Gå til innhold

Dine beste fluer


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Ørretfiskesesongen er definitivt over for i år, hvilke fluer tok du de største fiskene dine på i år?

 

Det hadde vært artig om vi kunne lage en rangering av de beste fluene.

For mitt vedkommende så gjentar historien seg hvert år, det er svært ofte et lite utvalg fluer som står for en stor andel av de største fiskene.

 

Her er min rangering for 2004:

 

1) Light Olive Paradun krok 14 (aurivillii/sulphurea)

2) Oliven Paradun krok 14 (baetidae)

3) Vulgata Dun imitasjon

4) Brun Cdcklekker krok 14

5) Cdc hackle myggen

 

På disse 5 fluene har jeg tatt over 90% av mine fisker mellom 0,7 og 1,8 i år. Hvordan ser din statistikk ut? Hvilke fluer peker seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Her er min

 

Svart Streaking Caddis

Vulgata Dun

Svart maur med brunt hackel

sulphurea imitasjon (harrfiske)

Red Tag str 18-22(Harrfiske)

E-12 (glemte denne)

 

Er de jeg husker slik i farten iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spent spinner - ignita

biot klekker

cdc comparadun -baetis

EHC

steaking caddis

 

jeg legger det fram slik - ingen stor, stor fisk (det har jeg aldri fått), men en fin 400gr. ørret er rekorden min. Det blir bedre neste sesong og er allerede klar med en hær selvlagde cdc varianter som skal testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største sjøørret i elv på svart Wolly bugger 1,8 kg .

Etter sjørøye i elv utelukkende blyede aurivillinymfeer str 16-14-12, største 1,6 kg. Langt unna tørrfluerekord men flere fine brunørreter omkring 1 kg på ulike quill body loop ving klekkere str 14-16 i fjellelv. 1 Kg ørret også som største på bibio i elv. ( her mistet jeg sveiva på min Waterworks rett etter kroking, letet og fant denne på 1/2 meters dyp med ørret på slep.) En mengde fisk 3-6 hkt på pupper, vere/eikre, klipte palmer mygg. (også slike skjellkledte panserhaier som vi her i nord slenger rakt ut igjen: harr ..) Endel fisk men ingen større på ammonites i team med steinfluenymfer i fjellelv. Overall ser det ut som jeg lykkes best som nymfefisker når jeg oppsummerer sesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mine

 

Oliven fallskjermhaklet døgnflue 14

Palmermygg 18

Superpuppan, oliven 14

Phesent tail nymph 14

E-12 14

 

90% av fisken på mellom 0,7 og 1.8 kilo er dessverre bare en fisk, og den ble tatt på streamer. Har derfor tatt med all fisk fra 0,4-0,7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Brun biot cdc nohakle str 16

guloransje biot cdc nohakle str16

guloransje falsjermdøgnflue str14

oliven falskjerm døgnflue str14

knullemygg str18

 

Eksperimentrerte mye med nohakle i begynnelsen av sesongen bruker vanligvis mest falskjermdøgnfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa, Hei Persa. Ser du benytter vera og eikrepuppen. Har aldri sett disse. Har du et bilde/beskrivelse.

 

Hei Stig, Vera har jeg fått fra Mustads signture seire, kjøpte 8 pakker. hmm.. Beskrivelsen er kort dark olive pearl squirrel soft dub kropp, hackelblanding av svart hane og brun høne ribbet med flat tinsel. Eikre puppen ligger et annet sted her el hos Siman. By the way fikk jeg litt følelse av gjedda i sivet her plutselig... :D Det er en Stig som har designet en annen flue i Signature serien, han bor vistnok i Bergen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Persa. Jeg 8) er ikke den gjedda i sivet som du tenker på. Han bor på Askøy utenfor Bergen og deltar på "Fluelandslaget". Var ikke klar over at han hadde lagd Vera. Ser foresten at "fishy" har et stort hmmm... som overskrift og Vera på topp. Må være en som kjenner Vera bra eller...

 

MVH Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...