Gå til innhold

Fisket i tydalen (Tya/Nea)?


Becken

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Sakset fra tya-sidene:

"Vi tilbyr guiding og overnatting for enkeltpersoner og grupper i tillegg til at vi kan tilby pakkeløsninger for firma som vil drive teambuilding"

 

Teambuilding!?! Å-Herrejemini. Merker jeg blir fysisk dårlig bare jeg leser det kvasi-corporate-begrepet.

 

For no' jævla BULLSHIT.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting blir bærekraftig uten regler og forvaltningsplaner. Det er per dags dato dystre utsikter for "småfisken" i vassdraget(Tya), men vi får se hva som skjer framover. Det er påtenkt forvaltningsplaner til neste sesong etter det jeg har hørt. Vet det har vært og er utrolig mye folk i Tya etter 15. juli, men vi får håpe stor-fisken overlever kjøret.

 

K-faktoren til ørret er som regel kun gjeldende(best tilpasset) for mindre individer, mens det er mer normalen at lengdeveksten og vekten ikke vokser parallelt. Dvs at tyngre fisker ofte over 2-2,5kg(og større) naturlig får en noe høy k-faktor. Dette gjør at k-faktoren ikke er spesielt gunstig å bruke om en stor ørrets kondisjon. K-faktoren faller noe mer presist på laks. Store ørreter blir liksom veldig korte, men "tykke". Bortsett fra dette er det ikke gjennomført tetthetsregistreringer av bunndyr i vassdraget, men det er gjort en del upubliserte undersøkelser på mangfoldet av bunndyr. Ut fra hva man kan se er næringstilgangen veldig god og fisken har en bedre vektøkning enn hva man vanligvis finner. K-faktoren på mindre fisk indikerer også denne tendensen. Man ser ellers om en fisk er tynn, tykk eller at den har det bra. Man må også ta hensyn til fiskens alder for å kunne si noe om den generelle helsetilstand i et vann/vassdrag.

 

 

Ole K. Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen varer til september, men det er sjeldent fisket er noe å tenke på etter midten av august. Dette avhenger selvfølgelig av været osv, men fisken har en tendens til å stille(samle) seg på spesielle plasser uten å våre spesielt egnet som sportsfisk. Om noen skal oppover og kanskje skal sette ut fiskene de får, anbefaler jeg at mothakene klemmes ned. Det reduserer ofte mye unødig håndtering og skader. Det er bare en oppfordring, men ikke noen regel.

 

Ole K. Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja til totalfredning av all fisk over 40 cmover alt i dette landet...det eneste som nytter!

 

Hør-hør!

 

Ihvertfall for fluefiskere. Det er det jo ofte ikke gjennomførbart å sette tilbake fisk tatt på sluk/mark. Men på vidda må folk få ta opp til mat.

 

ofte er det viljen til å sette ut fisk som avgjør, ikke om den er skadet eller hva som helst.. :(

 

dette er trist, da det viser seg at noen tror det vokser flere hår på ballene bare man har en død kilo ++ fisk å klaske i bordplata når man kommer hjem..  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Er vel egentlig med på hva som helst bare det er en god til brukbar ørretelv i nærheten. Til og med slektsstevne.

 

Hehe... I fjor sommer ble jeg med på slektsstevne arrangert i Gudbrandsdalen mot en dagstur til Rena dagen i forveien, samt et par avstikkere i Gausa under selve treffet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tjenare !

 

Drömmer mig tillbaka till Tya/Nea... Sitt och funderar på sommarens tur. Tya/Nea kan man hyfsat, men har någon några tips på mindre åar, tjärnar lr sjöar inom Tydal som kan vara värda ett besök ?

 

MVH

Erik, Malung Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenare !

 

Drömmer mig tillbaka till Tya/Nea... Sitt och funderar på sommarens tur. Tya/Nea kan man hyfsat, men har någon några tips på mindre åar, tjärnar lr sjöar inom Tydal som kan vara värda ett besök ?

 

MVH

Erik, Malung Sverige

For dere svensker som fisker opp all fisken og kakker dem i huet, så kan jeg anbefale Stuggusjøen i nærheten av Tya!! Der er det fisk i massevis..kakk så mange dere vil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenare !

 

Drömmer mig tillbaka till Tya/Nea... Sitt och funderar på sommarens tur. Tya/Nea kan man hyfsat, men har någon några tips på mindre åar, tjärnar lr sjöar inom Tydal som kan vara värda ett besök ?

 

MVH

Erik, Malung Sverige

For dere svensker som fisker opp all fisken og kakker dem i huet, så kan jeg anbefale Stuggusjøen i nærheten av Tya!! Der er det fisk i massevis..kakk så mange dere vil! :D

 

Veldig fint å isfiske om vinteren der å!!  ;D  ;D  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenare !

 

Drömmer mig tillbaka till Tya/Nea... Sitt och funderar på sommarens tur. Tya/Nea kan man hyfsat, men har någon några tips på mindre åar, tjärnar lr sjöar inom Tydal som kan vara värda ett besök ?

 

MVH

Erik, Malung Sverige

For dere svensker som fisker opp all fisken og kakker dem i huet, så kan jeg anbefale Stuggusjøen i nærheten av Tya!! Der er det fisk i massevis..kakk så mange dere vil! :D

 

Veldig fint å isfiske om vinteren der å!!  ;D  ;D  ;D

 

 

Ingen som har vært der om vinteren altså?? ;) Isfisker du der trur jeg du vil få en stygg opplevelse... (borre igjennom isen, for å finne ut at det er 6 meter ned til vannet under isen! hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...