Gå til innhold
  • 0

Fortom og spiss.. FORVIRRA


lassekr

Spørsmål

Er litt forvirra når det gjelder fortommer og spisser. Bruker selv ferdigtaperte fortommer stort sett 9 fots og gjerne et par-tre fot spiss(og har gjort det i mange år) Men om man skal ha på en ekstra laaaang og tynn spiss, si 7X, Hva slags dimensjon 5X, 6X, 7X burde denne knyttes på? og hvor mange fot burde den være på? Er regelen at man skal gå ned "én X" på spissen(er det jeg har gjort)? Kan det være greit å kjøpe opp 7,5 fots fortommer og heller knytte på tynnere spisser? Synes som sagt dette er forvirrende. Mye som funker, men hva er egentlig "best"?

 

Mange spørsmål blei det.. ;D Og sikkert like mange meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

For meg har taperingen null å si. Kan godt feste 11fot 0,14 direkte på den ferdig taperte leaderen. Spiller ingen rolle, bruker ikke fortommens tapering aktivt til overrullingen i det hele tatt. Kaster bevisst "for langt" for så å stoppe lina i lufta og kontrollerer nedlegget. Tapering blir derfor ikke særlig viktig, vekten av flua drar med seg spissen og resten av fortommen. Blir litt værre med lettere fluer, og da spiller plutselig taperingen en litt viktigere rolle... men, som regel..nada... :)

 

Dette høres ut som å gjøre det vanskelig for en selv.. Men men, det er mange veier til Rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For meg har taperingen null å si. Kan godt feste 11fot 0,14 direkte på den ferdig taperte leaderen. Spiller ingen rolle, bruker ikke fortommens tapering aktivt til overrullingen i det hele tatt. Kaster bevisst "for langt" for så å stoppe lina i lufta og kontrollerer nedlegget. Tapering blir derfor ikke særlig viktig, vekten av flua drar med seg spissen og resten av fortommen. Blir litt værre med lettere fluer, og da spiller plutselig taperingen en litt viktigere rolle... men, som regel..nada... :)

 

Dette høres ut som å gjøre det vanskelig for en selv.. Men men, det er mange veier til Rom.

 

Hehe, absolutt ikke å gjøre det vanskelig... På denne måten er jeg sikkret at fortommen ligger litt i bølger og ikke i en strak line, jeg kan også kontrollere hvor store bølger fortommen skal ligge i, det justerer jeg med hvor hardt jeg gjør "motstoppen". Med andre ord, det skal mye til for å stripe flua! :) Ser du det for deg? Andre fordeler er at det trengs minimalt med mending, eneste mendingen jeg utfører er luftmending før nedlegg (som oftest), kommer litt ann på hvor langt flytet må være....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For meg har taperingen null å si. Kan godt feste 11fot 0,14 direkte på den ferdig taperte leaderen. Spiller ingen rolle, bruker ikke fortommens tapering aktivt til overrullingen i det hele tatt. Kaster bevisst "for langt" for så å stoppe lina i lufta og kontrollerer nedlegget. Tapering blir derfor ikke særlig viktig, vekten av flua drar med seg spissen og resten av fortommen. Blir litt værre med lettere fluer, og da spiller plutselig taperingen en litt viktigere rolle... men, som regel..nada... :)

 

Dæven, du er dyktig du!!  8);D

 

Generelt så har taperingen på fortommen mye å si for de som er litt ferske i gamet. Mer enn de fleste er klar over. Gud vet hvor mange ganger jeg har kappet og knytt for kompiser og kunder. Og de har fått seg AHA-opplevelser hele gjengen.

 

Men som "The Double Figure Man" (en guide i NZ) sa en gang: "If you can't turn over a 12ft level leader, you shouldn't be in the game!" (Sorry, jeg elsker disse engelske sitatene!  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et annet spm ang fortommer..

Når man har loop to loop på snøret og fortommene er uten løkke..

Hva har man av alternativer da?

Har sett videoen til Staffan der han biter flat en cm ca og legger denne over og bendsler over dette..

Men da jeg ikke har bendsle "verktøy" lurer jeg på om det er noen som har noen greie løsninger på dette uten at man får denne store "knuten".. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et annet spm ang fortommer..

Når man har loop to loop på snøret og fortommene er uten løkke..

Hva har man av alternativer da?

Har sett videoen til Staffan der han biter flat en cm ca og legger denne over og bendsler over dette..

Men da jeg ikke har bendsle "verktøy" lurer jeg på om det er noen som har noen greie løsninger på dette uten at man får denne store "knuten".. ?

 

er det løkke i snøret? her er et alternativ:

 

[attachthumb=1]

post-2951-13949862113637_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tsja, gjerne ikke dumt det nei..

Blir knuten liten? :)

 

spørs hvor mange surringer du tar det :) holder som regel med en dobbel. det er standard. denne kan du også bruke som opphenger!

 

Edit: denne brukes som opphenger...samme knute så og si..forskjellen er at du legger sammen de fortomsbitene som skal skjøtes!

 

[attachthumb=1]

 

post-2951-13949862113857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Flere tips?

Syns knuten ble litt stor når det er ferdigtaperte fortommer jeg bruker..

Og de er temmelig tykk i bunn..

 

lagde du løkke og den ble for stor? hvor tjukk er fortommen i "butten"? eller har du polyleader? har lagd løkker med 0.45 fortommer uten problemer liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et annet spm ang fortommer..

Når man har loop to loop på snøret og fortommene er uten løkke..

Hva har man av alternativer da?

Har sett videoen til Staffan der han biter flat en cm ca og legger denne over og bendsler over dette..

Men da jeg ikke har bendsle "verktøy" lurer jeg på om det er noen som har noen greie løsninger på dette uten at man får denne store "knuten".. ?

 

Perfection loop er en fin måte å lage løkke på fortommen på. Den er liten og fin og løkka står i riktig vinkel i forhold til fortommen.

 

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et annet spm ang fortommer..

Når man har loop to loop på snøret og fortommene er uten løkke..

Hva har man av alternativer da?

Har sett videoen til Staffan der han biter flat en cm ca og legger denne over og bendsler over dette..

Men da jeg ikke har bendsle "verktøy" lurer jeg på om det er noen som har noen greie løsninger på dette uten at man får denne store "knuten".. ?

 

Perfection loop er en fin måte å lage løkke på fortommen på. Den er liten og fin og løkka står i riktig vinkel i forhold til fortommen.

 

 

Mvh Sjur

 

Det er jo også den som er brukt i ferdigknyttede ferdigtaperte fortommer. Veldig enkel og grei knute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et annet spm ang fortommer..

Når man har loop to loop på snøret og fortommene er uten løkke..

Hva har man av alternativer da?

Har sett videoen til Staffan der han biter flat en cm ca og legger denne over og bendsler over dette..

Men da jeg ikke har bendsle "verktøy" lurer jeg på om det er noen som har noen greie løsninger på dette uten at man får denne store "knuten".. ?

 

Perfection loop er en fin måte å lage løkke på fortommen på. Den er liten og fin og løkka står i riktig vinkel i forhold til fortommen.

 

 

Mvh Sjur

 

 

Prøvde ut denne også, og syns faktisk knutene ble nesten dobbelt så liten (ihvertfall en 3`del) Så det var jo greit :)

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Håller med, Är enklare att"Stoppa upp" Tafs vid "Små" Vatten" Bara att lyfta spöt, Nästan bakåt... Svårare vid riktitig långa kast 20-25 m.... Då bör tafsen vara rätt taperad. Nyttjar själv en färdig taperad 12' och och spiss till rätt diminison för flugan, Blir det "Baetis"  Stl. 20 i Hemisila så får man kanske nyttja 0,10 eller i bästta fall 0,12 beroende vilken krok flugan är bunden på.. Litet Kroköga tunn tafs... ;D

 

//Fekix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Angående fortommer.

Jeg sitter å binder opp noen tørrfluefortommer til kasting på dagtid i morgen (ja, innekasting i svømmehall  ;D) og har ca 5 meter fortom på #2 stanga, og 5,25 meters fortom på #4 stanga  ;D

 

 

 

Blir  inte en "massa" Knutar störande på klart höst-vatten, där knuten gör lika stort avtryck i overflaten som insekten?..Bara en undran. Har fisket i Hemsila med egen knutna tafsar på klart höstvatten, men märker ingen skilnad mot färdigtaperade. Bara dom har en "Styv" början...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Fortomsoppbygging kan gjøres svært enkelt eller svært avansert, det er helt opp til deg selv. Ettersom fortommen naturligvis er en viktig del av det hele så anbefaler jeg å bruke litt tid på å finne "ditt" oppsett. Vi er alle ulike og fisker på forskjellige steder og har dermed ulike behov for lengde, tapering og tykkelse. Derfor vil jeg aldri anbefale en spesiell oppbygging før jeg vet mer om nivå og selve fisket til den som spør. Hva jeg bruker selv er irrelevant i en slik sammenheng. Men jeg kan fortelle at jeg etter lang prøving og feiling har havnet på enkle løsninger som er godt utprøvde og nøyaktige i forhold til mitt fiske. Enkelte av dem måles nesten med mm-presisjon, men de aller fleste er "sånn ca. så langt". Det kommer også tross alt an på hvor, når og hva. Utgangspunktet er som regel en tapert fortom på 9-12 fot (en sjelden gang også 7' eller 15') i tykkelse 3x (0.205mm) eller 4x (0.184) + en spiss i 50% (egentlig 43%, hehe) av lengden på den taperte. Spissen utgjør altså ca. 1/3 (nesten) av hele fortommen. Men dette varierer altså ganske mye ettersom jeg fisker i mange forskjellige situasjoner. Og vi har som sagt forskjellige utgangspunkt. De aller fleste klarer seg med at spissen utgjør 1/4. Noen småtips vil jeg likevel komme med:

 

1. Tenk som Staffan (eller de fleste andre med lang erfaring): Hvor tykk spiss kan du få fisken på? Ikke hvor tynn. Det er en større prestasjon å lure "Elmer" på 0.20 enn på 0.10 (egentlig 0.11)! Dessuten er det større sjans for at "Elmer" overlever dersom det er meningen. Uansett er ingenting verre enn å miste en "Elmer" som dør like etterpå av utmattelse. Altså: Dr*t i disse skrythalsene som får 2,5kg på 0.11 eller 7x, de har enten misforstått eller så fisker de på "umulige" steder hvor man egentlig ikke burde fiske.  :P

 

2. Spissen bør være ett eller max to hakk tynnere enn forrige ledd. "Normalt" tørrfluefiske: 4x (0.18) => 5x (0.15)

 

3. Hvor mange deler du ha? Bruk så få som mulig (ferre knuter). En enkel, men like fullt genial regel. ;)

 

4. Lag aldri lenger fortom enn du kan kontrollere. Det blir bare frustrasjoner og knuter du kunne vært foruten. Og slike ekstra knuter kan ødelegge mye mer enn en for kort fortom. Jeg har sjelden møtt på fisk som i særlig grad har vurdert lengden på fortommen før den bestemmer seg. Altså: Det er ikke om å gjøre å ha lengst fortom... :D

 

5. Unngå løkker hvis du ikke har et stort behov for en slik løsning. Ikke bare blir det litt klumpete og ekstra striper på vannflata, men de har også en tendens til å lage småkrøll i kastinga. Som f.eks. at den perfekte bakslengen ikke var så perfekt likevel og flua derfor satte seg fast i ei... løkke!?! Løkker er for de som bytter ofte. Som f.eks. konkurranse deltakere og/eller avanserte fiskere som skifter like fort som været. Nybegynnere bør heller trene litt kasteteknikk enn å løse problemet med løkker.

 

6. Unngå flourocarbon hvis du ikke har et stort behov for det. Det er ikke det mest naturvennlige materialet vi har og dessuten er det i overkant dyrt.

 

7. En fortom ikke "slå over" av seg selv. Tror faktisk aldri jeg har sett det heller. En god fortom gjør det enkelt å "slå over" hvis man vil, men det er ikke alltid at full strekk er det beste. Litt "slange" er nesten alltid det beste i elv, mens det på stille vann kan være best med så rett linje som mulig. Men det skal du kontrollere og ikke fortommen. Den får det ikke til av seg selv likevel.

 

Har et par tips til, men det kan oppfattes som reklame så jeg lar det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

er litt forvirra selv :rolleyes:???

 

kan noen på en oversiktelig og grei måte forklare meg dette med ferdig tapert fortom... har liksom aldri fått dette inn i hode..

har jo sett det osv...men..

-#5, #6, #6????

-fordeler

-ulemper

-hva er ambefalt til tørrfluefiske, sjøfiske osv.. hva er det de fleste bruker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

er litt forvirra selv :rolleyes:???

 

kan noen på en oversiktelig og grei måte forklare meg dette med ferdig tapert fortom... har liksom aldri fått dette inn i hode..

har jo sett det osv...men..

-#5, #6, #6????

-fordeler

-ulemper

-hva er ambefalt til tørrfluefiske, sjøfiske osv.. hva er det de fleste bruker?

 

 

 

ferdigtapert er ganske enkelt. velg den lengden du vil ha og spiss tykelsen du vil ha. det jeg gjør er å bruke en ferdigtapert på 9fot med en spiss på rundt 0,30 som jeg skjøter på en viss lengde med 0,27-0,25mm. til ørret bruker jeg enten en 9 eller 12fots med spiss tykkelser på rundt 0,20 som jeg igjen skjøter på en spiss av 0,15-0,18.

 

men nå skal jeg stare å lage mine egne fortommer og da skal jeg bruke leadercalc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra innlegg, Mr. Eikre!

 

Er akkurat inne i fortom-eksperiment-fasen selv, og synes det er uhyggelig vanskelig å lande på en bestemt løsning. Det finnes alltid noe som taler imot den løsningen man velger. Og noe som taler for. For. Imot. For, imot...

 

men nå skal jeg stare å lage mine egne fortommer og da skal jeg bruke leadercalc :D

- Ved å knyte alle delene selv, eller ta utgangspunkt i ferdigtapert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...