Gå til innhold

Dette var litt i drøyeste laget.... 132 fisk på 3 timer...


Rennestraum

Anbefalte innlegg

Gjest Öringen

Han sier at han ikkje liker sjøfisk og ikkje har bruk for all den fisken... :'(

Stackars man han hade ju stått flera timmar utan att få lax :o :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hutttetu, la oss alle kritisere en mann som har fisket ca 1/5 av hva en helt vanlig dagsfangst er for flere hundre yrkesfiskere hver dag!

 

"om det er Sei eller SØ spiller ingen rolle...  "  er jeg ganske uenig i - jo det spiller en ganske stor rolle!

En helt vanlig seistim inneholder flere hunder til flere tusen fisk og det er beviselig mange mange ganger mer fisk i sjøen enn i elvene eller enn det er SØ i fjordene våre.

 

Det at fyren selv ikke spiste dem opp og egentlig ikke selv har bruk for dem er da vitterligen ikke god nok grunn for at han skal kritiseres i hue og rævva her på et fluefiskeforum som faktisk er en offentlig plass! Javel, så spiste han dem ikke selv, men gav dem bort til folk som helt sikkert satte stor pris på det. Da slapp jo DE å dra ut og fiske middagen sin, som fremdeles er en ganske vanlig foreteelse i deler av landet... Alt i alt har vel dermed denne stolte karens brutale innhug i en ikke-så-veldig-truet seistamme blitt ganske liten i det litt større perspektivet.

 

Så utrolig moro han må ha hatt det - og han kom i lokalavisa tilogmed (midt i agurktida, da).  :D

Har dere helt glemt hvor utrolig moro det er å fiske makrell fra båt? Å hale opp fem og seks i slengen og gi dem bort til naboer, venner og bekjente? Javisst setter man ut stor ørret i vann og vassdrag, fordi de representerer en viktig biologisk / genetisk verdi akkurat i disse begrensede områdene.

Men noen-og-hundre småsei, torsk og en stakkars sjø-ørret i sjøen? Give me a break. Det finnes MYE større trusler mot sjøfisken enn en stolt fyr med juksafjøl...

 

Dette stinker jo C&R-fundamentalisme lang vei - NOAH neste? Hva med hobbyfiskeren som setter garn her i fjorden og får 68 sei på et hal? Skal han også kritiseres fordi han ikke behandler en stimfisk på samme måte som en kilosfisk i en hardt presset elv?

 

Hva med å vise litt måtehold oppi vår spredning av det glade "ansvarfullt C&R"-budskap? eller vil vi at fluefiskere skal virkelig fremstå som vegetar-dyrevernsaktivister?

 

Det skremmer meg å tenke på hva som ville skjedd med en stolt 12-åring som viser frem 5 ørret etter en tur i et skogsvann.... Vil vi lynsje ham da? Knekke Snoopy-stanga hans?

 

verden er ikke svart og hvit - det er faktisk MULIG å drive catch & kill, også i denne skalaen.

Hvor kommer fiskebollene våre fra, forresten? Fiskebolletreet i hermetikk-skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sniiiiipp

 

Jeg bare stiller spørsmål med motivet for å dra opp så mye fisk uten egentlig å vite hvor han skal gjøre av de. Det har ingenting med C&R :)

En yrkesfisker tjener til livets opphold når han fisker, så det er ikke helt sammenlignbart, men jeg skjønner poenget ditt :)

 

Det blir litt mye C&R-prat av og til i enkelte miljø, det skal jeg være enig i :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det skremmer meg å tenke på hva som ville skjedd med en stolt 12-åring som viser frem 5 ørret etter en tur i et skogsvann.... Vil vi lynsje ham da? Knekke Snoopy-stanga hans?

 

Du kan vell ikke sammenligne dette med å dra opp 132 fisk på 3 timer... vill nå heller ikke si at jeg "halshugget" vedkommende med min kommentar..

Man behøver vel ei være sportfisker for å forstå at dette er i drøyeste laget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larserikm, jeg er faktisk helt enig i hva du sier her. Det er en tydelig dominans av ørret-purister her på forumet. Alt annet telles liksom ikke som fisk. Og hylekoret stemmer strupene til allsang nok engang :rolleyes:. Men hvis man leser hele artikkelen så ser man at han gir bort fisken til slekt og familie og venner. Fisken går altså ikke til spille, og folk blir mette gratis. Han sier også at det var utrolig moro da det stod på, men at det ikke kommer til å skje flere ganger. Han sier altså at han ble bitt av litt stormannsfiskegalskap og innrømmer at det tok helt av og viser anger. Man kan være så kritisk man bare vil, men kom ikke her og fortell meg at man aldri har blitt bitt av dette fenomenet selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hyggelig med en god fangst i sjøen, og det skulle bare mangle at han i denne sammenheng ikke skulle kunne ta med seg det han trengte til mat.

 

Men dette her er etter min mening rene slakten, direkte ufornuftig og uforsvarlig.

 

Hvordan skulle det gå hvis vi alle gjorde slik som dette her, hver gang vi fisket i sjøen?

 

Offentlig forum eller ei; jeg finner ikke noe galt i påpeke dette som uheldig. Jeg er forbauset over at fangstmannen tenker som han gjør, og jeg er forbauset over uttalelsene han kommer med.

 

Fisketype er forsåvidt ganske uinterressant. Yrkesfisket er tross alt regulert, selv om ikke alle er like fornøyde med det heller, men for den vanlige mann i gata, der det gjelder tilnærmet fritt fiske med stang og snøre, så gir dette her et forferdelig dårlig signal etter min mening.

 

Jeg skyter ikke 50 ryper egenhendig fordi jeg kan.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei hutttetu, la oss alle kritisere en mann som har fisket ca 1/5 av hva en helt vanlig dagsfangst er for flere hundre yrkesfiskere hver dag!

 

"om det er Sei eller SØ spiller ingen rolle...  "  er jeg ganske uenig i - jo det spiller en ganske stor rolle!

En helt vanlig seistim inneholder flere hunder til flere tusen fisk og det er beviselig mange mange ganger mer fisk i sjøen enn i elvene eller enn det er SØ i fjordene våre.

 

Det at fyren selv ikke spiste dem opp og egentlig ikke selv har bruk for dem er da vitterligen ikke god nok grunn for at han skal kritiseres i hue og rævva her på et fluefiskeforum som faktisk er en offentlig plass! Javel, så spiste han dem ikke selv, men gav dem bort til folk som helt sikkert satte stor pris på det. Da slapp jo DE å dra ut og fiske middagen sin, som fremdeles er en ganske vanlig foreteelse i deler av landet... Alt i alt har vel dermed denne stolte karens brutale innhug i en ikke-så-veldig-truet seistamme blitt ganske liten i det litt større perspektivet.

 

Så utrolig moro han må ha hatt det - og han kom i lokalavisa tilogmed (midt i agurktida, da).  :D

Har dere helt glemt hvor utrolig moro det er å fiske makrell fra båt? Å hale opp fem og seks i slengen og gi dem bort til naboer, venner og bekjente? Javisst setter man ut stor ørret i vann og vassdrag, fordi de representerer en viktig biologisk / genetisk verdi akkurat i disse begrensede områdene.

Men noen-og-hundre småsei, torsk og en stakkars sjø-ørret i sjøen? Give me a break. Det finnes MYE større trusler mot sjøfisken enn en stolt fyr med juksafjøl...

 

Dette stinker jo C&R-fundamentalisme lang vei - NOAH neste? Hva med hobbyfiskeren som setter garn her i fjorden og får 68 sei på et hal? Skal han også kritiseres fordi han ikke behandler en stimfisk på samme måte som en kilosfisk i en hardt presset elv?

 

Hva med å vise litt måtehold oppi vår spredning av det glade "ansvarfullt C&R"-budskap? eller vil vi at fluefiskere skal virkelig fremstå som vegetar-dyrevernsaktivister?

 

Det skremmer meg å tenke på hva som ville skjedd med en stolt 12-åring som viser frem 5 ørret etter en tur i et skogsvann.... Vil vi lynsje ham da? Knekke Snoopy-stanga hans?

 

verden er ikke svart og hvit - det er faktisk MULIG å drive catch & kill, også i denne skalaen.

Hvor kommer fiskebollene våre fra, forresten? Fiskebolletreet i hermetikk-skogen?

 

Er 100 % enig med Larserikm.

Han dro opp stort sett bare sei.. Hadde d vært snakk om 3 lakser på 1 døgn kunne jeg skjønt hva dere andre prater om. Fisken ble gitt bort til mat så hva er problemet? At samme person tok all fisken?

Hadde det vært meg i samme situasjon hadde jeg gjort akkurat det samme! Var sikkert veldig gøy for han fiskeren! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Lars Erik.  Tipper at det er mange av oss som opp igjennom årene har fisket i sjøen fra båt.  Det har vel kanskje enkelte ganger skjedd at fisket har vært bra også.  Da har man jo tatt runden til familie og venner og gitt de fisk.  At fritidsfiskere skulle ha noen stor betydning for bestanden i sjøen, tviler jeg sterkt på.  Tenker nå ikke på ørret. 

 

Kom nå til å tenke på den gangen faren min skulle ut og fiske i båten og han for en gang skyld ville være alene.  Vesle pjokken Rigan ble jo dødsfornærma for at jeg ikke fikk være med.  Tok da stanga med ned på brygga ved det lokale fiskemottaket.  Gubben kom putrende tilbake inn i sundet 3 timer senere, uten fisk.  Jeg kunne da stolt vise ham ei bøtte med over 40 hvitting...hehehe....fisket med dupp og med sniler som agn.....den følelsen glemmer jeg aldri.  ;D  Mange som fikk besøk på døra da og fikk middagen gratis.  Jeg tenker nå at det var bra jeg ikke møtte en c&r fantast....da hadde vel guttungen kanskje fått passet påskrevet....

 

Jeg tror vi bør vokte oss for å ikke dra dette for langt, det går vel an å skille på hva som er viktig og ikke...forvaltningsmessig sett.  Virker som mange har lett for å glemme dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag kan man si at det er uforsvarlig å dra opp 100 sei? Er sei en truet art?

 

Og dette kommer fra folk som velger å plage en art som virkelig er truet (for brunørret over 1kg er vel det). Bare for å sette fisken tilbake igjen, rope yes! og nyte tilfredsheten på øverste trinn på Maslows pyramide.

 

Perspektiv, gutter!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "Mr. Storaunet" hadde en fantastisk flott opplevelse, masse kiling i magen og litt adenalin iblanda det hele ;D ;D ;D

 

Med fare for å bli stemplet og legge hodet på blokka, har jeg selv opplevd noe lignende ;D

 

For flere år siden var vi Kjeldebotn i Offotfjorden (har familie der oppe), og jeg og guttungen(5 år den gang) dro ut for å fiske litt. Vi hadde vært i fjæra og gravd litt børstemark og ordnet oss med håndsnøre. Var ute på blikkstille hav og drev litt rundt et undervannskjær, maks dybde var vel ca 6-10m. krystallklart vann. Rigget til med svenskpilk og børstemark. Senket til bunns og kunne se fisken samle seg og bite på, rett og slett kjempemorro. Guttungen var helt i ekstase. Resultatet ble 74 Torsk på et par timer. Vel fornøyd og med store smil rundt munnen dro vi til lands og sløyde fangst. "Farmor" stakkar endte opp med laging og steking av over 300 fiskekaker. Faktsisk jysla godt vinterstid.

Når jeg og "guttungen" snakker om fisking idag(nå er han 19) kommer han stadig tlbake med "den gang i Kjeldebotn". Opplevelse for livet? Ja absolutt.

Og ingen av fiskekakene ble sluppet ut igjen ;D ;D ;D

 

Da jeg selv såvidt var kjønnsmoden ved konfirmasjonen :-\, og for penga kjøpte meg 10girs sykkel, Bergans dobbelt fjelltelt og 70l ryggsekk for så å dra på sykkeferie i Trønderlag ;D. Dro til Kongensvold fra Fosen for å besøke en kompis. Etter å ha vært der et par dager rodde vi ut på ei seigrunne, dro opp over 125 sei :o. Største var 10 kilo. Sløyet, filetert og fyllt fryser, når fryseren var full gikk resten til tilfredse naboer. En av fisketurene jeg også husker med glede.

 

Er jeg et dårlig menneske av den grunn? Nei synes ikke det.

Har ikke dårlig samvittighet en gang, men bare gode minner om store opplevelser ;D ;D ;D

 

Og der vi bor i dag (20m fra et gjeddevann) knerter jeg glatt alle smågjedder jeg får (disse går til kattefor) ;).

 

I manges øyne her inne er jeg vel en "fisketerrorist", men se det bryr meg ;D.

 

For det jeg i ettertid vil huske best, er de fantastiske opplevesene jeg hadde med massssse fisk ;D ;D ;D ;D ;D ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi artsrasister ?

Selv får jeg(nesten) bare små ørreter .. :rolleyes:

Hva gjør jeg ? Jeg slipper de tilbake i vannet ..etter å ha løsnet de forsiktig med krokløser.

Tror kanskje jeg burde drept alle jeg får, for vannene er vel overbefolket ?

I sjøen er jeg ikke alltid like nøye ,jeg rister gjerne  fisken av kroken og hiver den på sjøen .. :-[

Passer dere på at makrellen har det fint og lar vannet strømme gjennom gjellene  før den får svømme tilbake ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...