Gå til innhold

Skrukkedalsrenna di


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Jeg bare lurer på om alle her holder sine fiskeplasser hemmelig eller om de er åpne om sine elve/vannperler. Hva er det egentlig vi er redd for når vi omtaler våre elver med "pisserenna", "skrukken" og andre hentydninger til fordypninger på menneskekroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Henning

Jeg for min del hadde ikke hatt vondt av å ta med et par fiskekompiser til "mi" elv ( Vist jeg hadde en god en da),  Men jeg hadde ikke hatt lyst at det skulle gå svære rykter om elva, rett og slett fordi det ikke er alle som driver C&R, og nok fiskere hadde tatt ut det meste av fin fisk på kort tid. Da spesiellt vist det var et lite lukka vassdrag.

Tipper det er det mangen er redde for. Pluss at det er ikke alle som liker maaaaangen folk langs elva i de gode periodene, så dette ligger nok også litt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ække redd i det hele tatt jeg, KOM TIL RENAELVA ;D ;D ;D, ørreteldorado og ett innsektsliv man sjelden har sett maken til ;D ;D

 

Terje!

 

Nå er det vel kun blinde og døve som ikke har fått med seg at Rena er din favoritt, Terje!  ;D Og jeg forstår deg så inderlig vel! For meg er det sosiale i Rena halve gleden.

 

Andre steder derimot, der vil jeg svært gjerne være kun med folk jeg kjenner godt eller alene. Sånn er vel mange skrudd sammen både i fisket og "sivilt" - noen ganger er det greit å være alene og ha noe for seg selv. Andre ganger er det full pupp med kaffeslabberas, hilse på nye folk, grill og juging over en lav sko.

 

Så er det det da, at rykter går utrolig fort. et tips her på forumet sprer seg gjerne til ganske mange mennesker (man tar med en kompis, som neste gang tar med en tredje mann, som igjen tar med to andre etter det....) og som Henning skriver - ikke alle driver C&R. Når fiskepresset og uttaket øker, kan plutselig en liten "skrukk" eller "myrhøl" forringes kjapt.

Plutselig ankommer man sitt favoritt-vann og finner ølbokser, Møresild-pakker og en lavvo full av markfiskere.

 

Klart, dette er "worst case scenario" på grensen til skreselspropaganda. Uansett er det for meg ikke svart og hvitt - jeg deler gjerne fiskeplasser på PM til folk som deler noe tilbake. Eller hvis det er en allerede kjent plass / vann / elv så skriver jeg kanskje full rapport her.

 

En regel jeg uansett etterlever: Hvis noen andre tipser meg om et sted eller tar meg med til sitt "hemmelige" vann, drar jeg dit kun med samme person eller alene. Jeg sprer ikke! Og tar aldri ut fisk fra andres vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man holder ting hemmelig er nå en ting, men at man bevisst setter folk inn på feil spor. Se det er en annen ting.

 

At jeg har fått en tokilos ørret på tørt i Lille Hvitsteinvann i Bærumsmarka, kan jeg trygt fortelle for dit orker ingen å reise. For langt å gå i myra, og dessuten er fisket veldig vanskelig, selv om det står noen skikkelige rugger der.

 

PS! Gleder meg til flommen har lagt seg. Da skal jeg rett opp til nedre parti av Uvdalselva. Skikkelig hot spot!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man holder ting hemmelig er nå en ting, men at man bevisst setter folk inn på feil spor. Se det er en annen ting.

 

At jeg har fått en tokilos ørret på tørt i Lille Hvitsteinvann i Bærumsmarka, kan jeg trygt fortelle for dit orker ingen å reise. For langt å gå i myra, og dessuten er fisket veldig vanskelig, selv om det står noen skikkelige rugger der.

 

PS! Gleder meg til flommen har lagt seg. Da skal jeg rett opp til nedre parti av Uvdalselva. Skikkelig hot spot!

 

 

 

 

Uvdal skal vi vel ikke snakke høyt om skal vi vel?? :-* :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har hemmelige fiskeplasser, noen har hemmelige fluer, de fleste har begge deler. Tror de ;D. Men som det blir sagt; blir man invitert med til en annen fiskers hemmelige plass er det en uskreven regel at man holder tett om det. Dette er et slags tillittsforhold. Alle vet idag at ever som Hemsila, Barduelva og Renaelva er knallgode ørretelver av god kaliber. Og stiene langs elvene forteller også nettopp det. Er det det man ønsker så er det en ting, men de fleste drømmer nok om et sted som ingen andre vet om, der 5kgs ørretene tar omtrent hva som helst ;). Og derfor holder man tett om disse stedene fordi man ønsker å bevare dem. Eller hva sier du Tørrfluepuristen? Renaelva di for alle, men Sleivfossen din for bare noen få?  ;) Alle har nok en godplass, og det er en ærlig sak ;)

 

Å dele min(e) plass(er) med fluefiskenorge? Sorry. Men noen kompiser som jeg stoler på tar jeg gjerne med. Spør heller ikke andre om deres godplasser som de selv har funnet, men synes det er hyggelig å bli invitert og blir da med på tur hvis anledningen er der.

 

Det som skjer på fest forblir på lokalet ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Artige holdninger. Jeg har dem selv, men Amerikanerne er jo totalt forskjellig på dette emnet. De deler jo allt med alle alltid. Kanskje de har en annen filosofi. Hvis alle visste om alle gode elver i norge ville jo alle plassert seg på mange flere steder samtidig. Man skulle jo tro at det var plass til alle, jeg tror jeg vet om ca 50 elver som leverer fisk fra 1 kg til flere kg og deler jeg dette på antall fiskere som FAKTISK fisker i de gode periodene og fordeler desse igjen på antall aktuelle fiskedager, reiselengde og uforutsette faktorer som dårlig vær osv, ja da tror jeg det er plass til alle faktisk. Uten at det går utover bestander eller noe annet. Selvfølgelig hvis alle bedrev et begrenset uttak eller c&r. Og hvis vi levde i en drømmeverden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En jeg kjenner tok med seg en tysker som var på besøk til en flott elv for noen år siden.  Nå er det ikke noe vits i dra opp dit på sommeren lenger.  Det er fullt av Tyskere der.  Ikke det at jeg har noe imot Tyskere men det kan bli for mange når de samles i ei lita elv i Norge.    Hvor den ligger?????  Nei det er hemmelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man holder ting hemmelig er nå en ting, men at man bevisst setter folk inn på feil spor. Se det er en annen ting.

 

At jeg har fått en tokilos ørret på tørt i Lille Hvitsteinvann i Bærumsmarka, kan jeg trygt fortelle for dit orker ingen å reise. For langt å gå i myra, og dessuten er fisket veldig vanskelig, selv om det står noen skikkelige rugger der.

 

PS! Gleder meg til flommen har lagt seg. Da skal jeg rett opp til nedre parti av Uvdalselva. Skikkelig hot spot!

 

 

 

 

 

 

 

Uvdal skal vi vel ikke snakke høyt om skal vi vel?? :-* :-*

 

Sorry, sorry. Tenkte jeg skulle være litt raus!  ;):rolleyes: :-\ :'( :D;);D:(:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel til gode å finne en virkelig godplass som er verd noen form for hemmelighetskremmeri, men dersom jeg skulle komme over en perle blant alle elvene og vanna med småfisk i mine hjemtrakter, ville jeg nok vært varsom med hvem jeg delte "hemmeligheten" med. Spesielt med tanke på mangelen på kvoteordninger og hvor forankret fangst- og fryseboksmentaliteten virker å være blant lokale fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom man gir fullt innsyn i alle elver så sprer folk seg automatisk.......rundt over alt, min favorittelv ligger i glommavassdraget....nord for fredrikstad.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom man gir fullt innsyn i alle elver så sprer folk seg automatisk.......rundt over alt, min favorittelv ligger i glommavassdraget....nord for fredrikstad.... ;D

 

Ah den elven. Ja der er det bra ;D

 

Det er et par vann/elver jeg gledelig forteller hvor er, men et par steder snakker jeg lite om.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er ny på sidene,men virker for meg som det er like mange meninger som det er fluefiskere på denne saken.

Tror vel egentlig alle har sine plasser de liker best. Det er jo litt av sjarmen det og da,prøve å finne den kulpen det draget eller det vanet som du liker? eller??? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Der er jeg enig med Tiedemann, det å reise litt omkring, vandre i fjellene/skogene......Men ikke gjør det uten mål og mening! Lær dere litt om berggrunn og hva fjellet "svetter" som gir en god mineralsammensetning i vannet  http://www.ngu.no/no/  finn kalk og kaltholdige bergarter, finn gode fiskevann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man holder ting hemmelig er nå en ting, men at man bevisst setter folk inn på feil spor. Se det er en annen ting.

 

At jeg har fått en tokilos ørret på tørt i Lille Hvitsteinvann i Bærumsmarka, kan jeg trygt fortelle for dit orker ingen å reise. For langt å gå i myra, og dessuten er fisket veldig vanskelig, selv om det står noen skikkelige rugger der.

 

PS! Gleder meg til flommen har lagt seg. Da skal jeg rett opp til nedre parti av Uvdalselva. Skikkelig hot spot!

 

 

 

 

Jeg liker folk som er litt rause jeg, men jeg har også forståelse for at noen holder igjen litt på fora som dette. Tilfellet Rena sier meg litt om at vi egentlig er litt for få fiskere her i landet. Er vi for få, så har vi ingen stemme og blir ikke hørt. Hvor ofte treffer en guttunger aleine med  fiskestang lengre? Altfor sjeldent spør du meg.

Altfor mange vann har for mye fisk, i alle fall her jeg bor. Vann som var fisketomme for noen år siden på grunn av surhet, er kjempegode fiskevann i dag. Men også her lurer  problemet med for høy bestandsøking.

Takk for at du deler med deg JB! Si fra hvis du skal til Telemark. Jeg skal fortelle deg det jeg vet om gode fiskeplasser. :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Skjønner godt at folk reklamerer for steder som har baglimit eller c&r, men det finnes andre lukkede vassdrag som ikke har dette, som ville blitt ødelagt på no time vist det hadde blitt mye reising der. Hvordan er foreksempel den orginale "skrukkedalsrenna" nå i forhold til før TFL1 ? Noen som var der mye før, og har vært der mye etter? Ser dere noen forandring etter at fiskeplassen ble "kjent"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt laus i kjeften for noen år siden og fortalt på et forum om et fantastisk flott sted. Stedet ligger gjemt oppi et fjell hvor blod og svette er valutta. Sist vi var der hadde noen brukt camp-plassen vår og laget 2 nye gruver. De hadde brent plast og lagt igjen litt søppel. Der lærte jeg en verdifull lærepenge. Selv om stedet er fullt til randen av fisk, noen store og noen mindre, mistet stedet det "uberørte" over seg. For min del er dette stedet mistet for alltid.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk reklamerer for steder som har baglimit eller c&r, men det finnes andre lukkede vassdrag som ikke har dette, som ville blitt ødelagt på no time vist det hadde blitt mye reising der. Hvordan er foreksempel den orginale "skrukkedalsrenna" nå i forhold til før TFL1 ? Noen som var der mye før, og har vært der mye etter? Ser dere noen forandring etter at fiskeplassen ble "kjent"?

 

Fiska mye i renna før TFL. (kan faktisk se meg i buskene på TFL 1 sammen med Dr. Fismen mens Lars fanger en fisk ;D ;D hvis du ser veeeeldig godt etter)

Det var bra den gang. Hvordan det er nå vet jeg lite om. Turen året etter TFL 1 mista stedet magien sin for meg. Lavo på parkeringen ved brua. Nedtråkka gress langs breddene, hardt å svelge for en som har hatt elva for seg selv..... Så etter det har jeg funnet meg nye skrukkedaler som jeg ike forteller til noen. ;D ;D En kompis var  i renna i fjor og hadde godt fiske, på fisk som virket å være i størrelse som den var i de "gode gamledager". Hvis jeg skal tippe noe på størrelsen den gang på strekkene der TFL er laget så vil jeg vel si fra 5 hg. til1,2 med en og annen opp mot 2 kg. Bra med fisk på 46-50 cm.

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at mange også har fått det for seg at det gir en viss status å liksom vite om ei "hemmelig" elv, tro ?

Innbiller meg det, ja  ;D

Mange må absolutt få frem at de har ei elv eller et vann de holder kjeft om, "som nesten bare de vet om", men om man er så redd for at andre skal finne disse stedene, hvorfor nevne dem i det hele tatt ?  ;)

Jo, selvfølgelig fordi man vil gi inntrykk av at her har vi en luring, en som nok har vært ute en vinterdag før  ;D

Neida, det er selvføgelig de selvhøytidelige slukfiskerne jeg snakker om her  ;)

De stedene man helst burde holde kjeft om er kanskje steder hvor det står virkelig dårlig til, steder som ikke burde vært besøkt av fiskere i det hele tatt ?

Det begynner jo å bli smått pinlig å se filmer hvor man finner på smarte navn på hemsila . . . som jo ikke er spesielt lett å kjenne igjen for alle som har et forhold til fluefiske i norge  :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...