoom kan man ta bra naturbilder.

seff ikke noe kamera du har i lomma da, men det er ikke av de største heller.

hadde ikke vært i tvil skulle æ ha kjøpt meg kamera!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å anskaffe meg et Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom.

Virker tilsynelatende å være et godt kamera. Noen som har erfaring med dette kameraet?

 

Jeg har selv ikke noe erfaring med kameraet, men det kan se ut som at brukererfaringene her er ganske positive: http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=16338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis av meg har et sony cybershot dsc-w1' date=' det er et sinnsykt fint kamera. men jeg vet ikke prisen på det, tror ikke det er over 4000 iallefall[/quote']

 

Jeg har samme kamera. Veldig fornøyd med det. Eneste jeg kan klage litt på er at det er litt treigt til å lade opp blitsen...

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis av meg har et sony cybershot dsc-w1' date=' det er et sinnsykt fint kamera. men jeg vet ikke prisen på det, tror ikke det er over 4000 iallefall[/quote']

 

Jeg har samme kamera. Veldig fornøyd med det. Eneste jeg kan klage litt på er at det er litt treigt til å lade opp blitsen...

mjoff

 

Tror nok ikke at det er unikt for dette kameraet. Tror at fleste kameraer denne prisklassen bruker en betydelig mengde tid på å lade blitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pal H,

 

Her kommer enda et forslag på kamera. Jeg bruker en Canon Ixus 400 (nyere versioner heter Ixus 430 og Ixus 500).

 

Jeg er kjempefornöyd med kameraet som fölger alltid med i brystlomma på vadebuksene. Må si at jeg er spesielt fornöyd med makrobildene for en så "enkel" kamera å vaere.

 

Her finner du en link til noen bilder jeg har tatt med den. Husk at bildene her er kraftig forminsket:

 

http://www.bildexperterna.nu/album/albuminfo.php?id=16504

 

Nettstedet der jeg kjöpte den:

 

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=31219&l=3&vnr=9346A008&g0=131&g1=300&g2=312&likepattern=

 

...og til sist en review på engelsk:

http://www.dpreview.com/reviews/canons400/

 

Lykke til! Det er ikke et enkel valg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det bånngjedda skriver. "Shutter lag" kan ødelegge en del bilder med mye bevegelse.

Alle mine olympus kamera har vært mer eller mindre plaget av dette,

men de er ikke dårligere enn gjennomsnittet.

Konica Minolta skal være av de bedre når det gjelder dette, så kameraet ditt, bånngjedda, er nok et godt valg.

 

Ellers så tror jeg ikke at du gjør et dårlig valg hvis du går for Olympus C-765UZ, i alle fall hvis macro er viktig. Bildet nedenfor er tatt med en c-740uz, og det bør ikke være noe problem oppnå bedre resultater med en 765.

(det er croppet en del og gjort mindre)

post-60-13949845130923_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Minoltaen er bra der, men ser nå på diverse spec'er nå at de fleste modeller har blitt mye bedre på dette området.

 

Bildet er vel kjent fra før for mange av dere:

http://home.no.net/mariusth/bilder (obs: 1,4 MB)

 

Dette er tatt med KM Z1. Den har nærgrense på 3 cm. Z3 har 1 cm, det blir i praksis litt vanskelig å ta bilde så nærme pga skygge fra objektivet.

 

Hvis dere ser på venstre forbein, så ser dere en del kromatisk abberasjon (eller hva det nå heter på norsk). Dette skal være forbedret på Z3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor nikon fan! Liker flere av coolpix serien, de er ikke så galt priset. Nikon har flotte modeller for makrofotos. Ellers hører jeg og har prøvd Olympus, dette er også knallgode kamera. Jeg har etter 2 kamera i elva nå fått øyne opp for pentax sitt kamera som er vanntett ned til en meter :)

 

Setter opp mine valg av kamera

1 - Makro - Nikon Coolpix 4100 (ca. 3000kr) Nikon Coolpix 5400 (ca. 5000) Olympus Camedia C-5000 Zoom (ca. 3000kr) Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom (ca. 7500)

 

2 - Vanlig bruk - Pentax Optio 43WR (VANNTETT) (ca. 3000kr) Canon Digital Ixus i (ca. 2000kr) (lite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...