Gå til innhold

Skrukkedalsrenna di


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

jeg synes ikke det gjør så mye i elver som trenger hjelp.....rena.....hemsila.....hallingdalselva ......barduelva etc. jo mer verdifulle li lokalsamfunnet....jo mer å ta vare på ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

etter internett kom så ble mye avslørt.......mms.....sms......snart kommer det vel klekketelefogtjeneste!

Tenk så bra det hadde vært med feks "Klekke-nytt" på radioen, hver time etter værmeldingen   :o

"Aurivilli på gang i Migrenna", "Rhodani-bonanza i Tjafsa", "Danica-eksplosjon i trysil" osv. . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

etter internett kom så ble mye avslørt.......mms.....sms......snart kommer det vel klekketelefogtjeneste!

Tenk så bra det hadde vært med feks "Klekke-nytt" på radioen, hver time etter værmeldingen  :o

"Aurivilli på gang i Migrenna", "Rhodani-bonanza i Tjafsa", "Danica-eksplosjon i trysil" osv. . .  ;D

Det finnes:) I USA. Har også hatt stor glede av programmene på www.flyfishradio.com. Har kun et par jeg ikke har hørt nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

jeg synes ikke det gjør så mye i elver som trenger hjelp.....rena.....hemsila.....hallingdalselva ......barduelva etc. jo mer verdifulle li lokalsamfunnet....jo mer å ta vare på ;D ;D

Da er det plutselig politikk inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

blandt alle sildrepisser vi har her i landet er det de som ligger nær der man bor som er de mest verdifulle, for det er der du kan ha ditt hverdagsfiske og hver gang vi har reist til et annet sted, til en annen sildrepisse så er man på andres domener....hvilket jeg glere ganger har opplevet, noen synes det er veldig hyggelig....andre blir litt snurt.....det betyr at man må fare veldig forsiktig fram med sildrepissene våres (småelvene) da de skades så lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel mine vann jeg verner om. Problemet er ikke å dele det med andre fluefiskere i "the inner circle". Problemet er om disse vannene som har kostet blod, svette, tid, men også gitt glede, skulle komme på folkemunne. Da må jeg kunne stole 110% på de folkene jeg deler "mine" vann med. Dette er jo selvfølgelig gjensidig. Jeg tror det er mye letter å være løsmunnet med opplysninger om et vann du har "fått" enn et vann du har slitt for. I respekt for den som har slitt holder jeg kjeft! :-X

 

Ikke alle tenker catch & release. Det er ikke alle som fisker med flue. Surrende i bakhodet er tanken på at det skulle dukke opp både slukdengere, makkfiskere og mataukere ved slike vann. Det setter jeg ikke mye pris på. Det gjorde det i fjor, uten at jeg tror det skyldes lekkasjer. Eneste måten å hindre dette på, er å være bevisst hvem man deler slik info med.  

 

Det er vel gjerne slik at vi ønsker å stige ut i den samme elva to ganger???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æj e fra bardu æj:D å barduelva e mett jærte:DD

 

jør meg ingen ting at folk kommer å fiske i barduelva.. det e jo bare kosli å møte folk når man e på fisketur.. men den dagen man må stå i kø før å fiske. da e no eg slutta å fiske der.. å det jør meg lingen ting når eg høre at folk har kjørt eller kansje tar fly bare for å fiske i barduelva.. dem tar ikke opp så mye fisk opp fra elva att det jør nåkka(trur eg) men det som somm SJOKERE meg e  garnfiskeran som bruke så stor maska garn at dem ikke tar noe under kiloen.. eller ho krøsemaija å co som sett på coppen å skryt over att dem har tatt opp 50 kilo sløyd fisk under isfiske.. det jør meg provosert..

 

å det skall sies att eg isfiske om vintern. fikk en på 400 gram i februar å det er den eneste jeg har fått.. ikke ett napp etter det engang..ka det kan tyde på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Mi hovedrenne er stort sett gjennomfisket av de fleste, men jeg har da flere jeg kan gå til. Ehh... kjøre til. Vi har mange gode steder i Norge og jeg tror det kunne vært enda bedre hvis:

 

1. Alle hadde vært villig til å investere mer penger til fiskekort for bedre kultivering og oppsyn.

2. Alle vassdrag hadde offentliggjort informasjon om ståa.

3. Alle fiskere hadde vært helt åpne for å informere hverandre.

4. Alle vassdrag hadde hatt regler tilpasset vassdraget og ikke generelle regler som liksom skal passe til alt.

5. Norske politikere hadde forstått verdien av den naturen vi har.

6. Norske borgere hadde forstått verdien av den naturen vi har.

7. Vi alle slutter med rent C&R eller C&K og bytter ut uttrykk og holdninger med "miljøtilpasset fiske".

 

Dette høres sikkert helt vilt ut for de fleste, men grunnene til at jeg har dette synet er som følger:

 

1. Vi er et visst antall fiskere og dette øker ikke radikalt fra dag til dag.

2. Dersom alle disse visste alt ville de spre seg og ikke klumpe seg sammen slik som i dag.

3. Vassdrag som er heller dårlig stilt i dag ville blitt mer verdt å ta vare på dersom inntekter til drift hadde vært på plass.

4. Vi ville altså fått flere gode vassdrag.

5. Dyrere fiskekort ville blitt tatt igjen av besparelse i bensinutgifter (og miljø) dersom vassdrag i nærområdet hadde blitt tatt vare på.

6. Fiskere ville engasjert seg mer for nærmiljøet.

7. Fiskere ville fått en mindre skeptisk holdning overfor hverandre.

 

Dette er altså slik jeg ser det. Det er sikkert mange punkter jeg ikke husket på, men dere skjønner sikkert allerede hvor gal jeg er. Men jeg må si det forundrer meg at fiskere som bruker tusenvis av kroner på utstyr (og ikke minst bensin, mat og overnattinger) klager på kortpriser som faktisk er lave i forhold til verdi, opplevelse og hva som er vanlig i andre land. Vi klumper oss sammen og hardfisker i samme bekken så fort det er noen som har filmet en 2-kilos. Vi gidder ikke ta opp fisk der det er for mange små og vi må for guds skyld ikke fortelle noen at vi har funnet en bekk til. I hvert fall ikke før det er noen som har filmet der.

 

Vel, når det først er filmet så er det for sent. Ingen har laget regler for å demme opp for trykket som da kommer og ingen har tanke for hva totalen blir. Bare sin egen lille glede frem til det er et nytt sted som er filmet. Jeg ynder å kalle det for gresshoppesverm-syndromet. Full gass til det er blitt dårlig og så neste sted. Tilbake sitter det noen få og forsøker å bygge det opp igjen. Dersom disse forsøker å gjøre noe med det i tide blir de sett på som profittsøkende egoer. Øøøhhh....

 

Mulig jeg tar feil, men jeg klarer ikke å overbevise meg selv om at hemmeligholdelse redder vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hovedrenne er stort sett gjennomfisket av de fleste, men jeg har da flere jeg kan gå til. Ehh... kjøre til. Vi har mange gode steder i Norge og jeg tror det kunne vært enda bedre hvis:

 

1. Alle hadde vært villig til å investere mer penger til fiskekort for bedre kultivering og oppsyn.

2. Alle vassdrag hadde offentliggjort informasjon om ståa.

3. Alle fiskere hadde vært helt åpne for å informere hverandre.

4. Alle vassdrag hadde hatt regler tilpasset vassdraget og ikke generelle regler som liksom skal passe til alt.

5. Norske politikere hadde forstått verdien av den naturen vi har.

6. Norske borgere hadde forstått verdien av den naturen vi har.

7. Vi alle slutter med rent C&R eller C&K og bytter ut uttrykk og holdninger med "miljøtilpasset fiske".

 

Dette høres sikkert helt vilt ut for de fleste, men grunnene til at jeg har dette synet er som følger:

 

1. Vi er et visst antall fiskere og dette øker ikke radikalt fra dag til dag.

2. Dersom alle disse visste alt ville de spre seg og ikke klumpe seg sammen slik som i dag.

3. Vassdrag som er heller dårlig stilt i dag ville blitt mer verdt å ta vare på dersom inntekter til drift hadde vært på plass.

4. Vi ville altså fått flere gode vassdrag.

5. Dyrere fiskekort ville blitt tatt igjen av besparelse i bensinutgifter (og miljø) dersom vassdrag i nærområdet hadde blitt tatt vare på.

6. Fiskere ville engasjert seg mer for nærmiljøet.

7. Fiskere ville fått en mindre skeptisk holdning overfor hverandre.

 

Dette er altså slik jeg ser det. Det er sikkert mange punkter jeg ikke husket på, men dere skjønner sikkert allerede hvor gal jeg er. Men jeg må si det forundrer meg at fiskere som bruker tusenvis av kroner på utstyr (og ikke minst bensin, mat og overnattinger) klager på kortpriser som faktisk er lave i forhold til verdi, opplevelse og hva som er vanlig i andre land. Vi klumper oss sammen og hardfisker i samme bekken så fort det er noen som har filmet en 2-kilos. Vi gidder ikke ta opp fisk der det er for mange små og vi må for guds skyld ikke fortelle noen at vi har funnet en bekk til. I hvert fall ikke før det er noen som har filmet der.

 

Vel, når det først er filmet så er det for sent. Ingen har laget regler for å demme opp for trykket som da kommer og ingen har tanke for hva totalen blir. Bare sin egen lille glede frem til det er et nytt sted som er filmet. Jeg ynder å kalle det for gresshoppesverm-syndromet. Full gass til det er blitt dårlig og så neste sted. Tilbake sitter det noen få og forsøker å bygge det opp igjen. Dersom disse forsøker å gjøre noe med det i tide blir de sett på som profittsøkende egoer. Øøøhhh....

 

Mulig jeg tar feil, men jeg klarer ikke å overbevise meg selv om at hemmeligholdelse redder vassdrag.

 

Jeg deler helt og holdent dine tanker der Erik, synes det er meget bra det du skriver her. Skal natur raseringa reduseres, må vi som setter pris på disse verdiene, stå sammen. Jeg er sikker på at vi alle vet om vann og vassdrag som kunne blitt betraktelig bedre med små tiltak og tilpasset forvaltning.

 

bjorni  

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vesterålen der jeg kommer fra visste alle om alle vann og mulighetene i dem. Var aldri noe hemmeligheter ute og gikk, men det har nok sin naturlige forklaring at det ikke var så sinnsykt mange vann å velge i, samtidig som det sjelden ble fisket så veldig stor fisk. Pluss at det kun var ørret eller røye som kunne fiskes, ja bortsett fra elvene med laks og sjø-ørret. Derfor litt merkelig å ta opp fiskehobbyen igjen her nede og erfare at folk holder fiskeplasser hemmelig. Skjønner det likevel på en måte, er jo en litt større mengde fiskere her nede :) Men litt kjipt for folk som meg som ikke er kjent i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir så sinnsykt provosert av sånne OFA folk som står og denger sluk og sier at 'vi jobber for at ALLE skal ut i skogen og bruke naturen' og så går det to uker etter at de har 'gitt bort' favoritt elva/vannet ditt dermed har noen felt ett stort tre over den beste teltplassen og lagt igjen tomme ølbokser rundt favoritt vannet, en pose søppel henger igjen i trærne og hvis du skulle være så uheldig å være på tur i samme tidsrom så er det bare skrik og skrål og fotball på radio og/eller bading med stup rett foran fortommen .. blir så lei så lei, skulle vært sertifikat på å bruke bevare naturen

 

redigering: nå finnes det jo 'gode' OFA folk også da og dette innlegget var ikke ment spesifikt mot OFA, men dere skjønner sikkert hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om alle her holder sine fiskeplasser hemmelig eller om de er åpne om sine elve/vannperler. Hva er det egentlig vi er redd for når vi omtaler våre elver med "pisserenna", "skrukken" og andre hentydninger til fordypninger på menneskekroppen.

 

Jeg er ganske så åpen om min "Skrukkedalsrenne". Har ingen problemer med å si at jeg bruker mye tid i elva som blir omtalt som "Flisinga" i TFL2 (?)  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter å provosere nå, men er slukfiskere mer natursvin enn fluefiskere?  Og er slukfiskere mer til skade for fiskebestanden enn fluefiskere?  Spør om dette fordi denne gruppen blir brukt som eksempel på hvor gæernt det kan gå om man er litt løsmunnet.  Skulle vært artig å sett en statistikk på dette....selv om jeg tviler på om noen har brukt tid på å kartlegge noe sånt. ;D

Eller er det kanskje sånn at man i enda større grad føler at elva/vannet blir besudlet med denne type fiskere......dette stemmer jo med det synet jeg hadde på fluefiskere før i tida...før jeg så lyset.  :-\

 

Nå mener jo selvsagt jeg som selverklært purist at slike ting er styggedom....men fikk lyst til å spørre allikevel.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Temmelig sikker på at en fluefisker driver mer med C&R en en slukfisker. I et lukket vassdrag med stort fiskepress, er jeg SIKKER på at en er avhengi av C&R....ergo, så er fluefiskere bedre på denne måten.

Ebn annen ting er at en som fisker "litt", eller ikke er så hekta som de fleste fluefiskere er, fisker som regel med sluk eller noe annet. Disse driver jo da IKKE med C&R.

 

Kan også legge til at i et vassdrag der det ikke er stor fare for fiskebestanden, så er det ikke farlig med uttak av fisk i mine øyner....heller motsatt. Men tar vi feks Hemsila, og slipper til 50-100 sluk/markfiskere der en sesong eller to (da uten regler), så er jeg rimelig sikker på at den elva kunne sett langt etter statusen den har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker du på elver som ikke har begrensning på uttak og som absolutt burde hatt det, Henning?  Ved baglimit blir det vel kanskje ett fett.....  Eller mener du fluefiskere er mer ærlige vesener enn slukfiskere?

Rett og slett kjekkere mennesker..hehe  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluk/markfiskere er neppe mer natursvin, eller noe annet negativt, enn oss fluefiskere, selv om mange liker å tro noe annet.

Kan like godt tenkes at det er omvendt.

Når det gjelder hemsila så er det jo mange som fisker med sluk/spinner der, og mange hevder at de største ørretene finnes i disse sonene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ække redd i det hele tatt jeg, KOM TIL RENAELVA ;D ;D ;D, ørreteldorado og ett innsektsliv man sjelden har sett maken til ;D ;D

 

Terje!

 

Nå er det vel kun blinde og døve som ikke har fått med seg at Rena er din favoritt, Terje!  ;D

Vel jeg kan opplyse om at også blinde har fått med seg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller mener du fluefiskere er mer ærlige vesener enn slukfiskere? Rett og slett kjekkere mennesker..hehe  :)

Det er vel kanskje å strekke strikken litt langt Hoje? Det er jo nok av tråder på denne og andre sider som forteller at det finnes "råtne egg" i vår leir også. Poenget er vel som Trond Willis sa her om dagen; "Vi har jo alle startet med ei markklyse eller slukstang i hånda. De færreste av oss begynte med fluefiske. Det er jo derfor vi er her".

 

Og det er vel nettopp derfor vi uttaler oss om sluk- og markfiske ikke nødvendigvis fiskerne. De kan være hyggelige nok, selv om de ikke deler min og din oppfattelse av fiske. Fordi de fleste (meg selv medregnet) har vært der, kan vi uttale oss. Vi har sett hva en treblekrok gjør med en ørretkjeft eller hvor langt ned i halsen ei markklyse sitter. Vi har sett hvor vanskelig det å løsne slik redskap uten å ødelegge fisken. Og til slutt sammenligner vi med det fisket vi bedriver i dag. Med små kroker, uten mothaker, med knuteløs håv osv. Det er vel på dette grunnlaget jeg håper vi trekker slutningene.

 

Når det er sagt. Bonden ved tørrflueelva "vår" på Sørlandet har nå slått opp et skilt hvor han påpeker at det kan bli slutt med fluefiske i elva pga. bl.a søppelkasting. Denne søpla kommer fra fluefiskere. Jeg har til gode å treffe andre fiskere enn fluefiskere i denne elva. Jeg må si at jeg reagerte med skuffelse over i det hele tatt å bli møtt med et skilt med denne teksten. Mulig jeg lever i en "ulldott", men jeg trodde fluefiskere var naturelskere som behandlet naturen med varsomhet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller mener du fluefiskere er mer ærlige vesener enn slukfiskere? Rett og slett kjekkere mennesker..hehe  :)

Det er vel kanskje å strekke strikken litt langt Hoje? Det er jo nok av tråder på denne og andre sider som forteller at det finnes "råtne egg" i vår leir også. Poenget er vel som Trond Willis sa her om dagen; "Vi har jo alle startet med ei markklyse eller slukstang i hånda. De færreste av oss begynte med fluefiske. Det er jo derfor vi er her".

 

Og det er vel nettopp derfor vi uttaler oss om sluk- og markfiske ikke nødvendigvis fiskerne. De kan være hyggelige nok, selv om de ikke deler min og din oppfattelse av fiske. Fordi de fleste (meg selv medregnet) har vært der, kan vi uttale oss. Vi har sett hva en treblekrok gjør med en ørretkjeft eller hvor langt ned i halsen ei markklyse sitter. Vi har sett hvor vanskelig det å løsne slik redskap uten å ødelegge fisken. Og til slutt sammenligner vi med det fisket vi bedriver i dag. Med små kroker, uten mothaker, med knuteløs håv osv. Det er vel på dette grunnlaget jeg håper vi trekker slutningene.

 

Når det er sagt. Bonden ved tørrflueelva "vår" på Sørlandet har nå slått opp et skilt hvor han påpeker at det kan bli slutt med fluefiske i elva pga. bl.a søppelkasting. Denne søpla kommer fra fluefiskere. Jeg har til gode å treffe andre fiskere enn fluefiskere i denne elva. Jeg må si at jeg reagerte med skuffelse over i det hele tatt å bli møtt med et skilt med denne teksten. Mulig jeg lever i en "ulldott", men jeg trodde fluefiskere var naturelskere som behandlet naturen med varsomhet.

 

 

 

Tror nok du overså en smule humor i dette utsagnet, men jeg kan godt ta skylda for den.  :)

Synes at du ellers har et godt poeng i innlegget ditt, tenker da på muligheten for gjenutsetting.  Det tenkte jeg ikke på.

Ellers er jeg av den oppfatning at fluefiskere hverken er bedre eller verre enn andre mennesker med tanke på uvettig oppførsel i naturen.

 

Bør vel ellers ta litt ansvar for denne avsporinga....litt dumt av meg det.  Vi er nok ganske så enige tror jeg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...