Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Flua di kan en bruke som slipsnål på fest Robban  ;D. Hvor lenge har du strigla, børsta og føna den før du tok bilde  ;D ;D. Men, det blei jo fint da. Er ikke like sikker på om jeg vil ha buggen din på slipset Baetis Rhodani, men slike pleier å fiske godt  :) :).

Jeg måtte prøve grå polypropylen dubbing til staffan i kveld. Den er ikke fønet, bare pirka i litt under. Fremme så er det blandet i litt kobberdubb. Da blir den seende slik ut. Natt loppe.

 

bjorni

post-1017-13949862809597_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre gutter. Er hverken binde eller foto ekspert og synes det er trivelig med tilbakemeldinger, både ros og ris!

Kjøpte meg ett Nikon D90 med Tamron 90 mm Macro linse etter å først å ha prøvd en snarvei med Olympus SP-570UZ. Olympusen fikk jeg aldri til og den daua, sannsynligvis av kondens skade, etter en tur ved sjøen i vinter  :( :( :(. Aldri mere Olympus på meg når service i tillegg  nesten er verre enn optikken. Fuktskade dekkes ikke av garanti, så kjøp forsikring.

Med det nye utstyret hjelper når bare kunnskapen får  komme etter. Har eksperimentert litt med programmet NKRemote fra http://www.breezesys.com/NKRemote/index.htm. Full versjon kan lastes ned for 15 dagers prøvetid. Med dette programmet kan kamera fjernstyres via USB kabel. Med dette programmet kan du justere alle instillinger på PC og ta prøvebilder som du ser resultatet av med en gang. Lærerikt og praktisk. Det programmet kommer jeg til å kjøpe. Det er bare utrolig bra.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly Bear Fibre fra Spirit River er åsså veldig fint til Toads. Det kan jo åsså brukes til div andre salte mønstre som feks Puglisi Peanutt Butter.

 

http://www.flyfishinsalt.com/techniques/fly-tying-bench/enricos-peanut-butter-43275.html

 

 

 

da er det bare å ha på noe gummi, så har man peanutt butter & jelly ;D

Jeg kommer ikke helt over denne. Fytti grisen for ei strøken og striggla flue :o

Vi har mange utrolig dyktige fluebindere her og du er en av de :)

 

 

;D ;D ;D ;D

 

Lagd noen litt smalere versjoner med samme bindeteknikk. De kan virke litt stive, men ved raske inntrekk er jo ikke det noen ulempe ;)

Desuten er det jo moro å lage noe annerledes ;D. De funka bra på tunfisk.

 

[attachimg=1]

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruffen.

 

Jane Helen shampo  og konas 3000.- hårføner så ser du hvordan det blir ;).

Helt seriøst tok den ut av boksen og bare retta på den, ikke noe mere , det er helt sant.(kjapt foto med olympusen)

Mista en stor havabbor på en tilsvarende i sommer, derfor jeg skrev raske inntrekk ;) fordi den er litt stiv.

Blander inn litt hanked lite brite i alle ledd, kommer ikke så godt frem på bildet :)

Men tok faktisk den største False Albacoren på akkurat den flua i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruffen.

 

Jane Helen shampo  og konas 3000.- hårføner så ser du hvordan det blir ;).

Helt seriøst tok den ut av boksen og bare retta på den, ikke noe mere , det er helt sant.(kjapt foto med olympusen)

Mista en stor havabbor på en tilsvarende i sommer, derfor jeg skrev raske inntrekk ;) fordi den er litt stiv.

Blander inn litt hanked lite brite i alle ledd, kommer ikke så godt frem på bildet :)

Men tok faktisk den største False Albacoren på akkurat den flua i fjor sommer.

hehehe strøken var den i alle fall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi rapporterer at orange Lasse17 lopper måtte til for å knekke kveldens SØ rebus. Ok, da måtte jeg prøve meg også.

 

Krok: Mustad C47S D # 8

tråd: Tynn klar mono

Hale: Orange farget perlehøne

Bakkropp: Rød\orange alpakka dubbing fra Staffan (spunnet i løkke)

Fremkropp: Litt diamond brite Sand Schrimp dub

Skjold: Spectraflash II Oliven

Bein: Brun høne, klippt ned bak

Ribb: Tvunnet tynn kobbertråd

 

Den finner veien til flueboksen din Toggi  :)

 

post-1017-13949862828878_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice loppe Bjorni.

Fortynger du loppene?Er helt fersk på dette området,men tror jeg må prøve meg på SØ snart :).

 

Jeg er ingen stor loppe fisker Rune D, der ligger jeg nok et par lysår bakom Toggi. Men, Toggi forteller meg hvordan han kunne tenke seg loppene han vil prøve og det inspirerer. Stort sett så fiskes loppene i øverste vannlag, enten nesten helt i overflaten eller med saktesynk\intermediate. Derfor fortynger jeg ikke loppene. Nå er jo SØ krokene relativt tykke i godset så de vil ikke flyte håkkesom. Toggi fisker dem dead drift, sakte handtwist eller med små, små rykk + pause. Det er viktigå ha kontakt med flua hele tiden. Er vakene av type regndråpevak, sip vak, og fisken ikke tar de vanlige fluene så kan du prøve loppe. Det er tålmodighetsfiske.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Staffan, bomma du litt på tråden her?? Skjønnte ikke helt  ;D ;D

Teamwork Toggi, teamwork!

 

bjorni

 

sett en 6.5x55 i nævan på meg, å bommer jeg ikke så mye ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, artig humor ;D

 

bjorni kommer med mye nyttige tips her gitt!! Før fisket jeg "alltid" loppe ekstremt tregt med handtwist og fikk en sjøørret i ny og ne. Føler at jeg får mer med små rykk og pauser. Gjerne med taktikken 3 små rykk-3 sek pause-2 små-3 sek pauser. Varier rykk og pauser.(små aggressive) Føler virkelig det er en trigger for fisken. De to jeg fikk idag tok knallhardt i stoppen. Jeg bare løftet og strammet opp rolig. De kroket seg selv virket det som. Jeg tror man må bruke fantasien sin litt i loppefiske grunnet ofte ekstreme mengder lopper som ligger i det frie vannlag. Er det mye strøm og endel blikk rett ved strømmen. Og er biotopen full av tang tare, gjerne med stein og sand blandet, så er det ofte store forekomster av loppe. Ser jeg tangklyser ligge i vannfilmen så ser jeg ofte "regndråpevak"

 

Idag ville den ikke ha rosa, ikke brun, ikke oliven-kun et hugg. Men så fort jeg satt på orange så tok den knallhardt dog etter endret fisketeknikk.

 

Sliter man med å finne eller få tak i lopper så er Runars reke i tan og orange fine rekefluer som kan likegodt imitere loppe.

 

Det er ikke slik at man MÅ ha loppe, noen ganger er reke hantwistet like bra! Men når fisken blir som idag og jeg drar deceivere, jiggys, wolllys over uten antydning så er loppe tingen akkurat på slike dager.

Slik gikk jeg en måned ifjor uten nesten å få en SØ. Fikk først belønning når jeg satt meg litt inn i denne litt merkelige formen for sjøørretfiske. En fantasi flue fra bjorni(loppe) og mange timer med prøving og feiling ga til slutt resultater. De erfaringene jeg tok til meg ifjor med gode råd fra blant annet sixpack har tilført meg en ekstra glede ved dette fisket som få andre helt forstår. Det er først når man begynner å mestre dette fisket man skjønner moroa ved det. Jeg skjønner de som gir opp eller gir f. For det er sært, og 5 min med bil til en annen bukt tar`n alt som Lillevann alltid mener er tilfelle :P

 

Han har litt rett, nesten helt. men ikke 100% Det krever litt tid og mye tålmodighet. Den dagen man står i en slik setting og ikke vet noe om det i det hele tatt. Som jeg gjorde ifjor, så føler man seg helt blank.

 

Sjøørret sær? Nei, for pokker ;)

 

Det var litt om tangloppa!

 

Ikke vær redd for å bruke større lopper i skumringa, tror ikke fisken sier nei takk av den grunn! Hvertfall ikke til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...