Gå til innhold

Z Axis eller ZXL


Shadow

Anbefalte innlegg

Nå som feriepengene er i fred med å hope seg opp tenkte jeg at jeg må få lenset kontoen litt. Hva er da bedre enn å kjøpe seg ei fluestang  ;D

 

Jeg skal ha meg ei allround stang i de tilfellene jeg tar kun ei stang med meg på langtur.  Det blir ei Z Axis eller ZXL. Jeg vektlegger egenskaper i vind og evne til å lade seg godt svært mye.

 

Håper det er noen her som har erfaring å dele, og kan gi en anbefaling. ( trenger ikke anbefalinger om andre stenger  ;)  )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som all-round stang ville jeg valgt Z-Axis. Etter min mening er ZXL litt i mykeste laget for alt utenom tørrfluefiske.

Det er den derimot glimrende til :)

 

PS - det kan hende det hjelper mer hvis du sier hvilken klasse du har tenkt deg.

4 - 5 - 6 ?

Skulle jo sakt det..........jeg tenker på ei 9 ft 5'er stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ZXL'en også har rygg til å takle ganske så mye vind. Men vil ikke nødvendigvis anbefale kjøp av den, ble ganske så skuffet når jeg testet den. Min umiddelbare oppfatning er at godfølelsen og mykheten fra forgjengern (SLT) er borte. Hvorfor går SAGE denne veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye med Z-axis 590, svært mye med SLT 590 ( forgjengeren til ZXL), og har prøvd ZXL 590 hos en fiskekompis.  ZXL, i likhet med SLT, er en veldig bra fiskestang, som jeg mener er aller best når vinden er OK, og lengden skal være opp til medium+. Jeg har lenge selv vurdert ZXL, men fant ut at SLT`n dekket det samme behovet for meg.  Jeg går svært ofte med to stenger, z-axis og SLT, men skulle jeg måtte velge en som skulle dekke både tunge fluer, lange kast (25m+), mye vind, og samtidig er en god og behagelig fiskestang, er Z-axis stanga som jeg ville valgt, selv om SLTn er den stanga jeg er gladest i.  I Z-axis får du en stang som både har sensitiviten en god fiskestang skal ha, og "reaksjonen" som kreves i mer vindfulle omgivelser. Noen sammenligner Z-axis med XP, som jeg også har, men her er det svært store forskjeller. Kjøper du Z-axis, så ikke ødelegg opplevelsen med snører a la SA GPX (god line til sitt bruk, bevares)(selvsagt en smaksak), men prøv noe som er mer "sage performancetaper".  (Dersom du vil ha slitt av fingeravtrykkene,eier et godt hørselsvern, og setter pris på brannsår, så kan du jo kjøpe sharkskin, he he  ;D)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som feriepengene er i fred med å hope seg opp tenkte jeg at jeg må få lenset kontoen litt. Hva er da bedre enn å kjøpe seg ei fluestang  ;D

 

Jeg skal ha meg ei allround stang i de tilfellene jeg tar kun ei stang med meg på langtur.  Det blir ei Z Axis eller ZXL. Jeg vektlegger egenskaper i vind og evne til å lade seg godt svært mye.

 

Håper det er noen her som har erfaring å dele, og kan gi en anbefaling. ( trenger ikke anbefalinger om andre stenger  ;)  )

 

Hvorfor ikke ??? ???

He-he bare tuller, ser du har fått gode råd, bortsett fra dette med brannsår og Sharkskin....skjønner ingenting jeg, har brukt det flittig siden februar, det er fremdeles helt kanon snøre, passer nok glitrende til Z-axis... ;)

Sant skal sies, Sage performancetaper har jeg ikke prøvd,Sikkert god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som feriepengene er i fred med å hope seg opp tenkte jeg at jeg må få lenset kontoen litt. Hva er da bedre enn å kjøpe seg ei fluestang  ;D

 

Jeg skal ha meg ei allround stang i de tilfellene jeg tar kun ei stang med meg på langtur.  Det blir ei Z Axis eller ZXL. Jeg vektlegger egenskaper i vind og evne til å lade seg godt svært mye.

 

Håper det er noen her som har erfaring å dele, og kan gi en anbefaling. ( trenger ikke anbefalinger om andre stenger  ;)  )

 

Hvorfor ikke ??? ???

He-he bare tuller, ser du har fått gode råd, bortsett fra dette med brannsår og Sharkskin....skjønner ingenting jeg, har brukt det flittig siden februar, det er fremdeles helt kanon snøre, passer nok glitrende til Z-axis... ;)

Sant skal sies, Sage performancetaper har jeg ikke prøvd,Sikkert god. :)

 

Kanskje du er ekstra tykkhudet Stig  ;D ;D ;D. (kan jo være en fordel av og til...  :D)

Haiskinnet funker bra for meg også, med Z-Axis, men ble litt vel sår på fingrene siste turen. Nattfiske med lange kast i elv. Fikk brann sår når fisken tok hardt i strømmen. Mulig jeg holder snøret litt feil, men jeg liker å ha snøret over pekefingeren  på høyre hånd og stramme med venstre.

Liker Z-Axis svært godt, men har ikke prøvd ZXL. Inbiller meg at den blir litt for myk for min kastestil. Prøvde TCR derimot og vet hva neste stang blir.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fikk brann sår når fisken tok hardt i strømmen. Mulig jeg holder snøret litt feil, men jeg liker å ha snøret over pekefingeren  på høyre hånd og stramme med venstre.

 

 

bjorni

 

Dersom man kun får brannsår når fisken tar hardt, må jeg si det er til å leve med  ;D Luksusproblem  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner stanga di. ;) Til brunørretfiske har jeg funnet mine stenger i LL 389-3, SLT 490-4 og ZXL 590-4. Disse stengene har roligere kasterytme, men du henter kraft nok til å legge ut snøret i god vind. Jeg fisker alt fra mygg til større "bolly wuggere" med disse stengene. Har også en XP 7100-4, men denne er toppaksjonert og passer bedre til sjøørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Har brukt ZXL 490-4 på nesten samtlige turer i sommer, til tross for mye vind (funker greit i moderat motvind).

Ikke la deg lure av den dype aksjonen og rolige kasterytmen. Denne stanga er tøff hvis man presser den litt.

Hvis ZXL 590-4 har samme egenskaper tror jeg den vil være ei perfekt allround ørretstang.

Har landet rundt 60 ørreter mellom 500 og 1200 gram i år (stort sett på mygg og 0,10-0,14 mm spiss) og ikke opplevd fortomsbrudd eller mistet fisk.

 

Fin flex ;-)

post-0-13949856482104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett... Dersom du har en forhandler i nærheten så prøv begge stengene sammen.  Kan være at du trekker helt andre konklusjoner enn oss andre.

Morten

Det er nok en god ide å få prøvd begge. Jeg tror nok jeg heller mot ZXL. Jeg fikk prøve Z-Axis, men ble langt fra fortrolig med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ZXL 490-4 på nesten samtlige turer i sommer, til tross for mye vind (funker greit i moderat motvind).

Ikke la deg lure av den dype aksjonen og rolige kasterytmen. Denne stanga er tøff hvis man presser den litt.

Hvis ZXL 590-4 har samme egenskaper tror jeg den vil være ei perfekt allround ørretstang.

Har landet rundt 60 ørreter mellom 500 og 1200 gram i år (stort sett på mygg og 0,10-0,14 mm spiss) og ikke opplevd fortomsbrudd eller mistet fisk.

 

Fin flex ;-)

 

 

Som du skriver er jeg ikke i tvil om at ZXL 590-4 er ei, om ikke perfekt, MEGET god allround ørretstang. Den er absolutt tøff nok i situasjoner som krever kraft og spenst. Jeg har ikke prøvd ZXL 490-4, men har SLT 490-4.

 

SLT'n likner ZXL'n i feeling, presentasjon og rytme. Dette er i mine øyne meget gode FISKE stenger som jeg overhodet ikke har problemer med å anbefale. Det er ikke uten grunn at ZXL 590 sammen med SLT 490 blir mine stenger på Kola i sommer.

 

Som Morten skriver, er eneste måte å sjekke om min oppfatning stemmer med din, å besøke en forhandler for å prøve ut....

 

Bilde av SLT og ZXL på tur i helga.......

post-682-13949856482904_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne riktig stang er litt vanskelig av og til, og det er noe man bør bruke litt tid på.  Jeg hadde fisket med SLT og XP noen år da jeg fikk låne en Z-axis 594 hos en forhandler, og jeg tok den med på en tur som innebar 5-6 timer med kasting ( selvsagt med tillatelse).  Jeg var ikke 100% komfortabel, og bestemte meg for å drøye innkjøpet.  Men, dagen etterpå, på tur med SLT og XP, kom savnet etter Z-axis.  Den hadde noe som de andre to ikke hadde, og jeg kjøpte stanga, som jeg har blitt mer og mer glad i.  SLT`n er kosestanga, Z-axis er allroundern, XP`n får stå parkert inntil videre.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...