Gå til innhold

Vannløpere


Frode

Anbefalte innlegg

Jeg har stusset på det samme, men har lest at ørreten faktisk tar dem og at det er lett å finne dem i magesekken. Spørsmålet er vel kanskje om ørreten tar dem i andre stadier enn i imagostadiet hvor de er veldig synlige der de spoler rundt høyt på vannflaten. Innbiller meg at det kan være litt for energianstrengende, og kanskje proteinmengden er for liten ift innsats. Men det siste er bare mine spekulasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden laget jeg noe jeg trodde skulle imitere vannløpere....

Surret lys beige dubbing over sølv tinsel på kropp, krok 14. festet inn et fasanhalefiber i ønsket lengde midt på kroppen og dubbet resten.

Jeg brettet fasanhalefibre over hele fluen som ryggskjold.

Fikk masse fisk ;D

 

Seinere har jeg oppdaget/ (tror jeg ;D) at fisken nok har tatt disse fluene for corixa.....

Artig,....HAr dessverre ikke brukt dem etter denne oppdagelsen på at jeg nok har gjort noe feil, selv om det funket :)

 

Så mao: Har ikke peiling..he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at de smaker pyton, og at det er derfor ørreten ikke rører dem. På en annen side, så har jeg en bok (Ecology of streams and rivers) der det står at i kulper uten ørret kan man finne vannløpere ute på vannet, mens der det er ørret holder de seg nær land... Mulig dette er andre arter enn de vi har her på berget. (og hvordan vet vannløperen at det finnes ørret i kulpen? Se dét sier boka ingenting om :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...