Gå til innhold

impregnering av fluer


Isak

Anbefalte innlegg

Impregneringen jeg bruker har en tendens til å gjøre flua grå og udelikat. Den har også en tendens til å klabbe fjærvinger (ikke cdc).

 

Hva bruker dere der ute og finnes det impregnering som ikke gråner som beholder fluene lekker etter impregneringen? Ellers, er det slik at man skal impregnere alt untatt cdc ? Hva med biotskropper og lignende? Spent spinnere osv..

 

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Etter mye prøving og feiling har jeg endt opp med kombinasjon av Marc Petitjean "CDC-Oil" og Tiemco "Dry Shake". Funker veldig bra på det meste. Begge disse kan med fordel brukes på CDC.

Jeg impregnerer alle fluene når jeg har bundet dem ferdige. Da holder impr. lengre, og slipper å bruke unødvendig tid til dette ved vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte kanskje å presisere:

Impregneringen jeg søker råd om er den man bruker etter at man har bundet flua. Ikke den impregneringen ved elva

Det som er nevnt hittil er vel impregnering ved elva, stemmer ikke det ?  Kom med tips til hva dere bruker etter binding.

 

Impregneringen jeg bruker fulgte med et guideline bindesett for lenge siden. Finnes sikkert mye bedre varer der ute.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bruker samme metode som flyfisher1 jeg også . CDC fluer inpregnerer jeg ikke. Har på litt cdc olje ved vannet hvis det blir nødvendig . Ellers så bruker jeg Hydrostop på fluene når jeg har bundet dem . Lar dem ligge i ett par døgn til tørk før jeg hiver dem i boksen . Funker som bare det synes jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri impregnert fluer ved stikka. Men de flyter allikevel som en dupp pga. behandlingen de får ved elva. Ofte så trenger jeg ikke engang å re-impregnere druknede indikatorfluer. Så jeg har egentlig aldri hatt noe behov for å impregnere ved stikka.

Men jeg har vel fortalt dette før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er svaret mitt at jeg ikke impregnerer cdc-fluer, mens fluer uten cdc lar jeg få et bad i Loon Hydrostop  Glad

Av de forskjellige preparatene jeg har brukt synes jeg dette fungerer best.

 

Akkurat ja ;) Loon Hydrostop altså. Notert.

 

Cdc impregnerer jeg heller ikke. Bare pulver om jeg føler det nødvendig.

 

Har aldri impregnert fluer ved stikka. Men de flyter allikevel som en dupp pga. behandlingen de får ved elva. Ofte så trenger jeg ikke engang å re-impregnere druknede indikatorfluer. Så jeg har egentlig aldri hatt noe behov for å impregnere ved stikka.

Men jeg har vel fortalt dette før...

 

Behander du hver flue før første kast du da? Jeg har følelsen av at når først flua blir våt, så tar det mye mer "jobb" å få den tørr en hvis den hadde vært impregnert. Mulig jeg tar feil. Jeg har jo i det stort sett bare brukt kjøpefluer, så mine erfaringer er fra ikke så mange selvlagede. Vet ikke om de kjøpa fluene er impregnert heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg impregnerer heller ikke fluene mine ved bindestikka. Fisker jeg tørt så får de alltid et lite bad i Airflo Repel før de skal ut på tur. Unntak her er CdC fluer, de strykes med Petitjeans CdC olje første gang (når de er tørre). Etterpå  er det Repel for dem også. Har ikke oppdaget missfarging med disse preparatene. CdC fjærene holder seg også like fine.

 

Edit: Repel tørker fort. Klem ut unødvendig (helst tilbake i flaska), 2 luftkast og flua er klar.

 

Ulempen med Repel er at den ikke er det billigeste preparatet. En flaske koster rundt kr. 150,- og jeg bruker i alle fall 2-3 flasker pr. sesong.

Nå har ikke jeg prøvd mange av de andre preparatene som nevnes her. Det kan være at de er bedre enn det jeg anbefaler. Men jeg er fornøyd med min løsning til noen overbeviser meg om at noe annet er bedre.

Tydelig at du er klar for å teste. Kan du ikke gi oss en tilbakemelding på forsøkene dine?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg impregnerer heller ikke fluene mine ved bindestikka. Fisker jeg tørt så får de alltid et lite bad i Airflo Repel før de skal ut på tur. Unntak her er CdC fluer, de strykes med Petitjeans CdC olje første gang (når de er tørre). Etterpå  er det Repel for dem også. Har ikke oppdaget missfarging med disse preparatene. CdC fjærene holder seg også like fine.

 

Edit: Repel tørker fort. Klem ut unødvendig (helst tilbake i flaska), 2 luftkast og flua er klar.

 

Ulempen med Repel er at den ikke er det billigeste preparatet. En flaske koster rundt kr. 150,- og jeg bruker i alle fall 2-3 flasker pr. sesong.

Nå har ikke jeg prøvd mange av de andre preparatene som nevnes her. Det kan være at de er bedre enn det jeg anbefaler. Men jeg er fornøyd med min løsning til noen overbeviser meg om at noe annet er bedre.

Tydelig at du er klar for å teste. Kan du ikke gi oss en tilbakemelding på forsøkene dine?

 

bjorni

 

bjorni!

 

Javist, jeg skal prøve litt forskjellig, spesielt det med å ikke impregnere fluene ved stikka. For meg har ikke det vært et alternativ tidligere, så det blir interesant å teste. Jeg har brukt forskjellige pastaer, shake`n`float og gele`er til mine fluer, men da på fluer som alltid har vært impregnert ved stikka. Mulig dette hadde kunne vært sløyfet.

 

Skal få testet dette så for det blir vår og sommer  ??? ???  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behander du hver flue før første kast du da? Jeg har følelsen av at når først flua blir våt, så tar det mye mer "jobb" å få den tørr en hvis den hadde vært impregnert. Mulig jeg tar feil. Jeg har jo i det stort sett bare brukt kjøpefluer, så mine erfaringer er fra ikke så mange selvlagede. Vet ikke om de kjøpa fluene er impregnert heller da.

 

Jepp, behandler før første kast. Du har jo aldri dårlig tid når du kaster på vakende fisk (ihvertfall ikke i elv). Så jeg bruker et minutt eller to på å behandle flua mens jeg observerer fisken. Sjekke vakrytmen osv. For å være ærlig tror jeg de minuttene samlet sett utgjør den beste tiden i livet mitt, så jeg ser ingen grunn til å korte den ned  ;D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, behandler før første kast. Du har jo aldri dårlig tid når du kaster på vakende fisk (ihvertfall ikke i elv). Så jeg bruker et minutt eller to på å behandle flua mens jeg observerer fisken. Sjekke vakrytmen osv. For å være ærlig tror jeg de minuttene samlet sett utgjør den beste tiden i livet mitt, så jeg ser ingen grunn til å korte den ned  Gliser.

 

Dette har du antagelig utrolig rett i. Hvor mange ganger skremmer man fisk på grunn av for dårlig forberedelse? Jo, endel. Planleggingen brukes somregel å kortes betraktelig ned på grunn av høy puls og iver ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg impregnerer heller ikke fluene ved bindestikka. Behandler fluene ofte før jeg skal bruke den, men det er ikke alltid jeg gjør det heller. Tiden før fisking, som Tmags sier, er gull verdt for meg og.

Når jeg får en fisk på denne fluen, og den blir våt og jævlig, skyller jeg den, blåser den så tørr jeg orker, for så å henge den opp til tørk. Jeg bytter så flue slik at jeg oppnår perfekte flyteegenskaper på den neste fisken også. Svært skjelden at jeg fisker flere fisker på samme flue. Vist jeg gjør det, så er det som oftest en Streaking caddis eller andre ekstremt godt flytende fluer.

 

Ved elva bruker jeg Tmc dryshake, og cdc gel til flytemiddel. Dette har jeg KUN gode erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært moro å gått litt mer vitenskapelig til verks her. At vi er flere som uavhengig av hverandre prøver de samme produktene en sommer og summerer erfaringene. Er det noen som kan tenke seg å være med på dette? Hvordan skal eventuelt testen foregå og hvilke produkter skal testes? Kunne vært moro å utfordre det kjente litt....

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, dette var en interessant og matnytting tråd. Jeg synes en del av fluene mister både spenst og fassong etter de har blitt impregnert. Jeg har brukt Lonn Hydrostop som grunnimpregnering av alle tørrfluer utenom fluer med Cdc. Fluer med kunstfiber og dyrehår som Rackelhane og Streaking Caddis etc, tåler dette godt, men fluer bundet med mye fjærmateriale synes jeg mister mye av sin spenst og fasong. Det skal bli spennende å se hva bjormi kommer fram til i løpet av sessongen. Intil det skjer hadde det vært en ide om administrator la inn en spørreundersøkelse i tråden om hva slags impregnering man gir fluene i form av grunnimpregnering før man starter fisket og gjerne også hva slags impregnering de får ved fiskestart og under fiske? Her er det sikkert mange som ha mye å bidra med.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alle mine fluer et 5 minutters dykkerkurs i Loon Hydrostop før de havner i boksen. Jeg hadde en del trøbbel med at ting blei klissete og kjiipt men det var før jeg skjønnte at det var noe galt med hydrostoppen min. Den skal være blank, uten noen form får den lenge så kan den skille seg, med ubehagelige resultater.

 

Ved vannet så bruker jeg tmc dryshake. Kom tilfeldigvis over en "dry shake primer" som er en form for voks som påføres før du slenger flua i risteboksen, er det noen som har noe erfaring med det? Fikk bare så vidt testet i fjor, og det virket som det var fine greier, men ble ikkemange nok turer til at jeg kunne konkludere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine erfaringer:

Hvis vi ser bort ifra de nye CDC produktene (olje og fett) er det stort sett 3 hovedtyper tørrflueimpregneringer i dag. I "fettform" har vi silikonbasert og såkalt Albolene (parafin og mineraloljer). Gherke's er iflg. rykter ren Albolene tappet på mindre flasker.

I pulverform er det stort sett Silica Gel som råder (det finnes også en slags leire som jeg har tenkt til å prøve ut). Hvis du samler opp alle de små hvite posene som pakkes i diverse elektroniske produkter kan du knuse innholdet og lage ditt eget tørrfluepulver. Evt. kan du kjøpe større poser fra leverandøren og gjøre det samme.

 

Mine tørrfluer er som sagt aldri impregnert ved benken. Jeg bruker alltid en kombinasjon av "fett" (som nevnt over) og pulver. Først påfører jeg et meget tynt lag fett (silikon eller albolene), deretter behandler jeg med pulver (favoritt er Frog's Fanny pga. børsten) og så børster jeg av pulveret med den fingeren som fortsatt har rester av "fettet", for å få tilbake den naturlige fargen i fluen. Det er viktig å ikke påføre for mye fett. Filmen på fingrene smitter av bra nok.

 

Hvis du ikke har lyst til å bruke masse penger på tørrflueimpregnering kan du kjøpe en 0,5kgs pose med silica gel, og en solid boks med Albolene fra en av "skjønnhetsbutikkene" på internet (brukes som hudkrem/rensekrem). Du er dermed dekket for de neste 30 årene  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godo "Økotips" Tore kommer med :) Har selv tenkt på å knuse disse Silica kulene man får med både her og der. Noen som har prøvd? Problemet ligger vel å få knust dette ned i pulverform. I Norge har jo TMC dryshake samme kilospris som partydop.

 

Selv bruker jeg WaterShed ved bindebordet, og TMC gel ved bredden. Og selvfølgelig DryShake.

WaterShed kan uten problem brukes på CDC-fluer. De mister noe av spensten, men dette er marginalt. Andre materialer forblir som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det vil jeg tro Henning. Tror neppe DryShake inneholder noen magiske ingredienser. Om man leser innholdsfortegnelsen synes jeg å huske det stort sett kun var silica.

Må prøves!

 

Dette skal jeg teste. Når jeg får tid, så skal jeg lage litt, for så å teste det på ei våt flue. Hadde vært grådig dtilig vist det hadde funka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alle mine fluer et 5 minutters dykkerkurs i Loon Hydrostop før de havner i boksen. Jeg hadde en del trøbbel med at ting blei klissete og kjiipt men det var før jeg skjønnte at det var noe galt med hydrostoppen min. Den skal være blank, uten noen form får den lenge så kan den skille seg, med ubehagelige resultater.

 

Ved vannet så bruker jeg tmc dryshake. Kom tilfeldigvis over en "dry shake primer" som er en form for voks som påføres før du slenger flua i risteboksen, er det noen som har noe erfaring med det? Fikk bare så vidt testet i fjor, og det virket som det var fine greier, men ble ikkemange nok turer til at jeg kunne konkludere..

 

Hmm.. jeg har fått tak i en boks med Loon Hydrostop å jeg synes dette var nå forb.. dritt. Fluene ble jo mindre klissete om jeg gnidde dem inn med hubba bubba. Men min hydrostop er ikke blank - den er grå og har noe grå guffe som flyter rundt. Jeg stusset såvidt over dette når jeg fikk boksen men ikke mer. Kanskje det er noe feil?? Jeg ble i allefall skuffet over dette produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...