Gå til innhold

Samekniv


Sailfish

Anbefalte innlegg

 

Fin den, eneste er at den har blad i rustfritt stål, jeg kunne tenkt meg en skikkelig smidd samekniv med hardt herda stål som ytterste lag og litt bløtere stål til selve eggen på kniven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniv i hel rustfritt stål er forsåvidt ok, men du får aldri slipt dem riktig skarpe. Knivene som har eget stål i eggen derimot, kan du "barbere" deg med hvis du legger litt flid i bryne prosessen. Jeg hadde gått for den siste typen, da har du kniv for livet.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniv i hel rustfritt stål er forsåvidt ok, men du får aldri slipt dem riktig skarpe. Knivene som har eget stål i eggen derimot, kan du "barbere" deg med hvis du legger litt flid i bryne prosessen. Jeg hadde gått for den siste typen, da har du kniv for livet.

 

bjorni

 

Tenkte det jeg også, men virker som det er vanskelig oppdrive :( Eller er kanskje karbonstål smidd? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som også har litt peiling på hvor lang kniven bør være? Ser at det ene nettstedet tilbydde blad fra 5 til 9 tommer. Er det ganskje bedre jo lenger bladet er? Mer tyngde ved hugging av ved og lignende. Vekt har ingen ting å si på kniven mener jeg, har ikke no i mot å traske rundt på vidda og i fjellet med en diger Crocodile Dundee-kniv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Samekniv i hel rustfritt stål er forsåvidt ok, men du får aldri slipt dem riktig skarpe. Knivene som har eget stål i eggen derimot, kan du "barbere" deg med hvis du legger litt flid i bryne prosessen. Jeg hadde gått for den siste typen, da har du kniv for livet.

 

bjorni

 

Tenkte det jeg også, men virker som det er vanskelig oppdrive :( Eller er kanskje karbonstål smidd? ???

 

Strømengknivene med sorte bald er av karbonstål. Disse er lette å holde sylkvasse.

Ser at det nevnes at samene selv helst velger karbonstål. Dette har gått meg hus forbi. Har til gode å se en same med noe annet enn rustfri........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømeng er kvalitet tvers i gjennom. Her er en noe prydet modell, på grensen til glorete.

Liker best de enkleste!

 

1204032701_ks9lx.jpg

 

http://knivsmia.karport.no/images/stories/easygallery/resized/78/1204032701_ks9lx.jpg

 

Samekniver har jeg hatt mange av, strømeng har uten tvil vært kniven jeg har likt best. Tips: ikke legg vekt på fine detaljer dette er et verktøy som du må tørre å bruke skal det være noe vits i å ha med seg samekniv.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=43&prodid=1977

resampler.aspx?type=display&src=1915.jpg

 

Jegertroppene på GP og GSV bruker vel denne varianten med søringsperre. En finnkniv skal ikke være superskarp. Den brukes jo mest til å skaffe ved til bålet. Hugging og rydding. Og som verktøy. Er den superskarp så knekker bare eggen. Man har da med seg andre kniver også? Dessuten er en liten foldesag kjekk å ha med på langturer. Den veier nesten ingenting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig Polardego, for meg er kniv et redskap med egg og den skal være skarp. Skal man ha et redskap til å denge med, bruker jeg balltre og skal jeg bende på noe bruker jeg enten brekkjern eller spett.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo med min når den er nyslipt, hater sløve redskaper med egg. For meg er en turkniv, enten det er samekniven eller en Leatherman, et verktøy jeg bruker til alt fra å skaffe ved til bålet, til å filetere fisk og da må den være kvass. Jeg har med en kniv på tur, går ikke rundt å drasser på fler.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Min finnkniv blir stort sett bare brukt til kvisting, hugging og som boksåpner. Til alt annet bruker jeg andre kniver. På lange fisketurer får den bistand av en skikkelig filétkniv.

Samene kvesser ikke knivene sine skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det uenighet om skarphet ser jeg... Det sies her at en samkniv ikke skal være skarp... det er vel heller at den ikke KAN være skarp. Med det mener jeg at til det bruksområdet vi gjerne liker med slike kniver vil en skarp egg slites ned alt alt for kjapt. Slipingen (vinkelen) på en holdbar egg som tåler litt juling er en litt annen enn en sylskarp barberkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det smarteste "turverktøyet" jeg har kjøpt noen gang er denne øksa her http://www.norteamengros.no/shop/.Kosta ikke all verden heller

Øksa er så skarp at du kan bruke den til å skjære brød med.Den nesten smelter i gjennom brødet sammelignet med en brødkniv.

Fordelen med en er at den er veldig lett med "håntak som ikke glepper" og så skarp at den hogger smørlett på skrå av veden....men å klyve kubber med, er den dog ikke egnet til.

Har aldrig i mitt liv som snekker vært bort i ståltyper som holder seg så skarp så lenge i forhold til bruken(med untak av høvelblad og sagtenner på gjerdesager)

Så denne øksa her jeg vel ikke slipt opp mere enn to ganger på 4-5 år.......så sylskarpt vektøy er kjekt å ha det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=43&prodid=1977

resampler.aspx?type=display&src=1915.jpg

 

Jegertroppene på GP og GSV bruker vel denne varianten med søringsperre. En finnkniv skal ikke være superskarp. Den brukes jo mest til å skaffe ved til bålet. Hugging og rydding. Og som verktøy. Er den superskarp så knekker bare eggen. Man har da med seg andre kniver også? Dessuten er en liten foldesag kjekk å ha med på langturer. Den veier nesten ingenting.

 

 

 

Den så flott ut! Men er det noen som vet om noen slike er tilgjengelig med et 9 tommer blad også? Kanskje også med en mer "vanlig" slire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=43&prodid=1977

resampler.aspx?type=display&src=1915.jpg

 

Jegertroppene på GP og GSV bruker vel denne varianten med søringsperre. En finnkniv skal ikke være superskarp. Den brukes jo mest til å skaffe ved til bålet. Hugging og rydding. Og som verktøy. Er den superskarp så knekker bare eggen. Man har da med seg andre kniver også? Dessuten er en liten foldesag kjekk å ha med på langturer. Den veier nesten ingenting.

 

 

 

Den så flott ut! Men er det noen som vet om noen slike er tilgjengelig med et 9 tommer blad også? Kanskje også med en mer "vanlig" slire?

 

Finnes i 3", 5", 7", 8" og 9" med tradisjonelt skaft og slire. Modellen som er vist på bildet er 8" m/fingervern. De med vanlig bjørkeskaft og blad av karbonstål kalles "Old Fashion"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig Polardego, for meg er kniv et redskap med egg og den skal være skarp. Skal man ha et redskap til å denge med, bruker jeg balltre og skal jeg bende på noe bruker jeg enten brekkjern eller spett.

 

Jens

For meg er en samekniv øks, brekkhjern, hammer, kort sagt noe å "denge" med. Har altid med en mindre og skarpere kniv til annet bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...