Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

mer reke!  dette er en sleip kopi av Bjorni sin super reke som Toggi skryter så mye av ;D

 

selvkritikk: Binde ned framkropp og rippe dubbingen under (lavere profil oppå flua) og matche fargene bedre på frem/bak parti (brukte det jeg hadde som så likt ut)

 

 

 

Ble ingen sleip kopi Baetis Rhodani, men en svært flott Baetis Rhodani reke! Den fungerer garantert!

 

:D :D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min første zonker!(etter en flakse med vin)  ;D tilbakemeldinger settes pris på. hva som kan forbedres o.l

 

jeg hadde ikke øynene i mindre størrelse, men fungerer sikkert som en trigger for fisken ;)

 

[attachthumb=1]

 

 

post-2951-13949862509113_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker fint den. øyne bare bestemmer hvor mye jiggy gange den kommer til å ha :D

 

ok, takker for tilbakemeldingen! :D hehehe! jeg skulle ønske jeg hadde mer igjen bjørni! dum som jeg er, kjøpte bare en flaske  >:(;D ;D

 

edit: er forresten strålende fornøyd med den nye apex vise stikka mi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine juletreet fluer Lasse :)

Jeg hadde et knall fiske for et par måneder siden med juletreet i jiggy format.

Juletreet ser meget rar ut, men fisken digger dem ofte.

 

I en jiggy variant med det materialet så blir det helt rått.

Anbefales til alle som ikke har prøvd, det var bjorni som fikset nok engang en genial flue til meg.

 

Brukte denne i strømmen når sjøørret spiste småsild og fikk 5 fine blankiser rimelig kjapt med den

nye varianten til bjorni.

 

Jeg ble sjokkert når jeg så den i vannet, stort potensiale! Og den funket den dagen mye bedre enn alt annet jeg prøvde inklusiv ulike "vanlige" jiggyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for mange år siden en sommer, i munningen av Mandalselva kokte det med "åte" altså brisling.

 

Jeg lagde en tubevariant av juletreet og hadde den som soleklar favoritt.

 

Har ikke opplevd slikt sinnsyk fråtsing side, kun enkelte små øyeblikk.

 

De sjøørretene som vi fikk da kokte som makrell og de lukta tran.

 

Juletreet er faktisk en meget bra sjøørretflue vil jeg si. Den etterligner på en måte glimtene småfiskene gir fra seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine juletreet fluer Lasse :)

Jeg hadde et knall fiske for et par måneder siden med juletreet i jiggy format.

Juletreet ser meget rar ut, men fisken digger dem ofte.

 

I en jiggy variant med det materialet så blir det helt rått.

Anbefales til alle som ikke har prøvd, det var bjorni som fikset nok engang en genial flue til meg.

 

Brukte denne i strømmen når sjøørret spiste småsild og fikk 5 fine blankiser rimelig kjapt med den

nye varianten til bjorni.

 

Jeg ble sjokkert når jeg så den i vannet, stort potensiale! Og den funket den dagen mye bedre enn alt annet jeg prøvde inklusiv ulike "vanlige" jiggyer.

 

 

 

får vell binde noen sånne også.. mener du har vist meg den før :rolleyes:

 

fisker egentlig ikke noe med juletreet... men skal nok gi den noen sjanser nå ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for mange år siden en sommer, i munningen av Mandalselva kokte det med "åte" altså brisling.

 

Jeg lagde en tubevariant av juletreet og hadde den som soleklar favoritt.

 

Har ikke opplevd slikt sinnsyk fråtsing side, kun enkelte små øyeblikk.

 

De sjøørretene som vi fikk da kokte som makrell og de lukta tran.

 

Juletreet er faktisk en meget bra sjøørretflue vil jeg si. Den etterligner på en måte glimtene småfiskene gir fra seg.

 

 

Helt enig med deg(som vanlig). Jeg tør å påstå at det er ingenting som klarer å imitere jagende brisling sild like godt som juletreet. I det fisken vender lynraskt og du ser det skinner i vannet.

Tror nesten du må flytte hit marbakken, det finnes sikkert bra band i Skien ;D

 

Og juletreet med kulehode blir ikke mer feil av den grunn :P

 

Før fisket jeg KUN med juletreet året rundt, kunne nesten ikke kaste. Maks 16 meter, men jeg dro mye sjøørret. ja, nesten mer enn nå. Og nå-bruker jeg svært sjeldent juletreet :rolleyes:

 

Den er hatet av mange, og elsket av noen få. Nå bruker jeg den når alt annet svikter. Og som regel funker gode gamle juletreet. Jeg er mer opptatt av å lure fisken enn å måtte bruke det jeg tror den tar der og da. Det er kicket(tilslaget) som får meg ut i sjøen så og si hver dag :P

Det er jo like latterlig gøy hver gang en sjøørret tar!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletreet bruker jeg lite, men det er fordi jeg har andre fluer som er bedre.

 

 

mulig det, men det er vrient å vite 100%. De du bruker mest får du mest på. Også TRUA da vettu :P

Tipper du har en haug av tubeflue favoritter.

 

Nå er det natta for Toggi, skal nemlig fiske i mørket i morgen. 1,7 sekundmeter vind fra sørøst bidrar til at jeg vet jeg vil se fisk. Jeg bare vet det!!! Og da er jeg ikke vond å be :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletreet ledet til å lage enda bedre fluer, den skilte seg ut og ga bra med fisk. Minuset var at den noen ganger var helt elendig.

 

Juletreet syntes jeg er aller best i overskyet vær, gjerne regn. Da kommer perlemoren helt til sin rett.

 

Grønt er nok den beste sjøørretfargen, og den type perlemor som brukes i juletreet spiller på en slik "åte" farge.

 

Grønt i regn.

 

Juletreet syntes jeg ikke fisker like bra i klart vær, da blir den litt for mye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...