Gå til innhold

noen som har bilder av disse døgnfluene?


Anbefalte innlegg

 

Ville så gjerne ha hadd bilde av desse døgnfluene, det er bare et lite prosjekt jeg driv for meg selv, så bildene skal ikke brukes til noe "komersielt formål"!

Helst bilde, som det er lett å se "hvordan de ser ut som voksne"!

 

Amelatus inopinatus

 

Baetis muticus

Baetis rhodani

Baetis scambus

Baetis subalpinus

 

Ephemerella aurivilli

Ephemerella ignita

 

Heptagenia dalecarlica

 

Heptagenia joernensis

Heptagenia sulphurea

 

Siphlonurus aestivalis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen. Du sliter nok med Ameletus Inopinatus. så vid jeg husker så har den et meget begrenset leveområde i Østfold

 

Gisle

 

Ok., desse artene er alle registrert i min hjem kommune, så Ameletus Inopinatus lever nok kanskje andre steder enn Østfold, men jeg skal ikke lage noen diskusjon på det:)

Tusen takk for bilder!

Tar gjerne i mot flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er din hjemkommune ? ;D  Lenge siden jeg hadde den store døgnfluefetisjen og pugga utbredelse og latinske navn,  ;D

så vidt jeg erindret var Amelatus en sjelden sak i stillevann  i sør øst. Kan være jeg blander sammen arter her. Noen som sitter på en kopi av limnofauna Norvegica og gidder å sjekke?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er din hjemkommune ? ;D  Lenge siden jeg hadde den store døgnfluefetisjen og pugga utbredelse og latinske navn,  ;D

så vidt jeg erindret var Amelatus en sjelden sak i stillevann  i sør øst. Kan være jeg blander sammen arter her. Noen som sitter på en kopi av limnofauna Norvegica og gidder å sjekke?

 

Gisle

 

Har ikke limnofauna Norvegica, men i en rapport står følgende;

Slektskap:

Tilhører familien Siphlonuridae og slekta Ameletus. I Norge er det kun registrert en art av denne slekta.

Utbredelse i Norge:

I tillegg til Hedmark er arten ifølge Brittain et al. (1996) registrert i 14 av landets fylker. Den er mest vanlig i de nordlige deler av landet

 

Jeg kjem fra Hedmark:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er din hjemkommune ? ;D  Lenge siden jeg hadde den store døgnfluefetisjen og pugga utbredelse og latinske navn,  ;D

så vidt jeg erindret var Amelatus en sjelden sak i stillevann  i sør øst. Kan være jeg blander sammen arter her. Noen som sitter på en kopi av limnofauna Norvegica og gidder å sjekke?

 

Gisle

 

Har ikke limnofauna Norvegica, men i en rapport står følgende;

Slektskap:

Tilhører familien Siphlonuridae og slekta Ameletus. I Norge er det kun registrert en art av denne slekta.

Utbredelse i Norge:

I tillegg til Hedmark er arten ifølge Brittain et al. (1996) registrert i 14 av landets fylker. Den er mest vanlig i de nordlige deler av landet

 

Jeg kjem fra Hedmark:)

 

 

Da er det ingen tvil, det er jeg som surrer ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

aurivillii har ikke byttet navn, det er bare et synonym. ignita har derimot skiftet fra ephemerella til serratella ignita. fuscogrisea fra heptagenia til kageronia fuscogrisea. Mange som har skiftet navn fordi man nå ser på slektskap ved dna og ikke utseende. digitatus, muticus og niger er ikke beatis lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aurivillii har ikke byttet navn, det er bare et synonym. ignita har derimot skiftet fra ephemerella til serratella ignita. fuscogrisea fra heptagenia til kageronia fuscogrisea. Mange som har skiftet navn fordi man nå ser på slektskap ved dna og ikke utseende. digitatus, muticus og niger er ikke beatis lenger heller.

 

spennende lesning :D

 

hvor hører de til da, når de ikke er baetis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigrobaetis niger og digitatus. Alainites muticus. Baetis lapponicus er nå Acentrella lapponica (tror jeg). Tar nok litt tid før alle benytter de nye navnene, men de dukker nok opp i fagrapporter fremover. Kan derfor være greit å ha hørt om dem. Kan legge til Heptagenia/Nixe joernensis som nå er Ecdyonurus joernensis. Ellers er vel det meste som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du har identifisert en baetis scambus gisle?

 

hvordan klarer du det?

 

ikke att jeg tviler på att det er den, men hva tilsier att det er en scambus?

 

sliter litt med og identifisere de baetisene jeg  ???

 

 

Husker ikke, skal jeg være helt ærlig, lenge siden jeg tok bildet, er faktisk scannet fra slides.... kan fort være at det er feil

Dreiv myyyye med døgnfluer og artsbestemmelse for 7-8 år siden, har en del bestemmelsesnøkler liggende, et sted i kaoset....

 

Meeen skal i gang med døgnfluesaker i løpet av vintern. For de som husker en side som het Flytalk i de gode gamle dager ;) husker kanskje noe som het Døgnflueguiden. Skal ikke se bort fra at den vil gjennoppstå som en frekk liten database med søkerfunskjoner osv. i løpet av et år eller to. rammeverket er på plass, så nå er det og få på plass bilder og tekst.

 

Gisle

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigrobaetis niger og digitatus. Alainites muticus. Baetis lapponicus er nå Acentrella lapponica (tror jeg). Tar nok litt tid før alle benytter de nye navnene, men de dukker nok opp i fagrapporter fremover. Kan derfor være greit å ha hørt om dem. Kan legge til Heptagenia/Nixe joernensis som nå er Ecdyonurus joernensis. Ellers er vel det meste som før :)

 

Okey...morsomt...ja får håpe det meste er som før :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du har identifisert en baetis scambus gisle?

 

hvordan klarer du det?

 

ikke att jeg tviler på att det er den, men hva tilsier att det er en scambus?

 

sliter litt med og identifisere de baetisene jeg  ???

 

 

Husker ikke, skal jeg være helt ærlig, lenge siden jeg tok bildet, er faktisk scannet fra slides.... kan fort være at det er feil

Dreiv myyyye med døgnfluer og artsbestemmelse for 7-8 år siden, har en del bestemmelsesnøkler liggende, et sted i kaoset....

 

Meeen skal i gang med døgnfluesaker i løpet av vintern. For de som husker en side som het Flytalk i de gode gamle dager ;) husker kanskje noe som het Døgnflueguiden. Skal ikke se bort fra at den vil gjennoppstå som en frekk liten database med søkerfunskjoner osv. i løpet av et år eller to. rammeverket er på plass, så nå er det og få på plass bilder og tekst.

 

Gisle

 

 

 

 

 

Venter i spenning Gisle :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...