Gå til innhold
  • 0

Fortom og spiss.. FORVIRRA


lassekr

Spørsmål

Er litt forvirra når det gjelder fortommer og spisser. Bruker selv ferdigtaperte fortommer stort sett 9 fots og gjerne et par-tre fot spiss(og har gjort det i mange år) Men om man skal ha på en ekstra laaaang og tynn spiss, si 7X, Hva slags dimensjon 5X, 6X, 7X burde denne knyttes på? og hvor mange fot burde den være på? Er regelen at man skal gå ned "én X" på spissen(er det jeg har gjort)? Kan det være greit å kjøpe opp 7,5 fots fortommer og heller knytte på tynnere spisser? Synes som sagt dette er forvirrende. Mye som funker, men hva er egentlig "best"?

 

Mange spørsmål blei det.. ;D Og sikkert like mange meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Bra innlegg, Mr. Eikre!

 

Er akkurat inne i fortom-eksperiment-fasen selv, og synes det er uhyggelig vanskelig å lande på en bestemt løsning. Det finnes alltid noe som taler imot den løsningen man velger. Og noe som taler for. For. Imot. For, imot...

 

men nå skal jeg stare å lage mine egne fortommer og da skal jeg bruke leadercalc :D

- Ved å knyte alle delene selv, eller ta utgangspunkt i ferdigtapert?

 

knyte alle delen selv ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå skal ikke jeg si at du ramser opp selvsagte ting Erik  ;D for du har rett i mye av det du skriver, og en bra ting kan godt skrives mange ganger :) Men for å sette poenget ditt på spissen: Målet er jo på en hypotetisk måte en kortest, tykkest mulig fortom som allikevel ikke legger seg "reklamerett" ut på elva. Nå blir det sjelden en kort, tykk fortom under praktisk tørrfluefiske av flere grunner, men at den ikke skal legge seg snorrett/ "reklamerett" prøver jeg også alltid å unngå i elv  ;D 

 

Jeg bygger ofte fortommene mine slik at de best mulig egner seg for vannkast når jeg fisker i elv generelt, og i elver med tett bevokste elvebredder spesielt. Det er egentlig det største argumentet for lang fortom. Lang fortomsspiss derimot, er en vurdering som gjør seg gjeldende når vi vurderer skyhet, vannklarhet, lengst mulig fri drift etc. Vurdering av tykkelse på spiss derimot er betinget av (stort sett, men ikke alltid) tre ting: Fluestørrelse, fiskestørrelse og (anntatt) skyhet. Og her gjelder selvsagt regelen jo tykkere jo bedre. Selv om man i praksis ofte ender tynt, men alltid tykkest mulig.

 

Vi filmet forresten ekstramateriale til den nye filmen vår i dag, og der brukte jeg fortommer fra fem meter og oppover, nettopp fordi kastingen dreide seg om instruksjon av vannkast. Snake-roll med og uten luftmending og dobbelttrekk, snakeroll med sikksakk- kast. Og dette er det beste argumentet for lange fortommer, synes jeg.

Og det går helt fint å kaste både 15, 18 meters snake-roll med #2 stang under vindstille forhold (Fikk så vidt tynet det et par ganger opp i 20 meter uten luftmending da  ;D uten at det er noe stort poeng, da men.

 

Fortom er uansett moro, men fortsatt bare et middel for å nå ulike mål.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Nå skal ikke jeg si at du ramser opp selvsagte ting Erik  ;D for du har rett i mye av det du skriver, og en bra ting kan godt skrives mange ganger :) Men for å sette poenget ditt på spissen: Målet er jo på en hypotetisk måte en kortest, tykkest mulig fortom som allikevel ikke legger seg "reklamerett" ut på elva. Nå blir det sjelden en kort, tykk fortom under praktisk tørrfluefiske av flere grunner, men at den ikke skal legge seg snorrett/ "reklamerett" prøver jeg også alltid å unngå i elv  ;D 

 

Jeg bygger ofte fortommene mine slik at de best mulig egner seg for vannkast når jeg fisker i elv generelt, og i elver med tett bevokste elvebredder spesielt. Det er egentlig det største argumentet for lang fortom. Lang fortomsspiss derimot, er en vurdering som gjør seg gjeldende når vi vurderer skyhet, vannklarhet, lengst mulig fri drift etc. Vurdering av tykkelse på spiss derimot er betinget av (stort sett, men ikke alltid) tre ting: Fluestørrelse, fiskestørrelse og (anntatt) skyhet. Og her gjelder selvsagt regelen jo tykkere jo bedre. Selv om man i praksis ofte ender tynt, men alltid tykkest mulig.

 

Vi filmet forresten ekstramateriale til den nye filmen vår i dag, og der brukte jeg fortommer fra fem meter og oppover, nettopp fordi kastingen dreide seg om instruksjon av vannkast. Snake-roll med og uten luftmending og dobbelttrekk, snakeroll med sikksakk- kast. Og dette er det beste argumentet for lange fortommer, synes jeg.

Og det går helt fint å kaste både 15, 18 meters snake-roll med #2 stang under vindstille forhold (Fikk så vidt tynet det et par ganger opp i 20 meter uten luftmending da  ;D uten at det er noe stort poeng, da men.

 

Fortom er uansett moro, men fortsatt bare et middel for å nå ulike mål.

 

 

Ingenting er selvsagte i en kategori som heter "Nybegynner". Derfor ramser jeg opp "selvsagte" poeng.

 

Jeg har ikke på noen måte sagt at fortommen skal være så kort som mulig, bare at den bør være så tykk som det er praktisk mulig å ha nytte av. Det jeg har sagt er at fortommen med spiss ikke bør være lenger enn man klarer å kontrollere og ikke så lang som mulig. Som du kan lese av mitt innlegg så bruker jeg sjelden kortere fortom enn 3 meter og vanligvis mellom 4 og litt over 5 meter. Mine lengste kan være over 8 meter, men det er ikke til "vanlig" fiske.

 

Som en liten stikkpille i vintermørket, mens vi kjeder oss og gjerne vil krangle litt, så kan jeg jo skyte inn at jeg er lettere forundret over at en såpass profilert fluefisker sliter med "vannkast" hvis fortommen ikke er over 5 meter. ;);D Jeg syns faktisk det er lettere å presentere vannkast dersom ikke spissen og resten av fortommen er for lang.

 

Jeg vil i alle fall ikke la nybegynnere slite med 5 meter fortom som skal slås over etter snake-roll med #2-stang.  :rolleyes:

 

Men som sagt så er ikke alle like heller, heldigvis.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Forrvirra ja.. det var utgangspunket da jeg starta denne tråden ifjor. Det eneste jeg er sikker på nå, er at det er utrolig mange ulike preferanser utifra hvordan man fisker og/eller kaster.. Og man får finne ut noe som passer til seg selv. Ved å få endel tips her og der så får man noe å jobbe utifra og forsøke. Synes bidraga her er veldig konstruktive og nyttige, fine bidrag av Erik og André bl. a. Fant kjapt noe som funka for meg ifjor og skal eksperimentere mer i år. Greia er vel at det er ingen fasit og noe små retningslinjer, men om man fisker MYE så finner man ut av det.. etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

 

Som en liten stikkpille i vintermørket, mens vi kjeder oss og gjerne vil krangle litt, så kan jeg jo skyte inn at jeg er lettere forundret over at en såpass profilert fluefisker sliter med "vannkast" hvis fortommen ikke er over 5 meter. ;);D Jeg syns faktisk det er lettere å presentere vannkast dersom ikke spissen og resten av fortommen er for lang.

 

Jeg vil i alle fall ikke la nybegynnere slite med 5 meter fortom som skal slås over etter snake-roll med #2-stang.  :rolleyes:

 

 

Endelig en kosnstruktiv sjel her    ;) - men spøsrsmålet som reiser seg er hva slags kasting det er snakk om siden det streves med fortommer på 5 meter. Bruker praktisk talt aldri under to stanglengder, og nybegynnere kan like gjerne lære seg tingene skikkelig fra grunnen av. Start med å tene inn kontroll - helt ut til flua - med bare skyteklump og forotm utenfor stangtuppen, og forleng kastene litt og litt derfra.

Ellers er det selvsagt enklere med alskens triksekasting og finkontroll av fortom med lett stangklasse.....

 

red... siden det er nybegynnertråd - lang fortom henger sammen med kort klump med kort fronttapering...den lange fortommen ballanserer kastet og overslaget bedre, og økr mulightene for vinkling og lengder på underhåndskastet,.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som sagt, en god kjenning og en av NZ's mest respekterte guider hevder bestemt at laaaange fortommer er en erstatning for begrensede kasteferdigheter...  ;D;)

 

Jeg er LITT enig, hehe.

 

Og det at det er lettere å "trikse" med lettere klasser skjønner jeg ikke at du kan mene, Erland??  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Trønder

Forvirret er man alltid.

 

En fortom er egentlig aldri riktig, svært sjeldent at den har den lengden du vil ha, spiller også liten rolle hvor lang den er, noen ganger spille det en stor rolle, men kaster lengre, varierer mye mere ved kastene, fisken vandrer også(spesielt i vann). Man kaster på to forkjellige fisker i elv og den andre krever litt kortere fortom? og hva er riktig da?

Hva er da riktig? Det er da vel fisken som anser hva som er riktig eller ikke? har du for kort fortom kan du skremme fisk, i andre tilfeller må du har kort fortom får å få fisk :)

En ting er sikkert. En lang fortom i elv er stor fordel, altså ikke mindre enn 2 stanglengder, jo lengre flua flyter deadrift jo mere fisk.

 

Ha en fast regel, bruk alltid samme fortomen, bli vant til den og deretter bygg videre på kunnskapen du har lært. Drit i hva som er riktig. Nå de dro til månen i 1969 og vi enda ikke klarer å finne en tabell som er riktig for oss fluefiskere jo da er det noe galt med oss :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ha en fast regel, bruk alltid samme fortomen, bli vant til den og deretter bygg videre på kunnskapen du har lært. Drit i hva som er riktig. Nå de dro til månen i 1969 og vi enda ikke klarer å finne en tabell som er riktig for oss fluefiskere jo da er det noe galt med oss :)

 

 

Har de fluefiske på månen??  ???:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Som sagt, en god kjenning og en av NZ's mest respekterte guider hevder bestemt at laaaange fortommer er en erstatning for begrensede kasteferdigheter...  ;D;)

 

Jeg er LITT enig, hehe.

 

Og det at det er lettere å "trikse" med lettere klasser skjønner jeg ikke at du kan mene, Erland??  ???

 

Vel. NZ-lenderen nyter foreløpig ingen særlig stor respekt hs meg... :) Men det kan jo kanskje endres på...?

Jeg syns det er enklere med preisisjon og triksing med lett utstyr, andre synser sikkert noe annet for alt jeg vet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som sagt, en god kjenning og en av NZ's mest respekterte guider hevder bestemt at laaaange fortommer er en erstatning for begrensede kasteferdigheter...  ;D;)

 

Jeg er LITT enig, hehe.

 

Og det at det er lettere å "trikse" med lettere klasser skjønner jeg ikke at du kan mene, Erland??  ???

 

Vel. NZ-lenderen nyter foreløpig ingen særlig stor respekt hs meg... :) Men det kan jo kanskje endres på...?

Jeg syns det er enklere med preisisjon og triksing med lett utstyr, andre synser sikkert noe annet for alt jeg vet... :)

 

Det er godt! Da har jeg oppnådd det jeg ville. Takk for komplimentet!  ;)

 

Men jeg er ikke flau overfor noen for å vise noen hva jeg kan eller ikke kan. Hva med deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ingenting er selvsagte i en kategori som heter "Nybegynner". Derfor ramser jeg opp "selvsagte" poeng.

 

Hei, jeg tuller med deg Erik  :) Derfor smilemann (men jeg kunne kanskje ha slengt på to smilemenn  :))

 

så kan jeg jo skyte inn at jeg er lettere forundret over at en såpass profilert fluefisker sliter med "vannkast" hvis fortommen ikke er over 5 meter. ;);D Jeg syns faktisk det er lettere å presentere vannkast dersom ikke spissen og resten av fortommen er for lang.

 

He he, Erik min gode da  ;D Jeg bruker en standard Gøran Andersson- fortom til vannkast  ;D Så da sliter nok sikkert han også, uten sammenligning forøvrig  :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Endelig en kosnstruktiv sjel her    ;) - men spøsrsmålet som reiser seg er hva slags kasting det er snakk om siden det streves med fortommer på 5 meter. Bruker praktisk talt aldri under to stanglengder, og nybegynnere kan like gjerne lære seg tingene skikkelig fra grunnen av. Start med å tene inn kontroll - helt ut til flua - med bare skyteklump og forotm utenfor stangtuppen, og forleng kastene litt og litt derfra.

Ellers er det selvsagt enklere med alskens triksekasting og finkontroll av fortom med lett stangklasse.....

 

red... siden det er nybegynnertråd - lang fortom henger sammen med kort klump med kort fronttapering...den lange fortommen ballanserer kastet og overslaget bedre, og økr mulightene for vinkling og lengder på underhåndskastet,.... :)

 

Hei, du, Erland  ;D

Det er vel ikke snakk om å streve med fortommer på 5 meter.  ;D Husk: Fluefiske skal være preget av positivitet og lykke  ;D

Og du av alle må da kjenne til Anderssons egen fortom for vannkast som vanligvis er mellom 5-5,5 meter lang?  ;D

Uansett var det vel ikke meg det skulle diskuteres her  ???  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ingenting er selvsagte i en kategori som heter "Nybegynner". Derfor ramser jeg opp "selvsagte" poeng.

 

Hei, jeg tuller med deg Erik  :) Derfor smilemann (men jeg kunne kanskje ha slengt på to smilemenn  :))

 

så kan jeg jo skyte inn at jeg er lettere forundret over at en såpass profilert fluefisker sliter med "vannkast" hvis fortommen ikke er over 5 meter. ;);D Jeg syns faktisk det er lettere å presentere vannkast dersom ikke spissen og resten av fortommen er for lang.

 

He he, Erik min gode da  ;D Jeg bruker en standard Gøran Andersson- fortom til vannkast  ;D Så da sliter nok sikkert han også, uten sammenligning forøvrig  :)

 

Men Göran bruker jo G.A. teknikken, det gjør ikke du André. Med G.A. metoden går ALT lettere  ;D

 

Men jeg får vel legge til at jeg ikke synes det er spesielt vanskelig å kaste med 5,6,7 meter fortom. Jeg har bare sjeldent hatt behov for det.  ;)

 

Mye tøysing her nå, så jeg får OGSÅ legge til at alt jeg skriver her er med et stort glimt i øyet  ;). Savner å sitte rundt et bål med en gjeng tilsvarende den vi har her inne  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Mye tøysing her nå, så jeg får OGSÅ legge til at alt jeg skriver her er med et stort glimt i øyet  ;). Savner å sitte rundt et bål med en gjeng tilsvarende den vi har her inne  :D.

 

Hmm... med såpass mye vinternerver og abstinenser som sniker seg frem nå så tror jeg ikke denne gjengen skulle sitte for lenge rundt samme bålet og diskutere G.A. og fortommer. Det kunne endt i høye flammer og svidd Kiwi er jeg redd.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

 

He he, Erik min gode da  ;D Jeg bruker en standard Gøran Andersson- fortom til vannkast  ;D Så da sliter nok sikkert han også, uten sammenligning forøvrig  :)

 

 

Kjenner ikke G.A. jeg. Foretrekker å ha mine griserumper som ikke hekter seg i buskene bak, fremfor perfekte baksleng som hekter seg i buskene fordi de ble lengre enn beregnet. Så derfor konsentrerer jeg meg om meg og ikke om eventuelle "guru"ers perfekte stil. :P Ingen av oss er bygd helt like og timing og motorikk er heller aldri likt. Derfor kan jeg gjenkjenne en kompis på laaang avstand, selv med klær jeg aldri har sett ham i før. Og derfor har jeg heller aldri studert hverken ham eller andre spesielt grundig. Så om G.A. sliter med vannkast eller ikke vet jeg fint lite om, hehe. Selv bruker jeg såkalte vannkast minst mulig. Ikke for det jeg syns det er så forbaska van(n)skelig, men fordi det gjerne oppstår andre problemer som følge av selve kastet. Selv om det er aldri så perfekt utført. Men hvis en studering av G.A.-stilen kan lære meg et vannkast som ikke spruter vann og/eller tørker flua perfekt så si fra, for da skal jeg sporenstreks skaffe meg litt info om denne stilen. Inntil så skjer så bruker jeg heller min utprøvde metode som passer meg (og kanskje kun meg) så perfekt.

:D

 

Og derfor påstår jeg heller aldri at noe av det jeg gjør er riktig for noen andre enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Så, så gutter. Nå er det snart vår...

8)

 

Ja det håper jeg jaggu! For nå begynner jeg å bli smålei av at "motstanderne" ikke lar seg erte mer enn Willoch. Er jo ikke moro å tirre noen når det ikke blir litt temperatur... (med humor selvsagt)

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ellers er det selvsagt enklere med alskens triksekasting og finkontroll av fortom med lett stangklasse.....

 

 

Hei alle.

Det ble nevnt noe med "triksekasting" når det var snakk om mending og sikksakk- kast tidligere i denne tråden  :) Praktiske ørretkast med andre ord.

(Snake- roll delen av kastet er jo bare for å få selve snøret ut på vannet og kan vel da ikke anses som "triksedelen" av kastet, slik jeg må anta det  ;D )

 

Det hadde egentlig vært svært matnyttig for en nybegynner (dette er jo en nybegynnertråd) å vite hva folk bruker når f.eks.:

 

- En ørret står 10 meter nedstrøms deg, helt inn til land

- Og den eneste måten du kommer fornuftig ut til elva, er 10-12 meter ovenfor den.

(den vaker og tar døgnfluer/ stipefri flyt er å foretrekke)

 

Selv bruker jeg da enten reachkast eller sikksakk- kast. Noe de fleste erfarne fluefiskere vel anser som helt hverdagslige kast i løpet av en lang sesong. Og reach-kast lærer en nybegynner lett på 10 minutter, så det negativt ladede ordet "triksekasting" var vel malplassert akkurat her. Det er jo et praktisk kast på en fisk som står lagom til og ikke for langt unna for de fleste. 

 

Hva vi kaller kastet er jo heller ikke så farlig under praktisk fiske, og vi har kanskje til og med ikke noe spesielt navn på det, selv om det vel uansett ofte er variasjoner av disse kastene)

 

Så hva bruker dere andre?

 

A

 

 

 

 

 

EDIT: Gjort det mer lettlest 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ellers er det selvsagt enklere med alskens triksekasting og finkontroll av fortom med lett stangklasse.....

 

 

Hei alle.

Det ble nevnt noe med "triksekasting" når det var snakk om mending og sikksakk- kast tidligere i denne tråden  :)

(Snake- roll delen av kastet er jo bare for å få selve snøret ut på vannet og kan vel da ikke anses som "triksedelen" av kastet, slik jeg må anta det  ;D )

 

Det hadde egentlig vært svært matnyttig for en nybegynner (dette er jo en nybegynnertråd) å vite hva folk bruker når f.eks.:

 

- En ørret står 10 meter nedstrøms deg, helt inn til land

- Og den eneste måten du kommer fornuftig ut til elva, er 10-12 meter ovenfor den.

 

Selv bruker jeg da enten reachkast eller sikksakk- kast. Noe de fleste erfarne fluefiskere vel anser som helt hverdagslige kast i løpet av en lang sesong. Ja, vi kan kalle det noe annet, eller kanskje til og med ikke ha noe spesielt navn på det, men det er vel uansett variasjoner av disse kastene)

 

Så hva bruker dere andre?

 

A

 

 

 

Skulle ha prövat samma sak jag också... Man fick nog bara en chans ;D Skulle inte fisken ta, Så måste jag på något sätt lyfta linan för ett andra kast. Då tror jag att öringen är borta  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For nybegynnere så ville nå jeg gjort følgende betraktinger for de fleste normalkastene som benyttes for fiske i strømmende vann og overflatefluer:

 

Fortomslengde 9 fot + og ta utgangspunktet i der du skal fiske.  Elver kan by på varierte forhold, men oftest klarer du deg med 1,5xstanglengden.  For nybegynner med da mindre trenet kasteteknikk så får fiskets del bør du kjøpe en 9 fots ferdigtapret fortom (fortom helt uten knuter, men avsmalende ut mot spissen).  På denne fortommen bindes en tynn senebit (0,15-0,18) som er ca 1m lang maks. Da har du en greit utgangspunkt for å prøve deg frem.

 

Lengden på fortommer avgjøres så etterhvert når du har blitt kjent med stang og fluesnøret og stedlige vær/vind- og strømforhold.

 

Utallige variasjonsmuligheter er det, men du bør først lære hva som fungerer med det du ønsker å fiske med.  Så kan en videre gjøre sine personlige erfaringer og teste ideer.  Ikke sjelden er fortomslengder med å ødelegge en fisktur, hvis en ikke klarer å få ut flua pga. for lang fortom eller for lang spiss osv.  Så start med kort fortom og ikke for tynn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg anbefaler å lære seg de viktige knutene.

 

Lær nåleknuten for hånd

 

blodknuten

 

kirurgknuten

 

uniknuten

 

8 talls knuten

 

rapala knuten

 

Da klarer du deg og kan lage egne fortommer.

 

Billigere, bedre, og øker mestringsfølelsen.

 

Å kunne knuter er faktisk noe som er undervurdert.

 

Tenk hvor mange som ikke kan de og må få andre til å knyte fortommen så de kan trene på å kaste............

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...