Gå til innhold

Havabborslakt


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Hehe. Jaja.Det er kjekkt å se at folk er engasjert. Jeg beklager hvis jeg støter noen, og jeg føler egentlig at den debatten hører hjemme i en annen tråd. I den tråden skisserte jeg opp noen scenarier om hvor debatten i nyhetene ville ende etter nyttår og allerede nå kan jeg registrere at i nrk f.eks har det vært mye fokus på om hele miljødebatten er bygd på litt for mye kapital og hysteri,  og litt for lite forskning. Jeg tror det sitter en del forskere i Bergen som meldte om forandringer i co2 innholdet i lufta og havet for noen år siden som ikke helt kjenner seg igjen i haussingen vi har sett siste året. Iallefall før nyttår. Føler debatten begynner å bli mer interresant nå faktisk. Når ting har roet seg litt. Mange miljøhaussere som har et standpunkt der det virker som at ingenting skal forandre seg. Hjelp! Breene trekker seg tilbake! Hjelp havet stiger! Dette vet jo vi i dag er bare tull. Breene har alltid firandret seg og havet stiger ikke. Det bare flytter seg. Mengden av vann vs land må alltid være konstant osv. Men heldigvis kommer det mer nyansert forskning nå fremover og jeg gleder meg til å følge med.

 

Nico, du kan jo fortelle det til innbyggerne på de små øysamfunnene i Stillehavet som allerede bevitner at eiendommene hvor de vokste opp nå står under vann. Et resultat av det Lillevann beskriver.

 

Men du har rett at det hører hjemme i en annen tråd.

Jeg sier ikke at vannhevingen ikke er tilstede. Bare at det kanskje er en mer naturlig del av jordas utvikling enn mange skal ha det til. Og ja. Det er forferdelig trist og desverre irreversibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at det på under ett døgn er skjedd noe artig med denne tråden: Den har skiftet fra "skepsis til grådig overfiske" til "issmelting og stillehavsøyer i trøbbel". Godt gjort! Viktig tema det også...kan selvsagt være langt mer alvorlig enn at en notbåt ute ved Stadt pøser opp 300 HA.

 

Bekymring over generelt kommersielt rovfiske, må da det være lov til å uttrykke ???

Å reversere oppvarming og generelle klimaendringer kan vel kanskje ikke oppnås i vår tid, men å bremse den uheldige utvikling? Ja, forhåpentligvis,

Vet ikke hvor mange år HA har vært i norske farvann, men sannsynligvis lengre enn første registrerte fangst.

Kan se ut som om vi må akseptere den som en fiskeart i norsk farvann, og la oss da tenke på den som det den er , og ikke var....

Hvis HA utrydder andre "tidligere mer vanlige" fiskearter, så må man selvsgt se på nytteverdi/skadeomfang.....

 

Men igjen: er litt motstander jeg av grådighet, jeg. :rolleyes:, og så¨er jeg voldsomt "imot dårlig klima" ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Isbreer som flyter i havet og smelter.  Siden is har lavere egenvekt enn vann flyter is.  En niendepart av isen som flyter er over vann.  Hvis denne isen smelter vil havet stige som følge av at denne niendeparten tilføres havet.

 

TILLATER MEG NOEN MENINGSYTRINGER HER.

 

Lillevann??? Jeg lurer på om dette stemmer???  Vann ekspanderer med ca 8 % når det går over til is. Det som da ligger under vann har 8% mer volum enn vann etter mine tanker. Når denne niendelen som da ligger over vann smelter (11%) vil differansen bli 3% mer volum, og ikke 11%.. Mulig jeg er helt ute og sykler.Men kan du i så fall forklare meg hvordan dette henger sammen, hvis det er slik du skriver som er riktig.

 

Men uansett-Definisjonen på om en art er naturlig eller ikke er vel om den har spredt seg dit naturlig eller om den er satt ut. Så HA er en naturlig art i Norge. Og den bør beskattes som alle andre naturlige arter, Ta ut overskuddet arten produserer. og før noen av oss veit hva arten HA produserer av overskudd, så kan vi strengt tatt ikke uttale oss. . Alt annet blir bare subjektiv synsing. Men det er i mine øyne bedre og ta ut for lite enn for mye i ett så tidlig stadium..

 

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is som ligger i vannet medfører ingen vannstandshevning når det smelter.Når vannet fryser til is øker volumet med ca. 8,5% ved null grader i forhold til vann ved null grader. Hele isklumpen har da et volum som er 8,5% større en vann. Den delen av isen som ligger over vannoverflaten, vil ganske så nøyaktig kompansere for volumtapet når den delen av isen som ligger under vann smelter. Logisk :rolleyes:

Oppvarming av havene vil kunne før til vannstandshevning siden vannet utvider seg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor vi skal krangle om is-smelting og klima i det hele tatt. det beste som kunne skjedd på planeten er at manneskene forsvinner. slutt på overfiske, forurensning og alt det faenskapet som skjedde på før alle politikere begynte å snakke klima for å fylle på lommebokene. hva som skjer om 500 år spiller lite rolle for meg, er borte lenge før det.  ;)

 

så mine brothers in fishing, kanskje skal vi heller konsentrere våre krefter om ting vi kan gjøre noe med, feks. forhindre en videre ødeleggelse av rena og utrydding og overfisking av alle fiskearter ("norske" eller ikke) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at det på under ett døgn er skjedd noe artig med denne tråden: Den har skiftet fra "skepsis til grådig overfiske" til "issmelting og stillehavsøyer i trøbbel". Godt gjort! Viktig tema det også...kan selvsagt være langt mer alvorlig enn at en notbåt ute ved Stadt pøser opp 300 HA.

 

Bekymring over generelt kommersielt rovfiske, må da det være lov til å uttrykke ???

Å reversere oppvarming og generelle klimaendringer kan vel kanskje ikke oppnås i vår tid, men å bremse den uheldige utvikling? Ja, forhåpentligvis,

Vet ikke hvor mange år HA har vært i norske farvann, men sannsynligvis lengre enn første registrerte fangst.

Kan se ut som om vi må akseptere den som en fiskeart i norsk farvann, og la oss da tenke på den som det den er , og ikke var....

Hvis HA utrydder andre "tidligere mer vanlige" fiskearter, så må man selvsgt se på nytteverdi/skadeomfang.....

 

Men igjen: er litt motstander jeg av grådighet, jeg. :rolleyes:, og så¨er jeg voldsomt "imot dårlig klima" ;)

 

Bra innlegg igjen Stig, men det jo ikke noe nytt at debattene her utarter til noe annet enn det de var tenkt til. Når ikke en gang profesjonelle politikere greier å holde seg til saken, får vi leve med det her på siden også. Men det er jo litt morsomt å se hvordan det etter hvert kan ta av.

Ellers er det jo interressant å registrere hvor raske fiskerne er til å se muligheter til å gjøre penger på nye bestander. Det som bekymrer meg mest, er at de ikke skjønner når de må begrense uttaket. Overbeskatning av ressursene i havet skjer gang på gang på gang. Bare for å nevne, hvalene, makrellstørje (tunfisk), silda, torsken, villaksen, ueren, ålen, med mange  flere. Når det så er de samme interessene sammen med børshaiene som har slått seg på fiskeoppdrett, så er det ikke rart at det går som det går. Skit i miljøet, skit i hva som skjer på sikt, skit i alt, bare jeg tjener meg rik, er det ikke det som er parolen? Nå må jeg slutte for nå er det like før jeg blir forbannet  >:(:(

 

Skit fiske

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

HA er fritt vilt og det finnes meg bekjent ingen regulering/forvaltningsplan for den.

 

Det er dette jeg håper fiskeriforvaltningen tar tak i så fort som overhodet mulig!

 

Det er jo nå slått fast at havabboren har funnet seg til rette flere steder i Norge, og hvis det ikke kommer på plass en statlig forvaltningsplan ganske fort, så er det "fritt frem" for alle som vil gjøre god fortjeneste på denne arten - uansett konsekvenser og mulige sammenbrudd i bestanden. Vet ikke om det er dokumentert enda, men det er mye som tyder på at den yngler i Norge også...

 

Nå mener jeg regjeringen bør komme med en "kommersiell fangstfredning" av arten til den er kartlagt bedre. Det bør bevilges mer penger til forskning på denne arten, ikke bare i Oslofjorden, og deretter innføres eventuelle kvoter eller totalforbud mot kommersiell fangst på arten. Personlig mener jeg denne arten har så stor nytteverdi som sportsfisk, at det ville være tull å ødelegge stammen for å legge dyre kjøttstykker i butikkdiskene i en periode. Den samfunnsnyttige verdien er langt større enn verdien av fiskekjøttet. Dette må politikere snart innse...

 

Vet ikke hvordan havabboren påvirker andre arter i fjordene, men sjøørretten tror jeg ikke blir særlig påvirket. Når sjøørretten kommer ut fra elvene er havabboren på dypt vann, og når havabboren går grundt, når vannet i fjorden blir varmere, går sjøørretten ut på dypere vann. Nattestid på sommeren er litt anderledes men, som sagt, dette vet jeg mindre om..

 

Når det gjelder blåfinnet tunfisk (makrellstørje), så var denne vanlig i Norge i mange år. Den var vanlig i Oslofjorden i en periode helt frem til noen år før krigen, men rovfiske gjorde kort prosess (kombinert med kaldere klima?)... I Østersjøen foregikk det et tidlig sportsfiske etter denne arten, og jeg husker å ha lest gamle historier om spennende fighter med 400kg's tunfisker utenfor Stockholm - med sinnsyke utras mellom ferger og skuter.. At den kommer tilbake når klimaet blir varmere er vel bare.. æhh.. "naturlig"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Havabbor prosjektet også har et kritisk syn på denne fisken, og tracker formeringsmønster etc.

Ja det er en attraktiv sportsfisk, men ikke til enhver pris. Fjorden full av HA som har utkonkurrert Sei,SØ,Makrell osv osv. er vel ikke helt gunstig?

 

Med fare for å bli slakta på åpen plass mener jeg at HA skal beskattes hvis det blir bevist at den bygger opp en større stamme her inne i fjorden.

 

Evt. gi polakkene brislingfargede jigger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Havabbor prosjektet også har et kritisk syn på denne fisken, og tracker formeringsmønster etc.

Ja det er en attraktiv sportsfisk, men ikke til enhver pris. Fjorden full av HA som har utkonkurrert Sei,SØ,Makrell osv osv. er vel ikke helt gunstig?

 

Med fare for å bli slakta på åpen plass mener jeg at HA skal beskattes hvis det blir bevist at den bygger opp en større stamme her inne i fjorden.

 

Evt. gi polakkene brislingfargede jigger :P

 

At klimaet blir varmere kan ikke fisken noe for.Havabbor og andre varmekjære fisker kommer til Oslofjorden uansett hva du mener Åge.Det kan også bety at torsken etterhvert vil forsvinne grunnet samme årsak. :(

At HA kommer til å danne en stor stamme er svært lite sannsynlig med den forvaltningen vi har av "giftfjorden" vår. Det meste er jo nedfiska forlengst så det er nok bedre å ta vare på det lille vi har igjen av ressurser.Jeg for min del setter ut igjen 99% av HA og SØ jeg får hvert eneste år. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Havabbor prosjektet også har et kritisk syn på denne fisken, og tracker formeringsmønster etc.

Ja det er en attraktiv sportsfisk, men ikke til enhver pris. Fjorden full av HA som har utkonkurrert Sei,SØ,Makrell osv osv. er vel ikke helt gunstig?

 

Med fare for å bli slakta på åpen plass mener jeg at HA skal beskattes hvis det blir bevist at den bygger opp en større stamme her inne i fjorden.

 

Evt. gi polakkene brislingfargede jigger :P

 

 

Typisk norsk å være skeptisk til alt som er "nytt". Har vært inne på dette i en tidligere tråd, men..... Da jeg begynte havabborfiske for tretten år siden var det MYE havabbor, MYE sjøørret i det hele tatt MYE av de fleste arter vi kjenner til. Fiskeartene gikk tydeligvis utmerket sammen, de har  sine sesonger og vanntempratur som de trives i, og det var bra med byttedyr. Gjelder indre Oslofjord det her bare for ordens skyld. Så har det jevnt og trutt gått i nedoverbakke med ALT av fiskeslag. Yrkesfiskerne begynte å forsynte seg av havabborstammen, men sluttet fordi det ble dårlig. Torskestammen vet vi jo alt om - overfiske. Sjøørreten i indre fjord tror jeg for lide av liten reproduksjon. De fleste små bekker og elver blir berørt negativt. Sandvikselva fikk giftutslipp to år på rad. Andre gytebekker blir ødelagt pga veibygging, lagt i rør osv. Vi er inne i en ond sirkel hvor det ikke blir tatt hensyn til miljøet og naturen. Flere små faktorer blir til en stor. Det som bekymrer meg nå er muddringa av diverse båthavner hvor det blir gravd opp giftstoffer som virvler rundt i vannet med strøm og vind. Deponiet ved Malmøya hvor det tidlig ble påvist feil håndtering av avfallet. Det har pågått en tid nå. Hvordan reagerer fisken på dette? Hva med byttedyr som børstemark og krepsdyr? Personlig har jeg knapt sett byttedyr i år. Finnes det ikke byttedyr da går fiskeslagene dårlig sammen. Da blir det lett og gi havabboren skylda fordi man har f.eks sjøørret som favoritt art. Det blir for enkelt å gi en art skylda for sitt eget dårlig fiske, det er desverre andre faktorer. Personlig har jeg hatt en dårlig fiskesesong så langt. Oslofjorden lider nå!!

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige onsdag hadde jeg fornøyelsen av å spise skinnstekt havabbor på Sorgenfri på Aker Brygge.  Det var en ok fisk, men litt grå og kjedelig i kjøttet, og ikke så god som sine litt mindre ferskvannskollegaer - synes nå jeg.  Således sanns.vis oppskrytt som matfisk å regne - SØ fremstår som både mer delikat og vesentlig bedre for min gane.  Antar noen går helt av skaftet når det dreier seg om å spise fisk, og det hadde i så fall bare vært moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige onsdag hadde jeg fornøyelsen av å spise skinnstekt havabbor på Sorgenfri på Aker Brygge.  Det var en ok fisk, men litt grå og kjedelig i kjøttet, og ikke så god som sine litt mindre ferskvannskollegaer - synes nå jeg.  Således sanns.vis oppskrytt som matfisk å regne - SØ fremstår som både mer delikat og vesentlig bedre for min gane.  Antar noen går helt av skaftet når det dreier seg om å spise fisk, og det hadde i så fall bare vært moro.

 

Er det bare jeg som ser det ironiske i at Lillevann gaffler i seg Havabbor på en restaurant ved navn Sorgenfri tatt trådens tittel i betraktning?  8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ;D

 

Og jeg kan bare konstantere at Lillevann ikke har gastronomisk kompetanse på fiskemat... ;D

Havabbor (og vanlig abbor) overgår den kjedelige og tamme ørretsmaken så det holder!

Ørret må tilsettes en god del krydder/urter for å smake fortreffelig. Alene er den dønn kjedelig i smaken... ;)

 

Blir litt som å sammenligne flatbiffen fra ku mot en ytrefilét fra hest eller elg dette. To forskjellige smaksverdner. Flatbiffen fra kua må marineres og krydres som f... for å bare smake "ok"...  :P

 

Beste fisketurmat er fortsatt div. pølser (som er sterkt undervurdert mat). Dermed basta!!!!  ;D

 

 

Og så til temaet igjen:

 

Ser nå at enkelte dagligvarekjeder har fått opp øynene!

ICA selger ikke lenger tunfisk, og en stor kjede fra europa vil nå boikotte kjøp av fisk som er tatt i store nøter, eller med bunntrål. De vil KUN kjøpe fisk tatt på line, noe som gjør at man unngår uønskede arter som bifangst og ødeleggelser av bunnflora. Håper dette sprer seg til norske butikk-kjeder etter hvert. Da skal i hvertfall jeg begynne å handle der...!  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ;D

 

Og jeg kan bare konstantere at Lillevann ikke har gastronomisk kompetanse på fiskemat... ;D

Mellom oss - fisken var kjempegod, men jeg vil jo unngå at folk springer mann av huse for å spise slik fin fluefiskefisk.  At Lillevann spiser er ikke så farlig, bare ikke alle de andre gjør det også. Lillevann har altså sunne forvaltningsprinsipper, noe som ikke burde overraske noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er ikke at det fiskes HA, men at den faktisk finnes her i såpass stort omfang.  Den hører ikke naturlig hjemme her, men med varmere klima skapes endringer som man ikke kan forutsi effektene av.  Jeg vet ikke hvilke arter HA konkurrerer med om næringsgrunnlaget, men dersom HA er en robust og tilpasningsdyktig art vil det fort kunne skape problemer for andre naturlige arter.  Det er ikke alle som lenger er glad for at kongekrabben kommer sørover, eller at hummer fra statene ser ut til å like seg på østlandet.

 

det er helt klart at Havabbor utkonkurrerer torsken og tar dens leveområder. det er derfor 35cm-regelen har kommet for torsk. trist for gamle torskefisketradisjoner men bra for sportfiskerne :):D det er ok for meg å skifte ut daff bunnfisk med vill torpedo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange som snakker om at nye arter kommer og innvanderer norskenaturligfauna osv. men at arter vandrer fra sted til sted og slår seg ned nye plasser er ganske vanlig viss du ser stort på det i et langt tidsperspektiv!

og det er ikke mye å gjøre ed det heller...bortsett fra å dele opp havet med digre nett eller noe. :P:o P.S. HavAbbor er en nydelig matfisk!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Må si meg enig med Runar Kabbe her. Selv om jeg ikke har fisket i indre Oslofjord mer enn 5 år, så har fiskebettet for min del dabbet betydelig av de siste par årene. Før kunne jeg ofte se en del liv i vannoverflaten. Opptil 15-20 SØ-vak per tur, så jeg visste at det alltid var fisk der. De 2 siste årene har det vært ganske normalt med null overflateaktivitet på en 6-12 timers fisketur. Og seff null bett. En klar indikasjon på at det er mindre fisk i sjøen. Har dessverre ikke så mye tid til å utforske plasser lenger ut i Oslofjorden, da jobb og barn (barn er pri. 1!!), kone (pri 3...etter fisking ;-)) tar mye, mye tid.

Men heldigvis kjenner jeg en luring i Telemark og en på Nesodden som har fått meg til å investere ubeskrivelig mange tusen laken på heftige fluestenger og annet utstyr, uten at jeg angrer et sekund på det. Fisket utenfor indre Oslofjord er hinsides ubeskrivelig bra.

Spørsmålet nå, synes jeg, er hva kan vi gjøre for at indre Oslofjod skal opp mot gamle høyder? Noen prosjekter som er på gang som det går an å støtte opp om? Om det er jobbing med gytebekker, e-poster til våre upålitelige politikere, brenning av ulovlige garn og politiske bannere....jeg er med på alt. Det skylder jeg fisken i indre Oslofjord som har gitt meg så mange uforglemlige opplevelser!! I`m IN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel som å banne i kjerka, eller å ha kirkebryllup for homser i Oslo. Stopp alt fiske etter SØ i perioden 1. september til 31.mars, så har vi som fiskere i alle fall gjort vårt.

Jens

Enig !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombe at du var enig her Henning ;D ;D

 

Du som gir så f... i sjøørret fiske, det er så "ut".

Men så kommer det til måtehold, og da er du pokker meg så interessert.

 

He he, og dette var litt spøkfullt og ironisk. (Henning er en snill fluefiske-gutt)

 

Jeg vil ikke si det er å banne i kirka igrunn, var senest idag laaaangt fra elv/bekker.

Var så langt ut du bare kan komme igrunn. Fikk 9 sjøørret, 3 var brune.

Alle satt tilbake!

 

Jeg hadde vel ikke blitt så hissig av en fredning, kunne finni meg ei berte så lenge ;)

Svenskene har jo fredning, de brune jeg får evt setter jeg pent tilbake.

Målet er blank fisk. Har ingen store motstillinger mot fredning.

 

Men jeg blir "tokig" av å ikke fiske :D (klarer meg fett med torsk, lyr, sei etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sprøtt hvis du opplever dette Fiskern 35, for her er det helt vilt med byttedyr ref: min forrige tur rapport ;)

 

Og ja, jeg er sikker på at det er et problem f.eks i Oslofjorden. Tilgangen til byttedyr etc...

Og det er synd ???

 

Vi sees i Telemark ;) (la havabboren leve!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...