Gå til innhold

God fluekasting.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei Rune!

 

Gratulerer med ny og fin fluefiskeside.

 

 

Det er endel elementer innen fluekasting jeg ikke har sett diskutert ute på foraene, så jeg håper dette kan gi grunlag for en ny sund debatt omkring temaet:

 

Hvor viktig er stangas aksjon med hensyn til valg av snøreprofil, og hvordan sammenfaller dette ved bruk av riktig kasteteknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det, er det slik

 

Hvis du liker stive stenger, gjerne et snøre med kort wf klump som for eksempel Guideline Pounch, kjapt snøre som passer perfekt til en relativt rask stang, og rask kastestil.

 

De med en litt mykere stang velger nok helst et Wf snøre med en litt "roligere" profil, som for eksempel Sa ultra4, Lee Wulf TT, Cortland Rocket taper mf.

 

Vet ikke om dette er riktig, men Logisk sett så er det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøreprofil, aksjon og kasteteknikk? kan være tricky å bli helt sikker på men noe genrelt kan vel sies. Snøreprofil, fra evt baktapering, lengden på klumpen, lengden og graden på frontapering og vekt i snørets ulike deler avgjør vel i grove trekk egenskaper på snøret. Kort vektkonsentrert klump evt er sakt å egne seg for kortholdsfiske GL presentation feks. skal lade stang med lite snøre ute. Lengre klumper motsatt. Lengden på frontapering kan si noe om hvor raskt/kraftig snøret strekker fortommer i ulik lengde og har betydning for presentasjonen av flua. Hvor og hvordan du fisker bør bestemme snøretype med klumplende og vekt, tenker da mest på forventet kastelengder, hvordan du vil presentere ol som viktigst. Stangas aksjon er vel mer en smakssak ifht kastestil, ønsker man korte bevegelser lader en toppkasjon stanga bra, ved ønske en roligere lengre bevegelse er det naturlig å velge en mykere stang. I praksis blir det vel slik at ved en "gjennomsnittlig" kastestil ,moderate kastelengder har man best fiskeopplevelse med å velge en progresiv 1/2- 3/4 aksjon stang med litt kort klumplendge og nokså lang fronttapering, stanga lader behagelig med relativ kort snøre og kan presentere fint likevel. Så spør du meg er det liten sammenheng mellom snøreprofil, aksjon og kastestil...Man velger snøre utfra hvor man skal fiske, aksjon for hvordan man liker å fiske. Kastestilen gir seg ofte selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda Persa du har helt sikkert rett i det du sier.

 

Men min oppfatning er at du uansett må finne et snøre som passer stanga, ut i fra kastestil etc

Dette er jo opp til hver enkelt, men min estemte mening er at med langmyke stenger fungerer et snøre med long belly, og lang front tapering best, og motsatt for kjappe stenger, men smaken er som baken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo,

men min estemte mening er at med langmyke stenger fungerer et snøre med long belly, og lang front tapering best, og motsatt for kjappe stenger, men smaken er som baken

Er det kanskje fordi du liker best stenger som oppleves som midt på treet raske? Jeg tror at det ofte er en kastefølelse som folk liker som de ønsker å oppnå på alle sine stenger og snører selv om det er til vidt forskjellig bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo' date='

men min estemte mening er at med langmyke stenger fungerer et snøre med long belly, og lang front tapering best, og motsatt for kjappe stenger, men smaken er som baken

[/quote'] Er det kanskje fordi du liker best stenger som oppleves som midt på treet raske? Jeg tror at det ofte er en kastefølelse som folk liker som de ønsker å oppnå på alle sine stenger og snører selv om det er til vidt forskjellig bruk.

 

Sikkert en kombinasjon, bruker begge typer stenger, men styrer helst unna de superraske, når jeg skal fiske ørret med tørrflue.

 

Til fiske i sjøen bruker jeg ofte stivere stenger ofte med en kortere klump, det samme med nymfefiske,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er stangas aksjon med hensyn til valg av snøreprofil' date=' og hvordan sammenfaller dette ved bruk av riktig kasteteknikk?[/quote']

 

Det er farlig å påstå noe bastant når det gjelder stenger, snører og kastestiler, for det er så mange delte meninger, men at stangas aksjon kan være viktig når man skal velge snøreprofil, det tror jeg de fleste er enige om.

 

Spesielt gjelder dette dersom du har en langmyk / rolig stang. Da går du ikke til butikken og kjøper et snøre med kort tung klump og tynn skyteline. Et longbellysnøre med lang fronttapering er nok mere passende til slike stenger... ;)

 

Har du derimot en kjapp toppaksjonert stang med kort slaglengde, så har du (om man liker det eller ei) faktisk et større utvalg å velge fra når du skal kjøpe et snøre. Slike stenger takler en tung klump like godt som den takler et helt DT-snøre, og det er vel da vi kommer inn på ditt siste spørsmål; tilpassing av kastestilen....

 

Å kaste med et DT-snøre, som bl.a krever at man holder mer snøre i lufta før man skyter, krever nok mer av kasteren og teknikken enn ved bruk at et klumpesnøre. I hvertfall så lenge vi snakker om vanlige overhodet kast...

 

Korte klumper krever (litt spydig sagt) "bare" at man klarer å holde klumpen utenfor ringene. Med riktig timeing i kastet, vil da tyngden på klumpen gi nok spenn i stanga til å skyte effektive lengder. Et DT-snøre krever at man klarer å holde mye snøre i lufta for å kaste langt, og einer seg nok ikke spessielt for de som er nybegynnere og vil kaste langt....

 

Personlig velger jeg jo ikke stang etter hvilken man kaster lengst med, man skal jo bl.a kjøre fisk med den også, så da blir ofte valget mitt en stang med en litt progressiv rask 3/4- aksjon... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg velger snøre utifra hvilken flue jeg skal fiske med. Dette gjelder uansett hvor rask stanga er.

 

Har du mange snører da eller tmags ? Eller for å spørre på en annen måte, har du mange fluer ? :)

 

mvh

rjf

 

Ps. Joda...jeg skjønner hva du mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

Spesielt gjelder dette dersom du har en langmyk / rolig stang. Da går du ikke til butikken og kjøper et snøre med kort tung klump og tynn skyteline. Et longbellysnøre med lang fronttapering er nok mere passende til slike stenger...

En ting skal man være klar over og det er at de stengene som fiskere klassifiserer som "rolige" i dag er ikke til å sammenlikne med det som var rolige stenger før. De litt roligere stengene har minst like mye kraft, det er bare det at den sitter lengre ned i stanga. Det jeg sikter til er stenger med 3/4 dels aksjon. Disse stengene er mye raskere enn de som var på markedet for bare noen få år siden. Personlig liker jeg den type stenger som er litt over medium kjapp. Jeg elsker følelsen av å spenne opp bunndelen av stanga og kjenne at stanga "ruller ut" i stoppen. En annen sak er at kjøring av fisk er mer effektivt med roligere stenger. Mer kontroll, skjeldnere fortomsbrudd og kjappere uttretting er det jeg sitter igjen med av erfaringer i den sammenhengen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe uenig i tankegang om at snører med korte vektkonsentrerte klumper ikke engner seg til stenger med lang/dyp/hel/dyp progresiv/mjuk mm aksjon. Snører til lett fiske med vekt på presentasjonsegenskaper og kortholdsfiske, som typisk ørretfiske i små, mellomstore elver er det flere av og de fleste merker har disse , eks loop optistream, GL presentation, Airflo chalkstream mm.Alle disse har korte klumper. Snørene er laget for disse situasjonene som ørretfiske normalt foregår under, lett presentasjoner 10-15 meter. Det lages nå også en rekke stenger som er tiltenkt presentasjonsrettet fiske, kjennetegnet på disse er ofte en noe lengre slaglengde og dypere aksjon. De nevnte typen snører fungerer helt fint her. Kastingen kan bære preg av lavere snørehastighet og noe åpnere bukter med dette utstyret men det er jo selve hensikten med dette. Det er imidlertidig ingenting tekninsk i veien for å sette trange raske bukter også med ei mjuk stang til kortholdsfiske. Skal man KASTE og da helst langt , sette trange høyhastighetsbukter kan man gjøre dette teknisk både med dype progresive stenger og tip flex stenger avhengig av tekninkk. Ofte vil et longbelly, DT snøre egne seg bedre til denne typen fisking pga lengre vektfordeling og man unngår tendens til kollaps når klumpen strekkes/kastes langt nok ut. Likevel er min påstand at aksjon i stanga nå for tiden er MEST en smaksak ifht ønsket kastestil, ønske om kastefølelse, type kastebevegelser ol. Snører bør man velge utfra tanker om forventet kastelengde, presentasjonsmetode ol. Ifht til fisking har jeg alltid hatt en filosofi om at presentasjoenen er det viktigste, jeg har flere fiskekompiser der jeg har inntrykk av at de styres mest av et ønske om å KASTE, helst langt med trange stilige bukter, overdrevet bruk av rullekast, speykast og kast fra vannflata og de synes å hemmes fisketaktisk og resultatmessig av dette for det er ihvertfall liten sammenheng med kastelengde/kastekosmetikk og effektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker følelsen av å spenne opp bunndelen av stanga og kjenne at stanga "ruller ut" i stoppen.

 

Det er vel her hunden ligger begravet slik jeg ser det. Man jakter hele tida på den gode følelsen. Det er følelsen av kontakt med snøret gjennom hele kastet og særlig i overgangen mellom bakkast/fremkast og fremkast/bakkast. Med det som utgangspunkt tror jeg man kasteteknisk vil utvikle seg best med relativt dype (ikke trege) stenger, siden man her ikke uten videre kan kompensere tekniske feil med økt kraft.

 

Man får jo stenger med 3/4 aksjon (dyp aksjon) med relativt varierende slaglengde, og hva man her velger vil jo være litt etter smak og behag.

 

At myke stenger tretter fisken mer effektivt enn harde stenger forstår jeg ikke helt, motstanden fisken kjenner bestemmes jo av bremsen(ev hvor hardt du holder i snøret) ? Mange gode grunner til å velge en stang med 3/4 aksjon fremfor en med mer "toppet" aksjon, men akkurat fiskekjøringsegenskapene synes jeg ikke er en av dem. Det synes å være en vedtatt sannhet som jeg ikke skjønner hvor kommer fra :? .

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey,

At myke stenger tretter fisken mer effektivt enn harde stenger forstår jeg ikke helt, motstanden fisken kjenner bestemmes jo av bremsen(ev hvor hardt du holder i snøret) ?

Det er sikkert der det ligger. Selv tør jeg presse på mye mer når jeg bruker de mykere stengene mine, årsaken er fortomstykkelsen. På de litt mer moderate stengene har jeg svært skjelden hatt fortomsbrudd. Hyppigheten av brudd er større på de raskere. Det er sikkert derfor jeg tør å presse på så det "knaker" med de myke stengene og derfor tar fisken kjappere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming' date='

Spesielt gjelder dette dersom du har en langmyk / rolig stang. Da går du ikke til butikken og kjøper et snøre med kort tung klump og tynn skyteline. Et longbellysnøre med lang fronttapering er nok mere passende til slike stenger...

[/quote'] En ting skal man være klar over og det er at de stengene som fiskere klassifiserer som "rolige" i dag er ikke til å sammenlikne med det som var rolige stenger før. De litt roligere stengene har minst like mye kraft, det er bare det at den sitter lengre ned i stanga. Det jeg sikter til er stenger med 3/4 dels aksjon. Disse stengene er mye raskere enn de som var på markedet for bare noen få år siden. Personlig liker jeg den type stenger som er litt over medium kjapp. Jeg elsker følelsen av å spenne opp bunndelen av stanga og kjenne at stanga "ruller ut" i stoppen. En annen sak er at kjøring av fisk er mer effektivt med roligere stenger. Mer kontroll, skjeldnere fortomsbrudd og kjappere uttretting er det jeg sitter igjen med av erfaringer i den sammenhengen.

 

 

Hear hear!

Der var Rune og jeg helt enige gitt. Såkalte 'dype progressive' stenger er meget gode allroundstenger. Toppaksjon er litt 'ut' da du får like kjappe stenger med mye mere følelse.

 

Når det gjelder kjøring av fisk er det etter min mening (og erfaring) slik at stivere stenger fører til flere fisk tapt. Enten ved fortomsbrudd eller ved at fisken sliter seg. De beste stengene å kjøre fisk på er lette og myke, de verste er stive og tunge. Grunnen er at hver gang fisken f.eks. rister på hodet vil en lett og myk stang dempe belsatningen på krokfeste og fortom relativt rask og effektivt. Jo tyngre og/eller stivere stanga er desto mer belastning på fortom og krokfeste. Så en god gammel (og tung) splitcane vil faktisk ikke nødvendigvis være bedre å kjøre fisk på enn en lett og stiv moderne stang.

Det vil alltig være stanga som må ta av de første støtene fra fisken, unsett hvor 'fintfølende' snelle man har.

Når det er sagt er jeg helt enig i at også snella har mye å si. Kan også legge til at jeg de siste ukene har testet ut disse teoriene i praksis, mest ufrivillig. Men det vil jeg ikke snakke om :evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Rignes oel og jeg kjoeper alltid Rignes naar jeg kommer hjem til Norge. Jeg vil ikke ha annet oel, og synes at det ikke er nok oel smak paa f.eks Lysholmer og Hansa. Saa en kompis satte opp en test for meg. Han kjoepte inn 4 forskjellige typer oel, helte oel i 4 glass og han fortalte meg at kun ett av de inneholdt Rignes.

 

Jeg smakte paa alle, og pekte paa glasset hvor jeg mente at det var Rignes i. Kameraten min smilte og sa at alle glassene inneholdt Rignes.

 

Det jeg mener med dette er at jeg er sikker paa at mange fluefiskere ikke ville bestaatt snoere testen heller. Hvis alle snoerene var lyse groenne, ett snoere hadde 9,6 meter lang klump, ett snoere hadde 10 meter lang klump, ett snoere hadde Triangle Taper, ett snoere kostet 700 kroner, ett snoere kostet 300 kroner etc etc.

 

Tror nok at de fleste hadde bommet paa en slik test. Det er nok snoere produsentene som finner opp endel "gimmick" snoerer for at vi Fluefiskere skal ha noe aa bruke pengene paa.

 

Jeg mener ikke at alle ville bommet, men jeg mener at veldig mange av oss ikke ville ha klart en slik test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Rignes oel og jeg kjoeper alltid Rignes naar jeg kommer hjem til Norge. Jeg vil ikke ha annet oel' date=' og synes at det ikke er nok oel smak paa f.eks Lysholmer og Hansa. Saa en kompis satte opp en test for meg. Han kjoepte inn 4 forskjellige typer oel, helte oel i 4 glass og han fortalte meg at kun ett av de inneholdt Rignes.

 

Jeg smakte paa alle, og pekte paa glasset hvor jeg mente at det var Rignes i. Kameraten min smilte og sa at alle glassene inneholdt Rignes.

 

Det jeg mener med dette er at jeg er sikker paa at mange fluefiskere ikke ville bestaatt snoere testen heller. Hvis alle snoerene var lyse groenne, ett snoere hadde 9,6 meter lang klump, ett snoere hadde 10 meter lang klump, ett snoere hadde Triangle Taper, ett snoere kostet 700 kroner, ett snoere kostet 300 kroner etc etc.

 

Tror nok at de fleste hadde bommet paa en slik test. Det er nok snoere produsentene som finner opp endel "gimmick" snoerer for at vi Fluefiskere skal ha noe aa bruke pengene paa.

 

Jeg mener ikke at alle ville bommet, men jeg mener at veldig mange av oss ikke ville ha klart en slik test.[/quote']

 

Rimelig enig med andre del av innlegget. Tror mange kunne slitt med en slik test. Men Ringnes??? :shock: Pføøyyy!! Som å pule i kano! (Pardon my french).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det er en historie bak Rignes for meg. Jeg vokste opp paa Lillehammer, og da jeg begynte aa drikke kunne man bare faa kjoept Rignes. Saa jeg ble godt vandt til det.

 

Men klart jeg liker annet oel ogsaa. Ikke mye som slaar en Bodington paa fat.... :D

 

Men dette er vel litt off topic... Jeg ville bare poengtere at nyanser i utstyr gjoer ikke noen til noe bedre fluefisker eller kaster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
En god stang takler alle typer snører.End of story.

Nnjjaaaa nei

 

Når det gjelder valg av snøre er det vigtigste at en sitter med den rette følelsen når man kaster, det kan være store forskjeller fra kaster til kaster, men det viktigste er jo at snøret, og stangen passer netopp til deg right ?

 

Det finnes ikke noe riktig eller galt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nuvel edguyen sannhet med modifikasjoner. jeg må innrømme at jeg synes det er kult å kaste med det meste. jeg er litt enig med Site Adm. i at en medium stang som du kjenner godt nedi uten å måtte ty til langsluker ala Hywal er mest behagelige til normalt fiske. de er som regel ogsaå ypperlige speystenger. Men det kan være mye annet moro og. jeg brukte Shimano Freestone9,#8 er rimelig kjapp toppete sak til tørrflue med DT5 eller wf6 mest fordi det blir så utrolig presist. I forfjor falt jeg helt for den lille frestone 8,#5(2-3) japansk ZEN stang... utrolig morsomt og ikke minst lærerikt. Stengene er mine viktigste læremestre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...