Gå til innhold

Tørt vs vått


Gjest Sjur

Vått eller tørt, eller begge deler?  

128 stemmer

  1. 1. Vått eller tørt, eller begge deler?

    • Jeg fisker av prinsipp ALDRI med tørrfluer
      3
    • Har noen tørrfluer i boksen, men de brukes sjelden
      1
    • Jeg imiterer det fisken spiser, tørt eller under overflaten
      90
    • Har noen nymfer som backup, men synes det er et nederlag å bruke de
      38
    • Jeg fisker av prinsipp aldri med nymfer/våtfluer
      16


Anbefalte innlegg

Siden jeg allikevel er hjemme med feber og kjeder meg grenseløst, tenkte jeg at jeg kunne lage en avstemning. Det hadde vært artig å se andelen "sanne" tørrfluepurister på forumet. Eller hvor mange som ikke synes valg av flue har mindre å bety så lenge man får fisken til å ta.

 

Avstemmingen er ment for fiske etter ørret. ;)

 

Sjur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei,

jeg er ikke purist, men det er ikke noe som er mer morsomt enn å se øretten stige opp fra bunnen å ta ei tørrflue som ligger der og flyter.. Psykologer ville vel mene at den følelsen enkelte får av dette, kan sidestilles med en eller annen form for sexuell nytelse.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fisker med alt, men oftest tørt. Synes også andre deler enn tørt gir meg noe.

Det er hele greia som er kult.

 

Ulike take i ulike "settinger". Har tørrflue som en favoritt fordi spenningen å kaste i vak er spesiell, når man i tillegg må vente i et par sekunder for så å stramme opp er en prøvelse.

 

Det som er mest effektivt i noen av vann jeg fisker er våtfluer kastet inntil fjellvegger. Da hugger det ofte, og det er ganske gøy som avkobling til "ventefiske".

 

Nå har jeg snart ingen valg mer, siden "puristen" har begynt å servere lekre fluer til meg.

 

Hvor skal dette ende..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Da kommer jo "tusenkronersspørsmålet" : Skal du fiske, eller skal du få fisk?

Jeg bruker ihvertfall det fisken tar, det er jo derfor jeg er der og fisker. ;D

 

Jeg er ute å ser etter vak....det er jo derfor JEG fisker  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter å fiske smart, ikke alltid å få fisk, men å prøve å få fisk. Det vil si at man fisker på fiskens premisser. Og 80% av alt fisken spiser tar den jo under overflata, så dermed blir det jo endel fiske under også. Og for MEG så kan det være like spennende. Men jeg fisker alltid på fisk jeg VET er der, om det nå er vak eller om jeg kan se fisken. For så vidt så kan det jo vake selv om fisken spiser vått, f.eks bulevak. Blindfiske synes ikke jeg er like spennende. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart noe spesielt med å se en tørrflue seile over hodet på fisken, for å så se at den forsvinne i et eneste stort jafs.. 8)

 

Men når man først er på tur, nettopp for å fiske , så ser jeg ikke på det som noe veldig galt å slenge ut en nymfe, streamer el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en artig tråd dette her.

Det mest behagelige er å fiske tørt. Og ikke til å legge skjul på; j........ gøy. Rett og slett.

Det jeg derimot synest er det mest utfordrende, og derfor også så ufattelig morsomt når man finner noe som likner en god oppskrift; nymfefiskets alle forskjellige tilnærminger.

Mest i elv, men har ettehvert begynt å sette umåtelig pris på lette nymfer/buzzers i vann også. Både med synkeliner og tørre liner ;)

Alt fiske som omhandler "dragfri" drift (altså ikke "flyt" nødvendigvis), setter krav til oppbygging av fortom, og fiskerens egen posisjonering og lese elv

Å få fisken i "svingen" i elv eller å dra fisken på à la type sjøørretfiske, og vann fiske, er ikke det morsomste, men likefullt skal det fiskes da også. Ulike inntrekkshastigheter, mending av line for å kontrollere hastigheten i elv etc.

Er ikke nødvendigvis alltid om å gjøre å få mest fisk (jo...i konkurranser så :o), men gir et kick hver gang man finner på noe som tydeligvis er effektivt og lurer fisk til hugg, for det er det alt dreier seg om, som Lars Lenth sa så treffende en gang:Lure fisken trill rundt :D

Derfor driver jeg fluefiske: Allsidighet. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tørrfluefiske er mye artigere enn vått.. Etter forrige sesong som mer eller mindre var min første, har jeg fått mer fisk på tørrflue enn våte.. Sikkert lotto men det er jo tross alt enklere å se når fisken tar, og man må som regel la flua ligge i ro..  :rolleyes:

 

Så med andre ord foretrekker jeg tørt men har med en håndfull våte i tilfelle ;)

 

Men alt kan jo snu nå til sommeren.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor fisker jeg egentlig? Er det restene av et nedarvet fangst instinkt som driver en? Jeg er i alle fall ute etter å fange fisk og setter pris på alt fisketurene gir. Fra planlegging før tur, til mimring over gamle turer. Jeg liker det visuelle tørrfluefisket best, men våtflue koden er nesten like spennende den. Å dra en stripende vårlue i totalt mørke er vel egentlig ikke så veldig forskjellig fra å dra en streamer?

Banner jeg i kjerka nå?? Uansett så fisker jeg med det jeg tror fisken vil ta.  Vaker det så blir det fisking rundt overflata, klart det!

 

bjorni

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ørret og harrfiske fisker jeg nesten bare med tørt. Det hender at jeg "dorger" ei nymfe når jeg forflytter meg over større strekningen i belly eller pontoon båten, men skifter til tørt igjen når jeg er framme ved fiskestedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Vet at det er som og "banne i kjærka" for enkelte her inne, men fisker nok mest "vått". Det er jo tross allt under vann fisken skaffer seg største parten av all føde... Vet noen som er her inne kaller det "sluk fiske" ;D ;D (eller hva Are?)

Er jeg i en elv, og det er klekking fisker jeg selvsagt med tørrt er jo det som er mest morro :)

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allikevel er hjemme med feber og kjeder meg grenseløst, tenkte jeg at jeg kunne lage en avstemning. Det hadde vært artig å se andelen "sanne" tørrfluepurister på forumet. Eller hvor mange som ikke synes valg av flue har mindre å bety så lenge man får fisken til å ta.

 

Avstemmingen er ment for fiske etter ørret. ;)

 

Sjur

 

 

 

 

Andelen tror jeg nok går i favør av de som ynder å kalle seg "tørrfluepurister"

Hvorfor det? Jo jeg tror rett og slett resten av folket som ikke tilbringer tid på nettstedet i vente på vakende ørret, rett og slett er opptatt med å være ute og more seg ;D Hele året....og gjerne langt ifra islagte østlandselver.

Hadde jeg bodd innlands østpå, så hadde jeg vel slengt meg på "tørrfluepurist"-greiene jeg også.

Eksempelvis idag har jeg seinvakt på jobb, ville prøve ut nye SA Sharkskin linen i rennende vann. Fant en litt stor bekk, knytte på NYMFER ???, og prøvde ulike tilnærminger. Fant driftshastigheten de få små frosne ørretene likte, og ble belønnet med noen fisk. Turen varte ikke mer enn èn time, fant ut det jeg tenkte: Sharkskin linen var så smidig og fin som jeg ville ha den, og fisken spiser fortsatt under vann av og til :o

Vel og merke tok fisken idag ikke med mye line i vannet, måtte fiske "kortline"....som forøvrig er voldsomt effektivt med tørrflue på også i litt rufsete elver , gjerne med døgnflueklekking.

Funker dårlig på "Flaket" i Hemsila...men det forstår nok de fleste som har sett det stedet :)

Og ikveld, etter jobb, er det innendørs kastetrening igjen, og da skal tom jeg ha på "tørt" 8).....og imorgen er det fri, da blir det nok våtfluefiske ettr sjøørret ifra kajakk. Livet er herlig dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da imitasjonsfisker - dvs. jeg prøver å imitere det fisken spiser når jeg er ute og fisker. Og siden jeg liker å fiske selv om det ikke vaker så fisker jeg også med nymfer. Det må da være trist å være avhengig av vak for få fisk?  :-\

 

Men HVIS det vaker så er jeg tørrfluefisker. Som sagt - imitere det fisken spiser der og da. Blindfiske med tørt må vel være den minst "krevende" formen for fluefiske... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da imitasjonsfisker - dvs. jeg prøver å imitere det fisken spiser når jeg er ute og fisker. Og siden jeg liker å fiske selv om det ikke vaker så fisker jeg også med nymfer. Det må da være trist å være avhengig av vak for få fisk?  :-\

 

Men HVIS det vaker så er jeg tørrfluefisker. Som sagt - imitere det fisken spiser der og da. Blindfiske med tørt må vel være den minst "krevende" formen for fluefiske... ;D

 

 

 

tmags er en klok mann :), men jeg tror han mente; tørrfluefiske etter fisk som har røpet sin standplass, må da være den minst krevende form for fluefiske  ;) .....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da imitasjonsfisker - dvs. jeg prøver å imitere det fisken spiser når jeg er ute og fisker. Og siden jeg liker å fiske selv om det ikke vaker så fisker jeg også med nymfer. Det må da være trist å være avhengig av vak for få fisk?  :-\

 

Men HVIS det vaker så er jeg tørrfluefisker. Som sagt - imitere det fisken spiser der og da. Blindfiske med tørt må vel være den minst "krevende" formen for fluefiske... ;D

 

 

 

tmags er en klok mann :), men jeg tror han mente; tørrfluefiske etter fisk som har røpet sin standplass, må da være den minst krevende form for fluefiske  ;) .....

 

 

Hei Stig  :D

 

Nei, jeg mente nok heller at blindfiske med tørt er det samme som å røpe at man ikke helt vet hvordan man skal fange fisken, siden den ikke viser seg og derfor setter på det som er enklest å fiske med i håp om at en evneveik ørret skal hive seg på. Det er faktisk ett hakk smartere å fiske blindt med våtflue, siden fisken tydeligvis beiter under overflaten. Etc etc etc

 

Fisk som har røpet sin standplass kan fortsatt være vrien å ta. Spesielt hvis det er 2-3-4 strømkanter mellom deg og fisken  >:(:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg mente nok heller at blindfiske med tørt er det samme som å røpe at man ikke helt vet hvordan man skal fange fisken, siden den ikke viser seg og derfor setter på det som er enklest å fiske med i håp om at en evneveik ørret skal hive seg på. Det er faktisk ett hakk smartere å fiske blindt med våtflue, siden fisken tydeligvis beiter under overflaten. Etc etc etc

 

 

De med dårlig tolmodighet, kasteproblemer og ikke har peil på hva fisken spiser, de fisker med nymfer og våtfluer.. etc etc ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...