Gå til innhold

100% fluefisker?


joma

fisker du bare med flue?  

165 stemmer

  1. 1. fisker du bare med flue?

    • JA! 100% fluefisker!
      103
    • ja, men en sjelden gang med haspel
      59
    • fisker litt med flue og litt med haspel
      17
    • fisker ikke med flue i det hele tatt!
      1
    • Fisker 100% med flue alene, men har barn så blir litt haspel med dem
      6


Anbefalte innlegg

Går ut fra at denne undersøkelsen gjelder ferskvannsfiske og da svarer jeg 100% fluefiske. Å fiske med sluk/spinnere etc som faktisk ikke ligner noe ørreten vanligvis spiser ser jeg som lite givende.

 

Men er jeg på storhavet har jeg neppe med meg fluestanga :rolleyes:

 

"Skal du fiske eller skal du få fisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

Burde det ikke ha vært en underkategori til 100% fluefisker?? ;D.......jeg mener....100% tørrfluefisker ;D ;D ;D

Morten skrev:

Sjokerer meg litt at 1% ikke fisker med flue i det hele tatt, og er her inne

 

Det sjokker meg også Morten, da tallet burde ha vært iallefall 75% som ikke fisker med flue i det hele tatt ;D ;D ;D ;D ;D.......noen som tok den ;D ;D ;D:D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tydeligvis mange nybegynnere her ja....Kenneth Bostørm og jeg satt for noen år siden nybegynnere og uvidene fluefiskere til alle som har fisket med flue under 25 år....hvorfor skal man benekte seg havfiske....sjøørretfiske med sildesluker....er det fordi man har opphøyet. De fleste har en indexhånd, dersom denne skulle brekke....fisker man ikke den sesongen...jeg hadde plukka fram 12 foten promte....fiska med ørretbomber og cdc fluer, brukt den kunnskapen jeg har ervervet etterhvert og hatt en litt kulere sesong enn det å ikke fiske.... Nei dette er ikke noe problem....det å sogne til en fiskeform er nybegynnertakter, altså ha fisket med flue under 25 år......AMATØRER ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy flaten så umodene! ;D ;D ;D Hvor lenge er det siden dere der ute tok i en fluestang for første gang?

 

Umoden?? Jaja det er en måte definere det på :) Jeg trives nå aller best med fluestanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Joa, Terje. Tok den ;D ;D Men, forsiktig nå ! Sikkert noen hårsåre her inne....å!! ;D ;D

Forøvrig er jeg 100% fluefisker, knusktørr!!! ;)

 

Trur ikke det er noen fare lenger, Lars Gunnar ;D ;D........de fleste vet at Puristen elsker å kødde ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. I år er det 51 år siden jeg kjøpte min første fluestang, men hadde et opphold på 20 år på grunn av at jeg knekte begge toppene, og hadde ikke råd til å få bygd nye. Dessuten flyttet Vangen fra Shous plass og jeg fikk ikke tak i den nye adressen. Men i nyere tid så har jeg 18 år bak meg nå.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. I år er det 51 år siden jeg kjøpte min første fluestang, men hadde et opphold på 20 år på grunn av at jeg knekte begge toppene, og hadde ikke råd til å få bygd nye. Dessuten flyttet Vangen fra Shous plass og jeg fikk ikke tak i den nye adressen. Men i nyere tid så har jeg 18 år bak meg nå.

 

Magne Fjellstad.

 

51 år ja det ble stille nå  :D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har små barn så det blir litt haspel også. Kan ikke bare la barna fiske serru. Er moro for far også, hehe. Selv om han aldri får flest eller den største. Og takk og lov for det!  ;D

 

Når jeg ikke er sammen med barna så trives jeg best med fluestanga. Det gir meg større frihet med tanke på utvelgelse av hvilke fisk som bør avlives eller ikke. Dessuten liker jeg fluefiske!  ;D

 

 

Pokkers!!! Glemte at det var alternativ 5 og ikke 2 som passet best. Jaja, ingen som dør av det.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Det morsomme med denne diskusjonen er i hvert fall å observere at folk har et stort behov for å definere seg inn under noe/ et eller annet, når det gjelder fisking.  ;D

 

Men det morsomste for hver enkelt fluefisker må da bli å filosofere/ tenke over hvorfor?

Ikke det evinnelige hvorfor man liker å fiske med det man liker å fiske med,

men hvorfor man liker å si at man liker å fiske med det man liker å fiske med   ;D

 

Det er to enkle måter å forholde seg til det spørsmålet på: Enten å avfeie det eller å tenke over det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% fluefiske. Ikke rørt en slukstang siden jeg var 12år!

 

nå prater vi rett ;D..

100% er 100%.  99,5% er ikke 100%. Nesten 100% er ikke 100%.  Hva er det neste; at noen er slukfisker, men fisker mest tørt? ;D

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vet dere....denne delen av natta så har jeg vært på moloen og fiska, jeg har anslaffa meg en surfcastingstang! med denne har jeg klart å kaste ut til dyprenna, jeg skal ha vidunderlig torskemiddag i ettermiddag....dette hadde jeg ikke klart med fluestang selv om jeg ville!

 

i  1980 dannet vi en fluefiskeklubb, den hette imago...vi skulle være 100 % fluefiskere ikke noe annet, jeg var 24 år og patetisk...det morsomste jeg vet idag er å bli med en garva juksafeskar for å stå med en havfiskestang og dra iland den ene storingen etter den andre....til mat, til sosial glede! Ikke noe patetisk frimureri om fluefiske...det er imot mine prinsipper...Fluehysteriet skaper bare splid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske nøyaktig representasjon for min del er;

60% fluefiske (tørt, vått, nyfe, streamer, mus etc)

30% haspel (sluk, spinner, wobbler og regner inn de sjeldne gangene jeg trær på en mark herunder)

10% isfikse (skjønner ikke at flere såkalte fiskefrelste ikke er å finne på isen om vinteren)

 

Staffan jeg er helt enig i din tankegang. Man kan selvfølgelig velge å spesialisere seg i en type fiske, f.eks. tørrfluefiskere, og bli dyktige i nettopp dette, eller man kan velge å prøve seg på flere fronter og kanskje ta med seg litt lærdom og erfaringer på tvers av fiskemetodene. Jeg holder fast ved sistnevnte, men forstår godt hvorfor noen velger å aldri se utenfor tørrflueverdenen.

 

Nå klarte du jammen å motivere meg til å ta fram den gamle Ambassadeur-multiplikatorsnella mi og den gamle gjeddastanga og ta meg noen beist i Åkersvika på wobbler Staffan. Takk skal du ha! Får jeg spørre hvor i Lofoten du har bosatt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisker jo med det man liker å fiske med. Ellers blir en fort lei. Jeg fisker ikke med det andre mener jeg bør fiske med.

I ferskvann fisker jeg med flue. I saltvann, alt mulig! Så for folk mene hva de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ingen fanatiker, men jeg fisker 97% med flue. Fisker 3% i sjøen med lett 9 fot haspel, nydelig og langkastende stang fra Lawson. Å sitte på et svaberg med en kald pils, ferdigrigget letthaspel og vente på at makrellen kommer inn til land om kvelden er deilig det! Det er ujålete, familiær og sommerlig idyll. Fiskeopplevelsen er tidsvis også rå, særlig når makrellen skjærer skrått nedover og utover. Flott fight som ender med en god sommermiddag dagen etter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er jeg veldig enig i med deg.....jeg har veldig morro av å ta en "surfcastingstang", pakke ei sild inn i en bit strømpebukse, bruke et 300 grams vekt og pælme så langt jeg kan, en bjelle på toppen av stanga varsler napp....bruker å gjøre det i mars, om natta...med "Lofotenbunad"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...