Gå til innhold

Dee fluer


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Kommer her med en flue som har vært presentert på diverse forum tidliggere.

 

Syntes det var på tide å bryte inn mellom alle de kjedelige ørretfluene med ei skikkelig lakseflue. :D

 

Oppfordrer samtidig andre til å komme med sine Dee mønstre.

 

 

Tag: Oval sølv tinsel og gul silke

Hale: Gul kalkun marabou

Butt: Svart strutseherl

Kropp: 2/5 sølv tinsel og 3/5 svart silke.

Ribb: Rund sølv tinsel kryss ribba.

Kroppshackle: Hot orange farget hegre (eller substitutt)

Fronthackle: Svart høne hackle

Vinge: Svart kakadue substitutt (farget kalkun)

Side: Junglecock (pekende nedover)

Horn: Fibre fra svart kalkun hale (pekende nedover)

Hode: Svart, lakert.

post-155-13949845207943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh! Det var en nydelig flue Oddbjørn!

En ting skal laksefluene ha og det er skjønnheten!

Det hegrehackelet tas det i fra hodet på fuglen?

JFF-Foreningen som jeg er med i har "license to kill" slike plageånder, det hadde vært koselig å kunne overrasket noen laksefiskere med slike fine hackels innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nydelig flue, her er det laksefluer kombinerer estetikk og funksjon, kunst med innhold og formål. Ikke det at jeg tror at laksen er opptatt av det estetiske men følelse hos fiskeren under fiske med slike kreasjoner gir vel dette innhold langt utover selve kastingen og krokingen. Det hadde vært morro å fått laksegutta ordentlig på banen her med fluer og tips ang både laks og sjøørret, streamere, tuber, fjær og hårvinger, spey, dee mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det er en nydelig flue' date=' her er det laksefluer kombinerer estetikk og funksjon, kunst med innhold og formål. Ikke det at jeg tror at laksen er opptatt av det estetiske men følelse hos fiskeren under fiske med slike kreasjoner gir vel dette innhold langt utover selve kastingen og krokingen. Det hadde vært morro å fått laksegutta ordentlig på banen her med fluer og tips ang både laks og sjøørret, streamere, tuber, fjær og hårvinger, spey, dee mm.[/quote']

 

Å legge ut bilder av sine egne produkter etter at Oddbjørn har vært på banen, er vel en typisk "hoppe etter Wirkola"-situasjon. Firestorm er en usedvanlig vakker flue, og selvsagt utrolig fint bundet. Oddbjørn: er vingene montert som "standard" Dee-vinger?

 

Uansett, det var uttrykt ønske om flere laksefluer, så da tenkte jeg jeg ville legge ut et par Speyfluer (Dee-fluer kommer senere, det er vinterens prosjekt...). Den grønne er en foreløpig navnløs kreasjon som jeg skrudde sammen sist vinter; Jeg ønsket meg en flue som var sydd over lesten til en klassisk spey fly; dvs med slank kropp, et langt og mykt kroppshackle og en lavprofil mallardvinge (den mallardvingen har gjort at jeg periodevis har operert med 18 års aldersgrense i en sektor på minst 20 m rundt bindestikka - men det går seg til etter hvert), men med "finværsfarger" fra en Green Highlander. Den virker åpenbart etter forhåpningene, og tok noen lakser under ellers tungt føre i sommer.

 

Den andre er et riktig gammelt spey-mønster; en Gold Reeach (jeg våger å kalle den det, selv om mine rødfargede schlappen-fjær nok er mer glorete enn de naturlig røde originalfjærene) Reach-fluene ble bundet med langfibrede hanefjær, og ikke hegre, som kroppshackle, og gir et litt annet inntrykk enn fluer av type Lady Caroline og Grey Heron.

 

For øvrig er jeg selvsagt enig med persa; det gir en ekstra dimensjon til laksefisket å sette på en flue som man selv synes er vakker, og om man får en fisk på en slik flue syens jeg fisken gir enda mere glede... :D

post-66-139498452531_thumb.jpg

post-66-13949845254067_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det nu blevet til større kunst at binde en lakseflue, end at binde en tørflue med stære vinger, det har jeg godtnok svært ved at se, men det er nok mig, der har de forkerte briller på. :roll:

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Klart det er kunst, men tviler på fiskbarheten av de fluene. Finnes mengder av meget fine realistiske imitasjoner av forskjellige insekter rundt om, men i mine øyne vil jeg neppe kalle det fiskefluer :) Mange av disse fluene må du ha på flytevest om de overhode skal kalles tørrfluer under praktisk fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen side ved slike superrealistiske fluer er at de grenser nesten til å ikke ha noe med fluebinding å gjøre. Vakre klassiske laksefluer krever meget god trådkontroll og nøye planlagte surringer. Slike superrealistiske fluer krever at man er mer dyktig "modellflybygger" enn fluebinder... Men jada Loke de er meget fine de fluene du har linket til! Klassiske tørrfluer har som du sier Loke også sin sjarm og skjønnhet å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Rune.

 

du har helt ret, ham russeren binder ikke fluer der, det er nodeller arbejde, men overdrivelse fremmer forståelsen.

 

Det er på samme måde som med laksefluer, når man limer vingerne på med kontaktlim, disse laksefluer er kun til at sende ned til glarmesteren, og få dem indrammet, det skal ikke forståes sådan, at jeg tror disse fluer vi ser her, er sådan nogle.

 

Jeg kan bare ikke se, det er større kunst, ind nymfer og tørfluer er, det kommer an på hvem der binder dem.

 

En af mine venner Peter Jacobsen fra Herlev, får tilbud om at binde G.E.M. skues 18 nymfer til en pris af 3000,00 kr. han siger nej tak, for han kan hurtiger tjene pengene på arbejde som reservedels espedient.

 

Hilsen Loke.

 

Ps: kom til flyfestival i Kolding 9.april så skal i se tørflue/nymfe kunst af fluebindere fra hele Europa og USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Loke

 

Helt enig at fluer til ørret kan være svært så kunstneriske og også kompliserte å binde. Det er imidlertid ikke mange som fisker med slike fluer og trenden blant ørretfiskere er vel enklere og enklere fluer. Nå er ikke laksefisket heller fritt for denne retningen og enkle laksefluer fisker vel like bra som de kompliserte, men laksen er ihvertfall villig til å ta en pent bundet flue selv om den også tar de enklere.

 

Steve Fernandez er jo kjent for noen ekstremt teknisk vanskelige tørrfluer. Hans catchill parachute fluer er det ikke mange fluebindere som klarer å kopiere til fulle. Disse fluene er langt vanskeligere å binde perfekt enn en fulldresset lakseflue.

 

For andre eksempler på kunstneriske ørretfluer er det bare å se på http://www.skogmus.no/flytying/index.html. Legg merke til tørrflua til Robert Schreiner og nymfa til Fabrice Breton, disse fluene tenker jeg det ligger temmelig mange timer bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn: er vingene montert som "standard" Dee-vinger?

 

Vingene er bundet inn i V form som de originale Dee fluene. Etter hva jeg kan forstå av de gamle bøkene ble vingene bundet inn noe anderledes på de originale fluene og med hegre hackel både under og over krokleggen slik at vingene ligger mellom hackelet på hver sin side av krokleggen.

 

Forøvrig var det noen flotte spey fluer.

 

 

 

Legger ved et bilde av "Firestorm" sett på skrå nedenfra.

post-155-13949845254593_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Oddbjørn.

 

Du har ret der er ikke mange der fisker nymfe med klassiske nymfer, når de gør det, er det mange gange ubevist, for hvem tænker på at IRON BLUE DUM er skues#10. men der er jo sådan, at hvis en flue kunne fange en fisk for 100 år siden, ja så kan den det sikkert også i dag. ;)

 

hvis du spørger mig, hvem der er den største fluebinder i dag, ja så er svaret Steve Fernandez, hvis man har set hans 2 stk. elg caddis på en 1$ sølv mønt og der er god plads til dem.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg "annonserte" over at det å jobbe med Dee-flies var et av vinterens prosjekter, og nå er det prosjektet i gang... Siden jeg jeg mangler Oddbjørns kreativitet, har jeg holdt meg til en klassisk "Akroyd" i denne omgangen, og her er et bilde av resultatet av det første forsøket. Det er jo stilige fluer, det her, selv om ikke mine er på læreboknivå!

post-66-13949845276069_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei' date=' vingene er cinnamon kalkunhale.[/quote']

 

Interessant, tørr jeg spørre hvor du har fått tak i de?

 

Jeg har cinnamon kalkun, men har ikke fått tak i noen som er så jevne i fargen som dine. Har imidlertid fått tak i et par fjær fra krontrane som er veldig fine til Akroyd og andre mønstre som skal ha cinnamon kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jedicaster

Klassiske materialer til klassiske laksefluer kan fåes hos min gode ven, Jens Pilgaard i Danmark. Han er selv en fremragende fluebinder, der ved hvordan gode materialer ser ud.

Han kan findes på: www.flytying.dk

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

de nykristne her som tror at dere "tro" er den eneste rette, og at den eneste sti er den smale.. ;)

 

Hva slags elv skal du fiske i???

 

Selv har jeg gode erfaringer med red butt, silver and teal i hårversjon, og thunder and lightning i litt mer farget elv. For ikke å glemme Green Highlander på solskinnsdager..

 

Må du bruke tube så er Sunray Shadow til tider latterlig effektiv...på både ørret og laks..

 

Prøv å ta en titt på boka Salmon Flies av Poul Jorgensen, eller Elvelandet av Erling Olsen, mye nyttig.

 

Lykke til, og så får du bare stå ut med den "digitale" steiningen her på sidene.. :D

 

 

Thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...