Gå til innhold

Fisket i tydalen (Tya/Nea)?


Becken

Anbefalte innlegg

Hej!

Jag är en ung svensk flugfiskare som tillsammans med en kompis tänkt åka upp till tydalen nästa vecka för föhoppningsvis lite fint öringfiske. Har suttit och läst det mesta som vi lyckats hitta om området på internet men jag gissar att detta forumet sitter inne med en hel del kunskaper som vi gärna skulle ta del av.:)

Först och främst skulle vi vilja veta vad som gäller för fisket i tya? Har varit inne och lusläst www.tya.no och även mailat ole-kristian utan att varken få svar eller bli så mycket klokare. Om jag förstår det rätt så arrenderar tyaflyfishing en del (4,5km) av tya och att man måste gå genom dem för att få fiska där. Alltså man måste köpa fiskekort av tyaflyfishing? Och då kommer givetvis följdfrågan om de bara tillåter fiske i samband med guidning eller ej?

Hur ser fisket ut i övriga tya? Är det kvoterat eller gäller det "vanliga" fiskekortet för tydalen?

Och vilka regler gäller för nea? är det vattnet också kvoterat?

 

Sen har vi även blivit lite intresserade av de mindre vattnen hena och svartåa som syns på kartan över tydalen. Någon som vet något om fisket i dessa vatten? Regler? Kvoteringar?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Markus Bäck , Malung Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag är en ung svensk flugfiskare som tillsammans med en kompis tänkt åka upp till tydalen nästa vecka för föhoppningsvis lite fint öringfiske. Har suttit och läst det mesta som vi lyckats hitta om området på internet men jag gissar att detta forumet sitter inne med en hel del kunskaper som vi gärna skulle ta del av.:)

Först och främst skulle vi vilja veta vad som gäller för fisket i tya? Har varit inne och lusläst www.tya.no och även mailat ole-kristian utan att varken få svar eller bli så mycket klokare. Om jag förstår det rätt så arrenderar tyaflyfishing en del (4,5km) av tya och att man måste gå genom dem för att få fiska där. Alltså man måste köpa fiskekort av tyaflyfishing? Och då kommer givetvis följdfrågan om de bara tillåter fiske i samband med guidning eller ej?

Hur ser fisket ut i övriga tya? Är det kvoterat eller gäller det "vanliga" fiskekortet för tydalen?

Och vilka regler gäller för nea? är det vattnet också kvoterat?

 

Sen har vi även blivit lite intresserade av de mindre vattnen hena och svartåa som syns på kartan över tydalen. Någon som vet något om fisket i dessa vatten? Regler? Kvoteringar?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Markus Bäck , Malung Sverige

 

De 4,5 kilometerene som tya flyfishing har er bra de. Men, det er like bra fiske i de andre delene. Svarer de ikke på mail kan de takke seg selv;)

Nea har ingen kvotering, bare å fiske! Tydalskortet gjelder for tya utenfor tya fly sitt område, pluss mange vann! Et lite tips kommer på pm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra tya-sidene:

"Vi tilbyr guiding og overnatting for enkeltpersoner og grupper i tillegg til at vi kan tilby pakkeløsninger for firma som vil drive teambuilding"

 

Teambuilding!?! Å-Herrejemini. Merker jeg blir fysisk dårlig bare jeg leser det kvasi-corporate-begrepet.

 

For no' jævla BULLSHIT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra tya-sidene:

"Vi tilbyr guiding og overnatting for enkeltpersoner og grupper i tillegg til at vi kan tilby pakkeløsninger for firma som vil drive teambuilding"

 

Teambuilding!?! Å-Herrejemini. Merker jeg blir fysisk dårlig bare jeg leser det kvasi-corporate-begrepet.

 

For no' jævla BULLSHIT.

 

 

Jeg er mer enn gjerne med på teambuilding, hvis det er i umiddelbar nærhet av en ørretelv.

 

 

PS. Er vel egentlig med på hva som helst bare det er en god til brukbar ørretelv i nærheten. Til og med slektsstevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim,

 

"Elva er forbeholdt kunder av Tya Flyfishing A/S" står det på tya-sidene.

Er dette bare bløff? Isåfall er det passe frekt.

 

Er nok ikke bløff nei, men det gjelder "bare" de kilometerene de leier... alt utenom er fritt som vanlig. Om det er en bra løsning vil tiden vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra tya-sidene:

"Vi tilbyr guiding og overnatting for enkeltpersoner og grupper i tillegg til at vi kan tilby pakkeløsninger for firma som vil drive teambuilding"

 

Teambuilding!?! Å-Herrejemini. Merker jeg blir fysisk dårlig bare jeg leser det kvasi-corporate-begrepet.

 

For no' jævla BULLSHIT.

 

...sier den ensomme ridder...  ;D ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

uff.. ikke en som skal hamstre ørret nå da.....

 

var i nea\tya i vår, med en flott fiske! stor fisk som vaket og som var på hugget hele tiden!

Men, vi snakket litt med lokalgutta osv.. svenskene kom, hamstret gjerne 20 - 40 ørret, og dro sin veg.. happy as always!!!

 

alle tar sikkert noen for grilling (gjorde selv det, fikk en fin på 1 kg i går ;) ) men ikke overfisk elva :)

 

lykke til, og låver deg stor og fin öring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. ikke en som skal hamstre ørret nå da.....

 

(klipp)

 

Men, vi snakket litt med lokalgutta osv.. svenskene kom, hamstret gjerne 20 - 40 ørret, og dro sin veg.. happy as always!!!

 

Jeg ville ikke lovet noen ting, jeg :) Lunefull elv.

 

Relativt unyansert bilde av svenskene, vil jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at grunneierne svikter når det gjelder kontroll på beskatning. Og det er jo synd.

Bag limit på 2 fisk pr døgn kan de fleste leve med. Og de som ikke kan leve med å dele på godene - de kan dra til h...

 

Ja, dette var jo en av de viktigste punktene mr.lenth og co satte for at de skulle lage film i sammarbeid med grunneiere og forening der oppe... synd at man ikke holder ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pengene som styrer, kan jo nesten ikke klandre de når de lever i ett land hvor staten skal tyne deg for alt som er og litt til ( slapp av, du kan ta deg opp ett dyrt lån for å betjene avgiftene :) )

 

Jeg for min del ville satt elva først og stappet pengene tilbake opp i ræva på byråkratiet, så lenge det er fisk i elva skulle jeg klare å overleve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå setter ikke jeg alle svensker under samme kam.. om dere skjønner :)

dette var snakk om en god del ja, som også hadde kommet å fisket i samme elven lenge lenge lenge før lenth og co "ødela" nye elven vår..

 

(trodde vi hadde funnet en konge elv for oss selv, med ikke ALTFOR mangen fiskere.. så kom T3, og skuffelsen vart stor. merket det allerede i år at folk hadde tatt turen)

 

men er jo en STOR elv da ;)  god plass..

 

OT:

 

fant foresten et KONGE vann her på geilo for noen dager siden.. tror nesten ikke det er fisk under kiloet der  :rolleyes: ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(trodde vi hadde funnet en konge elv for oss selv, med ikke ALTFOR mangen fiskere.. så kom T3, og skuffelsen vart stor. merket det allerede i år at folk hadde tatt turen)

 

Det var visst merkbart allerede i fjor. En jeg traff en kar i fjor som hadde rømt elva. Han hadde fisket i elva "hele" livet fortalte at han aldri hadde sett så mange fiskere som i 2007. Selvfølgelig mest i området hvor Fismen tok den store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(trodde vi hadde funnet en konge elv for oss selv, med ikke ALTFOR mangen fiskere.. så kom T3, og skuffelsen vart stor. merket det allerede i år at folk hadde tatt turen)

 

Det var visst merkbart allerede i fjor. En jeg traff en kar i fjor som hadde rømt elva. Han hadde fisket i elva "hele" livet fortalte at han aldri hadde sett så mange fiskere som i 2007. Selvfølgelig mest i området hvor Fismen tok den store.

 

Bare fint om alle klumper seg langt der nede vettu:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Må beklage litt mangelfull informasjon rundt fisket i Tya. Vi har avtale om området fra nedstrøms Esfossen til og med Håen mot Ås i Tydal(Ca 4,5km). Dette gjelder også kun i perioden 15. juni til og med 15. juli. Ut om denne tiden er det fritt fiske for den som måtte ønske det. Til de som fortsatt ikke har mottatt svar på henvendelser vil omsider få svar, men det kan ta ganske lang tid da det må responderes på mange henvendelser.

Som Kim Skjerve sier er områdene mellom Mosjøen og Stugusjøen samt områdene nedstrøms Håen meget gode og vel så gode som den regulerte delen lengre nede i Tya, men forskjellen i områdene er evnen til bufring ved hardt fisketrykk. Områdene vi har avtale rundt har dårligere kapasitet til å kunne takle hardt fisketrykk og vi har derfor regulert fisket med litt unorske metoder.

Akkurat nå er forholdene i Tya og Tydal ganske dårlige, da varmen, tørken og den lave vannføringen forringer fisket ganske markant, men det er nok uansett muligheter enkelte steder.

Skitt fiske...

 

Mvh

 

Ole Kristian Berggård

Tya Flyfishing AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Må beklage litt mangelfull informasjon rundt fisket i Tya. Vi har avtale om området fra nedstrøms Esfossen til og med Håen mot Ås i Tydal(Ca 4,5km). Dette gjelder også kun i perioden 15. juni til og med 15. juli. Ut om denne tiden er det fritt fiske for den som måtte ønske det. Til de som fortsatt ikke har mottatt svar på henvendelser vil omsider få svar, men det kan ta ganske lang tid da det må responderes på mange henvendelser.

Som Kim Skjerve sier er områdene mellom Mosjøen og Stugusjøen samt områdene nedstrøms Håen meget gode og vel så gode som den regulerte delen lengre nede i Tya, men forskjellen i områdene er evnen til bufring ved hardt fisketrykk. Områdene vi har avtale rundt har dårligere kapasitet til å kunne takle hardt fisketrykk og vi har derfor regulert fisket med litt unorske metoder.

Akkurat nå er forholdene i Tya og Tydal ganske dårlige, da varmen, tørken og den lave vannføringen forringer fisket ganske markant, men det er nok uansett muligheter enkelte steder.

Skitt fiske...

 

Mvh

 

Ole Kristian Berggård

Tya Flyfishing AS

 

Kjempe fint at dere legger ut denne informasjonen Ole kristian! Kan jo samtidig oppfordre alle som har tenkt seg oppover til å begrense seg når det gjelder uttak av fisk, spesielt i tya! Elva er liten og nett, og de fleste her kjnner vel godt til hva som har skjedd med den første utgaven av en slik elv, skrukka....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg vet ikke hvor bærekraftig tya er selvom jeg har vært der mange ganger siden 1975 eller der omkring....finnes det insektsundersøkelser fom forteller noe om mattilgang....finnes det rapporter om når og hvor stor fisken er når den er førstegangsgyter....jeg synes det virker helt sprøtt dersom strie tydaldøler skal presse elva for det den har å gi uten å vite om den er bærekraftig....ja til totalfredning av all fisk over 40 cmover alt i dette landet...det eneste som nytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvor bærekraftig tya er selvom jeg har vært der mange ganger siden 1975 eller der omkring....finnes det insektsundersøkelser fom forteller noe om mattilgang....finnes det rapporter om når og hvor stor fisken er når den er førstegangsgyter....jeg synes det virker helt sprøtt dersom strie tydaldøler skal presse elva for det den har å gi uten å vite om den er bærekraftig....ja til totalfredning av all fisk over 40 cmover alt i dette landet...det eneste som nytter!

 

Jeg kan ikke uttale meg om hvor bærekraftig bestanden er, men det virker som mattilgangen er bra i Tya for fisken. Alle fiskene jeg har fått der(det er ikke få:) )har vært høyt oppe på K-fakorskalaen. Fikk en for ca 10 dager siden som hadde en k-faktor på 1,48!! Smellfeit!

 

Og som du sier Staffan: Fred fisken over 40 cm i sårbare vassdrag som jeg tror Tya/Nea er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som er ny i dette...

 

det er overalt snakk om K-faktor...

 

utfra det jeg har skjønt så har det med hvor feit fisken er...

 

MEN

 

feks en K-faktor på 1.48, hvordan i alledager finner jeg ut hvilken K-faktor det er?

 

eneste jeg har brukt opp gjennom årene er tynn, ok, og smellfeit

 

 

så...hvordan regner jeg k-faktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som er ny i dette...

 

det er overalt snakk om K-faktor...

 

utfra det jeg har skjønt så har det med hvor feit fisken er...

 

MEN

 

feks en K-faktor på 1.48, hvordan i alledager finner jeg ut hvilken K-faktor det er?

 

eneste jeg har brukt opp gjennom årene er tynn, ok, og smellfeit

 

 

så...hvordan regner jeg k-faktor?

 

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1552.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...