Gå til innhold

Samekniv


Sailfish

Anbefalte innlegg

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=43&prodid=1977

resampler.aspx?type=display&src=1915.jpg

 

Jegertroppene på GP og GSV bruker vel denne varianten med søringsperre. En finnkniv skal ikke være superskarp. Den brukes jo mest til å skaffe ved til bålet. Hugging og rydding. Og som verktøy. Er den superskarp så knekker bare eggen. Man har da med seg andre kniver også? Dessuten er en liten foldesag kjekk å ha med på langturer. Den veier nesten ingenting.

 

 

 

Den så flott ut! Men er det noen som vet om noen slike er tilgjengelig med et 9 tommer blad også? Kanskje også med en mer "vanlig" slire?

 

Finnes i 3", 5", 7", 8" og 9" med tradisjonelt skaft og slire. Modellen som er vist på bildet er 8" m/fingervern. De med vanlig bjørkeskaft og blad av karbonstål kalles "Old Fashion"

 

Det var akkurat skaftet på denne jeg likte svært godt. Jeg har nemlig vært så uheldig å skade meg på en "vanlig" samekniv før.

 

Jeg var litt våt på hendene etter rensing av fisk og skulle bare sette kniven i treet. Kniven lå opp ned i handa, og jeg glemte å holde tommelen bak skaftet for sikkerhets skyld. Jeg plantet kniven godt i treet og den hardt sammenklemte handa mi gled elegant ned over hele knivbladet helt til den også hadde kontakt med barken :o Kuttet var så dypt at jeg skimtet bein og sener, forferdelig ekkelt og kvalmende å se på! Hadde det ikke vært for at kameraten min holdt hodet kaldt og var oppfinnsomt nok med å dra ut den ene skolissa si og bandt over kuttet og fikk meg til å holde handa høyt kunne nok den situasjonen godt mye verre!

 

Søringsperre, JA TAKK!

 

Så, er det noen som vet om det går ann å få en samekniv med 9 tommer langt blad, søringsperre og blad laget av karbonstål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samekniv må vær 9" fra strømeng ikke alt for skarp og ikke sløv da er den perfekt :)

Jeg har tatt knekken på to "samekniver" fra helle, kunne vært tilfeldigheter men er jo litt rart at jeg har tatt knekken på to helle og ikke min strømeng og disse knivene skal brukes hardt, bruker den til nesten alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker kniv. Dette kaller jeg kniv. Eller kanskje mer riktig, ett smykke av en kniv.

 

 

 

Jens

 

Staselig kniv det ja, men du sløyer vel ikke fiske med den Jens? Eller er den til 2 kilosen på vidda til sommeren??  ;D ;D ;D

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok desverre ikke min, men jeg går å sikler på en slik. De koster imidlertid noe det samme som ei fluestang i superklassen, men du verden for håndverk. Ei splitcane-stang i hånda og denne på hofta hadde gjort susen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det vil en tradisjonell samekniv aldri kunne erstatte en øks og en mindre og skarpere slipt kniv, og skal du først ha en "ryddekniv" er det vel andre verktøy (parang, golok, bolo, etc.) som egner seg bedre til akkurat det enn samekniven også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Strømeng har 9" blad laget i karbonstål, men er det noen her som vet om det kanskje er mulig å "spesialbestille" En 9" kniv med karbonstål og fingerbeskytter?

 

Send en mail eller ring :)

 

Åpningstider:

Man-fre: 0830-1600

Lør-søn: Etter avtale

 

Tlf: +47 78 46 71 05

Fax: +47 78 46 64 40

GSM: +47 90 10 69 10

GSM: +47 90 75 20 29

 

Epost: kni-str@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir en samekniv en mellomting mellom alt og egentlig ikke særlig egnet til noen ting.  Takke meg til ei lita god øks og en skarp normal kniv.  Til kvisting og litt grovere oppgaver, hender det jeg bruker min Muela av Bowie-type...men som oftest ender den opp som brødkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Samekniv kan være greit, men det slår ikke en ekte fluefiskekniv ;D

Derfor har jeg denne og en liten øks på si :D

 

Terje!

post-0-13949855645686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Terje, dette kaller jeg kniv. Støtter fullt ut din og hoje's mening om kniver. Min henger stort sett inne på veggen i hytta til pynt. For tung og uhåndterlig til å sløye fisk, skjære brød og spikke noen fliser til opptenning.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniver på fisketur er vel først og fremst en uting..

på lengre turer så er det dog nødvendig med verktøy, og en "søring" samekniv er nok tingen da,

men som "små smykker" kan alltids bli med.

 

Har kjøpt noen kniver av Trondheims støre sønn Edvard Bergene, og disse er utrolig flotte!

Bladene er fra den finske produsenten Lauri.

 

Disse er flotte!

post-799-13949855646072_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, husk nå at det ikke bare finnes en Samekniv, men minst 3 hovedtyper. Den som har diskutert hittil har vært Storkniven. Det finnes bra samiske knivmakere i Norden som lager mindre tollekniver. Ellers er jo en kniv (eller allt annet) fra Håvard Larsen det optimale  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir en samekniv en mellomting mellom alt og egentlig ikke særlig egnet til noen ting.  Takke meg til ei lita god øks og en skarp normal kniv.  Til kvisting og litt grovere oppgaver, hender det jeg bruker min Muela av Bowie-type...men som oftest ender den opp som brødkniv.

 

Støttes!

Et fullstendig ubrukelig verktøy.

Skal man ha en god brukskniv er den tradisjonelle morakniven et suverent alternativ.

Den har suverent stål som overgår det meste av dyre og ekstremt dyre kniver, og den er så billig at det ikke er krise om man mister den.

Brødskjæring med godkniven er fy! Få ting ødelegger eggen raskere enn å skjære brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir en samekniv en mellomting mellom alt og egentlig ikke særlig egnet til noen ting.  Takke meg til ei lita god øks og en skarp normal kniv.  Til kvisting og litt grovere oppgaver, hender det jeg bruker min Muela av Bowie-type...men som oftest ender den opp som brødkniv.

 

Støttes!

Et fullstendig ubrukelig verktøy.

Skal man ha en god brukskniv er den tradisjonelle morakniven et suverent alternativ.

Den har suverent stål som overgår det meste av dyre og ekstremt dyre kniver, og den er så billig at det ikke er krise om man mister den.

Brødskjæring med godkniven er fy! Få ting ødelegger eggen raskere enn å skjære brød.

 

Hvorfor ødelegger brødskjæring eggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Støttes!

Et fullstendig ubrukelig verktøy.

Skal man ha en god brukskniv er den tradisjonelle morakniven et suverent alternativ.

Den har suverent stål som overgår det meste av dyre og ekstremt dyre kniver, og den er så billig at det ikke er krise om man mister den.

Brødskjæring med godkniven er fy! Få ting ødelegger eggen raskere enn å skjære brød.

 

Hvorfor ødelegger brødskjæring eggen?

 

Godt spørsmål. Men det er en kjensgjerning at brød gjør en kniv sløv på rekordtid (gjerne derfor man ofte har en dedikert brødkniv hjemme).

Hvorfor? Tja, kvalifisert gjettning fra min side tilsier at det har noe med fiberstrukturen i brød å gjøre.

Men det kan likegjerne være en levning fra eldre tider da mel ofte inneholdt støv fra møllesteinene, som igjen slet på kniveggen....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...