Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Nydelige fluer Terje. Jeg digger den litt "lette" stilen.

Bildene er virkelig helt fantastiske....

Takker så mye, Knut R.S. Veldig hyggelig å høre <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lang vei fra Andebu til Sandefjord, så det er bare å dra innom Skittfiske. Gutta er veldig hyggelige og hjelper deg gjerne. De har greit utvalg, så hold på lommeboka!

som andebuing er jeg klar over skittfiskes nærhet:p

kjøpte min første flue sett der på seinsommern i år, det blei ca 2500.- dyrere enn forventet:D

og mang en tur dit har fortsatt i samme leia:D:D

skal ta en tur innom nå i uka om jeg rekker det

Terje, du lager fluer som ligger godt i øyne:) forhåpentlig ligger de like godt på vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert Terje, ikke helt enig i New School materialmessig sett (er vel bare CdC som er nytt i den saken), uansett, flotte fluer som garantert fanger. Liker svært godt bidragene dine her inne. :)

Imponerende Geir! Flyter de like godt som de ser ut også eller?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Grisebra fluer og grisebra bilder, Terje! Alltid en glede å skue dine kunstverk!

Takk skal du ha, Victor. Veldig hyggelig å høre :D

Sverref:

Takker så mye :D ...... jeg har nå fått noen ørreter på fluene mine så det er håp for at de ligger like godt i vannet :D

Jan Fredrik:

Takker så mye for hyggelig tilbakemelding :D

New school var helt klart rettet mot cdc i vingen på en påfgul quill kropp. Litt annerledes vinge valg enn hva som er vanlig så vidt jeg har sett her og andre steder :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha siklet lenge på bildene av fluene til Geir fant jeg ut at jeg måtte prøve meg på Body Quill jeg også. Eikre ble kontaktet og noen dager senere lå det masse spennende i materialer i posten (via lokale butikken min selvfølgelig).

Begynner i det små med en enkel døgnflue etter oppskrift fra André Brun.

Baetis Rhodani - CdC & Sparkle

Krok: Hends 404BL (barbless)

Tråd: Hends Body Quill

Hale/Nymphevedheng: Z-lon Olive light

Vinge: RAA CdC Iron Blue

Kropp: Hends Body Quill

Thorax: RAA CdC dubbing Olive Green

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Sverre F!

Biots lager fine segmenter på kroppen og kommer i mange fargevariasjoner, noe som gjør det til et godt og allsidig materiale. Ikke hvis, men når du skal handle, så kjøp turkey biots. De er større og lettere å jobbe med. Jeg liker å legge en liten(!) dråpe med lim på kroppen før jeg surrer biots, da tåler de litt mer.

Et annet tips er å kjøpe seg en hackle-måler, da er det mye lettere å velge seg størrelse på fjæra i forhold til krokstørrelse. Kan kjøpes for så lite som 29,-.

Ikke vær redd for å bruke litt CDC på klekkerene heller, bedre med for mye enn for lite. 3-5fjær avhengig av størrelsen på flua og på fjæra. Her går det jo også an å blande litt farger på CDC'en og (f.eks to lysebrune og en oliven).

Nå er det bare å snurre i vei, og legge ut flere bilder, sånn at vi som er for late har noe å kikke på ;)

da skal jeg bort på skittfiske idag, og sjekke ut litt turkey biots :)

Jan Fredrik, hvor kjøper man Hends bodyquill? gjerne Norsk nettbutikk om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Fredrik, hvor kjøper man Hends bodyquill? gjerne Norsk nettbutikk om mulig.

Det vet jeg faktisk ikke, jeg har prøvd å lete etter det i Norske nettbutikker, men har enda ikke funnet noen som har det.

Jeg fikk Bjørnar hos B-Sport & Fritid i Drangedal til å skaffe meg det. Han tok inn plenty så da er det bare å sende han en mail så kan du få kjøpt av han.  <<l

post@b-sport.no

Kim, Victor og Geir, tusen takk for hyggelig tilbakemelding.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...