Gå til innhold

Skrukkedalsrenna di


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Da tenker du på elver som ikke har begrensning på uttak og som absolutt burde hatt det, Henning?  Ved baglimit blir det vel kanskje ett fett.....  Eller mener du fluefiskere er mer ærlige vesener enn slukfiskere?

Rett og slett kjekkere mennesker..hehe  :)

Jeg mener at en som er så interessert i fiske som oss fluefiskere, kan kanskje tenke tanken "slipper denne fisken her, så jeg kan fiske på den ved en senere anledning" Mens en som fisker med sluk ikke sitter inne hele vinteren for å binde sluker og glede seg til det perfekte vaket....og bare legge ut sluken i vaket :) En slukfisker går ut for å dra opp noen fisk til panna, og slik er det bare.......og de synest Lars Monsen er en helt normal og sindig kar, som bruker knoken for å avlive fisk når han sitter i en perfekt strand men en milliard steiner som passer til formålet......åsså biiiiter han til i ryggen på fisken etterpå :D :D : ....

 

Men tror ikke slukfiskere er verre mennesker av natur på andre område en fiske, men jeg tror bare det er mangel på kunnskap om fiske som gjør det....hadde de sitti hele vinteren på et forum, så hadde de kanskje fått det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da tenker du på elver som ikke har begrensning på uttak og som absolutt burde hatt det, Henning?  Ved baglimit blir det vel kanskje ett fett.....  Eller mener du fluefiskere er mer ærlige vesener enn slukfiskere?

Rett og slett kjekkere mennesker..hehe  :)

Jeg mener at en som er så interessert i fiske som oss fluefiskere, kan kanskje tenke tanken "slipper denne fisken her, så jeg kan fiske på den ved en senere anledning" Mens en som fisker med sluk ikke sitter inne hele vinteren for å binde sluker og glede seg til det perfekte vaket....og bare legge ut sluken i vaket :) En slukfisker går ut for å dra opp noen fisk til panna, og slik er det bare.......og de synest Lars Monsen er en helt normal og sindig kar, som bruker knoken for å avlive fisk når han sitter i en perfekt strand men en milliard steiner som passer til formålet......åsså biiiiter han til i ryggen på fisken etterpå :D :D : ....

 

Men tror ikke slukfiskere er verre mennesker av natur på andre område en fiske, men jeg tror bare det er mangel på kunnskap om fiske som gjør det....hadde de sitti hele vinteren på et forum, så hadde de kanskje fått det......

 

Det er no en del slukfiskere som sitter mye av vintern på et annet forum ment for de som fisker med alt ;)

 

Men utingen med slukfiskere er treblekroken, de må jo nesten kakke alle fiskene de får pga av skader..

Men Tror du har et lite poeng med at de som fisker litt av og til kakker mer enn andre og at de fleste slukfiskere er natursvin i den forstand flertallet kakker alt de får..

 

Hadde de bar holdt seg til småfisk vannene og elvene så hadde de gjort noe bra for alle og  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hovedrenne er stort sett gjennomfisket av de fleste, men jeg har da flere jeg kan gå til. Ehh... kjøre til. Vi har mange gode steder i Norge og jeg tror det kunne vært enda bedre hvis:

 

1. Alle hadde vært villig til å investere mer penger til fiskekort for bedre kultivering og oppsyn.

2. Alle vassdrag hadde offentliggjort informasjon om ståa.

3. Alle fiskere hadde vært helt åpne for å informere hverandre.

4. Alle vassdrag hadde hatt regler tilpasset vassdraget og ikke generelle regler som liksom skal passe til alt.

5. Norske politikere hadde forstått verdien av den naturen vi har.

6. Norske borgere hadde forstått verdien av den naturen vi har.

7. Vi alle slutter med rent C&R eller C&K og bytter ut uttrykk og holdninger med "miljøtilpasset fiske".

 

Dette høres sikkert helt vilt ut for de fleste, men grunnene til at jeg har dette synet er som følger:

 

1. Vi er et visst antall fiskere og dette øker ikke radikalt fra dag til dag.

2. Dersom alle disse visste alt ville de spre seg og ikke klumpe seg sammen slik som i dag.

3. Vassdrag som er heller dårlig stilt i dag ville blitt mer verdt å ta vare på dersom inntekter til drift hadde vært på plass.

4. Vi ville altså fått flere gode vassdrag.

5. Dyrere fiskekort ville blitt tatt igjen av besparelse i bensinutgifter (og miljø) dersom vassdrag i nærområdet hadde blitt tatt vare på.

6. Fiskere ville engasjert seg mer for nærmiljøet.

7. Fiskere ville fått en mindre skeptisk holdning overfor hverandre.

 

Dette er altså slik jeg ser det. Det er sikkert mange punkter jeg ikke husket på, men dere skjønner sikkert allerede hvor gal jeg er. Men jeg må si det forundrer meg at fiskere som bruker tusenvis av kroner på utstyr (og ikke minst bensin, mat og overnattinger) klager på kortpriser som faktisk er lave i forhold til verdi, opplevelse og hva som er vanlig i andre land. Vi klumper oss sammen og hardfisker i samme bekken så fort det er noen som har filmet en 2-kilos. Vi gidder ikke ta opp fisk der det er for mange små og vi må for guds skyld ikke fortelle noen at vi har funnet en bekk til. I hvert fall ikke før det er noen som har filmet der.

 

Vel, når det først er filmet så er det for sent. Ingen har laget regler for å demme opp for trykket som da kommer og ingen har tanke for hva totalen blir. Bare sin egen lille glede frem til det er et nytt sted som er filmet. Jeg ynder å kalle det for gresshoppesverm-syndromet. Full gass til det er blitt dårlig og så neste sted. Tilbake sitter det noen få og forsøker å bygge det opp igjen. Dersom disse forsøker å gjøre noe med det i tide blir de sett på som profittsøkende egoer. Øøøhhh....

 

Mulig jeg tar feil, men jeg klarer ikke å overbevise meg selv om at hemmeligholdelse redder vassdrag.

 

Dette er gode tanker noen bør gripe fatt i. En og annen elv ville nok jeg også holdt for meg selv, men Eriks linjer kunne gitt et løft for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen planlagte turer til nea i sommer???

 

Er selv ny som  fluefisker. Har generellt tatt opp fiske og friluft igjen de 3-4 siste åra etter at det har ligget brakk i en liten evighet.

Skulle gjerne hatt noen tips om bra plasser, men samtidig får jeg sett mange fine plasser med å lete etter storfiskplassene selv også!!!

 

Nea så jo utrolig flott ut, og kunne tenkt meg en tur dit selv også, men spørs om det ikke fort kan bli flere fiskere enn fisk i elva når det blir gjort en slik reklame for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...