Gå til innhold

Til minne om Backwinder


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hadde store problemer med den første "sea-trout" modellen, den skrudde seg selv fra hverandre under uttrekk av snøret, men de to neste har vært greie. Lakse-proto `n skulle lages custom i flere farger. Prøvde den på Brufoss, men dessverre ble det stille "mors"...

 

Glad jeg har en proto av lakse snella  ;D

 

-S-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som fortviler at de ikke fikk tak i slik snelle mens backwinder "levde" så er det jo fortsatt enkelte butikker som har et og annet eks på lager.. Jeg betalte 1500 for min, ny, det samme som jeg ser at brukte selges for...

 

Morten

 

Hva er det Backwinder har som ingen andre sneller har?

Beklager, men det er faktisk det jeg lurer på.. At det er norsk bryr meg svært lite..

Første gangen jeg hørte om Backwinder var når de gikk konkurs.. Hadde backwinder storhetstiden sin når jeg ikke fisket flue eller markedsførte de seg ikke?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Backwinder har som ingen andre sneller har?

Beklager, men det er faktisk det jeg lurer på.. At det er norsk bryr meg svært lite..

Første gangen jeg hørte om Backwinder var når de gikk konkurs.. Hadde backwinder storhetstiden sin når jeg ikke fisket flue eller markedsførte de seg ikke?  ???

 

Et over gjennomsnitlig lekkert design, en meget god overløpsbrems og bedre materialer enn selv de dyreste snellene på markedet. En av de få snellene som skiller seg fra mengden.

 

'Backwinder' begynte å bli et godt kjent navn i fluefiskemiljøer rundt omkring i verden. Inkludert USA og Australia, og Japan var på vei inn etter det jeg forsto. Så jeg fikk også sjokk da jeg hørte nyheten. Jeg trodde det gikk så det suste.

Mulig det er lite "fres" i fluefiskebutikkene i Mo i Rana... ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Backwinder har som ingen andre sneller har?

Beklager, men det er faktisk det jeg lurer på.. At det er norsk bryr meg svært lite..

Første gangen jeg hørte om Backwinder var når de gikk konkurs.. Hadde backwinder storhetstiden sin når jeg ikke fisket flue eller markedsførte de seg ikke?  ???

 

Et over gjennomsnitlig lekkert design, en meget god overløpsbrems og bedre materialer enn selv de dyreste snellene på markedet. En av de få snellene som skiller seg fra mengden.

 

'Backwinder' begynte å bli et godt kjent navn i fluefiskemiljøer rundt omkring i verden. Inkludert USA og Australia, og Japan var på vei inn etter det jeg forsto. Så jeg fikk også sjokk da jeg hørte nyheten. Jeg trodde det gikk så det suste.

Mulig det er lite "fres" i fluefiskebutikkene i Mo i Rana... ;D;)

 

Har sett snellene og jeg synes de er lekre! Men.. Hvis de var så fantastiske.. hva i alle dager gikk galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Backwinder har som ingen andre sneller har?

Beklager, men det er faktisk det jeg lurer på.. At det er norsk bryr meg svært lite..

Første gangen jeg hørte om Backwinder var når de gikk konkurs.. Hadde backwinder storhetstiden sin når jeg ikke fisket flue eller markedsførte de seg ikke?  ???

 

Et over gjennomsnitlig lekkert design, en meget god overløpsbrems og bedre materialer enn selv de dyreste snellene på markedet. En av de få snellene som skiller seg fra mengden.

 

'Backwinder' begynte å bli et godt kjent navn i fluefiskemiljøer rundt omkring i verden. Inkludert USA og Australia, og Japan var på vei inn etter det jeg forsto. Så jeg fikk også sjokk da jeg hørte nyheten. Jeg trodde det gikk så det suste.

Mulig det er lite "fres" i fluefiskebutikkene i Mo i Rana... ;D;)

 

Har sett snellene og jeg synes de er lekre! Men.. Hvis de var så fantastiske.. hva i alle dager gikk galt?

 

Det at du ikke hadde hadde hørt om snella før den gikk konk representerer sikkert noe av forklaringa. Videre kan det synes som om de fleste tilhengerene er samlet på dette foraet. Hele denne gedigne hypen i ettertid minner litt om hva som skjer med maleres verk etter deres død. Er snella så bra/flott som det hevdes så dukker den nok opp igjen. Det er vel også en smule arrogant å påstå at markedet har tatt feil  :rolleyes:

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneller med overløpsbrems vil alltid ha et begrenset marked. Vi ville aldri ha hørt navnet Danielsson hadde det ikke vært for den aggressive markedsføringen til Loop på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Og heller ikke hvis de ikke også hadde utviklet sneller med brems. Trad. snellene anses fortsatt som ganske spesielle, etter over 20 år på markedet.

 

Fluefiske er et sært nisjemarked. Dyre fluefiskesneller er et enda særere marked, og dyre fluesneller med overløpsbrems er særdeles sært og så nisje at det antagelig aldri hadde livets rett. Ihvertfall ikke en norskprodusert sådan. Med et marked som USA hadde det vært en helt annen historie. Vi hadde heller ikke hatt Lamson, Ross, Abel, Orvis, Sage, T&T, Simms, ++++ hvis det ikke hadde vært for det gedigne amerikanske markedet.

Selv her nede, et av verdens aller beste land for fluefiske etter ørret er det et latterlig lite antall fluefiskere. Markedet er også på hell globalt.

 

Om snella dukker opp igjen eller ikke har intet med kvalitet å gjøre. Det er vel ingen her som er så naive og tror at de produktene som selger mest er de kvalitetsmessig beste  :-\. Det er snarere tvert imot. Markedet vil ha billige sneller produsert i Østen. Ihvertfall det nordiske markedet. Det er som regel "godt nok", men flere lysår fra de beste.

 

Markedet tatt feil?? Mener du at snella ikke kan være så god som påstått fordi de gikk konk? I så fall har du misforstått hvordan markedet fungerer.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste-mann.. Det er markedsføriingens ABC... Vi er en unik nisje-preget duppedings gruppe.... Og smaken er heldigvis forskjellig. Backwinder ble kjørt inn hardt i Vestfold delvis via kontakter med enkelte i "Waterproof" Flyfishing. Vi hadde samling på Langøya med gamme / lavvu og både Thilesen / Blomberg / mfl. . Dessverre hadde horngjelen tatt kommandoen i sjøen akkurat da... Med grunderne hadde planer om videre utvikl av modeller... Husker en unik nummerert trout-snelle i egen alu-boks ble sendt forbi til en ikke ukjent mottaker og stang-produsent ( også norsk)...

Allikevel hevdet andre at den mest likner en uformelig alu-klump....

Det blir nesten som å drøfte utsagnet "gentlemen prefer blondes ..." :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten som å drøfte utsagnet "gentlemen prefer blondes ..." :P

 

Øhhh.. er det noen som er uenig i det da??  ;D

 

Som tmags skriver så er dette et nisjemarked i sin sterkeste betydning, og redingen for mange innovative nye grundere / etablere er å bli linket opp mot et eksisterende etablert varemerke som allerede har en etablert kundegruppe.  Mange etablere er ikke særlig interessert i denne linken i frykt for å miste styring, eller unikhet, eller rett og slett at deres visjon er å selv erobre markedet.  Jeg brukte selv lang tid på å virkelig like snella, har jo først nylig kjøpt den, selv om det har vært vurdert leenge.  Da den ble presentert syntes jeg den var mer spesiell enn pen. Nå liker jo jeg at et produkt har noe unikt eller særegent med seg, så derfor er Danielsson og Backwinder i samme segment for meg.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dersom jeg tråkka noen på tærne her. Virkelig ikke meningen. Tvert imot ønsket jeg å formidle noen trøstens ord i disse sørgelige tider  ;D . Derfor setningen om at den sikkert dukker opp igjen. Det går nok bra skal dere se ;) La oss bare slå fast som mange allerede har gjort; smak og preferanser varierer. All respekt altså for at noen har funnet snella i sitt liv i backwinderen.

 

Selvfølgelig er dette et nisjeprodukt, i realiteten er fiskeutstyr i sin helhet nisjeprodukter. Nisjene kan imidlertid bli for små, og da hjelper det ikke om både pris og kvalitet stemmer, det blir rett og slett for lite volum. Uten å gå nærmere inn markedsteorien her (delvis siden tmags antyder at det er jeg ikke kvalifisert til  ;)) må jeg bare få understreke at jeg ikke mener at backwinderen forsvinner fordi kvaliteten ikke er så god som det har blitt hevdet. Jeg vet ihvertfall ingenting som tilsier at det er tilfellet.

 

Antydningen om at det nærmest utelukkende er pris som styrer kjøpsbeslutninger synes jeg er en kraftig undervurdering av aktørene i markedet, og også ett brudd med almindelig markedsteori. Det er vel i hovedsak forholdet mellom pris og opplevd kvalitet som utløser kjøp. Når vi snakker om fluefiskeutstyr spesielt er det særlig et element til som de siste åra har blitt utrolig viktig, nemlig sosial tilhørighet.

 

 

Mvh

Rolf J. F

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet vil ha billige sneller produsert i Østen. Ihvertfall det nordiske markedet. Det er som regel "godt nok", men flere lysår fra de beste.

Er det merker som Streamstix du sikter til her, eller  ;D

Neida, mulig du har rett i din påstand her, men selv har jeg inntrykk av at det det er Loop/Danielsson og div usa-produserte sneller som er mest populært her på berget også.

Og hadde man fått amerikansk for amerikanske priser, ville det nok vært enda mer.

Ellers går det utvilsomt veldig mye i mote når det gjelder fluefiske-utstyr generelt !

Hva "fluefiske-kjendiser" som Lenth m.fl. bruker påvirker også noen når det skal handles  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig jeg Rolf. Pris og OPPLEVD kvalitet utløser salg. Pluss en hel masse andre faktorer.

 

De av oss som har fulgt med siden dengang Loop kun var kjent for spesielle sneller og for å ha Sage agenturet i Norden har sett mye underveis. Mange merker har kommet og gått. Noen har bestått. (hmm....høres ut som en sang jeg har hørt).

Merker som Loop og Scierra er bevis på at det til syvende og sist er markedsføringen som er avgjørende. Loop spesielt, siden de presterte å selge produkter til en høyere pris en de som var produsert i USA. Til og med uten at kunden spurte hvorfor.  :o

Fortjenesten for en dyr Loop stang var fenomenal for alle ledd, i forhold til en f.eks. Sage. Scierra fikk innpass nettopp fordi de tilbød mye høyere fortjenese for butikkene enn det de hadde på lager. Og når du i tillegg klarer å overbevise markedet så har du funnet nøkkelen til suksess.

 

Som flere av oss har nevnt her så ble Backwinder nisjen FOR liten. Som en liten bedrift kunne de heller ikke tilby de samme kalkylene som konkurrentene. Og med liten fortjeneste er det begrenset hva man kan gjøre på markedsføringssiden. Så en kan godt si at omstendighetene var stikk motsatt av de nevnte eksemplene over.

Men jeg skal ikke gå så langt å si at dette er nøkkelen til fiasko. Det KAN være grunnlag for en liten bedrift. Det spørs hvordan man styrer jolla  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest AndreBrun

Hva er det Backwinder har som ingen andre sneller har?

 

Designet, med det store uavbrutte hullet i midten, samt bremsesystemet og hvordan du justerer det, er ihvertfall unikt.

 

Hei. Husker dere ikke Loop Hightec- snellene?  :)

HiTec.jpeg

 

loophitec.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig jeg Rolf. Pris og OPPLEVD kvalitet utløser salg. Pluss en hel masse andre faktorer.

 

De av oss som har fulgt med siden dengang Loop kun var kjent for spesielle sneller og for å ha Sage agenturet i Norden har sett mye underveis. Mange merker har kommet og gått. Noen har bestått. (hmm....høres ut som en sang jeg har hørt).

Merker som Loop og Scierra er bevis på at det til syvende og sist er markedsføringen som er avgjørende. Loop spesielt, siden de presterte å selge produkter til en høyere pris en de som var produsert i USA. Til og med uten at kunden spurte hvorfor.  :o

Fortjenesten for en dyr Loop stang var fenomenal for alle ledd, i forhold til en f.eks. Sage. Scierra fikk innpass nettopp fordi de tilbød mye høyere fortjenese for butikkene enn det de hadde på lager. Og når du i tillegg klarer å overbevise markedet så har du funnet nøkkelen til suksess.

 

Som flere av oss har nevnt her så ble Backwinder nisjen FOR liten. Som en liten bedrift kunne de heller ikke tilby de samme kalkylene som konkurrentene. Og med liten fortjeneste er det begrenset hva man kan gjøre på markedsføringssiden. Så en kan godt si at omstendighetene var stikk motsatt av de nevnte eksemplene over.

Men jeg skal ikke gå så langt å si at dette er nøkkelen til fiasko. Det KAN være grunnlag for en liten bedrift. Det spørs hvordan man styrer jolla  ;D.

 

MEEGET godt innlegg og veldig ærlig fra en som er i bransjen. Legg dere første avsnitt på minnet folkens. Det er slik bransjen for de store aktørene fungerer. for de så handler det ikke om kjærligheten til fluefiske, kun om å spise eller bli spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kjoerte fisk paa min saa sent som i gaar  ;D.

Veldig glad i de snellene.

Fy deg, Tore!!! Tenk å friste så fælt a gitt.... Da får du hvertfall invitere meg først ;) ;)

Bare kom du Roger! Her kan vi fiske og kose oss om dagen og grille doed ku og drekka oel om kvelden.  8);)

Høres ikke dumt ut, Tore ;) En vakker dag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte en slik i sin tid. Beskrivelser som: Finishen er grov og godset så tynt at lite skal til for at snella blir skadet............... Så det ble ikke kjøp!

Personen som kom med den beskrivelsen visste tydeligvis ikke at snella er laget av 7075-T6 aluminium. Og at dette materialet er mye sterkere og hardere enn 6061. Derfor kan du bruke tynnere gods, men ulempen er at pga hardheten så får du ikke den fine overflaten som du får på 6061. Visstnok...

Det som var synd var at rett før de forsvant så sa gutta at de var i ferd med å lage en trout snelle med samme "bro" som Seatrout snella har. Da hadde Trout'en vært perfekt IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte en slik i sin tid. Beskrivelser som: Finishen er grov og godset så tynt at lite skal til for at snella blir skadet............... Så det ble ikke kjøp!

Det som var synd var at rett før de forsvant så sa gutta at de var i ferd med å lage en trout snelle med samme "bro" som Seatrout snella har. Da hadde Trout'en vært perfekt IMO.

Helt enig, Tore. "Broa" på Seatrouten hadde vært perfekt på Trout-versjonen.  Lars har sikkert maskineriet stående enda, så kanskje, kanskje... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

×
×
  • Opprett ny...