Gå til innhold

Belly/pontong?


Lars_

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg et hjelpemiddel for å komme meg ut på tjern og brede elver!

For min del blir da alternativene enten en bellybåt eller en pontongbåt.

 

Det store spørsmålet blir derfor hvem av de to skal jeg velge.

Begge har jo sine fordeler og ulemper.

F.eks. sitter man høyere i en pontongbåt, men en belly er i gjengjeld som oftest billigere.

Det ene tar det andre, for å si det sånn :)

 

Den framtidige bellybåten/pontongbåten skal brukes til type ørretfiske.   

 

Så det jeg lurer på er om noen kunne komme med noen innspill ang. begge typene

F.eks. andre fordeler/ulemper enn de jeg nevnte ovenfor!

 

Pfh. takk :)

LO

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forhold du i hvert fall må ta hensyn til er hvor langt til skogs/fjells du skal. Holder du deg i nærheten av parkeringsplasser, så har jo pontongbåt noen åpenbare fordeler mht fremkommelighet og sitteposisjon,  og færre ulemper. På store vann og innsjøer er potong å anbefale. Tungt å padle med svømmeføtter over lange avstander, og spesielt i vind. I store sakteflytende elver og større vann er jo også kajakk et alternativ som bør vurderes. Mange kajakk/kano-padlere her på forumet, som sikkert har kvalifiserte meninger om pontong vs. kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forhold du i hvert fall må ta hensyn til er hvor langt til skogs/fjells du skal. Holder du deg i nærheten av parkeringsplasser, så har jo pontongbåt noen åpenbare fordeler mht fremkommelighet og sitteposisjon,  og færre ulemper. På store vann og innsjøer er potong å anbefale. Tungt å padle med svømmeføtter over lange avstander, og spesielt i vind. I store sakteflytende elver og større vann er jo også kajakk et alternativ som bør vurderes. Mange kajakk/kano-padlere her på forumet, som sikkert har kvalifiserte meninger om pontong vs. kajakk.

 

 

Det har du helt rett i JB.

Ser hva jeg selv bruker mest. Jeg har alle tre.(Belly/pontong/kajakk)

Jeg bruker Belly i mindre tjern tidlig vår, når fjærmygg klekker...TAr liten plass, er med i bilen nesten alltid. På min modell, husker ikke navnet en gang...en Pool12 et eller annet. Sitter høyt, nesten hele ræva og lår ute av vann, er billig :)

Til alt øvrig fiske pleier jeg å ta med kajakk....ufattelig artig å fiske ifra med drivanker(must) og evt lodd/dregg.

Jo mer man bruker hjelpemidlene som drivanker, og lodd, jo mindre plundring med årer og justering.

Og uovertruffen mobilitet.

Se tråden under sjøfiske "pontong vs kajakk"....er jo ikke billig, men her får du både topp kajakken Native Ultimate  og "Billig Belly" til omtrent samme pris som pontong og el motor samt div duppeditter ;)

Skal du likevel bare velge mellom Belly og Pontong, svi til, ring Nordisk å få hjelpen du trenger...de er jo på sett og vis mentorer på denne fronten og bare fornuftig å søke den kunnskapen :)

Kos deg, gøy får du det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du ønsker å være litt fleksibel. Da er det bare en ting som gjelder: Belly.

Pontong er tungt å drasse på og det støyer og skvulper mer. Vær også klar over at bølgene som vi sender ut faktisk skremmer fisk. Jeg kjenner flere som har hatt pontong, synes det var gromt å ro. Men ble piss lei. Du flytter deg raskere rundt når fisken patruljerer rundt deg med en belly. I tillegg kan du pakke den ned i sekken og gå en time eller tre.

 

Jeg har ikke pontong, skal ikke ha det. Men jeg har kajakk i tillegg til bellyen for de store vanna som jeg på forflytte meg en kilometer eller to på. Ulempen med kajakken er når fisken svømmer rundt meg. I elv derimot er den konge.

 

Jeg har fisket med belly de siste 12 årene og har godt over 50 dager i flytering pr. år. Tre flyteringer har jeg slitt ut  :) Mye har forandret seg siden bildet under ble tatt, det er faktisk fra min første tur med flytering og første bellyfisk (skikkelig stoor). Der hadde jeg jammen snella som aldri klarte å holde på spolen også gitt  ;D

 

[attachthumb=1]

 

Nå er det v-båter som går lett og du sitter høyt. Kost på deg skikkelige svømmeføtter, ikke sånne som sitter på skoa og stikker ut 10cm utenfor støvletuppen og er stive.

 

Dette er the best there is:

 

http://www.forcefin.com/FF_MEDIA/images/fins/original282.jpg

 

Jeg fikk låne de av en snill kar her (takk Eirik). De koster pæng, men du sparer krefter og svømmer fra resten.

De må virkelig oppleves, de ligger på rundt 1800,- her i landet.

runesforstebelly.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott bilde og også konge hatt ;D Jeg støtter Rune 100% i forhold til belly.

 

Hadde en billig utgave av belly selv og den var helt ok, men har nå skaffet meg en ala Gudeline drifter med flere luftkammer for sikkerhets skyld.

 

Det er helt konge med belly såfremt en ikke skal "padle" veldig langt.

 

Ang svømmeføtter, jeg har noen svømmeføtter som man får kjøpt i dykke-butikker og de fungerer utmerket. Kanskje et tips! De fleste dykker butikker har et bra utvalg til ulike behov og prisklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger, folkens :)

 

Etter å ha lest dette og tenkt meg litt om, kommer jeg nok til å ende opp med en bellybåt.

Som dere sier og som jeg ser på som en stor fordel, er den fryktelig kjekk når det gjelder plass og mobilitet i forhold til en pontongbåt.

I tillegg er jo bellybåtene som oftest noe billigere. Noe som ikke er noen ulempe :)

 

Så takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med tidligere svar her. Har selv alle tre farkostene og nr. 1 og mest brukt er belly. Den er mest smidig, er relativt lett,  kan fint tas med på kortere turer og tar lite plass i bilen. Ulempen er fart og distanse i vann. Bellyboat fiske er artig fiske. Du får noen aha opplevelser. Når du fisker i belly vil du naturlig trekke litt ut på vannet og fiske inn mot land, altså det omvendte av det du gjør når du fisker fra land, gresset er jo grønnere på den andre siden vet du  ;). Fisken står ofte ikke langt fra land. Det var etter neon belly turer at jeg forstod hvor viktig "indianer  fiske" fra land er.

 

Jeg bruker vanlig vadebukse til mitt belly fiske. Jeg dropper vadeskoa og bruker vanlige svømmeføtter. Ulempen med denne kombinasjonen er når du skal i land andre steder enn der du satte ut bellyen.

 

Hva gjør dere andre?

 

Bruker du vadesko sammen med de svømmeføttene du anbefalte Rune?

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neoprensokker var en god ide. Takkar!

 

bjorni

En annen ting som kan være verdt å sjekke opp er dykkersko. Det skal jeg se litt på før årets sesong. Neoprenesokkene holder ikke så lenge. Men, koster du på de 2 tuber med aquasure så holder de leenge. Jeg hadde et slikt par med aquasure såle og sømmer  ;D Klarte seff å somle de bort...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for belly vil jeg anbefale følgende tre;

Guideline "Drifter"

Pool 12 "Easy Rider"

Fish Cat 4

 

Samtlige er av "drifter" typen, veier rundt 5,5-7 kilo, har flere adskilte kammer o.l..

Ligger mellom 2000-2500 kroner i utsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, jeg lurer på om hvilken av følgende modeller dere ville a valgt

Fish cat 4 selges hos Hesby Tilbudspris 1999,- Hvis jeg har forstått det riktig så er sete og rygg av skum typen(ikke oppblåsbar)105364.jpg

Så har vi Guideline Drifter selges til 2199,- hos Gero. Vil tro at Driftern tar mindre plass nedpakket p.g.a oppblåsbare sete/rygg

gl-drifter.jpg

Egentlig er jeg ute etter denne

31JQBVRTDCL._SL500_AA280_.jpg

The Trinity is the ultimate in lightweight float tubes. This package, which includes an economy hand pump and a backpack, weighs only 8 pounds. It features 5 air chambers, 2 large gear pockets, an inflatable stripping apron and a mesh cargo deck.

Men den er ikke å få kjøpt i Norge. prisen er 330$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...