Gå til innhold

Hvor drar jeg og fisker i varmen?


Frode

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har vært ute flere turer denne uka i lavereliggende østlandsvann. Noe fisk har det blitt, men jeg har klart å unngå å treffe på maursverming. I morgen blir det tur igjen, men det må bli på dagen. Det jeg sitter og lurer på er om det vaker noe mer i høyereliggende vann i Nordmarka eller i Romeriksåsen enn det gjør i de lavereliggende.

 

Det er jo et fantastisk vær om dagen, men flere av vannene jeg fisker i har nådd 16 grader allerede. Det stabilt bra været har det samme virkning på insektslivet på 4-500moh som det har på 200-250moh (svært lite aktivitet). Det jeg mener, er maursverminger og slikt fortsatt aktuelt? Har det stoppet opp med vakaktivitet? Er det noen som har noen tips for morgen dagen?

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kan være at de store klekkingene for forsommeren har brendt seg ut......desverre erfarer jeg ofte det når man får tidlig varme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var på St.åklungen i går. Det ligger på 293 mtr og holdt 14 grader på 1 meters dybde. Overflaten holdt 16 grader. Det var en del insekter på vannet, små mygg#30 noen flyvemauer #12

Myrdøgnflue #18. Ifølge en kar som fisket der, hadde det vert et fint fiske på fredagen p.g.a mauersverming. Man må vel rett og slett være på plass når det skjer. fisket i marka kan være kilent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfiske på østlandet utgår for min del (kan jo seff satse på maur, men orker ikke padle rundt i belly'n i 30+). Kveldsfiske er derimot veldig bra. Har hatt kanonfiske på noen sinnsyke Vulgata spinnerfall de siste kveldene, og hatt hele vannet for meg selv. Oppsøk tidligvann ved solnedgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del rundt til forskjellige vann i Hurdalsdistriktet den siste uka ( 400-550m). På dagtid. Det har vært rimelig dødt. For ca ei uke siden hadde det tydeligvis vært maursverming ved et vann på ca 400m. jeg var der på kvelden og det var fortsatt en del maur på vannet. Den ene fisken jeg fikk var også full av maur.

Har såvidt observert døgnfluer. (vespertina og marginata.) Vulgata har jeg ikke sett ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er et kjennt fenomen at de fleste innsekter.....og døgnfluene spesielt ikke klekker i tempraturer over 20 grader.....men jeg kan nesten garantere at de utsetter klekkinga il tempraturen er lavere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et kjennt fenomen at de fleste innsekter.....og døgnfluene spesielt ikke klekker i tempraturer over 20 grader.....men jeg kan nesten garantere at de utsetter klekkinga il tempraturen er lavere..

 

Har inntrykk av at det Staffan sier stemmer godt. Var en liten tur og kikka i noen marka vann i dag. Helt dødt på dagen i solsteiken. Meget sparsom aktivitet på kvelden. Får bare vente på regn og gjøre unna hagearbeid og annet forefallende så lenge. Eller kanskje prøve seg på nattfiske i sjøen  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

døgnfluer tar ikke til seg væske som vinget............det ville utrydde hele arten dersom det ikke var slike artsmessige fenomener! Under varmeperioder....på land har jeg oppdaget at det bare er lyse døgnfluer som Heptagenia Sulphurea som klekker.....Morsomme naturobservasjoner...til å kose seg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfiske på østlandet utgår for min del (kan jo seff satse på maur, men orker ikke padle rundt i belly'n i 30+). Kveldsfiske er derimot veldig bra. Har hatt kanonfiske på noen sinnsyke Vulgata spinnerfall de siste kveldene, og hatt hele vannet for meg selv. Oppsøk tidligvann ved solnedgang. :)

 

joda joda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er toppen nådd der jeg bor, vannet er 19 grader going up. Nå er det på tide å reise bort! DAMN!

Skulle innom 'der du bor' på fredag, men tok en rask retrett da det sto ni(!) biler i parkeringslomma der. Heldigvis funnet meg noen andre gode vulgatavann med stor fisk og mye mindre folk. :)

 

Nå er det bare å trekke nordover, evt oppover i høyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger.

 

Livet er fult av overraskelser, det kan jeg i hvertfall skrive under på etter dagens fisketur. Med andre ord her kommer en liten rapport om dagens tur.

 

[attachimg=1]

 

Valgte et lavereliggende tjern med en del overhengende vegetasjon der jeg som regel klarer å true opp en og annen liten ørret. Bunkret opp med mye vann og solfaktor 30 i bellyen. Tjernet målte jeg til 19 grader på ca en halvmetersdyp, bade temp med andre ord. Forventningene var små.......

 

[attachimg=2]

 

Det skal sies med en gang at det vaket ikke mye i løpet av de fem timene jeg var ute, men jeg hadde bestemt meg for å ta godt vare på de mulighetene som måtte komme. Det fantastiske var at det kom flere fine situasjoner i løpet av dagen, ikke mange men det ble da noen. Startet med to små ørret på maur som stod og vaket tett på land.

 

[attachimg=3]

 

Like etter vaket det en fisk under et bjørketre. La maur`n under treet og ørreten gikk rett på. Mange fine utras, sint fisk, god og rund på 38cm/650g.

 

[attachimg=4]

 

Ble en lang periode fra ca kl 11-13 hvor det ikke var et vak å se, men så vaket det en og annen fisk under trærne igjen, men jeg klarte ikke å lure noen av dem. Helt inne ved myra i enden av tjernet vaket det en gang. La ut maur`n og ventet, ventet, ventet.....slurp! Lang historie kort, årets første kilosfisk var et faktum, 47cm/1050g. Yes , yes , yes!!!!!

 

[attachimg=5]

 

[attachimg=6]

(Belly bilder blir aldri bra)

 

Det er håp i ....... Det får være moralen og oppmuntringen i varmen. Det koster litt svette og en solbrent nakke, men det finnes fisker som fortsatt vaker.

 

Frode

 

post-2340-13949856280204_thumb.jpg

post-2340-13949856280546_thumb.jpg

post-2340-13949856280819_thumb.jpg

post-2340-13949856281079_thumb.jpg

post-2340-13949856281348_thumb.jpg

post-2340-13949856281588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyydelige fisk frode ;D Utrolig lekre!

Gir meg håp at det går ann å lure noen fine ørret på tørrflue i denne heten :)

Blir nok en tur på meg etter brunørreten i morgen også, etter at det ikke ble noen eksamen, siden lærerne var tatt ut i streik ;D

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen fisk!!!! :D :D

 

hoo hoo det er varmt om dagen!!!! :(

Men det blir vell enda mere varme på meg fordi jeg skal til tsjekkia på verdens største junior skytter stevne i pistol...

 

Det er forresten en skikkelig flyvemaur sverming her på østlandet nå, så kom dere ut og fisk!!!! :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Gratulerer med flotte fisker.

Opplevde en helt ok vulgataklekking i kveld i 23 grader (i lufta, vannet var 14-15 grader)  når jeg gikk tur med bikkjene.

Er muligheter, skal ut i morra MED stang så får vi se om det blir noe klekking da :) Kommer nok en rapport hvis det blir noe interesant å rapportere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulgata klekker som bare det selv om det er varmt. Vi ser bare ikke omfanget før spinnerfallene kommer.

Det er siste uka et godt bevis på. Nå er toppen nådd der jeg bor, vannet er 19 grader going up. Nå er det på tide å reise bort! DAMN!

Har cirka 14 i ån och det sprutar upp danicor..... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...