Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Stor flue, Stor fisk

En Danica variant som jeg tidligere har bundet på samme måten men da med hjortehår i forlengelsen. Men regner med at den fungerer vel så bra med forlenget kropp av foam. Denne kroppen en stanset ut med stanseverktøy i 2mm foam. Så svir jeg forsiktig hjørnene på foamen med lighter før jeg segmenterer den. Da får den litt fargevariasjon og blir litt rundere i kantene.

Det er mye hackel og den kan klippes litt under ute ved elva for å stå litt lavere og mer stabilt om nødvendig.

Ellers er vingene en kombinasjon av Tmc Aerowing og Mallard.

Krok Tiemco 2488 str 10. Kraftig krok men tåler også stor fisk og flyter godt nok i disse materialene.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Victor

Jeg regner med at du tenker på å klippe ut en foambit som di trer inn på nåla og bretter dobbelt tilbake mens du segmenterer med bindetråden.

Denne kroppen her er stanset ut med et stanseverktøy og har en ferdig konisk fassong. Jeg holder faktisk denne foambiten mellom tommel og pekefinger i venstrehånd mens jeg binder inn haletråder og binder segmenter segment for segment og avslutter med whip finish. Gir en ørliten lakkdråpe eller superlim mellom segmentene når jeg er ferdig.

Er noe skikkelig fokkel å holde det mellom fingrene de første gangene, men det går.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Victor

Jeg regner med at du tenker på å klippe ut en foambit som di trer inn på nåla og bretter dobbelt tilbake mens du segmenterer med bindetråden.

Denne kroppen her er stanset ut med et stanseverktøy og har en ferdig konisk fassong. Jeg holder faktisk denne foambiten mellom tommel og pekefinger i venstrehånd mens jeg binder inn haletråder og binder segmenter segment for segment og avslutter med whip finish. Gir en ørliten lakkdråpe eller superlim mellom segmentene når jeg er ferdig.

Er noe skikkelig fokkel å holde det mellom fingrene de første gangene, men det går.

Kjell

Må ikke legge dobbelt med foam nødvendigvis eller tre den inn på nåla. Jeg legger den bretta foamen (trenger ikke være dobbel) oppå eller rundt nåla etter jeg har bundet inn haletrådene. Synes dette gjør ting lettere for meg :) Men heldigvis er det smak og behag.

Titta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også etter min erfaring an på lyset på himmel og horisont, dag/kveld osv  ppcrazyeyes

Uansett da - hadde ikke nøla et sek med å knyte dem på  <<l OOog hey, det er veldig mye bra her inne nå!  :)

Knyter ivrig sjøl, men har fortsatt bare mobilkamera for hånda, så jeg gidder ikke å streve så fælt for å framskaffe et par halvdårlig fluer ;D Takk for inspirasjon, alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal ha Jan Fredrik!tar det til etterretning og prøver å justere det neste gang <<l.

Opplever ofte at det som ser knall ut på pc skjermen blir mørkere når jeg ser det etterpå på ipaden,selv om jeg har justert ned pc-skjermen.noen som har tips og komme med .Redigerer bildene på pcen så det blir litt vanskelig å vite hvor jeg skal ligge.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...