Gå til innhold

Aksjon Fiskekompis


Viggo

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Men men men

 

Dette løses jo dritenkelt, lag en enkel database og for å komme inn ditt må man logge seg inn. Man henter brukernavn og passord fra phpbb forumets user database. Fatter ikke problemet :)

 

Enkelt, greit og genialt :)

 

Der kan du sette opp at folk kan søke på vassdrag, steder, kommuner, ja akkurat hva man måtte ønske. Og man slepper å bruke forumet som fort kan bli uoversiktlig om det blir mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på hva som skjer frem over, tenker dette blir en bra resurs. Det tar lang tid å tilegne seg lokalkunnskap fra ett område. Og hvis man kunne få i allefall noen tips når man reiser til ett nytt vann/ny elv, så er dette gull verdt.

Har foresten brukt nesten to år på å planlegge årets finnmarks tur. Der kart har hvert hoved ingrediensen, men har etter hvert funnet frem til noen med lokal kunnskap om området. Er nå nede på ett vann og en elvestubb som hvis nok skal være virkelig bra. Langt å gå men det spiller ingen rolle, logistikken er i orden. Så får jeg håpe fisken spiller på lag.

 

Ligger idyllisk mellom to topper på 1000moh!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dette er akkurat hva har ønsket meg i lang tid. :D Jeg blir selvsagt med på enhver løsning som gir en god database. Jeg ser bare ett problem. Som ellers her i verden er det alltid noen som pøser på med info :D mens noen bare suger til seg og kun bruker det til sin egen fordel. :evil: Hvordan vil dere løse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akkurat hva har ønsket meg i lang tid. :D Jeg blir selvsagt med på enhver løsning som gir en god database. Jeg ser bare ett problem. Som ellers her i verden er det alltid noen som pøser på med info :D mens noen bare suger til seg og kun bruker det til sin egen fordel. :evil: Hvordan vil dere løse det?
Formålet med denne må være å skape kontakt og dra på fisketur sammen eller ta en prat/utveksle e-post før man reiser på tur. Jeg har ikke trua på en database der alle "goplassene" legges ut. Da ender vi nok opp der du sier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

Vi kan benytter samme modell som for flueringen. Alle som melder seg på sender pr mail en generell info om vassdraget de kjenner til Rune, eller den som skal administrere ringen. Om Rune velger å legge ut infoen på sidene eller dette holdes innternt bør diskuteres. Det enkelte medlem syr sammen pakken for sitt vassdrag. Klekkinger plasser overnatting etc. Gjerne et stander skjema som fylle visse krav til info. Medlemmene gir selv utrykk for om de ønsker å bli kontaktet pr tlf eller om allt skal gå på mail. Infoen går videre til alle medlemmer i ringen.

 

Navnet "fiskekompis" sier resten. Når vi skal på tur, og det passer med selskap, ja da sprer vi budskapet til ringens medlemmer slik at de som har lyst kan hive seg på. Om noen er på svært attraktive plasser, hvor mangen ønsker å komme, ja da blir det gjerne med den helgen, dagen eller uken "verten" selv velger. Hvert medlem må innvitere minst en gang eller det anntall ganger vi blir enig om.

 

Dette med gromplasser får bli opp til den enkelte å oppgi. Selv fisker jeg mest i Jølstra, men under spesielle forhold ligger gromplassen et annet sted, i nærheten. Det er klart at kommer det "Fiskekompiser" og forholdene ligger til rett for det så besøker vi grommplassen, men denne legges ikke ut.

 

Dette er kun ment som et forslag

 

Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok viktig at man ikke legger ut slik info for hele norges befolkning. Jeg personlig har brukt mye tid på Vorma de siste årene, og da er det ikke noe morsomt at alle grom plassene er fulle av folk. Men jeg deler gjerne med noen utvalgte som jeg vet ikke hiver all små fisken inn i skauen, for deretter og hive de store i fryseren.

Man må kunne forvente at den informasjonen man får stemmer, hvis ikke så får man kansje vurdere og ekskludere. Det er som sagt tidligere at det er alltid noen som suger til seg info!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vi eventuelle får opp en fiskerompisskompiss greie, foreslår jeg at alle er flinke til å oppdatere infoen på sin profil i forumet.

 

På interesser skriv gjerne hva man liker å fiske med, og litt hvor man fisker.

 

 

Viktigst av alt.. bosted og e-post.

 

Bare å sortere på bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endret litt på profilen min.

 

Skal noen fra forumet til Jølster og fiske hadde det vært hyggelig om dere ga lyd fra dere. Er stort sett på plass i elven hver helg, i sesongen, såfremt familien ikke setter foten ned.

 

Mvh Stig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig,

Da har jeg endret litt på profilen min.

 

Skal noen fra forumet til Jølster og fiske hadde det vært hyggelig om dere ga lyd fra dere. Er stort sett på plass i elven hver helg, i sesongen, såfremt familien ikke setter foten ned.

Flott Stig! Hvis vi i tillegg lager en gruppe slik som flueringen hvor man kan melde seg av og på selv så har vi et enkelt verktøy.

 

Er dere med på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg ikke å virke negativ her, men det er jo umulig å søke på noe som ligger under en brukers profil, så der er det vel liten vits å legge navn på vann og områder man er godt kjent, eller....? :roll:

 

Jeg er også så negativ i dag (feil bein ut av senga el. :oops: ), at jeg ikke synes noe om å legge ut info om godsteder og hotspots her på nettet. Har KUN dårlige erfaringer med det (ref. tidligere debatter på Bård & Lars sitt gamle forum).... :shock:

 

Hvis man derimot lager en portal (bygget på Excel ?) for brukerne av dette forumet som er bygget opp med en søkefunksjon på (kun) fiskeområde, så er jeg VELDIG positiv :D . Ser for meg et skjema med tre kolonner:

 

1) Brukernavn

2)Området brukeren er kjent i

3) Hvordan kontakte bruker (mail, mob, pm e.l.)

 

De som vil være med legger inn navn, kontaktmuligheter, og selvfølgelig navn på de områdene man har GOD kjennskap til. Kjenner man til 4-5 gode vann i nordmarka så bør man ikke skrive navnet på disse, men heller skrive at man er kjent i f.eks østre eller vestre deler av Nordmarka. Da kan de som ønsker å fiske i Normarka søke på "Nordmarka", finne vedkomne som har satt opp dette området, og kontakte denne personen for mer detaljert informasjon, eller felles fisketur..:D Et annet eksempel er område: "Glomma mellom Elverum og Koppang" eller "G.Lågen nord for Vinstra"....

 

Dette er ikke lett, for personlig gir jeg aldri ut info om riktige gromplasser til fiskere dersom jeg misstenker at de vil ta opp og spise de store de eventuelt måtte få. Fiskere som viser mindre egoisme derimot, og lar de store verdifulle fiskene få være igjen for at vannet fortsatt skal være attraktivt å fiske i for oss andre, og for å opprettholde en del kanibaler/predatorer i vannet, disse fiskerne kan jeg med glede gi info om godplasser til (eller ta en fisketur sammen med) dersom de skulle ta seg en tur i et av de områdene jeg kjenner... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag til : LISTE PÅ "MAT-VANN"

 

Hva om alle legger ut navn og beskrivelse på alle vann man vet om som er "tusenbrødre-vann"..?? En egen "her kan du fylle fryseren"-liste ?

 

Det er fler gode grunner til å legge ut slike vann på nettet. For det først trenger man jo å fiske ganske hardt i slike vann. Her skal alt opp, og jo mere jo bedre. De som har store frysere til rakfisk (jammy :P ) kan her finne sitt paradis. Dette er også fine vann å fiske i dersom man er ute på fisketur med småbarna. Muligheten for fisk er kjempegod, barna lærer seg å like fisk (alle barn liker sprøstekt småørret :P ) samtidig som man gjør en god gjerning for bestanden. Det er nemlig slik i dag, at så fort et vann er ødelagt av grådige fiskere eller andre forhold, så mister alle interessen for vannet. Fiskerne forsvinner helt fra det vannet som trenger det mest...

 

Som en ekstrabonus kan nå de som påstår at de ikke fisker etter STOR fisk få bruke denne oversikten som en gratis reisebrosjyre for sine fremtidige fisketurer. Ikke dårlig.... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Synes dette med `fiskekompis`var en konge-idè!

Hvor finner jeg kompisen min som vet alt om Sandhaug + omegn på Hardangervidda? laugh.png' alt=':lol:'> Skal kjøre med bil fra Ryfylke og kommer til å spasere ned til Sandhaug fra nord. Vi reiser 1. Juli. Har allerede spurt Turistforeningen til råds om vann og fluevalg der oppe, men svarene var vage å ufullstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan!

 

Denne fiskekompis-saken er ikke dum den :)

 

Også er det jo fint at det er så mange gode og kreative forslag til hvordan det eventuelt skal gjennomføres!

 

Jeg er her mest enig med vår "svenske" venn, Hermansen :D

 

Dette løses jo dritenkelt, lag en enkel database og for å komme inn ditt må man logge seg inn. Man henter brukernavn og passord fra phpbb forumets user database. Fatter ikke problemet

 

Enkelt, greit og genialt

 

Der kan du sette opp at folk kan søke på vassdrag, steder, kommuner, ja akkurat hva man måtte ønske. Og man slepper å bruke forumet som fort kan bli uoversiktlig om det blir mye

 

Dette burde jo være kanskje det enkleste, eller hva. De som ønsker å være kontaktpersoner/ha fiskekompiser legger inn info om de områder hvor de føler seg godt kjent.

 

Skulle ikke være så vanskelig dette. Kjør gjerne på med et kart eller annen oversikt, men hold kontakteinfo til mail :) Det bør være valgfritt å eventuelt oppgi telefonnummer og adresse. Jeg har selv drevet med guiding de siste 4 årene, og vet hvor mange telefonsamtaler på diverse språk en kan måtte gjennomgå under en og samme sesong :shock:

 

En enkel oversikt, og deretter kun navn, områder og mailkontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...