Gå til innhold

forskjellige kasteteknikker


Jarle

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

 

Nå har kulda kommet inn over Norge :? , og det jeg tenker på da er vedlikehol/trening til neste ørretsesong(i tillegg til å fylle flueboksen++). er det noen som har tips om nettsider/dvd/bøker etc hvor det er mulighet for å lære litt ekstraordinære kasteteknikker i tillegg til det ordinære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå!

 

Nå har kulda kommet inn over Norge :? ' date=' og det jeg tenker på da er vedlikehol/trening til neste ørretsesong(i tillegg til å fylle flueboksen++). er det noen som har tips om nettsider/dvd/bøker etc hvor det er mulighet for å lære litt ekstraordinære kasteteknikker i tillegg til det ordinære?[/quote']

Sven Kalmar hadde et hefte for noen år siden, der du kan lese om litt forskjellige stiler, og kurvekast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så har jo Mathias Lilleheim kommet ut med bok. Hans kastestil gir klare retningslinjer og er nok blandt de enkleste å lære seg. Fornuftig er den også med tanke på hvilke muskelgrupper man benytter.

Jeg "konverterte" selv til den stilen for noen år siden og fikk etterhvert pene bukter og kastet mer uanstrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt zzzap boka med dvd. har desverre ikke fått sett så mye i boka enda(eksamen har skylda for det :evil: )' date=' men har sett gjennom dvd`n. synes kanskje det var litt "lite" på den, men det som er der bra.[/quote']

Det er feil på CD'en. Fikk brev i dag om at ny blir sendt ut uke 51.

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt zzzap boka med dvd. har desverre ikke fått sett så mye i boka enda(eksamen har skylda for det :evil: )' date=' men har sett gjennom dvd`n. synes kanskje det var litt "lite" på den, men det som er der bra.[/quote']

Det er feil på CD'en. Fikk brev i dag om at ny blir sendt ut uke 51.

 

Kyrre

CD'en???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du forresten med ekstraordinære kasteteknikker?Mener du egentlig ulike typer kast?Det er jo ikke så veldig mange måter og kaste ordentlig på.Det finnes jo en masse bøker om dette,men stort sett er det jo samme teknikken bare forklart på ulike måter. :idea:

Noen er jo bedre til og forklare og lære fra seg enn andre og noen har faktisk litt fysikkunnskap og det er heller ikke dumt når man skal få et snøre til og "flakse" lengst mulig igjennom lufta. :P Blir spennende med boka til Lilleheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i at de forklarer samme stil på flere forskjellige måter. Det finnes noen som beskriver samme stil, f.eks. Javorevski og Lefty, Henrik Mortensen og Göran, men det finnes helt klart forskjellige stiler som vektlegger forskjellige elementer rundt fysikken i et fluekast.

Men målet er det samme - å presentere flua for fisken på en måte som gjør at den blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen til deg Grunde!

Det kunne vært interessant å høre hva dere foretrekker- eller hvilken "stil" dere benytter. Tenker da på hvilke deler av kroppen som dere kaster med og hvorfor det føles riktig.

 

Noen som har noe input på det?

Forandrer dere kastestil ved ulike lengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen til deg Grunde!

Det kunne vært interessant å høre hva dere foretrekker- eller hvilken "stil" dere benytter. Tenker da på hvilke deler av kroppen som dere kaster med og hvorfor det føles riktig.

 

Noen som har noe input på det?

Forandrer dere kastestil ved ulike lengder?

 

Ja i aller høyeste grad, bruker ofte et pendel kast ved kort kast, og litt mere armbruk ved lange kast, jo lengre kast, jo dårligere presentasjon, mine fisker får jeg oftest på rundt 15 meter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen til deg Grunde!

Det kunne vært interessant å høre hva dere foretrekker- eller hvilken "stil" dere benytter. Tenker da på hvilke deler av kroppen som dere kaster med og hvorfor det føles riktig.

 

Noen som har noe input på det?

Forandrer dere kastestil ved ulike lengder?

 

:shock:

Jeg ser for meg en evig lang diskusjon med høy temperatur... Grunde, ligg unna så skal jeg også gjøre det laugh.png' alt=':lol:'> .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for min del mer hele armen ved lange kast og kun underarmen ved korte kast. Men det som kjennertegner kastinen er at det nesten alltid kjennes feil uansett. Og det er langt mellom det perfelte kastet. :)

Lange kast :?:

 

Lange kast er de du får til om dagen, Robin - mistenker jeg ihvertfall ;) .

 

Foretrekker pendling framfor skyving. Men jeg låser ikke alt slik Syrstad og Lilleheim gjør. Så min stil ligger nok et sted mellom Lileheim og Andersson. Men jeg synes det er gøy å prøve ut forskjellige ting. I den siste tiden har jeg trent på markante stopp. Der er det utrolig mye å hente, uansett stil. Sjekk ut Steve Rajeff i filmen til Mel Krieger (den for viderekomne), det er stopp det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg aldri har værken lest en bok eller sett en film om kasting så har jeg sikkert veldig mye å lære av dere teorikastere laugh.png' alt=':lol:'> . Men du skulle sett på søndagen Tore da kastet jeg bortimot 28-30m og det er langt det. Jeg anbefaler på det varmeste å trene med dt liner det har gitt meg mange meter ekstra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Foretrekker pendling framfor skyving. Men jeg låser ikke alt slik Syrstad og Lilleheim gjør. Så min stil ligger nok et sted mellom Lileheim og Andersson.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med å låse alt, Tmags?

Mathias Lilleheim er en veldig fleksibel kaster, med en rekke forskjellige teknikker. Det første man lærer hos han er grunnkastet og med det får man inn grunnleggende teknikk og litt om fysikken bak et fluekast, men dette er bare begynnelsen. Det er ikke hans mening at man skal gå rundt og kaste grunnkastet resten av livet. Det virker som om mange ser på grunnkastet som en stil men det er det ikke, det er plattformen man begynner på. Han lærer bort en rekke andre teknikker, eller stiler om man vil. Han mener at en fluekaster er i sin fulle rett til å tilpasse disse stilene til egen personlighet og fiske. Han mener og at man ikke bør låse seg fast i en stil, men variere avhengig av situasjonen. Jeg synes Mathias har en flott filosofi anngående fluekasting.

Den nye boka til Mathias er noe enhver fluefisker bør ha, enten man er nybegynner eller en erfaren kaster. Han går gjennom grunnkastet, forlenget grunnkast, ut fra kroppen kastet, supersonisk kast og den optimale bakslengen. Trenigsmetodene hans er enkle og utrulig bra. Med denne boka vil man få bort de fleste kastefeil. DVD`en som følger med boka gjør forståelsen av hva Mathias mener komplett.

Som nykommer vil jeg si at fluefiskesiden er en veldig koselig og bra plass, med mye interessant stoff. Jeg vil nok trives her.

 

Hilsen Gurthe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg bor på sørlandet for her har vi jo norges beste kastere.Bare sjekk resultatlista for nm i casting.Til neste år blir det fulstendig dominert av AGDER-BENKEN......

Lurte jo litt på hvorfor det ble spurt om hvilken del av kroppen man kastet med.Jeg bruker alltid armene(stort z høyreslegga!!).Når man snakker om teknikker her så er det etter min mening det samme hva man gjør bare man får presentert flua der man vil.Som kaster må man hele tiden skifte teknikk og taktikk under en fisketur.

Når det gjelder det rent tekniske så er det jo samme prinsippet som gjelder uansett hvordan man fører armen.Det er jo stoppen i bak og framkastet som er avgjørende for om man får en bra snørebukt.Jajja nok om det,var vel litt utenom tema også....

Min kastestil er en kombinasjon av mange avhengig av hva slags kast jeg bruker.

Skal man kaste langt er det selvsagt best med en smal bukt,men så spiller jo glattheten på snøret,eventuelt tykkelsen på runninglinen også inn.(regner ikke med vinden her,he he,det er jo alltid motvind...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å 'låse seg fast'. Jeg snakket om den pendelteknikken som Lilleheim er kjent for å predike med låsing av albuevinkelen. Har intet imot den, så det var ikke sånn ment. Jeg bruker både underarm og pendling.

 

 

Foretrekker pendling framfor skyving. Men jeg låser ikke alt slik Syrstad og Lilleheim gjør. Så min stil ligger nok et sted mellom Lileheim og Andersson.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med å låse alt' date=' Tmags?

Mathias Lilleheim er en veldig fleksibel kaster, med en rekke forskjellige teknikker. Det første man lærer hos han er grunnkastet og med det får man inn grunnleggende teknikk og litt om fysikken bak et fluekast, men dette er bare begynnelsen. Det er ikke hans mening at man skal gå rundt og kaste grunnkastet resten av livet. Det virker som om mange ser på grunnkastet som en stil men det er det ikke, det er plattformen man begynner på. Han lærer bort en rekke andre teknikker, eller stiler om man vil. Han mener at en fluekaster er i sin fulle rett til å tilpasse disse stilene til egen personlighet og fiske. Han mener og at man ikke bør låse seg fast i en stil, men variere avhengig av situasjonen. Jeg synes Mathias har en flott filosofi anngående fluekasting.

Den nye boka til Mathias er noe enhver fluefisker bør ha, enten man er nybegynner eller en erfaren kaster. Han går gjennom grunnkastet, forlenget grunnkast, ut fra kroppen kastet, supersonisk kast og den optimale bakslengen. Trenigsmetodene hans er enkle og utrulig bra. Med denne boka vil man få bort de fleste kastefeil. DVD`en som følger med boka gjør forståelsen av hva Mathias mener komplett.

Som nykommer vil jeg si at fluefiskesiden er en veldig koselig og bra plass, med mye interessant stoff. Jeg vil nok trives her.

 

Hilsen Gurthe :D[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har Boka og filmen, men det som slår meg er følgende :

 

Det finnes ingen feilsituasjoner, altså Mathias viser ingen eksempler på hva som oftest gjøres galt, dette er veldig synd i alle fall for nybegynneren.

 

Når det gjelder kasting er det veldig viktig å kunne rette opp feil, jeg mener det er selve kilden til å få til gode kast, det å vite hva du gjorde galt :)

 

Det skal sies at jeg bare har skummlest boka, men har sett dvd flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ser med forskrekkelse at ingen har nevnt Hermansen stilen. Det er like godt som alle andre fluekast, utarbeidet av en fluefisker i Sveg. Grunnprinsippet i hans kastemåte går ut på å få presentert flua best mulig og kunne kaste langt nok for praktisk fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermansen,

Men har du testa?

Kun hjemme ved "datafiske" :D

For å være litt seriøs så liker jeg godt stilen til Mathias Lilleheim. Den er enkel å lære seg og fin å lære bort. Jeg er nok ikke 100% i min låsing av albueleddet under fisking. Men fokuserer på det under trening og når jeg holder kurs.

 

Denne kastestilen ga meg en ny dimensjon etter å ha vært aktiv "underarmskaster" i mange år.. En grundig beskrivelse av denne måten å kaste på kommer under fluekastesidene (som er på vei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...