Gå til innhold

havabbor truer kysten?


Martin

Anbefalte innlegg

hei

tenkte jeg skulle legge ut dette spørsmålet her, siden det er her de ihugga fiskeren er. har et biologi prosjekt på skolen hvor jeg skal skrive om havabbor i norske farevann. jeg lurer rett og slett på om noen har registrert noe urovekkende med havabboren? eks utkonkurerer torsken, sjøørreten?

 

Har ikke selv fått den på flue ENDA, men den tid kommer ;) ;) ;). De som har fått den er vell enig med hverandre at det er en utmerket hobbyfisk, men er det slik at om 10 år så vil kanskje torsken være en like "eksklusiv" fisk, som vi ser på havabboren i dag, med tanke på at havabboren har utkonkurert torsken.

 

har lest de fleste artikklene på elbe.no sine hjemmesider, men føler allikavell at jeg ikke har fått svar på spørsmålene enda,

hvis noen sitter inne på noe informasjon som jeg kunne ha nytte av så setter jeg kjempe stor pris på et svar

 

hilsen Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen biolog eller noe sånt, men har vanskelig for å skjønne hvordan havabboren kan ha utkonkurrert torsken. Har også hørt utsagnet, men har tilgode å lese noen god forklaring på det. En bekjent som fisker mye rundt øyene i hvaler området sier det var mye fin torsk å få der før i tiden, mens den i de siste årene har vært helt fraværende. Og såvidt jeg vet har han aldri fått havabbor der...

 

Tror det er andre årsaker til at torskebestanden har gått såpass kraftig tilbake. Fant en artikkel om nettopp dette: http://www.imr.no/Dokumenter/UEYUAIHZYNZOSK.pdf

Her pekes det på årsaker som høy beskatning, hard fiske på ungfisk og stor predasjon fra sel og skarv. Leste et sted at varmere vann kunne være en årsak også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sikt vil vel Torsken forsvinne uansett grunnet for varmt vann så det er godt det kommer en heftig arvtager ;D

Lofotskreien har jo allerede trukket på "utsida" og gytingen nordover øker helt til Øst i Finnmark så Oslofjorden er nok ikke noe blivende sted i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten  jeg har noe som helst grunnlag for å uttale meg på dette feltet så er jeg litt usikker med meg selv. Har en plass jeg har fisket jevnt bra med SØ hvor de 5 siste årene har vært nedadgående på SØ fronten og oppadgående påHA fronten, tilfeldig? kanskje? Slik jeg ser det så virkker det som om HA er en litt mer aggresiv fisk en SØ og "skivser" den ut av bukter og til mer åpent hav.

Som sagt kan dette være ren tilfeldigheter, men jeg tror det har en invirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Finna,forskjellig tid på disse fiskene. Mens SØ forlater grunne områder på sommeren og svømmer utover mot ytre skjærgård/dypere vann skjer det motsatte med HA. Den kommer opp fra dypet og viser seg strandnært først i slutten av mai i Oslofjordområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Artig at vi kan ha såpass forskjellige efaringer med de samme fiskene. På de lokalitetene jeg har fisket som har huset både havabbor og sjøørret (Mossetraktene og på sørlandet) er det lite som tyder på at sjøørreten forlater de strandnære områdene på sommeren. Har under fridykking til og med sett sjøørret nærmest sammen med havabbor på strendene, også midt på dagen. Ikke bare enkeltindivider, men mange nok til at jeg vil hevde at konflikten disse artene i mellom ikke kan være særlig reell. Skal selvfølgelig ikke underslå det faktum at de er næringskonkurrenter som særlig sommerstid har veldig sammenfallende diett.

 

Tidlig om morran og seint på kvelden/natta har jeg også flere ganger fått begge artene under fiske på de samme lokalitetene. Det som kanskje kan være en forskjell på mine varmtvannslokaliteter og lokalitetene innerst i Oslofjorden, er at de befinner seg lagt ute i skjærgården og dermed kanskje har mer oksygenrikt vann som er ekstra viktig for sjøørreten sommerstid. Havabboren tåler jo utvilsomt varmt vann bedre enn sjøørreten, men begge er de jo opptatt av å være der det er mest mat.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse 2 setningene sier at vi har nok samme erfaring Osprey!.Jeg snakket om indre Oslofjord(kunne presisert bedre) mens du snakker om det som blir ytre skjærgård for meg.

Min erfaring er 85% indre Oslofjord og det er ikke mye SØ vi får når tempen tipper 21 grader C,men HA derimot ;)

Jeg får også både SØ og HA på samme sted/tur men det er ikke midt på høysommeren,som regel før det blir for varmt og så på høsten igjen.

 

Knut

 

Hei !

Artig at vi kan ha såpass forskjellige efaringer med de samme fiskene. På de lokalitetene jeg har fisket som har huset både havabbor og sjøørret (Mossetraktene og på sørlandet) er det lite som tyder på at sjøørreten forlater de strandnære områdene på sommeren

 

Det som kanskje kan være en forskjell på mine varmtvannslokaliteter og lokalitetene innerst i Oslofjorden, er at de befinner seg lagt ute i skjærgården og dermed kanskje har mer oksygenrikt vann som er ekstra viktig for sjøørreten sommerstid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...