Gå til innhold

Havabborslakt


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Vil bare opplyse om at det i går ble tatt 300 havabborer i ett notkast utenfor Stadt. Vekta var 700 kg. Med priser på 50 kroner kiloet gledet fiskerne seg over den verdifulle fangsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Nei det er en underlig følelse og lese dette i prooppdrettsavisa Sunnmørsposten. De skriver om dette som en solskinnshistorie. De ble viss også tatt på en "hemmelig" plass også. Dvs en av de vandringsrutene havabboren må bruke for å komme nordover. Stad er kjent for dette at visse typer fisk vandrer på visse steder forbi denne brutale kyststrekningen. Der ligger bla et skip 24/7 og venter på Tunfisk som skal komme. De har også en kvote på x antall individ eller kg i forskningøyemed. Makrellstørja er nemlig tilbake og den vandrer nøyaktig de samme stedene som den gjorde før den forsvant. Ganske fascinerende. Det ble nemlig tatt mye makrellstørje eller tunfisk (på 200 kg+) ca 150 meter ute i fjorden jeg nå sitter og ser ut på. Tar de flue mon tro?? :) Havabboren blir vel stoppet ved et bølgehøl på Stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff

 

Dette er vond lesning! :( Så fort det utvikles bestander som er gull verdt så

skal det "slaktes" ???

 

Om noen år så er det kanskje et mirakel å få en havabbor igjen. (satt på spissen)

Utrolig trist at kulturen skal være slik. Penger styrer altfor mye. Og det hater jeg.

 

Det finnes ikke logikk! Motto er tøm og tjen mest mulig penger. Drit i neste generasjon og fiske som rekreasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at det tas endel torsk og annen sjø-fisk som ikke er så interessant for fluefiskere i garn også, uten at jeg har hørt noen her klage over det  :o

Hva kan det komme av, tro ?

For det er vel ikke slik at vi bare bekymrer oss for fisk som er gøy å fiske med flue, eller ?

Selvfølgelig ikke  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er en underlig følelse og lese dette i prooppdrettsavisa Sunnmørsposten. De skriver om dette som en solskinnshistorie. De ble viss også tatt på en "hemmelig" plass også. Dvs en av de vandringsrutene havabboren må bruke for å komme nordover. Stad er kjent for dette at visse typer fisk vandrer på visse steder forbi denne brutale kyststrekningen. Der ligger bla et skip 24/7 og venter på Tunfisk som skal komme. De har også en kvote på x antall individ eller kg i forskningøyemed. Makrellstørja er nemlig tilbake og den vandrer nøyaktig de samme stedene som den gjorde før den forsvant. Ganske fascinerende. Det ble nemlig tatt mye makrellstørje eller tunfisk (på 200 kg+) ca 150 meter ute i fjorden jeg nå sitter og ser ut på. Tar de flue mon tro?? :) Havabboren blir vel stoppet ved et bølgehøl på Stad.

 

 

Ho-ho...kan du ikke finne ut hvilken flue de tar ;D ;D

Da blir du kongen av fedrelandet....og kan godt begynne å guide litt etter den type fiske...tror du får noen kunder ;D

 

Eller vil jeg stille spørsmålstegn ved at en får lov å beskatte fiskearter på slike "areal begrensede" vandringsleier......Det blir for enkelt å utrydde kjapt, som å stenge vandringsrutene til laks (som er gjort i for stor grad) ...er jo ikke rart det blir færre når de aldri får kommet til elven for å reprodusere seg.

 

Det er sikker mange kvotereguleringer som jeg ikke forstår noe av, og som sikkert skal begrense uttak for å sikre fremtidige bestander...fungerer det??

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at noen gjør seg ufortjent lettvindt feite på å overbeskatte bestander vi ikke helt vet sårbarheten hos.

Kanskje skulle en ikke få lov å omsette fangsten før skikkelige forskningsresultater ligger til grunn for kvotegivning.

Dette vet jeg lite om og skal ikke komme med for bastante ytringer....men jeg tenker på laksen, som det tok i overkant mange år før varsel lampene kom på for, og det strides enda :(

 

Nei, det er vel enklere å lage lovverk som skal hindre oss "lystfiskere" i å bedrive "C&R".....huff og huff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare slik fiske er, trist men sandt. bur selv "ut mot stadt" og ser hvor mange båter som er i sving her. nå skriker vi om nedgang av torsk, og da stiger prisen, og små og mellomstore båter starter fiske på torsk for prisen er god.

 

her inne i vanylvsfjorden har det vårte tatt "mye" HA. Har snakka med flere hobbyfiskere som har tatt mellom 5 - 7 Ha  på ein tur i garn.og dei fiskerne ser ikke HA som ein matfisk, heller mer som agn. og dei fleste vet att dette er ein god sportsfisk. får håpe dei setter ut den fisken som kan reddes,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er ikke at det fiskes HA, men at den faktisk finnes her i såpass stort omfang.  Den hører ikke naturlig hjemme her, men med varmere klima skapes endringer som man ikke kan forutsi effektene av.  Jeg vet ikke hvilke arter HA konkurrerer med om næringsgrunnlaget, men dersom HA er en robust og tilpasningsdyktig art vil det fort kunne skape problemer for andre naturlige arter.  Det er ikke alle som lenger er glad for at kongekrabben kommer sørover, eller at hummer fra statene ser ut til å like seg på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Saklig og godt innlegg "Lillevann".

Som dedikerte fiskefanatikere ser vi ikke alltid saken fra flere sider.

Vi er grådig flinke til å "tale for vår syke mor".

Fluefiske er ikke alt her i verden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan godt hende at HA "skader" miljøet og gir matkonkuranse for de norske fiskeartene. men jeg tror ikke den er like skaldelig som russerkrabbe og usa hummer. førstnevnte ødelegger havbunnen og alt den kommer over og det er ikke lov å drive komersiell fiske etter krabba, fordi russere blir sur da det er deres jobb å tjene penger på den... den andre har nesten utryddet den norske hummeren, fordi den er mer aggresiv og vokser fortere enn vår norske hummer. hvis vi er heldige, så kommer den norske hummeren til å klare seg. og man kan lure på hvordan usa hummer har havnet i norske farvann...

det er alikevel trist at en art kal utryddes, fordi den ikke er "norsk", spes. HA. det er ikke så mange av de og jeg tror at overfiske og oppdrett turer de norske artene mer med sin overfiske, genforurensning og parasitt spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei som fikk havabboren har sikkert fiska på plassen etter torsk og hyse i 40 år å aldri fått havabbor der før.  synest og det er skummelt at den etablerer seg på plasser som normalt skal holde torsk og hyse. som lillevann skriver, veit vi ingenting om den presser vekk arter som holder naturlig der. kjenner folk som har dorga laks i området i 20 år og aldri fått havabbor.heller ikkje i fjor. med dei "mengdene" som blir tatt no må en nesten anta at den etablerer seg raskt. skummelt synest eg, men virka som andre er meir bekymra for at de ikkje får den på fluge en at den presser bort andre arter som holder til der naturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare opplyse om at det i går ble tatt 300 havabborer i ett notkast utenfor Stadt. Vekta var 700 kg. Med priser på 50 kroner kiloet gledet fiskerne seg over den verdifulle fangsten.

 

hvad ville samme fangst give i omsætning, hvis den var fanget af eks.v. 200 udenlandske lystfiskere, der måske havde dyrket c&f i 80% af fiskeriet,  (bare der ikke er for mange tyskere) ;) de køber mad, logi, benzin etc.???? hvad ville det give til den Norske stat ??

 

det er samme show i Danmark, politikerne kan ikke indse at 1 kg stangfanget fisk generere flere penge end 1 kg garn fanget fisk :(

 

/Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det vel forka bra mye på HA? og vist eg har forstått det rett, så har den ikke så mye å si på resten av fiskene våres. men som sakt, så er dette ett nytt fenomen her i norge. og vi vet nok ikke alt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren har jo vert i norske farvann i mere en 20 år og er således ingen nykommer. Den er en populær sportsfisk i Englan og Irland og den lever fra områdene rundt Maroko og til de sørlige delen av Nordsjøen.

Jordas klima har siden tidenes morgen forandret seg og det er helt naturlig.

Det blir nok fanget masser av HA i indre Oslofjord også. Tenk på alle bunngarna som settes på vinteren. Garantert havner det mye og til dels stor fisk i disse garna. HA er fritt vilt og det finnes meg bekjent ingen regulering/forvaltningsplan for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Havabboren har jo vert i norske farvann i mere en 20 år og er således ingen nykommer. Den er en populær sportsfisk i Englan og Irland og den lever fra områdene rundt Maroko og til de sørlige delen av Nordsjøen.

Jordas klima har siden tidenes morgen forandret seg og det er helt naturlig.

Det blir nok fanget masser av HA i indre Oslofjord også. Tenk på alle bunngarna som settes på vinteren. Garantert havner det mye og til dels stor fisk i disse garna. HA er fritt vilt og det finnes meg bekjent ingen regulering/forvaltningsplan for den.

Enig. Uten å gå inn på miljøbløffen fra USA :) så er det en ganske naturlig utvikling at HA kommer nordover. Ikke noe unaturlig eller farlig ved det vel? Man skulle heller tro at det ikke var noe som var mer naturlig faktisk. Synes ikke skepsis mot dette er noe særlig berettiget. Man kan ikke sammenligne dette med innførsel av en ny art gjort av mennesker. Dette er jo snakk om en egen norsk bestand som er under oppbygging. Men kilosprisen frister vel Fredriksen og gutta og havabboroppdrett om 2-3 år tror jeg dukker opp. Det er jo norge i et nøtteskall. (Tror faktisk det var havabboroppdrett for mange år siden her på Sunnmøre når jeg tenker meg om.)

Når det er snakk om sportsfiskevedien er den oppdaget alle andre steder. Er den ikke fredet i England forresten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Uten å gå inn på miljøbløffen fra USA :) så er det en ganske naturlig utvikling at HA kommer nordover. Ikke noe unaturlig eller farlig ved det vel? Man skulle heller tro at det ikke var noe som var mer naturlig faktisk. Synes ikke skepsis mot dette er noe særlig berettiget.

Jeg må ærlig innrømme at jeg selv med min beste vilje ikke klarer å få noe som helst logikk ut av det du skriver.  Temaet som drøftes er at HA i store mengder ikke hører naturlig til å våre farvann - og eventuelle konsekvenser en slik endring kan medføre.  Du må gjerne mene at det ikke er noe som er mer naturlig enn HA hos oss, på samme måte som du gjerne må hevde at det ikke er noe som er mer naturlig enn isbjørn i Sahara.  Det sier noe om deg, men tilfører debatten lite.  Saken er nemlig den - at - jo - det er noe som er mer naturlig enn HA i norske farvann og isbjørn i Sahara, nemlig at det IKKE er HA i norske farvann eller isbjørn i Sahara.

 

Dette med miljøbløff fra USA gidder jeg ikke å kommentere.  (Antar jeg med dette kommer til å få ny kjeft for å være arrogant, men det får stå sin prøve.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at noen er SÅ opptatt av fiskebestandenes ve og vel og samtidig være totalt ignorant overfor den største trusselen menneskeheten har stått overfor på mange tusen år....

 

Miljøbløffen fra USA? Så du mener at pertoleulmsindustrien i USA, som for tiden "ruler" verden, er tjent med at folk verden over nå blir oppfordret til å brenne mindre fossilt brennstoff???  :-\ :rolleyes:

Det var Bush sine menn som prøvde å sette en demper på resten av forskerverden. Det stoppet seg selv til slutt, selvfølgelig. Det er den "bløffen" du har blitt offer for, kamerat  ;).

 

Sorry Nico. Kunne ikke dy meg  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at noen er SÅ opptatt av fiskebestandenes ve og vel og samtidig være totalt ignorant overfor den største trusselen menneskeheten har stått overfor på mange tusen år....

 

Miljøbløffen fra USA? Så du mener at pertoleulmsindustrien i USA, som for tiden "ruler" verden, er tjent med at folk verden over nå blir oppfordret til å brenne mindre fossilt brennstoff???  :-\ :rolleyes:

Det var Bush sine menn som prøvde å sette en demper på resten av forskerverden. Det stoppet seg selv til slutt, selvfølgelig. Det er den "bløffen" du har blitt offer for, kamerat  ;).

 

Sorry Nico. Kunne ikke dy meg  ;D.

Bra innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe. Jaja.Det er kjekkt å se at folk er engasjert. Jeg beklager hvis jeg støter noen, og jeg føler egentlig at den debatten hører hjemme i en annen tråd. I den tråden skisserte jeg opp noen scenarier om hvor debatten i nyhetene ville ende etter nyttår og allerede nå kan jeg registrere at i nrk f.eks har det vært mye fokus på om hele miljødebatten er bygd på litt for mye kapital og hysteri,  og litt for lite forskning. Jeg tror det sitter en del forskere i Bergen som meldte om forandringer i co2 innholdet i lufta og havet for noen år siden som ikke helt kjenner seg igjen i haussingen vi har sett siste året. Iallefall før nyttår. Føler debatten begynner å bli mer interresant nå faktisk. Når ting har roet seg litt. Mange miljøhaussere som har et standpunkt der det virker som at ingenting skal forandre seg. Hjelp! Breene trekker seg tilbake! Hjelp havet stiger! Dette vet jo vi i dag er bare tull. Breene har alltid firandret seg og havet stiger ikke. Det bare flytter seg. Mengden av vann vs land må alltid være konstant osv. Men heldigvis kommer det mer nyansert forskning nå fremover og jeg gleder meg til å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lillevann.. Hører ikke HA naturlig hjemme her (selv i store mengder) hvis den klarer å tilpasse seg. Rett etter istiden var det trolig mange arter som ikke "hørte hjemme" i våre farvann, men som kom til etter hvert. Panta rei?:) Eller hva er referansen til naturlig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Breene trekker seg tilbake! Hjelp havet stiger! Dette vet jo vi i dag er bare tull. Breene har alltid firandret seg og havet stiger ikke. Det bare flytter seg. Mengden av vann vs land må alltid være konstant osv. Men heldigvis kommer det mer nyansert forskning nå fremover og jeg gleder meg til å følge med.

 

Den viktigste kilden er ikke flytende is, men is på land.  Denne isen kan enten smelte og renne ut i havet, eller flytte seg ut i havet fordi annen is som fungerer som støttemur smelter.  Dersom den flytter seg ut i havet vil 8. niendedeler ligge under vann.  Denne massen vil fortrenge vann med den konsekvens at havnivået stiger, mest sannsynlig vil den etterhvert også smelte.  Sydpolen og Grønland består av slik is på land, og økt avsmelting på disse 2 stedene vil gi høyere havnivå med mindre det finnes dramatisk økt tilfrysing andre steder som kan kompensere effekten.  Det siste har vi så langt ikke sett noe til.  At vi har trøbbel i vente er det ikke lenger noe tvil om - vi har for lengst begynt å føle det på kroppen.  Det som enkelte synes opportunt å hevde er at dette ikke er menneskeskapt, og således kan vi bare drite i å forsøke å gjøre noe med det.  Dette er et veldig behagelig standpunkt, fordi man da kan fraskrive seg alt ansvar og bare fortsette å ture frem som før.  Det spiller ingen rolle uansett!  Behagelige løsninger appellerer dessverre til mange av oss (fordi vi er egoistiske og/eller dumme), og dessverre finnes det enkelte politikere som kun styres etter hva som appellerer til de mange egoistiske og/eller dumme. Det kaller vi rå populisme.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lillevann.. Hører ikke HA naturlig hjemme her (selv i store mengder) hvis den klarer å tilpasse seg. Rett etter istiden var det trolig mange arter som ikke "hørte hjemme" i våre farvann, men som kom til etter hvert. Panta rei?:) Eller hva er referansen til naturlig?

Det kan du godt si.  Min bekymring er at vi er vitne til en endring som nå skjer veldig raskt (naturlig eller ikke), og vi ser ikke konsekvensene av denne endringen.  Om 500 år vil kanskje HA høre naturlig hjemme her, muligens sammen med en rekke andre arter vi ikke er kjent med i dag, og vi vil ha fasiten på hva konsekvensene har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jaja.Det er kjekkt å se at folk er engasjert. Jeg beklager hvis jeg støter noen, og jeg føler egentlig at den debatten hører hjemme i en annen tråd. I den tråden skisserte jeg opp noen scenarier om hvor debatten i nyhetene ville ende etter nyttår og allerede nå kan jeg registrere at i nrk f.eks har det vært mye fokus på om hele miljødebatten er bygd på litt for mye kapital og hysteri,  og litt for lite forskning. Jeg tror det sitter en del forskere i Bergen som meldte om forandringer i co2 innholdet i lufta og havet for noen år siden som ikke helt kjenner seg igjen i haussingen vi har sett siste året. Iallefall før nyttår. Føler debatten begynner å bli mer interresant nå faktisk. Når ting har roet seg litt. Mange miljøhaussere som har et standpunkt der det virker som at ingenting skal forandre seg. Hjelp! Breene trekker seg tilbake! Hjelp havet stiger! Dette vet jo vi i dag er bare tull. Breene har alltid firandret seg og havet stiger ikke. Det bare flytter seg. Mengden av vann vs land må alltid være konstant osv. Men heldigvis kommer det mer nyansert forskning nå fremover og jeg gleder meg til å følge med.

 

Nico, du kan jo fortelle det til innbyggerne på de små øysamfunnene i Stillehavet som allerede bevitner at eiendommene hvor de vokste opp nå står under vann. Et resultat av det Lillevann beskriver.

 

Men du har rett at det hører hjemme i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...